Komkommerteler: 'Supermarkt maakt ons kapot'

    Komkommertelers krijgen tien eurocent voor iedere vrucht. Dat is veel te weinig, vindt teler Koos de Vries. Nederlandse supermarkten verkiezen Spaanse komkommers omdat deze voor een nog lagere prijs worden geleverd.

    De Nederlandse supermarkten blijven hun komkommers inkopen bij het buitenland terwijl Nederlandse telers al flink met hun prijs zijn gezakt. Een Nederlandse komkommerboer verkoopt zijn waar op het moment nog maar voor een dubbeltje per stuk. Dat zegt teler Koos De Vries uit Erica tegenover vakblad KAS Techniek.  De houding van de Nederlandse grootgrutters zit De Vries behoorlijk dwars. 'Jumbo heeft besloten dat ze tot week 14 Spaanse komkommers blijft verkopen. Daarna gaan ze kijken of ze misschien overstappen op Nederlandse. In alle landen zie je dat supermarkten voorrang geven aan product uit eigen land. In Frankrijk zijn supers zelfs verplicht om minimaal de kostprijs te betalen. Maar hier brengt de komkommer een dubbeltje op en dan nog haalt de Jumbo ze uit Spanje. Schandalig vind ik dat.'
    'Schandalig vind ik dat'
    De Vries ziet er niets in om als telers te verenigen als één verkooporganisatie. 'De komkommertelers zouden er veel beter aan doen gezamenlijk af te spreken op een dag alle ruiten bij de Jumbo in te gooien en tegelijkertijd het echte verhaal aan de consument te vertellen. Je kunt wel schrijven over een of ander nieuw ras, maar ondertussen worden we kapotgemaakt door de supers.' Volgens een andere teler, Willem Doorn, is het probleem van de drukkende inkoopprijs voor komkommers bij supermarkten wel te voorkomen door te groeperen.  'Het grootste manco zit in de telers zelf. Telers hebben niet in de gaten dat samenwerking nodig is en dat we ze samen moeten verkopen,' aldus de Doorn vorige maand tegen AGF.

    De Grote Drie

    Een samenwerking tussen telers kan een tegenwicht bieden aan de grote supermarktenconglomeraten, die in Nederland veel macht hebben. Zo had Albert Heijn in zijn eentje bijna 34 procent marktaandeel in 2013. Door deze macht kan Albert Heijn veel druk uitoefenen op zijn leveranciers, zoals de komkommertelers in dit geval. Verder wordt de Nederlandse boodschappenkar gedomineerd door SuperUnie en Jumbo Groep. De SuperUnie is een inkooporganisatie van vele kleinere supermarkten en dient op zijn beurt weer om gigaconcurrenten AH en Jumbo aan te kunnen. Gezamenlijk hebben de grote drie - Albert Heijn, Jumbo en SuperUnie - een marktaandeel van 83 procent.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Ruben Munsterman

    Ruben Munsterman heeft als fanatiek aanhanger van de zesjescultuur tijdens zijn studie journalistiek meer The Wall Street Jou...

    Volg Ruben Munsterman
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren