Louwman pist naast bolides Hessing door procedurefout

3 Connecties

Onderwerpen

Hessing Alcredis Louwman
0 Bijdragen

Multimiljonair Evert Louwman moet per direct de vier in beslag genomen bolides en een motor van de failliete auto-importeur Frits Hessing vrijgeven.

Vanochtend fris en fruitig wakker worden is vermoedelijk niet weggegelegd voor  Evert Louwman, auto-importeur en eigenaar van financieringsmaatschappij Alcredis. Gisteren kreeg de megamiljonair te horen van de Utrechtse rechtbank dat hij vier in beslag genomen bolides en een Harley Davidson-chopper weer moet afstaan aan de oorspronkelijke eigenaren. De glimmende gemotoriseerde rijtuigen hadden zij gekocht van autoboer Frits Hessing, die naderhand failliet ging.
 

“Louwman heeft een procedureel foutje gemaakt”, licht de rechtbankvoorlichter toe. “Hij was vergeten de benadeelde voertuigeigenaren eerst een telefoontje te geven met de vraag of zij het ook een goed idee vonden dat hij hun auto’s in beslag liet nemen.” In plaats daarvan overrompelde de deurwaarder hen met een bons op de deur en griste rücksichtslos de sleutels uit hun handen. En dat is niet volgens de wettelijke regels.

Na deze procedurele misser kan Louwman _ wiens vermogen wordt geschat op meer dan 700 honderd miljoen euro _ voorlopig fluiten naar onder meer een Bentley Continental GT – een instapmodel kost een slordige twee ton –, een Audi A4 en een Harley Davidson. 

 

Bloeyendael
Een onbetaalde lening van Hessing aan Louwman is de oorzaak van de juridische twist. De failliet gegane Hessing, die zijn miljoenen in de autohandel verdiende en tot voor kort de trotse huisbaas was van een opzienbarende showroom langs de A4 bij Utrecht, de vissenkom, had ooit plannen voor een omheinde ‘rijkeluisenclave’ in de buurt van De Bilt. Voor dit gated-community-project met de naam Bloeyendael miste Hessing nog wat financiële middelen. In 2008 klopt hij aan bij collega autoventer Louwman voor een financiële injectie van tien miljoen euro.

Toen Louwman lucht kreeg van het rampzalige verloop van het miljonairsproject, eiste hij zijn lening op. Hessing was platzak en moest ‘nee’ verkopen. Louwman liet daarop beslag leggen op de inboedel en voorraden van Hessing, waaronder enkele auto’s. De particuliere eigenaren werden onaangenaam verrast toen de beslaglegger onaangekondigd de luxueuze vehikels weg begon te slepen. 

 

"Onnavolgbaar"
Advocate Machteld Derks die een van de gedupeerden vertegenwoordigt, is uitgelaten met de uitslag. “Ik had niks anders verwacht. Wat Louwman heeft gedaan, was onnavolgbaar.”  Maar dat haar cliënt met het van Hessing gekochte pronkkarretje weer voor de deur vanmorgen beter geluimd is wakker geworden dan Louwman, ligt voor de hand volgens Derks.


Ondertussen is het rechterlijke oordeel de tweede tegenslag binnen een week voor Louwman, die afgelopen donderdag met lede ogen moest aanzien hoe Cito Motors uit Eindhoven met de importrechten van Rolls Royce ervandoor ging. Eerder kaapte autobedrijf Pon alle exclusieve Bentley-verkooprechten weg voor de neus van Louwman.

Louwman zit hoog en droog op zijn troon in de voormalige Hessing-showroom, maar moet nu wel oppassen dat Bugatti en Lamborghini hem niet gaan verlaten. Anders blijft er bar weinig exclusiefs over aan de naam Louwman Exclusive Cars.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Bram de Lange
Bram de Lange