Laatbloeier Twitter

    Twitter verwacht in 2014 een omzet te halen van minstens een miljard dollar.

    Een miljard dollar is bijna twee keer zoveel dan analisten hadden voorspeld. Onderzoekers van EMarketer berekenden dat het internetbedrijf in 2014 ongeveer $540 miljoen aan advertentieverkopen zou binnenhalen.

    De omzet van Twitter bestaat praktisch gezien geheel uit reclameinkomsten. En voorlopig gaat dat goed. “The marketers who have used Twitter’s advertising opportunities have been pleased”, zegt Nate Elliott, een analist bij Forrester Research. “Twitter’s going to be able to push forward and continue to make more money from it.

    Laatbloeier
    Als Twitter meer dan een miljard dollar omzet haalt in 2014 is het acht jaar oud. Een laatbloeier dus vergeleken met concurrenten Google en Facebook. De zoekmachine haalde in zijn vijfde levensjaar al de magische grens en Facebook bereikte de negen nullen zes jaar na de oprichting.

    Het heeft lang geduurd voordat Twitter uberhuapt een echt inkomen had. De eerste reclamebanners via Twitter verschenen in 2010 voor het eerst op het scherm. Pas de laatste twee jaar is Twitter actief bezig met het binnenhalen van adverteerders. 

    Analist Jeremiah Owyang zegt dat bedrijven meer geld spenderen aan Twitter om er zeker van te zijn dat hun boodschap tussen al dat twittergeweld goed wordt ontvangen. “Because all of the brands are jumping in and spewing content, there’s a deafening noise. So, the one way to cut across that is to advertise and make your content shine higher.”

    Facebook
    Het aandeel van concurrent Facebook is na de beursintroductie van twee weken geleden al met 25% gedaald. Niet in de laatste plaats omdat beleggers twijfelen aan het advertentiemodel. Zo liet General Motors, een van grootse klanten, vlak voor de beursgang weten niet meer te zullen adverteren op Facebook vanwege het geringe effect. Ook bij Twitter is het effect van advertenties nog niet helemaal duidelijk.

    Er wordt tevens gewaarschuwd dat het toenemende gebruik van Facebook via de mobiel voor minder omzet kan zorgen omdat er minder advertentieruimte is op het kleine scherm van een smartphone. Twitter heeft daar echter geen last van door zijn compacte layout die op een groot scherm niet veel verschilt dan van op de mobiel.

    Voorlopig gaat Twitter overigens niet de beurs op. 

    R

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 252 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren