‘Krijg nou wat, ik ben een sociaal ondernemer!’

    Op vakantie lees je boeken. Eric Smit nam er één mee die allerlei bellen deed rinkelen en hem deed ontdekken dat hij sociaal ondernemer is.

    ‘Verbeter de wereld, begin een bedrijf’. De titel van het boekje dat schuin voor me op tafel ligt wekt onmiddellijk mijn aandacht. Ik buig voorover en pak het op en begin erin te bladeren. ‘Wereldverbeteraars’, staat er boven de inleiding. De inhoudsopgave vermeldt hoofdtukken met titels als ‘Zakelijke idealisten’, ‘Tegen de stroom in’ en ‘Meer dan geld alleen’. Ik hoor bellen rinkelen. Ik wil verder lezen, maar dan keert mijn gesprekspartner met een vers kopje koffie terug aan tafel. Anderhalve week later sla ik de laatste pagina van mijn eigen (papieren) exemplaar om. Op vele plekken in het boek heb ik zinnen onderstreept en namen omcirkeld. Er staan ook de nodige uitroeptekens in de kantlijn met korte notities die eigenlijk alleen voor mij leesbaar zijn. Zittend op een plastic terrasstoeltje neem ik een flinke teug uit de fles Nastro Azzurro en met mijn ogen op de in nevelen gehulde Vesuvius gericht, besluit ik mijn nieuwe inzicht over mijn eigen ondernemerschap via een tweet met de wereld te delen. https://twitter.com/EricChrSmit/status/492987559229030400

    Gids voor maatschappelijke ondernemers

    Verbeter de wereld, begin een bedrijf dat in oktober 2013 verscheen, gaat over sociaal of maatschappelijk ondernemen. Een vorm van ondernemerschap waar ik in het voorbijgaan wel eens iemand over had horen spreken, maar eigenlijk niets van wist. Nu was ik na het lezen van het eerste hoofdstuk ‘Zakelijke idealisten’ al tot de conclusie gekomen dat ik er zelf een ben. En dat is ook gelijk een van de sterkte punten van het door War Child oprichtster Willemijn Verloop en voormalig Accenture consultant Mark Hillen geschreven gids. Want zo zou ik het 174 pagina’s tellende boekje liever willen noemen. De gids vertelt niet hoe je moet ondernemen of wat voor trucs je kunt uithalen om snel geld te verdienen, daar zijn al ontelbaar veel andere boeken over geschreven. Verbeter de wereld, begin een bedrijf schept vooral orde en helderheid en biedt solide handgrepen in de snel groeiende wereld van de social enterprises, ofwel sociale of maatschappelijke ondernemingen. Het biedt ook aangename momenten van herkenning als de elementen van maatschappelijke ondernemingen en de eigenschappen van sociaal ondernemers worden beschreven.
     'Winst mag, maar de financiële doelen staan ten dienste van de missie'
    ‘Social enterprises hebben primair een maatschappelijke doelstelling,’ schrijven de auteurs. En de ondernemers achter deze bedrijven hebben als hoofddoel ‘de wereld iets mooier te maken’. Dat betekent dat niet het eendimensionale concept ‘winst maken’ geen rol meer speelt – bepaald niet zelfs - maar dat er veel meer facetten zijn die een onderneming tot een maatschappelijk bedrijf maken. In de gids worden ze allemaal helder op een rij gezet. Het creëren van maatschappelijke impact is natuurlijk leidend, maar Verloop en Hillen leggen de lezer bij voortduring uit dat het bedrijf ook diensten of producten moet leveren die geld opleveren. Het mag met andere woorden geen organisatie zijn die afhankelijk is van giften of subsidies. Het bedrijf moet zelfvoorzienend zijn, anders is het ook geen bedrijf. Belangrijk: ‘winst mag, maar de financiële doelen staan ten dienste van de missie en winstneming door aandeelhouders is redelijk.’

    Inspiratie

    Daarnaast biedt de gids een onmisbaar artikel voor mensen die iets neer willen zetten: inspiratie. Verbeter de wereld, begin een bedrijf is gelardeerd met de beschrijvingen van sociaal ondernemers die al een eind met hun bedrijf op weg zijn of er zelfs al een succes van hebben gemaakt. Een van de bekendere en voor mijzelf meer aansprekende voorbeelden daarvan is Tony’s Chocolonely, het bedrijf dat slaafvrije chocolade produceert en een initiatief is van collega journalist Teun van de Keuken. Ik kwam ook de naam van Rob van den Dool tegen, mede-oprichter van het bedrijf Yumeko dat milieuvriendelijk beddengoed op de markt brengt. Van den Dool kwam ik in de zomer van 2003 op het Spaanse racecircuit van multimiljonair Klaas Zwart tegen toen hij daar een exuberante introductie van het nieuwe merk raceauto Ascari hielp organiseren. Ik was er als Quote-journalist voor uitgenodigd – trip volledig door de Zwart-organisatie betaald - en beschreef uiteindelijk zonder al te veel distantie hoe een egomaniakale petrolhead tientallen miljoenen euro stuk smeet op zijn exclusieve hobby. Voor mij vormde die ervaring een van de redenen om te proberen in mijn eigen werk mijzelf te beperken tot het kiezen van zinniger onderwerpen. Wellicht dat het buitenissige feestje van Zwart voor Rob van den Dool mogelijk ook een van de triggers geweest om een andere koers te gaan varen. Het is hoe dan ook een gegeven dat sociaal ondernemers op een dag besluiten iets aan de samenleving bij te gaan dragen door, jawel, een bedrijf te beginnen dat maatschappelijke impact kan veroorzaken. Arne van der Wal en ik deden dat in 2010 door tegen de stroom in het journalistieke bedrijf Follow the Money te starten. En ik besef mede na lezing van Verbeter de wereld, begin een bedrijf dat die reis nog maar net is begonnen.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Eric Smit

    Gevolgd door 2882 leden

    Mede-oprichter van FTM. Als voormalig professioneel squasher gewend om klappen te incasseren en uit te delen.

    Volg Eric Smit
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren