Lotus in de aanvalshouding

2 Connecties

Onderwerpen

Automotive Lotus

Het sportwagenmerk Lotus wordt omgeven door geruchten over een overname, faillissement en exit uit de Formule 1. Gister sloeg het merk terug.

Het zijn roerige tijden voor het Britse sportautomerk Lotus. Begin dit jaar werd hun moederbedrijf Proton, een voormalig Maleisisch staatsbedrijf actief in automotive, voor 410 miljoen dollar overgenomen door het Maleisische conglomeraat DRB-Hicom (automotive, infrastructuur, vastgoed). De nieuwe moeder kreeg daardoor ook de verantwoordelijkheid over Lotus dat sinds de overname door Proton in 1996 nooit winst heeft gemaakt. Volgens het Britse automagazine Autocar staat Lotus voor 200 miljoen pond in de min. Afstoten was een optie, gaven ze bij DRB-Hicom al direct na de overname aan. Hicom bedong ten eerste een afkoelperiode van 60 dagen waarin de cashflow naar nieuwe investeringen werd bevroren. De ontwikkeling van conceptmodellen zoals de Lotus Elan en Elite_ in 2010 gepresenteerd op de Auto Salon Parijs_werden gestaakt.

 

Foto: Lotus Exige S


Stilte voor de storm
De termijn is inmiddels weken geleden verstreken, maar het bleef angstvallig stil rondom Lotus-CEO Dany Bahar. De geruchtenstroom nam toe; een surseance van betaling en potentiële overnamekandidaten passeerde de revue. De Formule 1-journalist Joe Saward wees in de richting van het Chinese autoconcern Youngman - de bijna-reddende engel van wijlen Saab. Overigens geen gekke gedachte; de Chinese autogroep Youngman is sinds 2006 de Chinese importeur van Lotus en gebruikt een 'Engineered by Lotus'-badge op Youngman-modellen.



Foto afkomstig uit het Lotus-persbericht. Enige zelfspot is Lotus-CEO Dany Bar niet vreemd.


Lotus slaat terug

Gister werd er eindelijk een persbericht uitgegeven waarin Lotus de geruchtenstroom inperkt. Ondanks de foto boven het persbericht, erkent Lotus dat ze in een moeilijke fase zit, maar dat er van een surseance van betaling geen sprake is. DRB-Hicom is bezig met een due diligence- onderzoek om het huidige businessplan te evalueren, aldus het persbericht.
Ook worden de geruchten bestreden dat Lotus zich volledig terugtrekt uit de Formule 1, terwijl vorige week de eigenaar van het Formule 1 Team Lotus nog vertelde dat de sponsorovereenkomst met Lotus werd opgezegd. ‘Group Lotus heeft geen verplichting meer tegenover ons Formule 1-team en hun optie om een belang in onze renstal te nemen is daarmee ook komen te vervallen,’ aldus Genii Capital-eigenaar Gerard Lopez in het magazine Autosport.
Het persbericht nuanceert echter de terugtrekking uit de Formule 1. Lotus spreekt over een ‘herziening’ van de overeenkomst waarin er weliswaar geen geld meer naar het team gaat, maar de verleende F1-merchandising en de merk-en marketingrechten (onder meer het gebruik van de beroemde naam Lotus) tot 2017 nog aan de Formule 1 kleeft.
Het nemen van een belang in de renstal is volgens Lotus nog steeds een optie vanwege een lening van 30 miljoen pond die Proton heeft verstrekt. De inboedel van de F1-renstal dient als borg. Daarnaast heeft Proton het recht om 10 procent van de aandelen te kopen en een optie om een extra 10 procent te verwerven indien de aflossing (deels) spaak loopt.

Lotus versus Lotus
De Maleisische ondernemer Tony Fernandez (oprichter van de lowcost carrier AirAsia) is met zijn Caterham Group eigenaar van het Formule 1 Team Lotus. Fernandez had graag Lotus aan zijn portfolio toegevoegd, maar dat lukte niet en Lotus werd uiteindelijk overgenomen door DRB-Hicom. Vorig jaar ging Fernandez voor de troostprijs; hij kocht voor een onbekend bedrag de Britse autobouwer Caterham Cars die lichtgewicht sportauto’s maakt op basis van de Lotus Seven. Team Lotus is dit Formule 1-seizoen omgedoopt tot Team Caterham nadat er een heftige strijd in de rechtbank was gevoerd rond het gebruik van de naam Lotus.
De lucht is blijkbaar nog niet geklaard, want in het persbericht van Lotus wordt er stevig uitgehaald naar de Caterham Group. Zo krijgt de verspreider van de overname-en surseance geruchten, Formule 1 journalist Joe Saward, een veeg uit de pan. ‘False rumour #3: Joe Saward is JUST an independent journalist. Fact: He is an active Director for the Caterham Group,’ aldus het persbericht. Ook Tony Fernandez krijgt ervan langs. ‘Don’t take everything he tweets too seriously – perhaps he’s still frustrated about owning Caterham instead of Lotus.’
Kortom, de interne en externe strijd bij Lotus is nog lang niet voorbij. Het is wachten op een nieuwe cliffhanger.

Top Gear S18E7: Jeremy Clarkson probeert de Lotus-constructie te achterhalen bij Kimi Räikönnen van het Lotus F1 Team (voorheen Lotus-Renault)   
.


 
 

Dennis Mijnheer
Dennis Mijnheer
Ontspoorde bedrijfskundige die alles wil weten van mannen en vrouwen met witte boorden. Tags: fraude, witwassen, omkoping.
Gevolgd door 1899 leden
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren