Kraland claimt miljoenen van FD

3 Connecties

Onderwerpen

Kraland FD Miljoenenclaim

De bekende belegger Michael Kraland meent door Het Financieele Dagblad onrechtmatig “kapot te zijn gemaakt.” Hij dient daarom een miljoenenclaim in tegen de krant.

De rechtbank van Amsterdam heeft op woensdag 30 november het Financieele Dagblad veroordeeld tot een schadevergoeding aan Michael Kraland. De zakenkrant heeft volgens de rechtbank op onrechtmatige wijze belastende onjuistheden over de investeerder gepubliceerd. In een schadestaatprocedure wordt nu bepaald hoe hoog de schadevergoeding gaat worden. Hoe hoog die precies wordt, staat nog niet vast. Zeker is dat Kraland niet naar kleingeld op zoek is. “We gaan voor een miljoenenclaim”, laat Kraland aan FTM weten.

Imagoschade
Matthijs Kaaks, advocaat van Kraland, zegt dat zijn cliënt door de foutieve publicatie uit 2009 veel imagoschade heeft geleden. “Veel van zijn inkomsten zijn sinds de publicatie weggevallen door beëindiging of het niet verlengen van samenwerkingsovereenkomsten en adviesklussen. We hebben de misgelopen inkomsten en de toekomstige misgelopen inkomsten bij elkaar opgeteld.” Kraland voegt daar zelf aan toe: “Ik heb vrijwel al mijn activiteiten in Nederland moeten staken na de publicatie. Dat kan ik aantonen.”

De rechter heeft het FD veroordeeld op basis van het voorpagina-artikel "Belegger Kraland voor de rechter" van 3 augustus 2009. In dat stuk staat dat Kraland miljoenen euro’s had verdiend aan bemiddeling voor een feederfund van zwendelaar Madoff waardoor een grote Franse onderneming in verpakkingen 23 miljoen euro zou hebben verloren.

Slechte journalistiek
Niet alleen bleek dat de onderneming op deze belegging niet had verloren maar daar juist miljoenen euro’s op had verdiend, ook bleek dat Kraland zich tijdig had teruggetrokken uit het fonds dat zijn gelden toevertrouwde aan de later als oplichter ontmaskerde Madoff, zo is te lezen op Inveztor – de beleggingswebsite van Kraland. “Zelfs bij Voetbal International kennen ze het verschil nog tussen winst en verlies. Dit is zeer slechte journalistiek”, zegt Kraland.

Naar eigen zeggen heeft Kraland al vijf keer om een waardige rectificatie gevraagd maar dat kwam niet verder dan een addendum bij het webartikel – bijna drie maanden na publicatie. De belegger heeft zijn klacht daarom op februari 2010 bij de Raad voor de Journalistiek neergelegd. Het toenmalige oordeel van de Raad ligt in lijn met die van de rechter. “Naar het oordeel van de Raad hebben verweerders derhalve onvolledig en tendentieus over klager bericht, waardoor klager in een kwaad daglicht is gesteld.”

Over de rectificatie zegt Job Woudt, de waarnemend hoofdredacteur van het FD, tegen FTM: “Wij vinden dat we daarmee genoeg recht hebben aangedaan. Het is natuurlijk teleurstellend voor ons dat de rechter het daar niet mee eens is.”

Onsportief
Jan Maarten Slagter, oud-journalist van de zakenkrant en momenteel directeur van de VEB, vroeg zich op Twitter af of het Financieele Dagblad een vermelding zou maken in de krant over de verloren rechtszaak. Toen bleek dat dat niet het geval is Tweette hij: “Dat is jammer en niet zo sportief. En bovendien contraproductief - ben gewoon benieuwd naar de kant van het FD.”

Ook Kraland verbaast zich hier over. “Boven de krant staat het motto ‘Al het geene tot het financieele betrekking heeft.’ Nou niet dus. Er staat elke dag een leugen in die krant. Waarnemend hoofdredacteur Job Woudt laat weten dat hij zijn lezer “niet nog eens wil lastig vallen” met de zaak omdat er al rectificatie heeft plaatsgevonden. “Het heeft niet zoveel nieuwswaarde, hoor.”

Eerder dit jaar werden ook FTM en Dagblad De Pers door Kraland gedagvaard wegens een publicatie. FTM en De Pers kwamen na een schikking overeen om te rectificeren en het gewraakte artikel van de websites te verwijderen.

Ruben Munsterman
Ruben Munsterman heeft als fanatiek aanhanger van de zesjescultuur tijdens zijn studie journalistiek meer The Wall Street Jou...
Gevolgd door 11 leden