Rolls Royce viert Jaar van de Draak

Internationale luxe-merken maken zich op voor wat tegenwoordig het grootste feest op aarde is: Chinees Nieuwjaar.

Over de haperende economie in het Westen halen de bestuurders van merken als Rolls Royce, Piaget, Versace en Michael Kors hun schouders op. De dalende omzetten in Harrod's e.a. wordt ruimschoots gecompenseerd door knallende verkoopcijfers in het Verre Oosten. De Chinese hogere middenklasse is nu goed voor 12 procent van de wereld luxury goods market. Volgens prognoses van McKinsey is dat gegroeid tot 22 procent in 2015. 

 
De merken spelen nu ook handig in op Chinese culturele voorkeuren. Zo heeft Rolls Royce een limited edition voor het jaar van de draak  gemaakt, met een draakfiguur in het wiel en borduursels in het interieur van de Phantom. ook Burberry's komt met een draken-editie. Die het naar verwachting ook heel goed gaat doen in de VS. De Chinese horoscoop is daar populair.  
 
 
 De Phantom Year of the Dragon. Klik voor vergroting.
 
The Economist publiceerde maandag goed nieuws voor Rolls Royce, want het Jaar van de Draak blijkt statistisch voor beleggers een zeer gunstig jaar te zijn.
 
 
  • Zie ook deze video over de Chinese autobeurs. 'Vergeet BMW of Mercedes. Chinese rijken hebben meer nodig. Bentley, Maybach of Rolls Royce.' Ook al kosten ze in China drie keer zoveel als in de VS, de klanten eisen maatwerk en zeer gelimiteerde aantallen. Ze nemen genoegen met lange wachtlijsten.