
De EU investeert honderden miljarden in verduurzaming. In dit dossier leggen we de belangen bloot. Lees meer
In 2019 presenteerde de Europese Commissie de Europese Green Deal: een ambitieus plan om de economie van de Europese Unie in een rap tempo te vergroenen. Een van de doelstellingen: in 2050 moet de EU volledig klimaatneutraal zijn. De plannen zullen onze economie ingrijpend veranderen.
In dit dossier analyseren we de belangen achter de groene ambities, volgen we de strijd om het geld en zoeken we uit wie er aan het langste en kortste eind trekken.
Diederik Samsom hamerde op gedwongen uitkoop veeboeren
Uit vrees voor stikstofcrisis 2.0 keert Nederland zich in Europa tegen de eigen natuurambities
Frans Timmermans: de macht en onmacht van de groene onderkoning van Brussel
Burgers hebben hoop en visie nodig voor de energietransitie, zegt hoogleraar omgevingspsychologie
Wiebe Draijer hoopte de Rabo en de landbouw te vergroenen – hij bleef steken in gepolder
Zeewind in overvloed, toch wil de lobby honderden extra molens op land
Spoorweg-activist Jon Worth: ‘In Brussel lobbyt niemand voor de Europese treinreiziger’
Zelfs zonder energiecrisis verdienen deze windboeren extreem veel – met hulp van de belastingbetaler
Podcast | De minder florissante kant van windmolens
Brussel wil Europa volbouwen met nutteloze waterstoftankstations
Foto door Shaun Coward (via Unsplash).
Europese landbouwlobby zaagt aan poten onder Green Deal
De Green Deal moet de Europese Unie leiden naar een duurzame economie in 2050. EU-Klimaatcommissaris Frans Timmermans presenteerde twee plannen om de landbouw duurzamer te maken, maar de landbouwlobby blijkt een tegenstander van formaat.
- In het kader van de Green Deal presenteerde EU-Klimaatcommissaris Frans Timmermans in mei twee ambitieuze strategieën om de Europese landbouwsector te verduurzamen.
- Uit een intern document in handen van Follow the Money blijkt dat het landbouwdepartement van de Europese Commissie afdwingbare afspraken daarover wilde tegenhouden.
- Met succes: EU-lidstaten krijgen nu zelf verregaande verantwoordelijkheden over hoe ze de Green Deal-landbouwdoelen willen verwezenlijken. De Europese Commissie verliest daarmee de regie over haar eigen Green Deal aan nationale boerenlobby’s.
Wie langs het gebouw op nummer 130 aan de Brusselse Rue de la Loi loopt, zou misschien niet direct zeggen dat hier één van de belangrijkste onderdelen van de EU gevestigd is. Het pand ligt zo’n 300 meter van het Berlaymontgebouw, het hoofdkantoor van de Europese Commissie. Maar in tegenstelling tot die gigantische kolos van glas en metaal, is het kantoor van het landbouwdepartement van de Europese Commissie (EC) — voluit: Directoraat-generaal voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling, oftewel DG AGRI — vooral grauw, vies en onopvallend.
Landbouw is nochtans van oudsher een belangrijk dossier in Brussel. Halverwege de jaren tachtig werd bijna driekwart van het totale EU-budget besteed aan het Europese Gemeenschappelijke Landbouwbeleid (GLB); in 2019 was dat nog zo’n 36 procent, oftewel 59 miljard euro. Vanuit dit kantoorgebouw boven metrostation Maalbeek wordt al decennialang besloten hoe al dat geld gespendeerd wordt, in alle hoeken van Europa.
Die monopoliepositie staat echter onder druk nu de Europese Commissie met de Green Deal een ambitieus verduurzamingsplan heeft gepresenteerd. Het doel: een klimaatneutraal continent tegen 2050. De EU wil een wereldleider worden op het gebied van groene financiering en duurzame technologie; tegelijkertijd moeten er miljoenen nieuwe banen komen. Om dat te bereiken wil de Commissie de komende jaren een vloedgolf aan strategieën, wetsvoorstellen en financieringsideeën opstellen.
Één van de onderdelen van die Green Deal behelst verduurzaming van de landbouw. Zo wil de EC vervuiling door kunstmest tegengaan, het gebruik van pesticiden verminderen, bodemerosie stoppen en insectenpopulaties beschermen door bijvoorbeeld bloemstroken aan te leggen. Afgelopen mei presenteerde EU-Klimaatcommissaris Frans Timmermans twee megaplannen om de agrarische sector te verduurzamen: de Farm to Fork-strategie en de Biodiversiteitsstrategie. Volgens die beide strategieën wil de Commissie vóór 2030 drie miljard bomen planten, 25.000 kilometer aan rivierbodems schoonmaken en het aantal beschermde natuurgebieden uitbreiden. Ook moeten boeren voortaan 10 procent van hun akkerland braak laten liggen, komen er maatregelen tegen overtollige stikstofuitstoot, en mogen de btw-heffingen op biologisch fruit omlaag.
Hoe deze voorstellen verder worden uitgevoerd, gaat afhangen van de bereidheid van nationale regeringen, verschillende EC-departementen en (uiteindelijk) het Europarlement om concreet beleid te formuleren. Zonder slag of stoot zal dat echter niet gaan, want onder leiding van DG AGRI is de Europese boerenlobby hard aan het werk om afdwingbare duurzaamheidsdoelen te voorkomen.
Auteur
Onderzoek: de Europese Green Deal
De nieuwe Green Deal-routekaart van de Europese Unie moet leiden naar nul broeikasgassen in 2050 en economische voorspoed zonder uitputting van grondstoffen. De verwachte kosten zijn astronomisch: een biljoen euro. Hoe haalbaar zijn de plannen? Wie betaalt, en wie profiteert? Hans Wetzels neemt voor Follow the Money de Green Deal onder de loep.
Wil je niets missen? Volg de auteur, dan sturen we je een seintje als er een nieuw artikel online staat.
Verkeerde keelgat
Als in januari de eerste kladversies van de Farm to Fork- en de Biodiversiteitsstrategie binnen de Europese Commissie worden rondgestuurd, klimmen ambtenaren van DG AGRI meteen in de pen. Met name de twee kerndoelstellingen van de voorstellen schieten bij het landbouwdepartement in het verkeerde keelgat: het gebruik van pesticiden op Europese akkers moet door de helft, en in 2030 moet bijna een derde van alle landbouwland volgens biologische standaarden bewerkt worden (nu is dat nog maar 7,5 procent).
De gewenste omschakeling naar biologische landbouw is ‘excessief’, schrijft DG AGRI-topambtenaar Tassos Haniotis bijvoorbeeld in een intern document aan andere departementen binnen de Commissie. Volgens Haniotis kunnen Europese boeren vanwege de ‘gelimiteerde aanbodrespons van akkerbouwgewassen’ de groeiende vraag naar biologische producten helemaal niet aan, en zullen ze daardoor niet mee kunnen profiteren van de omslag naar duurzame landbouw die de Green Deal beoogt.
Haniotis is een in Griekenland geboren landbouweconoom en expert in Europees-Amerikaanse handelsrelaties. Hij schreef mee aan verschillende grote vrijhandelsverdragen en werkt al jaren voor de Europese Commissie; eerst als adviseur in de Verenigde Staten, daarna als afdelingshoofd in het Berlaymontgebouw. Anno 2020 geeft hij leiding aan één van de twaalf directoraten waaruit DG AGRI is opgebouwd.
In zijn felle kritiek op de Farm to Fork- en Biodiversiteitsstrategie benadrukt Haniotis dat de Europese Commissie niet teveel regels van bovenaf moet opleggen. Beslissingen om de landbouw te verduurzamen, kunnen volgens hem het beste door de EU-lidstaten zelf genomen worden. Ook is ‘het verminderen van het volume’ van bestrijdingsmiddelen volgens Haniotis ‘nietszeggend (…) vanuit het oogpunt van de volksgezondheid’ als er nieuwe gewasziektes opduiken. Tot slot zal een halvering van het pesticidengebruik in Europa er volgens Haniotis voor zorgen dat de prijzen stijgen, waardoor de ‘strategisch belangrijke Noord-Afrikaanse markt zonder EU-graan’ komt te zitten. Het gevolg: dat ‘die landen afhankelijk worden van importen uit Oekraïne en Rusland’.
Ambtelijke pikorde
Op het eerste gezicht lijkt het wellicht vreemd dat een EC-topambtenaar zich zo heftig verzet tegen plannen die zijn opgesteld door zijn ‘eigen’ Europese Commissie. Daarom is het belangrijk te begrijpen hoe de Europese Commissie in elkaar zit.
Het hoofdkantoor van de EC, het dertien verdiepingen hoge Berlaymontgebouw, huisvest de 27 Eurocommissarissen — één voor ieder EU-land — met hun kabinetten en allerlei ondersteunende afdelingen. De tevens 27 directoraten-generaal (DG’s, in feite een soort EU-ministeries) zitten veelal in aparte kantoren, verspreid door heel Brussel, en beconcurreren elkaar om de beste ambtenaren, geld, en om wie welk dossier toegespeeld krijgt. Het machtige handelsdepartment, DG TRADE, zit in het Berlaymontgebouw zelf; DG AGRI op loopafstand. Milieudepartement DG ENV moet het ondertussen doen met een plekje aan de stadsrand.
‘Er zijn bijna geen bodems meer in Europa die niet besmet zijn met een cocktail aan gifstoffen’
Maar die hiërarchie is niet in beton gegoten. Nu de milieugevolgen van de intensieve Europese landbouw zich beginnen af te tekenen, bemoeien steeds meer departementen zich met het landbouwbeleid. EU-Klimaatcommissaris Timmermans gunde het schrijven van de Farm to Fork- en Biodiversiteitsstrategie aan respectievelijk het gezondheidsdepartement (DG SANTE) en het milieudepartement (DG ENV). Toen Timmermans,Milieucommissaris VirginijusSinkevičiusen Gezondheidscommissaris Stella Kyriakides de beide landbouwstrategieën op 20 mei presenteerden, was Landbouwcommissaris Janusz Wojciechowski zelfs helemaal afwezig.
Één reden om het landbouwbeleid niet meer uitsluitend bij DG AGRI te leggen, is te vinden in een recent rapport van de Europese Rekenkamer (ECA): het Gemeenschappelijke Landbouwbeleid (GLB), waarvoor DG AGRI verantwoordelijk is, schiet al jaren tekort als het gaat om verduurzaming van de landbouw of bescherming van biodiversiteit. Het aantal vogels, vlinders en insecten in Europa is sinds 1990 met meer dan een derde afgenomen; ondertussen is het effect van EU-landbouwsubsidies op de biodiversiteit op zijn best ‘gelimiteerd’, zo meldt de ECA.
Volgens het meest recente rapport van het European Environment Agency (EEA) is landbouwintensivering een belangrijke oorzaak van het biodiversiteitsverlies in de EU. Voor de milieubeweging en kritische wetenschappers komen de reductiedoelen in de Green Deal dan ook geen moment te vroeg.
Hoogleraar Bodemfysica en Landbeheer aan de Wageningen Universiteit Violette Geissen onderzocht met een team van wetenschappers de effecten van landbouwgif op bodems in elf Europese landen. In meer dan tachtig procent troffen ze chemische resten aan van vaak tientallen jaren oud. Geissen: ‘Er zijn bijna geen bodems meer in Europa die niet besmet zijn met een cocktail aan gifstoffen. Bij de beoordeling van landbouwchemicaliën let de EU alleen op sterfte van bodemorganismen. Er wordt nauwelijks getest welke effecten zulke stoffen hebben op bijenpopulaties of hoeveel landbouwgif er precies accumuleert in rivierafzettingen. Ook het effect op bodembacteriën die voor plantengroei zorgen wordt niet goed in kaart gebracht. Ik ben blij dat de Europese Commissie met de Green Deal nu eindelijk de ambitie toont daar iets aan te doen, want we naderen het punt dat er in veel bodems gewoonweg geen leven meer zit.’
Joost de Jong was van 2004 tot en met 2007 als beleidsambtenaar werkzaam bij DG AGRI en kent het departement zo van binnenuit. Voor hem komt het niet als een verrassing dat DG AGRI juist nu de Green Deal probeert te torpederen: ‘DG AGRI wil niet teveel bemoeienis met wat zij als hún beleidsterrein beschouwen, zeker niet als het gaat om reductiedoelen voor pesticiden. Om hun eigen positie binnen de Europese Commissie overeind te houden, dossiers toebedeeld te krijgen — en zoveel mogelijk geld — zijn ze afhankelijk van politieke steun uit met name Duitsland, Spanje en Frankrijk. Dus luistert DG AGRI naar wat de boerenlobby uit die landen wil, en dat is intensieve landbouw.’
‘Uiteindelijk moet álle beleid echter door élk DG goedgekeurd worden’
Het positiedocument van Haniotis is volgens De Jong onderdeel van een Interservice Consultation (ICS): een overlegronde waarbinnen alle directoraten-generaal van de Europese Commissie de gelegenheid krijgen om commentaar te geven op voorgesteld beleid. De Jong: ‘Het milieudepartement stond altijd laag in de ambtelijke pikorde van de Europese Commissie. Dat uitgerekend zij van Timmermans de Biodiversiteitsstrategie hebben mogen schrijven, is een belangrijk signaal. Uiteindelijk moet álle beleid echter door élk DG goedgekeurd worden. Daarom is er voor zover ik weet tot op het laatste moment ruzie geweest over de doelen omtrent biologische landbouw en pesticidengebruik.’
Verzet uit de industrie
Die nauwe banden tussen DG AGRI en de grote boerenlobby zijn al jaren onderwerp van kritiek. Zo wist de actiegroep Pesticide Action Network (PAN) in mei 2019 de hand te leggen op 600 geheime documenten. Daaruit bleek dat EC-functionarissen hadden geprobeerd om een verbod op hormoonverstorende landbouwchemicaliën af te zwakken door de definities van wat een hormoonverstorende stof is te herschrijven, om zo de ‘economische impact’ van een verbod te beperken.
Ook tijdens de Farm to Fork-strategie kwam er verzet vanuit de industrie. Zo schreef chemie- en landbouwgigant Bayer Crop Science tijdens de consultatiefase aan de Europese Commissie dat het bedrijf ‘notitie had genomen van de intenties’ om de afhankelijkheid van chemische pesticiden in de landbouw te verminderen. In plaats van het verbieden van giftige stoffen, zei Bayer meer te zien in ‘maatregelen om zeker te stellen dat nieuwe innovatieve oplossingen’ sneller op de markt worden toegelaten. Ook zou beleid om de landbouw te verduurzamen volgens Bayer door de EU-lidstaten zelf moeten worden opgesteld — niet door de Commissie.
Om het gebruik van chemicaliën in de landbouw terug te dringen, introduceerde de Europese Commissie in 2009 voor het eerst een Sustainable Use of Pesticides Directive (SUD). Zo’n EU-richtlijn in de praktijk brengen kan echter weerbarstig zijn. Om de hoeveelheid chemicaliën op akkers terug te brengen moet immers eerst eerst meetbaar zijn hoeveel er gebruikt worden. Juist een gebrek aan betrouwbare gebruiksdata is volgens de Europese Rekenkamer (ECA) een groot probleem. Privacywetten maken het voor statistiekbureau Eurostat onmogelijk om bedrijfsgevoelige informatie over chemische producten bekend te maken, waardoor er alleen maar heel algemene gebruiksdata beschikbaar zijn — die niet zoveel zeggen over de effecten van specifieke bestrijdingsmiddelen op bodems, grondwater of insecten.
Ondanks dat gebrek aan gebruiksdata wisten de ECA-onderzoekers op basis van verkoopcijfers vast te stellen dat van een daling van de hoeveelheid landbouwgif in Europa sinds invoering van het SUD geen sprake was: tussen februari en september 2019 interviewden de ECA-onderzoekers boeren en beleidsmakers in Frankrijk, Litouwen en Nederland en evalueerden ze nationaal beleid. Naast de gebrekkige dataregistratie, constateerden ze vooral slechte naleving van EU-pesticideregels op lidstaatniveau, en door de Europese Commissie zelf.
‘In de praktijk staat de Commissie vaak verdomde zwak tegenover de lidstaten’
Om de Green Deal-reductiedoelen dit keer wél te kunnen realiseren, is de Commissie van plan om begin 2022 het SUD te herzien en de toelatingsprocedures voor biologische bestrijdingsmiddelen versoepelen. Veel gaat er echter afhangen van de bereidheid van EU-lidstaten om de Green Deal-doelen in hun eigen landbouwbeleid te integreren, zo schrijft de EC in het officiële werkplan dat samen met de Farm to Fork- en Biodiversiteitsstrategie werd gepresenteerd.
Groot probleem is dat de onderhandelingen over het nieuwe Gemeenschappelijke Landbouwbeleid (GLB) al in 2018 begonnen zijn en maar moeilijk teruggedraaid kunnen worden. In die GLB-onderhandelingen is afgesproken dat lidstaten binnenkort voor het eerst zelf invulling mogen gaan geven aan het EU-landbouwbeleid. Daartoe moet elk land een Nationaal Strategisch Plan opstellen en dat indienen in Brussel. De Commissie rekent er op dat lidstaten bij de opstelling daarvan uit eigen beweging rekening zullen houden met de EU-doelstellingen zoals afgesproken in de Green Deal, de Farm to Fork- en de Biodiversiteitsstrategie. ‘Maar in de praktijk staat de Commissie vaak verdomde zwak tegenover de lidstaten als ze zoiets willen opleggen. Zeker als iets nog niet in bindende regelgeving is vastgelegd,’ weet Joost de Jong uit eigen ervaring.
Ook binnen de EC zelf zit er vervolgens nog een kink in de kabel. Want de nationale plannen worden in Brussel na indiening beoordeeld door DG AGRI — dat zo via een omweg de macht over de Green Deal terug heeft weten te veroveren op concurrerende DG’s. ‘Als je de definitieve Farm to Fork-strategie vergelijkt met eerdere versies, zie je ook al dat DG AGRI het voor elkaar heeft gekregen om de doelstelling voor biologische landbouw omlaag te duwen van 30 naar 25 procent,’ vertelt De Jong. ‘Je moet de macht van Timmermans niet onderschatten, maar soms krijgt ook hij gewoon nul op het rekest.’
Waardeloze timing
Nederland is van plan om zijn Nationaal Strategisch Plan eind 2021 in Brussel in te leveren. De gesprekken daarover vinden plaats onder leiding van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Minister Carola Schouten schreef eind maart in een brief aan de Tweede Kamer de tijd tot dan te willen ‘gebruiken om alvast maatregelen te nemen ten behoeve van het klimaat, biodiversiteit en leefmilieu’.
Maar de Nederlandse boerenlobby heeft bij monde van de Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) inmiddels laten weten de ‘wetenschappelijke en sociaaleconomische onderbouwing’ van de Green Deal flinterdun te vinden. LTO meent dat pesticidenreductie gemeten in ‘kilo’s niets zegt over de milieu-impact’ en benadrukt die positie ‘onder de aandacht te brengen bij de betrokken ministers in de Den Haag en richting Tweede Kamer’.
‘Een gelijk speelveld op de interne markt is voor ons van groot belang’
De Limburgse CDA-politica Esther de Lange zit sinds 2007 in het Europarlement. Ook zij vindt de doelstellingen in de Green Deal in de huidige context erg ambitieus: ‘Qua timing zijn deze voorstellen waardeloos. Boerenbedrijven bevinden zich in een uiterst onzekere situatie omdat verschillende afzetmarkten zijn verdampt vanwege corona. Het op een slimme manier verminderen van gewasbeschermingsmiddelen, daar zijn wij ook voor. Maar dan wel met een werkbaar onderliggend businessmodel.’
Omdat Europese boeren met elkaar concurreren op de EU-binnenmarkt, zullen nationale regeringen niet snel eenzijdig strenge duurzaamheidseisen gaan stellen aan de eigen boeren. Als Nederland uiterst ambitieuze duurzaamheidsregels formuleert en Duitsland niet, leidt dat immers ogenblikkelijk tot een slechtere concurrentiepositie. Van individuele lidstaten hoeven we dan ook ook niet vreselijk veel ambitie te verwachten als het gaat om de landbouwverduurzaming die Green Deal beoogt — en zo heeft DG AGRI uiteindelijk zijn zin gekregen.
‘Een gelijk speelveld op de interne markt is voor ons van groot belang,’ legt De Lange uit. ‘Daar komt immers het overgrote deel van onze landbouwproducten terecht. Een Nederlandse alleingang, met nog meer nationale duurzaamheidseisen, moeten we echt voorkomen.’
Desondanks schaart De Lange zich wel achter de Green Deal, benadrukt ze. Als we boeren de ruimte willen gunnen om daadwerkelijk te verduurzamen is EU-beleid volgens haar zelfs noodzakelijk: ‘Ons deel van Europa is uitermate geschikt voor landbouw, we spelen een belangrijke rol in het voeden van de wereld. Het is daarom goed dat discussies over pesticides in Europees verband plaatsvinden. We mogen echter niet uit het oog verliezen dat een gelijk speelveld op de wereldmarkt nog minder goed gegarandeerd kon worden dan binnen de EU het geval is. Wij verwelkomen daarom bijvoorbeeld de toegenomen aandacht voor duurzaamheidseisen in internationale handelsakkoorden.’
Maar, vervolgt De Lange: ‘We willen in het kader van de Green Deal ook meer maatregelen zien die zorgen voor een eerlijke concurrentiepositie van Europese boeren. Dat ontbreekt nu volledig. Er staan wat vage termen in deze twee landbouwstrategieën over investeringen aantrekken, maar er wordt geen enkele garantie geboden. Er moeten concrete maatregelen komen die ervoor zorgen dat het financiële plaatje op het erf sluitend wordt en de boer een eerlijke prijs kan verdienen voor een eerlijk product. Daarover hoort deze discussie te gaan.’
In het volgende artikel in deze serie nemen we onder de loep hoe de Green Deal verwezenlijkt moet worden op het ongelijke speelveld van de wereldmarkt.
47 Bijdragen
Martin van den Broek 4
Vele malen interessanter is onder welke druk (belangen lobby) dit krankzinnig duur 'Green Deal' project van hypocriet Timmermans tot stand heeft kunnen komen.
Euro-burgers zouden zich voor 'plannen' van dit belang en omvang middels een referendum moeten kunnen uitspreken.
Al Dam 3
Martin van den BroekAd Van Heeswijk 6
Al Dam 3
Ad Van HeeswijkAd Van Heeswijk 6
Al DamGerard van Dijk 6
Hoe duur het ook is, ik ben wel voor het milieu. Alleen moet het niet leiden tot het einde van de Europese landbouw. Helaas gaat het wel daarna toe. Alle internationale handelsverdragen zouden opgezegd moeten worden. Je kan een sector niet allerlei dure beperkingen opleggen en tegelijkertijd de vrije handel, partijen die geen of veel minder oog voor het milieu hebben vrije toegang verlenen.
Terwijl zowel Europese als nationale politici in een hosanna stemming zijn om juist wel die onbalans in het leven te brengen.
Hoe zit dat ook alweer. Als samenleving dwingen om het onverenigbaar te verenigen. Democratie, vrije wereldhandel en nog een derde element kunnen niet allemaal tegelijk behouden blijven. Er moet keuzes gemaakt worden en in mijn beleving is die politiek gezien al gemaakt. De democratie zal het onderspit moeten delven. Want die vrije wereldhandel moet er voor elke prijs er komen.
Roland Horvath 7
Gerard van DijkHoogopgeleide biologen weten dat niet en willen het ook niet accepteren.
De GGO is voor het ogenblik zo goed als totaal mislukt. Niet stabiel.
Maar de EU burgers moeten daar nog van proeven en op de lange termijn en masse diabetes en kanker krijgen. En even dik worden als de Amerikanen.
Met dank aan de EU en aan Rutte, Kaag, Wiebes en Hoekstra.
2- Vaak wordt het neoliberale verhaal verteld dat van de drie elementen: Democratie, de staten en de globalisering alias de vrije wereldhandel niet alle drie kunnen blijven bestaan, 1 moet er uit.
Dat is neoliberale propaganda.
Wat de GMO willen is slechts 1 element overhouden namelijk de globalisering en zij moeten dan de enige bestuurders -alias dictators- zijn van de hele wereld. Waarbij de burgers en de staten niets meer te zeggen hebben. Daarvoor zijn onder andere de anti democratische en anti sociale multilaterale vrijhandelsverdragen ingevoerd sedert 25 jaar. De onderhandelingen daarover worden uitsluitend dor de GMO gevoerd, de parlementen en de burgers hebben in feite niets meer te zeggen. En er is de ISDS/ICS procedure, een soort boete voor staten die stout geweest zijn: Als ze de winst van de buitenlandse GMO hebben verminderd. Waanzinniger is niet denkbaar. De hele democratie en de zeggenschap van de parlementen worden door hysterische en onbekwame neoliberale politici en MSM in de EU en in de staten afgebroken.
Annemiek van Moorst 11
Roland HorvathAls het aan Nl zou liggen zou dat anders liggen; die kan het geen bal schelen. Daarom steun ik EU.
Wil je Kaag ook niet in een rijtje noemen met de drie schurken?
Voor de rest kan en moet de EU veel beter; daar kan ik me volledig in vinden. Het is ontstellend dat een landbouwdepartement en de landbouwlobby iedereen maar in een giftige greep blijft houden. Als ieder land alleen voor zichzelf produceert, en dat op duurzame wijze, met de natuur mee, is dat voor iedereen - m.n. voor de generaties na ons - de allerbeste oplossing.
"Als de laatste boom is geveld, de laatste vis is gevangen, de laatste rivier is vergiftigd, pas dan kunnen zij (...) zich voorstellen dat je geld niet kunt eten."
Wiert 1
Annemiek van MoorstBinnen de EU worden gewasbeschermingsmiddelen verboden. Buiten de EU blijven ze vaak toegelaten. Import van producten moet weliswaar voldoen aan de MRL (maximale residu limiet) van de EU, maar heeft bij productie in het buitenland dus wel beschikking over middelen die hier verboden zijn. Daarom zou je eigenlijk ook nooit groenten uit Afrika in de Nederlandse supermarkten moeten kopen.
Het zelfde geldt voor gebruik van antibiotica en andere medicijnen.
Idem voor dierenwelzijn. In de EU zijn bepaalde manieren van kippen houden verboden. In Oekraïne kan dit nog wel worden toegepast en vervolgens worden deze eieren en vlees naar de EU geïmporteerd.
Het komt er op neer dat de EU haar eigen landbouw strenge eisen oplegt (wat an sich niet verkeerd hoeft te zijn obv voortschrijdend inzicht) en laat concurreren met lagere productie standaarden van buiten de EU.
Annemiek van Moorst 11
WiertAl Dam 3
Gerard van DijkAnnemiek van Moorst 11
Gerard van DijkWiert 1
Gerard van DijkMartine Groenendijk 5
Rob Chrispijn
Martine GroenendijkMartien van Dongen 4
Rob ChrispijnWe praten te vaak over de landbouw als een algemene term, haast nooit dat de landbouw door grote internationale bedrijven wordt gedomineerd.
De boer bij mij om de hoek wordt door deze bedrijven gedomineerd.
De dominantie ideologie is op dit moment een verdere intensivering van de landbouw en intensieve veehouderij.
Daar zit een strategie van manupilate achter.
De grote bedrijven investeren daar graag in.
Dat Nederland verder vervuilt met mest, giftige stoffen en dierenleed zijn bijzaken.
Annemiek van Moorst 11
Rob ChrispijnMaarten Van den Oever
Al Dam 3
Maarten Van den OeverAnnemiek van Moorst 11
Al DamAnnemiek van Moorst 11
Maarten Van den OeverIk schat nog 3 generaties te gaan.
Martin van den Broek 4
Annemiek van MoorstWant waarom zou corona tot verder 'inzicht' moeten leiden dan dat het een gevaarlijk virus is waarvan er nog véél meer in de 'natuur' aanwezig zijn..?
Klimaat, ecosysteem noch graan productie hebben daar invloed op.
Overbevolking, dicht opeen gepakte mensenmassa's zijn een veel wezenlijker probleem beste Annemiek.. en z.g. traditioneel voedsel en natuurgeneeswijze natuurlijk.
Echter onbespreekbaar voor de sektarisch gelovige mens..
Annemiek van Moorst 11
Martin van den BroekGenoemde zaken hebben allemaal causale relaties met elkaar: een causaal diagram maakt dat duidelijk.
Afrika kan beter zoor zichzelf zorgen dan door agribusiness wordt geforceerd. Uiteindelijk zullen we ook in Europa en USA etc. terug moeten naar lokaal geproduceerd, traditioneel (oude, lokale zaden) met de natuur mee. Anders is overlevingskans 0.
Ik heb dagelijks contact met mijn geadopteerde kinderen in Afrika - ik weet wat zij willen.
Opeengepakt zitten in Europa alle migranten, legaal en illegaal. Maar u wijst weer naar buiten: zij, zij doen het. Terwijl u het zelf bent.
Martin van den Broek 4
Annemiek van MoorstDie naar anderen 'buiten' wijzend overal schuld aan heeft.?
Nergens in mijn betoogje leg ik een verband tussen Afrika en vele virussen in de natuur. Zou ik kúnnen doen omdat b.v. ebola en hiv daar hun oorsprong hadden.., maar de wereld is groter dan Afrika..
Refereerde aan mensen massa's in een snel groeiend aantal miljoenen steden en een wereldbevolking die naar 10 tot 12 miljard uitdijt..
Hoe die gevoed moeten worden is een zeer complex probleem dat met oude en lokale zaadjes zeker niet in enkele decennia opgelost gaat worden. Tenzij u naar Maoïstisch of Stalinistisch voorbeeld een grote sprong 'voorwaarts' wil maken en gigantische hongersnoden wil forceren.
U waarschijnlijk wel.., u kent een toekomst die op nul uitkomt..
Gelukkig houden deskundigere mensen dan u zich met voedsel problematiek bezig.
Gelukkig begint ook de VN in te zien dat het eindeloos en exclusief fokken door 'rascistische' mensen als ik ernstige problemen dreigt te veroorzaken..
Bespaar me verder agressief en warhoofdig commentaar aub
Annemiek van Moorst 11
Martin van den Broek“All the world’s problems can be solved in a garden,” Bill Mollison, the co-founder of permaculture. Agribusiness heeft daar niets te zoeken; heeft geen toegevoegde waarde behalve spekken aandeelhouders, omkoping en vergiftiging wereld; zie andere artikelen in dit blad.
Overbevolking is niet het probleem, de footprint van de rijke landen is dat wel.
Martin van den Broek 4
Annemiek van MoorstTip: diazepam 5mg..
Co Pater 7
Martin van den BroekEet smakelijk.
Hopelijk knap je er van op.
Martin van den Broek 4
Co PaterCo Pater 7
Martin van den BroekSilence like a cancer grows
Hear my words that I might teach you
Take my arms that I might reach you"
But my words, like silent raindrops, fell
And echoed in the wells of silence
Martin van den Broek 4
Co Paterhttps://www.englishtrackers.com/english-blog/famous-literary-quotes/
🙄🥱
Floris Mulder 1
Ondanks alle miljarden EU-landbouwsubsidies neemt het aantal boeren af. Intensieve landbouw zorgt er logischerwijs voor dat waar eerst een paar boerenfamilies van konden leven het er nu nog eentje is. Boeren zitten gewoon klem. Ga je niet mee in de schaalvergroting dan wordt je kapot geconcurreerd door grote boeren die tegen een lagere kostprijs werken. Bovendien krijgen grote boeren meer landbouwsubsidie.
Het huidige systeem werkt niet. Het begint ermee dat oneerlijke concurrentie van buiten EU door vrijhandelsverdragen wordt tegengehouden of teruggedraaid. Gelukkig is er een streep door het Mercosur verdrag gezet (https://www.partijvoordedieren.nl/nieuws/kamer-zet-streep-door-mercosur-verdrag).
Los van dat eten te goedkoop is eisen supermarkten een te groot deel van de taart op. Als je het aan de markt overlaat hebben de boeren het nakijken.
Om boeren te helpen over te schakelen naar een duurzame landbouw zouden supermarkten voor Nederlandse producten kunnen kiezen. Ook als die duurder zijn dan producten uit het buitenland. Je kan de vrijhandel niet verbieden maar als je het communiceert als een bedrijfsfilosofie (Nederlandse producten zijn duurzamer dan buitenlandse) kan Brussel daar niks van zeggen.
Als boeren afzetzekerheid hebben tegen een redelijke prijs maken we het als maatschappij ook mogelijk dat er duurzamer geboerd kan worden. Daar mag dan tegenover staan dat boeren de megalomane gedachte loslaten dat ze de rest van de wereld moeten voeden. Dus stoppen met de intensieve landbouw.
Jan Wicher Krol
Floris MulderIs van dit onderzoek een link beschikbaar?
Al Dam 3
Floris MulderWiert 1
Floris MulderDe eisen waar de landbouw aan moet voldoen nemen alleen maar toe. Dat vraagt om mensen die op allerlei fronten goed zijn onderlegd en daarnaast ook nog fysiek in orde zijn.
Een lijstje van zaken waar de boer van tegenwoordig verstand van moet hebben:
- agronomische kennis. Doordat steeds meer GBM middelen worden verboden moeten boeren andere technieken implementeren om onkruid en ziekte druk te beheersen.
- automatisering. Denk aan administratie waar hogere eisen aan wordt gesteld dan vroeger, maar ook automatisering van machines, drones, GPS techniek, robotisering, etc.
- economie. De handel van landbouwproducten vindt steeds meer plaats op wereldschaal, en door klimaatverandering worden opbrengsten volatieler. Boeren moeten nadenken hoe ze zich indekken tegen deze stijgende risico’s.
- wetgeving. De hoeveelheid regels waar boeren aan moeten voldoen neemt jaarlijks toe. Denk bijvoorbeeld aan wetgeving over mest, GBM, landschap, opslag van diesel, welstand van gebouwen, omgevingsvergunningen, trekkerrijbewijzen, kentekenplicht, werknemers, belasting etc.
- management. Of het nou de oorzaak is of het gevolg, maar boeren moeten door de schaalvergroting beter kunnen managen en organiseren dan in het verleden.
En naast al deze zaken moet je als boer dus ook nog fysiek in orde zijn want op het moment dat je moet zaaien of oogsten is er geen tijd om ziek te zijn. Bij zware weersomstandigheden maken veel boeren weken met meer dan 100 uur werk. Dit is qua gezondheid helaas ook niet voor iedereen weggelegd.
Al deze zaken zorgen ervoor dat in veel boerengezinnen er geen opvolger beschikbaar is. Dat staat nog los van de vraag of het financieel wel mogelijk is om een landbouwbedrijf over te nemen.
Jan Wicher Krol
Waar is een link naar het rapport te vinden?
Al Dam 3
Jan Wicher KrolAnnemiek van Moorst 11
Al DamAnnemiek van Moorst 11
Jan Wicher KrolRoland Horvath 7
In plaats van een zwakke confederale/ intergouvernementele staatstructuur moet de EU een federatie worden met uitsluitend grensoverschrijdende problemen als haar bevoegdheden.
Nu is de Commissie zwak en dan wordt de politiek vaak bepaald door ambtenaren.
Een EU federatie is dringend nodig want nationale overheidsdienaren bewijzen altijd dat zij niet in staat zijn een internationale organisatie als de EU te leiden. Voor 90 à 95% is alles prima geregeld. Maar voor 5% gaat het volledig mis. Bij de EU is dat bvb. de immigratie en de organisatie van de euro. Telkens ontstaan er daarbij ongepaste vijandelijkheden tussen de rijke staten en de armere zoals met het -corona- hulpprogramma voor de zuiderse EU staten.
Al Dam 3
Roland HorvathMaar aan de andere kant is het een ondemocratisch wangedrocht die met de zwakste(zinnige) broeders gevuld worden.
Het enige doel op dit moment van de EU is om macht te verzamelen ten koste van natiestaten. Regels en afspraken gelden niet, democratie ho maar, het recht van de sterkste geldt, etc etc etc.
Nog wel een vraag, je hebt het over arme landen? Italie is rijker dan wij per persoon. Nederland is wereldkampioen schulden. Italianen vertrouwen hun overheid niet (terecht) en 30% van hun economie is zwart. Iedereen heeft echter grond daar met afbetaalde huizen. Italie is rijk. Ze hebben alleen extreem veel geleend.
Martin van den Broek 4
Roland HorvathDirecte besluitvorming van democratisch gekozen regeringen?
Rijkere en armere EU staten is demagogische kletskoek, gedesorganiseerd en corrupt zijn betere kwalificaties.
Zuid Europese burgers zijn vele malen rijker dan de Nldse burgers, corona crisis hier (daar voor u) is goudgerand.
Belasting discipline en heffingen zijn het échte probleem..
De >30% grijze economie geeft enorme flexibiliteit aan de sociale onderkant..
Al Dam 3
Niemand is tegen een doordachte manier van landbouw beheer. Ook ik vind dat we zeker het milieu in de gaten moeten houden bij onze afwegingen. Insecten spelen een vitale rol in de cirkel des leven. Een product als roundup die met lage doseringen een giftige dosis afleveren moet zeker naar gekeken worden, omdat de impact zeer groot is op het leven.
Dat gezegd hebbende:
1 faal met opmerkingen als gif.
- gif bestaat niet! (Lees je eens in op Paracelcus) De benodigde hoeveelheid van een stof voordat die giftig is bepaald de giftigheid (en dus ook wat veilig is) ALLES is giftig, het gaat om de dosering. Lees je svp eens in auteur.
- giftigheid in de grond. We kunnen tegenwoordig te goed meten. Je vindt altijd wat als je te goed meet. Wat van belang is voor beleidskeuzes is welke hoeveelheden van wat er in de grond zit en wat de impact is. een algemene statement over, we hebben gifstoffen in de grond gevonden zonder context, foei auteur. In zo'n onafhankelijk journalistiek als dit verwacht ik meer.
2 leveringszekerheid en betaalbaarheid van voedsel. De olifant in de kamer. Waarom gaan de prijzen omhoog als we biologisch gaan verbouwen? En wat zijn de gevolgen?
- de opbrengst enorm keldert. Minder aanbod is hogere prijs
- er veel meer grond en resources nodig zijn om tot een redelijk resultaat te komen. Dit kost ook geld.
- er zullen mensen om gaan komen die op de armoede grens leven. Onbetaalbaar voor de zwakkeren in de samenleving, lekker sociaal? Als je maar je eigen pad schoon veegt he, dan is het goed.
- er zullen veel producten uit het buitenland geimporteerd worden, de lokale natuur aldaar gaat kapot, vooral omdat ze daar veel giftigere stoffen gebruiken dan hier. Bossen gaan plat. We worden afhankelijk van dictaturen die dit zeker tegen ons gaan gebruiken (rusland bv). Maar ons straatje is schoon, lekker sociaal zeg.
Als je naar het issue kijkt zullen we naar heel veel dingen moeten kijken en di
Annemiek van Moorst 11
Al DamHeb je wel eens van permacultuur gehoord? Daar zou met veel minder grondgebruik veel meer productie vanaf kunnen komen; met de natuur mee.
Robert Voorhoeve 4
Ben benieuwd naar het vervolg hoe je deze voorstellen wèl kunt realiseren.
Goede moed toegewenst, robert voorhoeve
Marc Fahrner 7
Simone Vos
Marc FahrnerLaat feiten spreken, deel je verhaal dat vaak veel kanten heeft. Dat samen onderzoeken daar staat ftm voor.
Marc Fahrner 7
Simone Vos