
SP-kamerlid Renske Leijten probeerde het wijkzorgexperiment dat zorgverzekeraar Achmea start in vier gemeenten - zonder succes - te verbieden. Leijten maakt zich zorgen over druk op de prijzen en daarmee de lonen in de thuiszorg: 'In deze pilot slaat de inkoopmacht volledig door'.
Niet iedereen is enthousiast over de pilot met gebudgetteerde wijkzorg die Achmea deze zomer aankondigde. De berichtgeving op Follow The Money lokte een reactie per mail uit van SP-kamerlid Renske Leijten, die zich zorgen maakt over het experiment waarin Achmea in vier gemeenten de wijkzorg gaat aanbesteden. Haar belangrijkste bezwaren: in de pilot slaat de inkoopmacht van de zorgverzekeraar volledig door, het is niet controleerbaar of aanbieders op prijs of kwaliteit worden geselecteerd en Leijten voorziet een race to the bottom op prijsgebied. 'Of er nu gedumpt wordt met prijzen weten we niet. Kan ook nog niet gebeuren, omdat het een experiment is. Maar dit soort aanbestedingen hebben het wel in zich om een neerwaartse spiraal te laten zien.'
Onlangs diende Leijten een motie in, in een poging het experiment te stoppen. Die werd verworpen door de PvdA, CDA, VVD en D66.
En dus kon Achmea de aanbestedingsprocedure starten. Dat resulteerde onlangs in een selectie van negen aanbieders die de komende drie jaar wijkzorg gaan bieden in de gemeenten Zwolle, Utrecht, Hardenberg en Ommen.
Moeten we ons zorgen maken over de wijkzorgpilot? Een korte analyse van de risico's die Leijten aanstipt.
'Race to the Bottom'
Ten eerste is daar de vrees voor flink neerwaartse druk op de prijzen - en dus uiteindelijk ook de lonen - in de wijkzorg. Niet ondenkbaar: wie een driejarig contract voor wijkzorg wil binnenslepen heeft er belang bij zo laag mogelijk te gaan zitten met de prijs. Leijten: 'Dit experiment kan een voorbode zijn voor of zelfs een aanjager om de wijkverpleging in de uitverkoop te gooien. En er zijn altijd marktpartijen bereid om een lage prijs te offreren als zij zo hun concurrent uit kunnen schakelen. Ze hopen dan op een hogere (rechtzettend) tarief bij een volgende aanbesteding, als alle concurrenten al weg zijn.''marktpartijen offreren altijd graag een lage prijs als zij zo hun concurrent kunnen uitschakelen'Achmea liet eerder weten dat juist om te lage offertes te voorkomen er niet alleen een bovengrens maar ook een ondergrens was bepaald voor de thuiszorg in de betreffende gemeenten. Maar waar is die eigenlijk op gebaseerd? Een woordvoerder van de zorgverzekeraar licht toe dat de bovengrens gebaseerd is op de inschatting van kosten voor wijkzorg, de afspraken met de minister over de maximale zorgkosten, de verwachte bevolkingsgroei of -krimp en de verwachte extra kosten die verschillende beleidsmaatregelen de komende jaren met zich meebrengen. De ondergrens, in dit geval dus de spreekwoordelijke 'bottom', is gebaseerd op diezelfde inschattingen, plus de laagst geobserveerde index van werkelijke kosten ten opzichte van verwachte kosten. Met andere woorden: er is een vaste bodem, en die is bepaald door te kijken naar hoeveel er op dit moment bespaard wordt ten opzichte van verwachte kosten. Dat sluit niet uit dat er in de toekomst - als dit experiment breder uitgevoerd zou worden - enige druk op de prijzen zou ontstaan. Immers: de geschatte kosten zouden juist kunnen dalen of de politiek kan besluiten dat er minder geld voor wijkzorg uitgetrokken wordt. Maar een directe prijzenoorlog lijkt wel voorkomen met deze ondergrens. In de huidige pilot in ieder geval. Achmea laat zelf weten nadrukkelijk een prijsdump te willen voorkomen: 'Er is zorgvuldig naar de boven- en ondergrens gekeken die we de aanbieders hebben meegegeven, want we willen reële offertes, waarbij kwaliteit van zorg geborgd is.'
Inkoopmacht
In haar motie noemt Leijten de toename van inkoopmacht die Achmea zichzelf toekent in het experiment, die slaat volgens de politica volledig door. 'Wat zegt het feit dat vele aanbieders buiten de pot piesen over hun continuïteit van bedrijfsvoering? Blijven ze op de markt, stoten ze het onderdeel wijkverpleging af en kunnen ze dan überhaupt wel overleven?' Achmea koos uit 27 deelnemende organisaties uiteindelijk negen voorkeursaanbieders. Iedere gemeente heeft daarmee straks vier zorgorganisaties die de voorkeur genieten voor wijkzorg. Wat gebeurt er met de overige achttien? Wanneer het wijkzorgexperiment slaagt zullen huisartsen en ziekenhuizen in eerste instantie naar die vier voorkeursaanbieders doorverwijzen. Dat maakt overleven voor de overige partijen er in ieder geval niet makkelijker op. Zeker wanneer ook de overige zorgverzekeraars zich bij het experiment aansluiten. Of dat gaat gebeuren is nog niet duidelijk. De woordvoerder van Achmea legt uit dat iedere verzekeraar zelf beslist over de inkoop van wijkzorg, dat gebeurt in principe niet (zoals eerder het geval was) gezamenlijk: 'Het inkoopbeleid is dus alleen van toepassing op Zilveren Kruis verzekerden. Dit is de meerderheid van alle klanten in de pilotgebieden. Als andere verzekeraars dit beleid willen volgen kan dat, maar dat is niet aan ons.' Of huisartsen, ziekenhuizen en wijkteams van de gemeenten al hun cliënten en patiënten doorverwijzen naar de voorkeursaanbieders, of alleen de Achmea-verzekerden, blijft hun eigen keus, aldus Achmea.Het is de bedoeling van de pilot dat de voorkeursaanbieders marktleiders worden in hun wijkHet ligt voor de hand dat de voorkeursaanbieders marktleiders worden in hun wijk, dat is ook de bedoeling van de pilot. Daarmee bestaat ook het risico dat de niet geselecteerde aanbieders hun werkzaamheden (fors) zullen zien krimpen of zelfs van de markt gedrukt worden.
45 Bijdragen
Robelia
Alle thuiszorgorganisaties hebben te maken met een CAO en dienen zich daaraan te houden. Er is niet veel management meer in de thuiszorg. De lonen waren altijd al laag. Een uitzondering hierop vormen de wijkverpleegkundigen niveau 5
Door een voorselectie te maken stopt in ieder geval de enorme groei van particuliere instellingen.
"zorg op maat" en meer van die bla bla. De meeste thuiszorgbureau 's willen het liefst zzp ers waar ze per uur 2.- bemiddelingskosten voor rekenen.
Een groter probleem is de thuiszorg is de zogenaamde "ketenzorg" waarbij ziekenhuizen, ggz instellingen en thuiszorgorganisaties elkaar de bal toespelen en daardoor de markt afschermen.
"De beste zorg voor de laagste prijs" is een contradictio in terminis.
Goed opgeleid personeel kost geld.
De zorgverzekeraar zou moeten letten op de overhead van een instelling. Die is nu tussen de 15 en 20%. Dat kan makkelijk naar 5%. ( bij Buurtzorg is de overhead 9%) Om over de marketing budgetten maar te zwijgen.
jefcooper
RobeliaHet gaat bij ons dezelfde kant op als hoe het in de VS al is, zoals een VS'er het bij RT uitdrukte: 'mensen zijn niet belangrijk in de VS, alleen geld is belangrijk'.
Robelia
jefcooperDit was het uitgangspunt.
Nu is het zo dat in de zorg de vraag gestimuleerd wordt.
De beste zorg krijg je door het vaststellen van een budget. En red je daarmee.
Je kunt op demografische gronden/data vaststellen hoeveel zorg er nodig is.
De laatste 30 jaar is het aantal zorginstellingen explosief gegroeid. Voornamelijk door de aanbodzijde. Zorgaanbod genereert vraag.
Ludovikaa
RobeliaRobelia
LudovikaaHet is niet voor niets dat Phillips het roer heeft omgegooid.
http://www.philips.nl/healthcare
Daarnaast moeten er ethische keuzes gemaakt worden.
Waarom wel 40.000 Euro voor een paar chemokuren en niet een paar uurtjes thuiszorg. Waarom krijgt een veel dikke klant bij de huisarts een diabetesprogramma daar waar een dieet op zijn plaats is.
jefcooper
RobeliaIk prijs me gelukkig als ik er lange tijd niet kom.
Molenaer
jefcooperjefcooper
Molenaerpubben
Robeliapubben
RobeliaZe willen alles van de burger weten en vaak op slinkse wijze.
jefcooper
RobeliaJe kunt op demografische gronden/data vaststellen hoeveel zorg er nodig is. "
Dat was ook de gedachte achter de RIAGG vorming begin tachtiger jaren.
Het mislukte volledig.
Robelia
jefcooperhttps://www.youtube.com/watch?v=EZelzdOCzFY
Net in Almelo neergezet voor 30 miljoen. Cliënt centraal Blehhh...
"We zijn begonnen met een ambitiecongres"..
jefcooper
RobeliaWaarom, tja, daar kan ik wel een beschouwing over geven, maar dat verandert niets aan het feit.
Robelia
jefcooperVoorbeeld!
Het aantal mensen met een psychiatrische stoornis is 200 per 10000 bewoners in een gebied. Een psychiater kan een caseload aan van 500 cliënten. Resultaat: per 25000 bewoners 1 psychiater. De specialist zal zijn tijd efficiënt indelen en declaratiegedrag valt weg. Geef de man/vrouw een goed CAO-loon en de kosten zullen dalen.
In mijn jonge jaren hield mijn huisarts mijn gezondheid bij op een kaart ter grootte van een a4 tje, nu zit hij tijdens het consult en daarna achter zijn schermpje.
Zorginstellingen zijn voortdurend op zoek naar nieuwe markten.
Niet de zorg staat centraal maar het verdienmodel.
Ludovikaa
RobeliaRob Huis in 't Veld
Ludovikaa(over 2013)
Cordaan Drs. E.W.C.M. Damen € 307.064
Drs. E.W.C.M. Damen € 307.064
Careyn A.M.A. van Overbeek € 297.593
Omring Noord-Holland A.C.S. Atzema € 280.386
Driezorg W.G. Woudenberg € 271.607
Careyn J.M.J. Collette € 269.920
Rivas P.H.E.M. de Kort € 258.060
Marente H.G. Boswerger € 257.052
Thuiszorg Zuidwest Friesland W.J. van der Kam € 256.880
Aafje Rotterdam C.M.E. van Schelven € 256.444
Alliade F. Kuik € 255.945
Driezorg E.J. van Cortenberghe € 246.501
Orbis Thuiszorg R.E.A. Goffin € 242.684
Careyn R.W.M. Quik € 238.321
Aafje Rotterdam E. Lindeman € 229.701
Thebe Drs. K. Verweij € 227.601
Daarnaast
de raad van toezicht die pp wel 5000-10000 opstrijken voor een 6-tal
vergaderingen. (komen merendeel uit het ons kent ons bestuurders-cicuit)
Daarnaast grote kantoren, Hr managers, Kwaliteitsmanagers, Cicuitmanagers, communicatieadviseurs.
De jaarlijks HKZ toetsing/audits..
Alles moet geborgd worden...pff
De
thuiszorg die ik van binnenuit ken is verworden tot een
protocollenfabriek met glossy jaarverslagen en dito personeelsbladen.
Alleen al voor de OR kreeg ik jaarlijks ca 30.000 euro. Jaarlijks de
vele verplichte cursussen in den lande (soms voor 300 Euro per dag. Het
management gaat een weekje naar Noorwegen.
In 5 jaar tijd is de caseload aan de basis meer dan verdubbeld.
Zorgorganisaties moeten bottum-up georganseerd worden. Wat heb jij als werker nodig om je werk goed te kunnen doen?
Buurtzorg komt daarbij dicht in de buurt.
Dergelijke organisaties zijn multinationals geworden.
https://decorrespondent.nl/3209/Waarom-er-meer-managers-zijn-dan-ooit-ondanks-alle-PowerPoints-die-het-tegendeel-beweren/244404204572-81b004d8
pubben
Rob Huis in 't VeldHeb me altijd afgevraagd waarom de ondernemingsraden daarin meegaan.
Robelia
pubbenpubben
RobeliaRobelia
pubbenMolenaer
Robeliapubben
Robeliapubben
‘Ik zal je zeggen: ik vind de vrije markt waarin je zomaar een thuiszorgorganisatie mag beginnen een crime. Het is niet goed voor de kwaliteit, mensen kunnen vreselijk uitgebuit worden, er zijn gewoon wolven op de markt.
Iedereen met een beetje computerprogramma kan alles beginnen in dit land.
Die slavendrijvers in de zorg, zie ook mijn reactie op die mentaliteit onder het artikel van Eric Smit; "Onze hang naar vrijwillige slavernij." Waar ik een vergelijking maak met de zorg.
http://www.ftm.nl/column/onze-hang-naar-vrijwillige-slavernij/
Ik vind dat ICT op de politieke agenda moet en we daar andere vragen over moeten stellen.
Jan Willem de Hoop
MOTIE VAN HET LID LEIJTEN, Voorgesteld 2 juli 2015, De Kamer, gehoord de beraadslaging,
constaterende dat Achmea een aanbesteding is gestart in Utrecht, Zwolle en Hardenberg
voor een pilot in de wijkverpleging waarin per wijk uiteindelijk één zorgaanbieder
de wijkverpleging mag bieden;
constaterende dat in de vereisten staat dat een zorgaanbieder alle leveringsvormen
moet bieden om de aanbesteding te kunnen winnen en dat dit voor kleine aanbieders
of zzp'ers een onmogelijke eis is;
van mening dat door deze pilot vele patiënten hun vaste wijkverpleegkundige kunnen
verliezen, of moeten overstappen naar een andere zorgverzekeraar;
van mening dat in deze pilot de inkoopmacht volledig doorslaat en niet inzichtelijk
gemaakt kan worden of er voor een aanbieder gekozen wordt om de kwaliteit of om de
prijs;
constaterende dat als de pilot mislukt de hele situatie in de wijken overhoop is gehaald
en moeilijk weer in de oude situatie is te herstellen, simpelweg omdat niet gecontracteerde
aanbieders zullen verdwijnen;
verzoekt de regering, met een beroep op de continuïteit van de zorgverlening, per
direct de aanbesteding van de Achmea-pilot stop te zetten,
en gaat over tot de orde van de dag.
Leijten
Jan Willem de Hoop
Jan Willem de Hoopverliezen, of moeten overstappen naar een andere zorgverzekeraar;"
Dat is nu een interessante om verder uit te zoeken: Moeten alle inwoners in een wijk de zorgverzekering bij Achmea afsluiten, of geldt het concept niet voor mensen die een andere zorgverzekeraar hebben dan Achmea?
Jan Willem de Hoop
Jan Willem de Hoopmoet bieden om de aanbesteding te kunnen winnen en dat dit voor kleine aanbieders
of zzp'ers een onmogelijke eis is;"
Als de keuze voor PGB mogelijk blijft geldt dit niet: Interessant om als politiek en journalistiek te vragen wat dit voor keuzemogelijkheid PGB betekent?
Jan Willem de Hoop
Jan Willem de Hoopgemaakt kan worden of er voor een aanbieder gekozen wordt om de kwaliteit of om de
prijs;"
Dat vind ik weer jammer aan Renske Leijten: Je kunt niet zeggen dat je een aantal zaken niet weet en tegelijkertijd conclusies trekken en oordelen alsof je het wel weet. Als zaken niet inzichtelijk zijn moet je vragen en niet oordelen.
Ludovikaa
Jan Willem de HoopJan Willem de Hoop
LudovikaaWaarom niet vragen wat die ondergrens in prijs is? Dat wordt race to the bottum inzichtelijk. En nog vele andere vragen die ik hier stel en bij eerder artikel over het onderwerp heb gesteld.
Niet roepen dat het niet deugt, maar laten zien wat de keuze voor vast budget per wijk allemaal voor grote gevolgen heeft of kan hebben.
pubben
Jan Willem de HoopIedere gemeente mag eigen beleid gaan maken en dat is een politiek besluit. Dan krijg je willekeur!
En dat allemaal omdat het juridisch mag.
Schrijft een zorgverlener over de verschillen in zorg en de eigen bijdrages aan het ACK.
Eigen bijdrage vb 1: in Ede voor € 142 per 4 weken 10 uur begeleiding en in Doetinchem maar 2 uur.
Eigen bijdrage vb 2 in Apeldoorn voor € 142 per 4 weken 10 uur begeleiding & in Voorst maar 2,3 uur.
Eigen bijdrage vb 3: Den Bosch voor € 142 per 4 weken 10 uur begeleiding & in Deventer maar 2,3 uur.
https://twitter.com/JanVoortman
Jan Willem de Hoop
pubbenINZAKE ZIJSTRAAT / EIGEN BIJDRAGES WMO
(1) Veel van wat gebeurt bij eigen bijdragen mag echter niet. Het gebeurt omdat niemand de vinger op de zere plek legt of durft te leggen. (Rechters geven in uitspraken wel aan dat eigen bijdragen te hoog zijn. Dit gaat dan niet om maatwerkvoorzieningen, maar algemene voorzieningen of combinatie algemeen en maatwerk. Met de introductie van algemene voorzieningen heeft men een grijs dubieus gebied geschapen.) .Als ik de vragen deze week lees van Renske Leijten lees over dit onderwerp dan is het of voor de buhne of begrijpt ze er echt helemaal niets van.
(2) Dan is er nog een ingewikkelde variant opgedoken waar juridisch nog nooit iets over is gezegd. Als zorgaanbieder een gemiddeld bedrag krijgt per client en clienten krijgen plus of min aan zorg t.o.v. dit gemiddelde, wat is in dit geval de kostprijs voor de client? Want je mag maximaal de kostprijs in rekening brengen. Voor zover mij bekend, en ik volg deze materie intensief.
Molenaer
Jan Willem de HoopJan Willem de Hoop
MolenaerINZAKE ZIJSTRAAT / EIGEN BIJDRAGES WMO
(1) De constructies van algemene voorzieningen met eigen bijdrage, veelal hulp in het huishouden, bevinden zich juridisch nog in fase van uitspraken voorlopige voorzieningen. Rechters hebben alleen in de toelichting aangegeven dat als dergelijke zaken definitief voorkomen ze twijfels hebben of de totale eigen bijdrage wel past bij iemands draagkracht. Die uitspraken zijn ook bij politiek bekend en ook bij miniserie van VWS. De algemene voorziening, een belangrijke peiler in de nieuwe Wmo, zal op et gebied van de eigen bijdrage niet haalbaar zijn.Logisch, omdat het in vele gevallen de wettelijk bepaalde maximale inkomensafhankelijk bijdrage voor maatwerkvoorzieningen overstijgt. Gemeenten beginnen dit nu door te krijgen en beginnen nu te roepen dat de wet niet deugt. Op een bepaalde manier hebben ze gelijk, maar op een andere manier niet. Ze hebben de wet niet begrepen toen ze ermee akkoord gingen. Beetje dom dus. Het is echter wachten tot een zaak gewoon voorkomt in beroep bij een Rechtbank. Dat zal pas voor het eerst gebeuren in laatste maanden van dit jaar. En de Rechters zullen eigen bijdrage voor algemene voorzieningen die hoger zijn dan de eigen bijdragen voor maatwerkvoorzieningen afkeuren is mijn verwachting als ik hun toelichtingen lees bij de voorlopige voorzieningen. De landelijke politiek zou hier ook nu duidelijkheid over kunnen geven, maar oppositie en coalitie, hebben elke waarschijnlijk hun redenen waarom ze dit niet doen.
(2) Wat betreft het werken met gemiddelde prijzen door gemeenten. Als gemeenten gemiddeld bijvoorbeeld uitgaan van 1 dagdeel van 4 uur voor totaal 100 euro per client. Dan is de kostprijs 25 euro per uur. Gemeenten mogen maximaal kostprijs in rekening brengen. Iemand die 6 uur krijgt wordt dan 150 euro en iemand met 2 uur wordt dan 50 euro. Nu lees ik bij Financieel Dagblad dat beiden dan 100 eur
Molenaer
Jan Willem de HoopJan Willem de Hoop
MolenaerBlij dat je het vraagt Molenaer want ik realiseer me dat ik nog een interessant deel van de uitleg heb weggelaten. In mijn ogen doen gemeenten en rijksoverheid niet zomaar wat en kijken waar het schip strand. Het ver over de wettelijke grenzen gaan met eigen bijdrages en weigeren zorg moet je denk ik vanuit de volgende invalshoeken bekijken. Het niet technische aspect dat uiteraard vele malen boeiender en zorgelijker is.
A) Men wil / wilde eigenlijk verder gaan dan de huidige bezuinigingen, maar die hervormingen hebben het (nog) niet gehaald. Er is een stroming die van mening is dat je eerst al je geld moet opmaken tot bijstandsniveau voordat je bij de overheid / gemeente aanklopt. Dat verzin ik niet maar is mede terug te vinden in uitleg van VWS in een subsidieregeling voor huishoudelijke hulp en modelregelingen van de VNG die gemeenten gebruiken om hun verordeningen, beleidsplannen en uitvoeringsregels op te stellen. (Hierbij zal weer meespelen dat veel stukken zijn opgesteld al voordat de wet definitief is geworden en later niet zijn aangepast. De opvattingen die het (nog) niet gehaald hebben leven dus gewoon voort als zijnde toch de waarheid.)
Mooi bizar voorbeeld is bijvoorbeeld gemeente Apeldoorn waar Nieuwsuur regelmatig aandacht aan besteed. Daar wordt gezegd dat mensen met voldoende geld niet bij de gemeente meer kunnen aankloppen over 2 jaar voor huishoudelijke hulp en dat er nu een overgangsregeling is. Wettelijk is gewoon vastgesteld dat je niemand vanwege inkomen mag weigeren. Ook al verdient iemand 1 miljoen per jaar. De persoon die 1 miljoen verdient zal een hoge bijdrage betalen die gelijk is aan de kostprijs, dus in wezen betaalt die persoon het zelf, maar wettelijk is bepaald dat je niet mag weigeren op basis van inkomen. Maar de journalisten bij Nieuwsuur lezen de wet waarschijnlijk niet anders hadden ze de wethouder wel met de grond gelijk gemaakt. Maar Martin van Rijn, Kamerleden horen en zien dit oo
pubben
Jan Willem de HoopOok voor die verpleegkundige moeten ze een eigen bijdrage betalen. Die cumulatie van eigen bijdrages, daar vraagt niemand naar!
Technocratisch, bureaucratisch en volgens de managers klopt dat allemaal en lijkt het logisch, maar in de praktijk kan die cumulatie schokkende gevolgen hebben. Er is totaal geen aandacht voor!
Waarom komt D66 A'dam nu met au pair voorstellen voor ouderen?
http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/nieuws/d66-in-amsterdam-wil-au-pairs-voor-ouderen.9489370.lynkx
Jan Willem de Hoop
pubbenHet wonderlijk is pubben dat de eigen bijdrage voor persoonlijke verzorging en verpleging sinds dit jaar is vervallen. Ik denk dat de reden is dat verdeling over 3 partijen niet of lastig uitvoerbaar is. Voor 2015 waren het WMO en AWBZ - gemeente en Rijksoverheid. Sinds 2015 zit er de zorgverzekeringen als derde partij bij. En de zorgverzekeraars zijn weer meerdere bedrijven, dus denk ik administratief slecht uit te voeren.
Goed voorbeeld dat je aanhaalt van Schippers. En het wonderlijke is dat ze het ook nu nog roepen, terwijl dat in de nieuwste wet niet zo is geregeld.
Eigenlijk wel wonderlijk dat de journalistiek bij de eigen bijdragen boven inkomensafhankelijk wettelijk maximum dit niet keihard aanpakken. Een grote groep burgers wordt toch maar beroofd voor een jaarbedrag dat al gauw 300 of 600 euro betreft. Dus al gauw 1 of 2 keer bedrag van jaarabonnement papieren krant.
Cumulatie die nu plaatsvindt in Wmo is cumulatie van inkomens afhankelijke eigen bijdrage voor maatwerk en eigen bijdrage voor algemene voorzieningen.
Waarom komt D66 met aupair voorstellen? Omdat de Wmo zorg op termijn volledig wordt afgeschaft is mijn inschatting. Daarom bij D66 zoals gebruikelijk ook weinig aandacht voor problemen die zich nu voordoen. Ze staan nu al te popelen voor de volgende sociale afbraakronde.
pubben
Jan Willem de HoopDie D66 verdienen goud geld aan de sociale afbraak.
Wat zouden de goede journalistieke vragen kunnen zijn?
Jan Willem de Hoop
pubbenGeloof me nu maar met de eigen bijdrage pubben. Dat mensen moesten zwijgen had denk ik te maken met feit dat er in maart verkiezingen voor Provincie waren, de eigen bijdrage 50% omhoog is gegaan, de mensen pas in maart - april de eerste afrekening kregen, en dat het voor partijen goed is dat ze pas na de verkiezingen zouden doorkrijgen dat ze een oor wordt aangenaaid. Politiek heet dit
Vragen voor D66 en alle andere partijen:
1) Hoe kan het dat gemeenten aan eigen inkomenspolitiek doen, terwijl dit juist in de wet uitdrukkelijk staat omschreven dat dit niet mag en wenselijk is?
2) Wat zijn al die mooie koopkrachtplaatsjes bij Prinsjesdag waard als het beroven via de eigen bijdrage gemeenten er niet in zijn verwerkt?
Vragen voor D66:
3) Wat is voor u de echte ondergrens in sociale afbraak?
4) Waarom vind u hervormingen zorgvuldig voorbereiden niet belangrijk, waarom vind u evalueren niet belangrijk, maar vindt u onderwijs weer wel belangrijk?
pubben
Jan Willem de HoopGoede vragen, hoe gaan we @ Eelke nu helpen om die journalistieke vragen te stellen en die van mij over de Eed van Hippocrates.
Edith Schippers gaat slecht de geschiedenisboeken in, maar daar waren wij wel allemaal bij. En zeker de zorgmedewerkers zelf.
Jan Willem de Hoop
pubbenWat betreft de andere vragen ga ik er van uit dat Eelke de reacties hier ook leest. En hopelijk de SP en mevrouw Renske Leijten ook.
jefcooper
Jan Willem de HoopDat werkte prima, voor zo ver uit mijn herinneringen blijkt.
Martin van den Heuvel
In de tweede kamer staat Renske te fulmineren tegen de wolven en roept zij tegen alle liberale partijen dat zij de schapen met rust moeten laten. In plaats van dat zij tegen de schapen zegt dat ze het hek van de wei gesloten moeten houden.
Alle kamerleden van de SP praten alleen maar over de details van het liberale beleid, zonder dat zij de bevolking in simpele bewoordingen uitleggen wat liberalisme betekent. Nee, zij strooien met woorden als "marktwerking", waarvan het grootste deel van de bevolking niet begrijpt wat er mee bedoeld wordt. Ook "neo-liberalisme" is heel populair bij de SP. Maar Renske, de bevolking weet niet eens wat LIBERAAL betekent, laat staan met NEO ervoor.
Geen enkel lid van de SP durft de koe bij de horens te pakken en gewoon de simpele waarheid te vertellen. "De liberale partijen vinden dat de overheid zich nergens mee moet bemoeien en dat is de enige reden dat alle sociale voorzieningen worden afgeschaft." Punt. Klaar.
In plaats daarvan kunnen de SP politici alleen maar de regeltjes volgen van HET PLAN VAN AANPAK, dat ergens in de jaren zeventig is geschreven. Iedereen die bij de SP terecht komt, wordt met dit PLAN geïndoctrineerd, tot je het kunt dromen. Maar, dat betekent wel dat ieder lid van de SP, dat ook maar een halve graad van de koers afwijkt, onmiddellijk wordt terug gefloten.
COMPLY
RESISTANCE IS FUTILE
YOU WILL BE ASSIMILATED
Zo gauw een drone een afwijkend idee krijgt, wordt dat idee direct geëlimineerd door dat deel van zijn brein wat is geïndoctrineerd met HET PLAN. Het nieuwe idee staat niet in de regeltjes en wordt dus afgewezen. Niet geschoten is altijd mis, staat niet in het woordenboek van de SP.
De SP wil niet praten over de bedoelingen van de andere (lees: liberale) partijen, want dat wordt te negatief. En de SP wil als positieve partij overkomen. Dat de details van het liberale beleid, die als enigst mogelijke gespreksstof door de SP worden geventileerd veel en v
Molenaer
Martin van den HeuvelLeprechaun
Nee, onze gezondheidszorg is al maximaal van kwaliteit en zeer betaalbaar, daar kan echt geen sprake meer zijn van enige verbetering. Daar moeten wij niet eens aan willen beginnen, zelfs niet op kleine schaal. Geen enkel probeersel, niet eens overwegen, niet eens aan beginnen. We hebben de perfectie in onze gezondheidszorg al lang bereikt. ALLE PATIENTEN ZIJN UITERST TEVREDEN, inclusief de klantbewuste/ vriendelijke zorgverzekerings maatschappijen.
LOL