Kraland fopt FD tussen vete door

    Een vete uitvechten met het Financieele Dagblad onder dreiging van een miljoenenclaim. En tussendoor de krant op een 1-aprilgrap trakteren. Goedkope humor is niet besteed aan Michael Kraland.

    Sinds de zomer van 2009 woedt er een ruzie tussen belegger Michael Kraland en het Financieele Dagblad. Volgens de investeerder zou de zakenkrant hem onrechtmatig “kapot hebben gemaakt” met onjuiste berichtgeving. In het voorpagina-artikel van de krant ‘Belegger Kraland voor de rechter’ stond dat Kraland miljoenen euro’s had verdiend aan bemiddeling voor een feederfund van zwendelaar Madoff waardoor een grote Franse onderneming in verpakkingen 23 miljoen euro zou hebben verloren.

    Niet alleen bleek dat de onderneming op deze belegging niet had verloren maar daar juist miljoenen euro’s op had verdiend, ook bleek dat Kraland zich tijdig had teruggetrokken uit het fonds dat zijn gelden toevertrouwde aan de later als oplichter ontmaskerde Madoff. "Zelfs bij Voetbal International kennen ze het verschil tussen winst en verlies", reageerde Kraland. In een schadestaatprocedure claimt Kraland miljoenen van het roze krantje omdat hij door de berichtgeving “vrijwel al zijn Nederlandse activiteiten” heeft moeten staken.

    Kraland is een bekende verschijning in de beleggingswereld. Zo heeft hij van 1991 tot 2006 columns geschreven voor Quote. Daarnaast was hij een veelgevraagd spreker.

    De lopende procedure heeft Kraland er niet van weerhouden om afgelopen zondag zijn lolbroek aan te trekken. In een persbericht verspreidde hij dat FD Mediagroup 90 procent van de aandelen van zijn beleggerswebsite Inveztor.nl heeft gekocht. De overname zou tot stand zijn gekomen na een schikking. In ruil voor het ‘geheime’ bedrag zou Kraland de schadestaatprocedure stopzetten die tegen de krant loopt.

    Redactionele steniging
    Maar het allermooiste komt nog: Monsieur Kraland zou columnist worden bij het dagblad. Zijn column zou gaan over “raakvlakken van financiële en journalistieke ethiek.” Kraland heeft altijd beweerd dat het FD geen goed hoor- en wederhoor pleegt en zou de krant nu dus even publiekelijk de les gaan lezen met zijn columns.

    Misschien moet Kraland ook even een middagje les komen geven bij Persbureau ANP dat zijn bericht zonder enige controle voor waar aannam en publiceerde. RTLZ en de De Financiële Telegraaf plaatsten het vervolgens automatisch door via hun financiële ANP-feed, dus zonder wederhoor bij het FD. Een mooi voorbeeld van Flat Earth News. Een telefoontje naar een paar journalisten van het FD leert dat de schikking klinkklare onzin is, ‘een 1 april grap’.

    Als FTM Kraland zondagavond mailt en hem wijst op FD-journalisten die zijn persbericht afdoen als een 'hoax', blijft hij in eerste instantie fanatiek volhouden. "Ik denk niet dat FD journalisten de juiste bron zijn.” Daar voegt hij later aan toe: “Boven de zeven cijfers houden de grappen voor mij op. Ben maar een kleine jongen." Alles om de grap in de lucht te houden. Uiteindelijk buigt Kraland en geeft hij toe dat het een hoax is. Wel een geslaagde.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Ruben Munsterman

    Ruben Munsterman heeft als fanatiek aanhanger van de zesjescultuur tijdens zijn studie journalistiek meer The Wall Street Jou...

    Volg Ruben Munsterman
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren