Klanten Afab krijgen geld terug

    Afab tast fors in de buidel om klanten te compenseren die de afgelopen jaren een verkeerde lening hebben afgesloten. Meer dan honderd klanten krijgen een vergoeding, zegt bestuurder Martin Dupon tegen FTM.

    De kredietbemiddelaar trekt in totaal enkele tonnen uit om klanten tegemoet te komen die in de periode na 1 januari 2008 een lening aangingen en daarbij vaak een koopsompolis afsloten.

     

    Afab kondigde vorig najaar aan 22.000 klantendossiers te onderzoeken. Aanleiding hiervoor was de ophef die rond de verkoop van leningen met koopsompolissen was ontstaan na de val van DSB. Interim-bestuurder Dupon wilde bekijken of ook Afab aan klanten te dure of onnodige polissen had aangesmeerd.

     

    Voorziening

     

    Het onderzoek is nu voor een belangrijk deel afgerond. Afab constateerde bij meer dan honderd klanten dat die inderdaad verkeerd waren geadviseerd. “Die klanten kregen onterecht een positief advies voor een lening, of sloten er een verzekering bij af die ze al ergens anders hadden. Voor die mensen hebben we nu een voorziening getroffen. Omdat het om zoveel klanten gaat loopt dat bedrag aardig op", aldus Dupon in een exclusief vraaggesprek met FTM.

     

    Dat de klanten te snel een lening kregen of daarbij een te dure koopsompolis afsloten, kwam doordat het inkomen van adviseurs zwaar leunde op de omzet die ze binnenhaalden. Nadat Dupon in de zomer van 2009 het roer had overgenomen van oprichter Maasbert Schouten kwam daaraan een einde. “Vroeger kregen adviseurs een laag salaris met een hoge potentiële bonus. Dat hebben we meteen omgedraaid.”

     

    Tegenwoordig krijgen adviseurs per uur betaald voor hun verrichtingen en is hun inkomen niet meer afhankelijk van de omzet. Klanten tekenen van tevoren een formulier waarin staat hoeveel ze voor het advies betalen. En als ze besluiten van de lening af te zien, betalen ze niets. Dupon: “De druk van omzet, omzet, omzet is eraf.”

     

    Schouten weg

     

    Afab kwam in financiële problemen na het uitbreken van de crisis, het verbod op bonusprovisies bij het afsluiten van hypotheken per 1 januari 2009 en de aanscherping van de regels voor het verstrekken van leningen door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). President-commissaris Dupon en interim-bestuurder Gijs van Rozendaal slaagden er eind vorig jaar in een acute schuld van ongeveer 190 miljoen euro te herfinancieren.

     

    Door een reorganisatie wordt het bedrijf voortaan minder afhankelijk van één topman. Er komen vier divisies die hun eigen broek moeten ophouden, met een eigen directeur. Samen met de algemeen directeur van de holding vormen die vijf voortaan de directieraad.

     

    Daarin is geen plaats meer voor oprichter en 95 procent-aandeelhouder Maasbert Schouten. Voor hem is alleen een rol als adviseur weggelegd. Dupon: “Het is een goede vent, creatief, met ontzetten veel contacten. We zouden wel gek zijn als we daar geen gebruik van zouden maken. Hij blijft ontzettend actief, maar niet meer als bestuurder.”

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Stefan Vermeulen

    Gevolgd door 402 leden

    Bijt zich voor FTM vast in schimmige dealtjes, foute gedragingen en geldstromen die het daglicht niet kunnen verdragen.

    Volg Stefan Vermeulen
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren