Kickstarter katapulteert Nederlandse damestas tot wereldmerk

    Nederland is een nieuw modemerk rijker:  Leon. Dankzij crowdsourcing slaagde oprichter en ontwerper Leon de Haan er in binnen een maand genoeg geld binnen te halen om zijn exclusieve houten damestas over de hele wereld te verkopen.

    Eind april opende Kickstarter zijn Nederlandse 'winkel' – eindelijk. 's Werelds grootste crowdsource website begon in ons land veelbelovend met iets meer dan honderd Nederlandse projecten. Intussen zijn de eerste deadlines verstreken. Een snelle opmaak van de balans laat zien dat er enkele behoorlijk succes hebben gehad, maar dat de meeste er toch niet in zijn geslaagd de verlangde som geld binnen te halen.

    Op zich is dat niet zo vreemd; het fenomeen Kickstarter is relatief nieuw in Nederland. Desondanks waren de verwachtingen nogal hooggespannen. Volgens onderzoek van student Remco Meinsma, die afstudeert op de mogelijkheden van Kickstarter voor ondernemers, heeft slechts zo'n een op de negen projecten het tot nu toe gehaald, terwijl Kickstarter er wereldwijd in slaagt om voor ongeveer de helft van de projecten de benodigde som geld op te halen. Dat is een opmerkelijk groot verschil. Meinsma's verklaring daarvoor is dat er teveel ‘experimentele’ projecten zijn geplaatst. 'Leuk voor de publiciteit, maar niet echt een serieus product of dienst. Als men Kickstarter in Nederland echt op de kaart wil zetten, zal men met serieuze producten en diensten moeten komen.'

    Exclusieve damestas

    Een van de witte raven onder de Nederlandse pioniers van Kickstarter is Leon de Haan. Hij wilde voor de financiering van de productie van een door hem zelf ontworpen damestas van hout €20.000 ophalen. Het werd een groot succes: De Haan haalde uiteindelijk €27.492 op, 137 procent van het streefbedrag.

    tas2_leon Elke tas is uniek

    Voor De Haan heeft dat succes op Kickstarter een gouden randje. Ruim een jaar geleden nam hij een drastische stap in zijn leven. Hij gaf zijn commerciële directiefunctie bij detacheerder Thorbecke in Zwolle op en besloot zijn passie te volgen. 'Ik had als gevolg van de crisis en de bezuinigingen zo'n honderd mensen moeten ontslaan en was dat helemaal zat. Ik heb mijn hele leven al een grote liefde voor hout gehad. Mooi en uniek materiaal, geen stuk is hetzelfde. Na lang wikken en wegen, heb ik besloten om mijn droom als ondernemer werkelijkheid te maken.'

    Nu ontwerpt De Haan keukens en de unieke, handgemaakte tassen van hout. Beide laat hij produceren in Portugal. Niet alleen vanwege de concurrerende lonen, maar ook het vakmanschap dat hij aantrof bij de Portugese meubelmakers was precies wat hij zocht. De productie van de tas, waarvoor hij ook het merk Leon in het leven riep, is bijvoorbeeld productietechnisch complex. Het hout is zeer dun (1 mm) en dient te worden verstevigd met een laagje polyester. De Haan wilde dat de tas sterk, waterdicht en tóch soepel zou zijn. Daarvoor ontwikkelde hij een ijzersterke, maar vrijwel onzichtbare coating. Van binnen is de tas voorzien van Italiaans leer.

    'Ik wilde dat de tas niet alleen fraai oogt en prettig draagt, maar ook bestand is tegen het Nederlandse klimaat,' vertelt De Haan. Daarin is hij, in nauwe samenwerking met zijn Portugese meubelmaker en veel trial and error, geslaagd. Elke tas is handgemaakt en uniek. De koper kan uit verschillende houtsoorten kiezen. 'Ik was blij verrast met de positieve reacties die ik van over de hele wereld kreeg. Mensen bestelden zelfs meteen een tas. En dat zonder dat ik geld in reclame heb hoeven steken.'

    Retailkanaal

    Maar van een prototype naar een productie is een grote stap, ook in financieel opzicht. Vandaar dat De Haan de komst van Kickstarter met beide handen aangreep. Toch ziet hij de crowdsourcing via Kickstarter ruimer dan alleen een handige manier om geld aan te trekken. 'Kickstarter wordt meestal gezien als een alternatieve manier van financiering, nu de banken nauwelijks nog geld lenen aan startende ondernemingen,' zegt De Haan. 'Ik zie het meer als een retailkanaal. Het is een manier om klanten te bereiken én meteen zaken te doen.'

    Italiaans leer van binnen Italiaans leer van binnen

    Precies dat aspect is het grote voordeel van Kickstarter boven puur nationale crowdsource initiatieven: het heeft een wereldwijd netwerk. De Haan's tas valt over enkele maanden niet alleen te bewonderen in de Nederlandse straten, maar ook in Amerika, Duitsland, Engeland, Dubai, India, Mexico, Japan en zelfs België. 'Soms moet ik mezelf knijpen of het allemaal wel echt is. Dit overtreft mijn droom.'

    Aan dat nieuwe 'retailkanaal' hangt overigens wel een stevig prijskaartje. Het business model van Kickstarter is gebaseerd op een gemengd provisiemodel. Heeft het project voor de deadline succes, dan houdt Kickstarter 5 procent van de inkomsten. Voor donaties onder de 10 euro roomt het 5 procent af, daarboven 3 procent. En op de verkoop van producten komt ook nog eens 3 procent van de credit card maatschappij.

    'Alles tezamen een behoorlijk percentage,' vindt ook De Haan. 'Maar zonder Kickstarter zou ik er nooit in zijn geslaagd om zo snel een publiek voor mijn ontwerp te vinden.' De komende maanden gaat hij hard met zijn Portugese producent aan de slag om de productie van de gekochte tassen af te ronden – 'het echte werk begint'.  En intussen is De Haan in gedachten al weer bezig met een vervolgproject. 'Ik wil heel graag een zakelijke herentas - of koffer ontwikkelen. Van hout, want dat vind ik het mooiste materiaal dat er is. Maar totaal anders dan wat er nu op de markt is.'


    Meer informatie

    Leon Dutch Design

    • Leon op Kickstarter

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Arne van der Wal

    Gevolgd door 624 leden

    Mede-oprichter van FTM. Is gek op digitale technologie, maar koestert analoge techniek. Beoefent wing chun kungfu.

    Volg Arne van der Wal
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren