PostNL links en rechts ingehaald door Chinese branchegenoten

11 november is Singles’ Day in China. Vandaag bestormen alleenstaande jonge Chinezen e-commerce-websites met honderden miljoenen bestellingen, die allemaal tegelijk verwerkt en bezorgd moeten worden. Follow the Money zoomt in op ZTO Express, een beursgenoteerde Chinese pakketbezorger. Wat kan PostNL van de Chinezen opsteken?

Bestellingen per minuut: 120 duizend, omzet per uur: 3,9 miljard dollar. Binnen 12 uur tijd was op het Chinese e-commerce platform Alibaba het verkooprecord van 9,3 miljard dollar van Singles' Day 2014 al verbroken.

De Chinese feestdag Singles’ Day — GuanggunJie — lijkt een beetje op onze Valentijnsdag en het Amerikaanse Cyber Monday, met dit verschil dat het een dag is om het feit dat je nog single bent een positieve draai te geven. Eigenlijk komt het erop neer dat je jezelf een cadeautje geeft. In 2009 omarmde webwinkel Alibaba het idee en het groeide uit tot een gigantisch commercieel succes. Sinds 2011 is ‘11/11’ de grootste koopdag ter wereld, groter dan de Amerikaanse Black Friday. Het is een vrolijk festival voor alleenstaande jongeren, waarop allerlei winkels inspringen...

Om dit artikel te kunnen lezen moet je lid zijn.

Word lid of Log in