Drie weken later is zowat alles wat erover te zeggen valt wel gezegd. De verwijzing naar Libor is gemaakt. De gebrekkige corporate governance bij Volkswagen is besproken. De doopcelen van de voornaamste betrokkenen zijn gelicht. De vergelijkingen met Enron, Toyota, General Motors en BP zijn gemaakt. Er is gespeculeerd over de consequenties voor Volkswagen, voor Duitsland, de eurozone en zelfs voor het kapitalisme in zijn geheel.
Het Duitse model
Wat echter nauwelijks aan bod is gekomen is de vraag of dat roemruchte Duitse model waar Volkswagen de vaandeldrager van is überhaupt nog bestaat. Eerst een ruwe schets van dat model. Anders dan in de Anglo-Amerikaanse wereld, waar de relaties tussen ondernemingen en tussen kapitaal en arbeid bestaan uit markttransacties, zijn deze transacties in Duitsland ingebed in sociale vertrouwensrelaties. Daaruit volgt een veel grotere mate van samenwerking tussen arbeid en kapitaal, een veel grotere betrokkenheid van aandeelhouders bij de onderneming en een veel grotere bereidheid tot het uitwisselen van informatie tussen eindafnemer en toeleverancier. En dat leidt, anders dan in de Anglo-Amerikaanse wereld, tot ondernemingen die uitblinken in het verder verfijnen van technologie en die een grote afkeer koesteren van typisch Anglo-Amerikaanse verschijnselen als massaontslagen, fusies, overnames en excessieve beloningspakketten voor managers. Ziehier de papieren verklaring voor het Duitse industriële succes.
Het is lariekoek, al heel lang. Sinds het midden van de jaren negentig hebben Duitse banken hun deelnemingen in de Duitse industrie verkocht en zijn de traditionele vervlechtingen van de Duitse industriële en financiële elite geleidelijk ontrafeld. Daardoor zijn Duitse ondernemingen net als hun Anglo-Amerikaanse concurrenten speelbal geworden van de jacht op kwartaalwinsten om internationale beleggers tevreden te stellen.
Duitse ondernemingen zijn speelbal geworden van de jacht op kwartaalwinsten
Iets soortgelijks is op de arbeidsmarkt gebeurd. Het Duitse ‘banenwonder’ is vrijwel uitsluitend te danken aan het besluit om een markt voor kleine, precaire baantjes te construeren. Ondanks lage werkloosheid, historisch ongekende bedrijfswinsten en een krankzinnig overschot op de handelsbalans heeft de gemiddelde Duitser zijn besteedbaar inkomen nauwelijks zien groeien.
49 Bijdragen
Solonechope
Red Mijniet
SolonechopeIan
Guido
IanIemand die klimaatverandering tussen aanhalingstekens plaatst neem ik verder niet zo serieus. Het is bewezen, punt. Wat de oorzaak is, daar kun je over twisten. Maar als wij als mensen iets kunnen doen om in ieder geval te proberen dit tegen te gaan, waarom zouden we het niet doen? O wacht, als je iemand bent die alleen maar kijkt naar zijn eigen oprit en zichzelf als geïsoleerd geval beschouwt is samenleven een utopie. Legt u dan wel even een eigen, zelf betaalde strook asfalt aan tussen uw huis en uw werk?
jsmid
GuidoGuido
jsmidjsmid
GuidoFrans
Guido"am arsch rosten" kortzichtig zeker weten, maar niet vanwege de klimaatverandering maar eerder omdat we door door fijnstof zwaar zullen boeten. Al meer dan 30 jaar wordt daarop gewezen maar diesel makers horen dat liever niet.
Guido
FransIan
GuidoGuido
IanIan
Guidohttp://emissieregistratie.nl/erpubliek/erpub/international/infographic.aspx
Solidarnosj
Ze zij gewoon jaloers op de originele vernieuwende creatieve geesten van ons Europeëers...
Bondgenoten amehoela, tot hun trots is gekrenkt, dan sluiten ze zich graag bij de duivels en alluministen & gefortuneerde joden aan ! VW is zo groot geworden, dat ze wel moesten globaliseren en ja dan ontkom je niet aan bovengenoemde beesten der mensheid, maar VW is niet het Deutsche Wirtschaftwunder dat zijn de Duitsers zelf en om nou die zo over éen kam te scheren, wat een trieste analyse !
Guido
Solidarnosjpubben
SolidarnosjE. Engelen is niet betaald door de Amerikaans Lawyer I sew You Lobby!
jefcooper
SolidarnosjDe twee landen, VS en UK, zonder een centrale bank, die overheidseigendom is.
Zo hebben we ook de continentale bedrijfseconomie laten vallen.
Het is al weer heel lang geleden dat Philips afschrijven op basis van vervangingswaarde stopte, en de VS Uk methode van afschrijven op basis van historische aanschafprijs ging volgen.
Dat verhoogde winstcijfers, op papier.
Paternalistische ondernemers zoals Frits Philips, Van Leer, Fentener van Vlissingen, Dreesmann, zij legden het loodje voor bonussen en dividenden.
Yogibeer
jefcooperjefcooper
YogibeerHet gaat om anglosaksisch gedragen.
Yogibeer
jefcooperEn dat van die VS en VK centrale banken is alweer steeds dezelfde onzin van je, beide centrale banken hebben een wettelijk mandaat, dat werd bepaald en opgelegd door de overheid. Bovendien is de Bank of England sinds 1998 genationaliseerd tot een onafhankelijke publieke organisatie met als eigenaar de Britse overheid.
Yogibeer
Solidarnosjjsmid
En dat Volkswagen technisch geavanceerde producten maakt is helaas ook een mythe. Ga maar eens googelen op problemen TSI. Problemen DSG etc
jefcooper
jsmidRelatief goedkoop, en betrouwbaar.
Kafca
jefcooperHenrik Kramer
Financiele "producten".......daar kan je je zakken mee vullen.
Duitsland heeft gewoon de boot gemist.
Ze zijn gewoon de kluts helemaal kwijt daar.
Jan Willem de Hoop
Met roepen dat na 3 weken alles al wel duidelijk is maakt je het alle betrokken daders / en wegkijkers wel erg gemakkelijk.
Laten alle betrokkenen vooral eerst zelf zagen waarom ze misdaan hebben wat ze hebben misdaan, waarom ze niet hebben gedaan wat ze niet hebben gedaan. Er zijn nogal wat controle en correctie mechanismen gepasseerd, waardoor het probleem lang kon duren voor het ontdekt werk en enorme omvang kon aannemen. Opvallend vind ik ook dat veel andere fabrikanten uit alle delen van de wereld niet mer forse kritiek zijn gekomen vanwege jarenlange oneerlijk concurrentie. Dus is het maar de vraag of het een hoofdzakelijk Duits probleem is.
Daar het lijkt dat het om duidelijk bewijsbare strafbare feiten gaat, waar velen van op de hoogte waren of hadden moeten zijn, het min of meer bij toeval nu pas is ontdekt, ijkt het me goed dat alle betrokkenen in het openbaar tekst en uitleg geven. Dus eerst vragen stellen door onze geleerden pas conclusies trekken obv antwoorden en analyse. (Door nu al antwoord zelf te geven, zoals Ewald doet, wordt een groot deel van eigen verantwoordelijkheid bij de vermeende daders weggenomen. En heeft de groep straks weer niets geleerd. En gaan ze straks op zelfde voet verder.)
jefcooper
Jan Willem de HoopVW kon al jaren geleden niet aan de emissienormen voldoen, en bedacht een truc.
Toen misschien gedacht die truc weer op te heffen.
Maar later werd het uitgesteld, en uitgesteld, tot afstellen heel duur werd.
Tot een paar goedwillende VS milieufanaten meenden de lage VS emissies ook naar Europa te kunnen brengen.
En zo verloor Made in Germany, een Britse truc, de glans waarvan Groot Brittannië nooit had gedacht dat die er zou komen.
Engelen heeft gelijk, of de mythe morsdood is, ik hoop van, niet, dat die mythe nu heel ziek is, dat lijkt me duidelijk.
Jan Willem de Hoop
jefcooperRed Mijniet
Jan Willem de HoopZie hier: http://www.nu.nl/economie/4142962/audi-topman-verzet-zich-schorsing-dieselschandaal.html
En hier: http://www.nu.nl/economie/4138366/ingenieurs-volkswagen-leggen-bekentenis-af.html
jefcooper
Jan Willem de HoopAls er meer informatie komt kan het nodig zijn die bij te stellen.
Ik kan er geen kwaad in zien voorlopige conclusies te trekken.
Overigens verwacht ik, ook hier staan grote belangen op het spel, dat net als met MH17, wat er werkelijk gebeurd is nooit ondubbelzinnig duidelijk zal worden.
Met Kennedy, Arafat, Palme, Hess, Diana, 11 sept, ging het net zo, om er een paar te noemen.
MvdB
Jan Willem de HoopWelke dimensies er ook om de hoek komen kijken, die "zovelen" deugen niet. Laat ze hun verhaal maar voor de rechtbank vertellen. Dan horen we het wel.
Jan Willem de Hoop
MvdBMvdB
Jan Willem de Hoophttp://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:hBIetGIkYJoJ:fd.nl/economie-politiek/1122447/strafkorting-voor-frauderende-corporatiedirecteur+&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
MvdB
jefcooperZouden er wel ECU's (Electronic Control Unit) zijn waar niets van Bosch in zit?
"Automobieltechnologie is de grootste divisie van Bosch. Deze divisie is goed voor ongeveer 68% van de totale omzet. Bosch is actief op de volgende terreinen: injectietechnologie voor verbrandingsmotoren, randapparaten voor aandrijfsystemen, alternatieve aandrijfconcepten, systemen voor actieve en passieve veiligheid in voertuigen, rijhulp- en comfortfuncties, technologie en concepten voor informatie en communicatie in auto's, technologie en service voor de autohandel."
jefcooper
MvdBAl vele jaren geleden stelden Duitse IT deskundigen vast dat Windows boodschappen verzond die ze niet konden ontsleutelen, en waarvan ze niet begrepen wat het doel was.
De Duitse geheime dienst mag in elke PC op afstand rondneuzen.
Lang geleden was Rank Xerox zo vriendelijk CIA spionage camera's te installeren in elk aan de USSR geleverd kopieerapparaat.
Snowden onthulde net dat geheime diensten van elke smart camera de locatie kunnen bepalen, dat ding kunnen laten afluisteren, dus ook conversatie in de buurt van het ding, en het ding foto's kunnen laten maken, die die diensten dan weer ontvangen.
Dat alles zonder dat je er iets van merkt.
Bin Laden weigerde dan ook elk electrisch apparaat in z'n buurt.
MvdB
jefcooperjefcooper
MvdBDe nieuwste kan wel foto's maken.
De oudste is inmiddels geld waard. een Nokia die wordt nagemaakt.
MvdB
jefcooperJohn Jansens
MvdBMvdB
Jan Willem de HoopWaar een oordeel begint, eindigt de waarneming.
Molenaer
MvdBfrits
MvdBCor Peul
Jan Willem de HoopAnton van Haasteren
Alleen grappig dat VW met een fraude is gekomen waarvan ze geweten moeten hebben dat die vroeg of laat toch wel aan het licht zou zijn gekomen. Het was een tijdelijke oplossing.
Yokidrink
DrNomad
Ik denk dat de milieu-regels straks geslachtofferd worden. En dat kan slecht uitpakken voor milieu-autoriteiten.
bps
verschil tussen het Anglo-Amerikaans model en een Europees continentaal cultuurmodel:
Het Duitse model rust van oorsprong op gewin met het collectief, van welke grootte dan ook, voor het lange termijn belang.
Het Anglo-Amerikaans model rust van oorsprong op gewin door en van een individueel, van welke grootte dan ook, voor het korte termijn belang.
Het Duitse model is stellig aangestoken met het Anglo-Amerikaanse in het duitse grootbedrijf.
Verschil tussen korte termijn belang en lange termijn belang, kort zien en vooruitzien, wederzijds vertrouwen en wantrouwen, continuïteit en opportunisme, collectiviteit en individualiteit, zorg en geen zorg, verschilligheid en onverschilligheid, competitie en samenwerking, vrijheid en discipline, enz. Het verschil bevindt zich niet alleen in uitersten. Op vlakken is het beweeglijk, maar het verschil is wel zo duidelijk en zo groot dat de cultuurmodellen verschillende namen hebben gekregen.
De overeenkomst van beide modellen is het doel: overleven.
De lange termijn is niet te bereiken door de korte termijn te veronachtzamen.
Maar de korte termijn hoeft niet, en mag ook niet, geheel te overheersen.
De Anglo-Amerikaanse vrijheidsgezindte is ook erg groot. Dan zouden ze andere culturen toch ook vrij moeten laten hoe zij hun samenleving verkiezen, i.p.v. Europa als ‘Nanny States’ te beschimpen.
Ik wil zelf ook vrij zijn in mijn keuzes, mijn mening, mijn leven, mijn lijf, en mijn eigendom. Ieder het zijne. Ik vind een sociaal vangnet, collectieve (curatieve) zorg, en een rechtsstaat een eigen vrije keus.
Ik vraag me af of de rest van de wereld er tussenin zitten, of ertussen heen en weer klapperen, of varianten hebben ontwikkeld op die twee tegenovergestelde modellen. Of leeft men gewoon ad hoc?
Misschien heeft prof. Ewald Engelen uit hoofde van zijn vak daar zicht op of een mening daar over?
Het heeft stellig z’n oorzaken en herkomst. J
Peteur
Er wordt wereldwijd een veelvoud aan te dure auto's gebouwd. Via allerlei belasting en zogenaamde milieumaatregelen en op hebzucht en hang naar status van de autoliefhebber gerichte marketing moeten die aan de man worden gebracht. Ik heb nu 17 jaar zelf een auto en ben pas aan nummer drie bezig. Als iedereen zo lang doorreed als ik, stortte de hele auto-industrie in.
Grayd0n
bps
Grayd0nDat voorbehoud wordt meestal ook gemaakt.
Maar als het ideale als nog mooier wordt verkocht, dan pleegt men bedrog.
Dat is als de verwachting niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Daar komt altijd gezeik van.
Als bijv. gebakken lucht wordt verkocht als gebakken lucht, zijn alle kopers tevreden.