Krantenuitgevers en het prisoners’ dilemma

    Krantenuitgevers moeten minder gratis nieuws weggeven, aldus FTM columnist Paul van Straaten.

    Deze week kwam mijn dochter met een vraag uit de economieles van 4V. Het ging over het prisoners’ dilemma. In goed Nederlands: het gevangenenprobleem. Twee gevangen  die in afzonderlijke cellen opgesloten zijn krijgen ieder zicht op vrijlating wanneer zij als enige bekennen.  Als zij beide bekennen krijgen ze de standaard straf (10 jaar), de gevangene die niet bekend krijgt een zware straf (22 jaar). Wanneer beide zwijgen is de straf beperkt tot 2 jaar per persoon.

    Normaal gesproken vertrouwen de gevangen elkaar niet en zullen ze bekennen uit angst het slachtoffer te zijn van de bekentenis van de ander. 
     
    Rapport PWC
    In een recent verschenen rapport van adviesbureau PwC blijkt dat de komende jaren er veel dagbladen en tijdschriften zullen verdwijnen. De markt is verzadigd, er zijn te weinig lezers voor zoveel titels. Bovendien eist de razendsnelle digitalisering haar tol. 
     
    Dat was jaren terug al te voorzien door het toenemende gebruik van internet en meer recent de opkomst van de smart-phones en tablets.  Het nieuws dat de traditionele uitgevers momenteel op het internet plaatsen ontneemt de consument steeds meer de drang om een krant te kopen, die bovendien milieuonvriendelijk is en onhandig in gebruik. Last but not least is een krant steeds meer het medium van oud nieuws in de snelle maatschappij waarin we thans leven. 
     
    De krantenuitgevers voorzien de consument  nagenoeg van gratis nieuws en trachten anderzijds deze zelfde consument een krant te verkopen. Op termijn is dat een kansloze strategie, tenzij het gratis deel weinig informatie bevat en beperkt is tot openingsalinea’s; teasers dus. Lokkertjes.
    Vorige week las ik op de site van de Telegraaf een bericht over de lancering van de nieuwe bank Knab. Onder het stukje stond iets als lees meer in de krant van vandaag.  Eerst zocht ik het net af naar berichten van derden die wellicht de missende informatie bevatte. Doorgaans lukt dat aardig, maar helaas in het geval van Knab niet. Aangezien ik interesse had in het hele stuk besloot ik een digitale uitvoering te kopen. Het stuk in de krant bleek uiteindelijk niets toe te voegen. Als professioneel klager, nam ik nog contact op met de digitale redactie.  Daar hebben ze vast hun schouders opgehaald. Dat was dus de laatste keer.
     
    Zo denkt de abonnee
    Niet zolang terug hadden we thuis nog een abonnement op één van de populaire kranten. Al maanden overwogen we de papierstroom te beëindigen. De rubriek sport was mij te groot (het slappe geouwehoer over voetbal vult nogal wat papier )en het overige ‘nieuws’ kwam ik her-en-der wel tegen en berichten over brandjes en berovingen kunnen de gestolen worden. In verband met de ophanden zijnde vakantie hebben we toen de knoop doorgehakt en het abonnement beëindigd. Tijdens onze vakantie lazen we ‘s-morgens  het nieuws vanaf de verschillende sites en al-met-al waren we afdoende op de hoogte van wat er zo relevant leek. 
     
    Voor mijn werk en interesse lees ik overigens het  Financieel Dagblad waarin de achtergronden het noodzakelijk maken om abonnee te zijn. Via een tablet is deze goed leesbaar en met de nieuwe app is lezen en bladeren werkelijk makkelijk.  
     
    TMG vs Cyrte
    In mei van dit jaar berichtte de Telegraaf Media Groep (TMG) dat in het eerste kwartaal de winst met 40% is gedaald.  Dit kwam voornamelijk door lagere inkomsten uit krantenadvertenties. Die lagen bijna 11 procent lager dan in het eerste kwartaal van 2011. Wijselijk wil TMG zich meer richten op de ontwikkeling van digitale activiteiten. Grootaandeelhouder Cyrte pleitte in april juist voor om eerst de krantentak op orde te brengen voordat er meer digitale avonturen worden aangegaan.
     
    Naar mijn mening heeft de TMG geen kaas gegeten van het internet. Hun voornemen is echter niet meer dan logisch, maar je zal maar een aandeelhouder hebben die nog verder op papier wil inzetten terwijl trend en vooruitzichten voor de papieren krant alles behalve rooskleurig zijn.
     
    Het prisoners’ dilemma
    De eigentijdse consument verneemt het nieuws dus via het internet, de radio en bewegend beeld via tv, youtube en noem maar op. De krant verdwijnt. Tabloid of niet. Het blijft een onhandig en milieuonvriendelijk ding dat zijn hoogtij kende in de vorige eeuw.
     
    De meest voor de handliggende strategie voor de krantenuitgevers is samenwerking. Plaats minder gratis nieuws op het net en doe dit in samenspraak met elkaar. Doorbreek het prisoners’ dilemma. Het is volstrekt zinloos om als enige het ‘algemene nieuws’ achter een betaalsysteem te plaatsen. De collega’s zullen ‘bekennen’ en je krijgt de zwaarste straf.
     
    Het is naar mijn oordeel niet ingewikkeld, vooral niet omdat  voor het binnenlandse nieuws geen concurrentie is te verwachten uit het buitenland. We hebben tenslotte een onmogelijke taal en de doelgroep is erg beperkt ...

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Paul van Straaten

    Vermogenmonitor van Van Straaten is in Den Haag gevestigd. Van Straaten bracht voor honderden klanten zaken tot een bevredige...

    Volg Paul van Straaten
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren