Gevecht ING en AFAS over veiligheid (of over concurrentievervalsing)

3 Connecties

Onderwerpen

Afas Financiële sector

Organisaties

ING Groep N.V.
7 Bijdragen

Vandaag dient een kort geding van ING Bank tegen softwarebedrijf AFAS. Inzet is de veiligheid van bankgegevens van de klant. Gaat het echt om de veiligheid of om concurrentievervalsing?

ING Bank heeft een kort geding aangespannen tegen AFAS Personal, het online huishoudboekje van het ICT bedrijf dat samen met het Nibud ontwikkeld is. Met dit huishoudboekje kunnen consumenten inzicht krijgen in hun geldzaken en makkelijker budgetteren. Het programma brengt bankrekeningen van verschillende banken in een overzicht. Gebruikers kunnen hun bankgegevens synchroniseren door via een koppeling op de website van AFAS in te loggen op de internetbankieromgeving van hun bank. Maar dit levert volgens ING een veiligheidsrisico op, omdat je als klant je inloggegevens aan een ander dan de bank zelf geeft.  De bank wil via het kort geding, dat vandaag dient, afdwingen dat Afas deze koppeling ongedaan maakt. 'Wij zijn niet akkoord met de oplossing van AFAS', aldus een woordvoerder van ING. Volgens de bank gaat het kort geding om veilig bankieren. 'AFAS vraagt klanten om in te loggen van met de beveiligingscodes van internetbankieren. Wij staan niet toe dat dit op andere sites dan ING.nl wordt gedaan vanuit veiligheidsoverwegingen. Criminelen maken gebruik van nepsites en vinden steeds sluwere manieren om aan bankgegevens te komen.'

Commerciële overwegingen

Maar volgens de aanbieder van het huishoudboekje draait het kort geding helemaal niet om veiligheid, maar om commerciële overwegingen. Marketingmanager Rik ten Wolde: ‘ING weet dat het veilig is. Maar het is niet in het commercieel belang van de bank, waardoor ze niet willen meewerken. Veiligheid en privacy worden dan aangehaald, terwijl het geen privacy-discussie is.’ AFAS heeft naar eigen zeggen jarenlang geprobeerd een samenwerking met ING tot stand te brengen. ‘Tot halverwege mei zijn er gesprekken geweest voor een samenwerking. Dat was met ING tot aan het allerhoogste niveau, met de directie Particulieren. Maar dat is niet gelukt, omdat de bank het niet wil. ING vindt ons een luis in de pels.'
'ING vindt ons een luis in de pels'
Wat zijn dan deze commerciële belangen? 'Stel je hebt een betaal- en een spaarrekening bij een bank. Je staat 100 euro rood op je betaalrekening, maar hebt nog 1000 euro op je spaarrekening staan. Als je gebruik maakt van AFAS kunnen wij een sms sturen met advies om dit op te lossen door geld van de spaarrekening over te boeken. Wij hebben het volledige inzicht. Dat is niet in het belang van de bank, want de rente die je over rood staan betaalt, is hoger dan de rente die de bank betaalt op je spaarrekening en die zij op dit geld krijgen. Dus de bank heeft daar niet zoveel zin in.'

Veiligheid?

Volgens AFAS is de koppeling volledig veilig en is dat bekrachtigd middels verschillende veiligheidstesten. De Betaalvereniging Nederland, een vereniging van aanbieders van betalingsverkeer in Nederland, is sceptisch. ‘Het gaat banken niet om concurrentie, maar om veiligheid. Wij vinden het hergebruik van veiligheidscodes door derde partijen onwenselijk. Hiermee zeggen wij niets over AFAS, maar over hergebruik in het algemeen. Wij adviseren nooit je codes te geven. Een klant weet op een gegeven niet meer aan wie hij de codes geeft. Beter is een omleidingsmodel zoals iDeal, waarmee je via een omleiding op de website van de bank de codes invoert.’
'Wij vinden het hergebruik van veiligheidscodes door derde partijen onwenselijk.'
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) werkt samen met AFAS voor AFAS Personal Plus - de betaalde variant van het huishoudboekje. Nibud heeft wel vertrouwen in de veiligheid van AFAS, aldus een woordvoerder. ‘Voor zover wij weten, is het helemaal in orde.’ Het instituut trekt de discussie bovendien breder en vindt dat het niet aan ING is om te bepalen wat consumenten wel en niet kunnen doen. ‘Wij vinden dat de gegevens van de consument van de consument zijn. Ze moeten op andere plekken kunnen inloggen, zolang de veiligheid gegarandeerd is. Een consument moet daar goed naar kijken.’

Europese discussie

Het gebruik en de veiligheid van (internet) bankieren is een discussie die zich ook op Europees niveau afspeelt. De Europese Commissie en het Europees Parlement werken aan een herziening van de Europese Betalingsrichtlijn. Hiermee moet het makkelijker worden voor nieuwe financiële dienstverleners om toegang te krijgen tot bankgegevens. Juist de komst van deze wetgeving zou volgens AFAS aanleiding moeten zijn voor banken om open te staan voor samenwerkingen. ‘De wetgeving wordt verplicht. Dus banken zouden de kansen moeten omarmen en samenwerken met nieuwe initiatieven.’ De houding van de vier grootbanken jegens het huishoudboekje is vrijwel gelijk, aldus AFAS. ‘Een aantal andere banken heeft aangegeven niet blij te zijn met het systeem. Maar ze houden actief een gemeenschappelijke koppeling tegen, terwijl wij een gemeenschappelijk belang hebben. 80 procent van de gebruikers van AFAS zitten bij de vier grootbanken.' Volgens AFAS zijn er inmiddels 500 duizend gebruikers. Ongeveer de helft daarvan is een actieve gebruiker, wat volgens het bedrijf inhoudt dat er minstens een keer per jaar wordt ingelogd. De woordvoerder van ING wil niet ingaan op het feit waarom een samenwerking met AFAS niet van de grond is gekomen, omdat de zaak nu onder de rechter is. ING is vooralsnog de enige bank die juridische stappen onderneemt tegen het huishoudboekje. De bank ziet het kort geding met vertrouwen tegemoet. AFAS denkt dat de rechter er geen uitspraak over kán doen, in ieder geval niet in het kort geding. 'Het gaat om een specifiek geschil, maar de discussie is veel breder.'

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Jessica de Vlieger
Er zijn maar weinig meisjes die een voorliefde voor prosecco en jurkjes weten te combineren met een passie voor rekenkundige...