Kosten NOS voor inhuldiging 'aan de lage kant'

2 Connecties

Onderwerpen

Oranje Koningshuis

NOS trekt twee miljoen euro uit om de inhuldiging van Willem-Alexander vast te leggen op beeld en geluid. Volgens tv-deskundige Ad van Liempt is dat 'aan de lage kant.'

Twee miljoen euro voor achttien uur televisie, 27 uur radio en twee dagen internet. Voor sommigen klinkt dat in eerste instantie als een absurd bedrag. Daar kun je immers twee Correspondenten van opstarten. Volgens tv-deskundige Ad van Liempt is dat een te simpele gedachte. ‘Televisie maken is nou eenmaal honderd keer zo duur dan schrijven. Dat soort vergelijkingen gaan echt niet op. Een gemiddelde uitzending van Nieuwsuur kost al 50.000 euro.'

Van Liempt, de bedenker van onder andere het programma Andere Tijden, vindt twee miljoen euro zelfs aan de lage kant. ‘Het ligt er natuurlijk aan hoe de kosten zijn berekend. Maar ik denk dat ze in Duitsland moeten lachen om twee miljoen euro voor zo’n groot evenement. De uitzendingen rondom het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima zal ook zoiets hebben gekost. Nederland staat bekend om zijn efficiëntie op het gebied van televisie. Er worden dan ook niet voor niets veel formats uit ons land gekocht door het buitenland.’

500 medewerkers
NOS zet vijfhonderd medewerkers, dertien satellietwagens, 160 camera's, een helikopter en een vliegtuig in om op 30 april verslag te doen van de inhuldiging van de nieuwe koning. De personeelskosten zijn in het budget van twee miljoen euro buiten beschouwing gelaten. Het budget voor de inhuldiging bedraagt 1,6 procent van de totale productiekosten die de NOS in 2011 maakte, zo blijkt uit het jaarverslag.

De gemaakte kosten gaan niet direct ten koste van het budget van de reguliere uitzendingen. De NOS zet elk jaar namelijk geld opzij voor dit soort zogeheten Superevenementen. Zaken als het WK-voetbal, verkiezingen en Olympische Spelen, en dus ook de inhuldiging vallen onder deze noemer. Deze reserve bedroeg eind 2011 nog 17,4 miljoen euro.

Omroepbaas Jan de Jong omschrijft de inhuldiging als ‘misschien wel de grootste audiovisuele operatie uit de Nederlandse geschiedenis.’ Daar is Van Liempt het mee eens. ‘Dit gaat waarschijnlijk een van de best bekeken uitzendingen in de Nederlandse televisiegeschiedenis worden. Dus er moet kwaliteit worden geleverd. Het buitenland kijkt ook mee.’

Opbrengsten
De Ster rekent voor een reclamespot tijdens de troonswisseling bedragen die oplopen tot 45.000 euro voor een halve minuut. Deze inkomsten zijn voor de Ster en dus niet voor NOS. De verkoop van de Oranje-beelden aan het buitenland levert NOS ongeveer 100.000 tot 150.000 euro op, schat omroepbaas De Jong. Dat is ongeveer vijf procent van de totale kosten. ‘Zo werkt dat nou eenmaal’, zegt Van Liempt. ‘Andersom profiteren wij ook als een land iets groots organiseert, zoals de Olympische Spelen in Londen. Nu zijn wij aan de beurt.'
 

Ruben Munsterman
Ruben Munsterman heeft als fanatiek aanhanger van de zesjescultuur tijdens zijn studie journalistiek meer The Wall Street Jou...
Gevolgd door 11 leden