Maastricht Airlines: al failliet voor de eerste vlucht

3 Connecties

Het kersverse Maastricht Airlines vraagt het faillissement aan. Saillant detail: er is nog geen vliegtuig opgestegen.

Maastricht Airlines is failliet. De directeur van de nieuwe vliegtuigmaatschappij, luchtvaartondernemer Hamid Kerboua, maakte de faillissementsaanvraag woensdag in een brief aan de zestig personeelsleden bekend. Maastricht Airlines zou vanaf maart met twee Fokker-50 vliegtuigen van Maastricht naar München en Amsterdam gaan vliegen. Geen enkel vliegtuig verliet echter de startbaan. De lancering werd uitgesteld, omdat de toestellen niet konden vertrekken uit Italië waar ze waren voor een onderhoud- en inspectiebeurt. Een grootaandeelhouder was de vertraging zat en trok zich terug, waardoor de luchtdoop nu volledig van de baan is. 

 
Vloek
Ruim vierduizend passagiers hadden al een ticket gekocht voor een vlucht vanaf Maastricht-Aachen Airport. Deze gedupeerde reizigers hebben wel al hun geld terug gekregen.  De nieuwe luchtvaartmaatschappij kreeg subsidie van enkele gemeenten, onder andere Maastricht. Er lijkt echter de laatste periode een vloek te rusten op de Maastrichtse luchtvaartsector. Eerder deze maand werd bekend dat Maastricht-Aachen Airport zo’n 10 miljoen euro aan subsidie oneigenlijk gebruikt heeft. De luchthaven investeerde het geld niet in het vliegveld, maar kocht een aangrenzend bedrijventerrein, een hotel en financierde wat kantoorpanden. 
 
Brokkenpiloot Hamid Kerboua
Hamid Kerboua beschikt al over ervaring met faillissementsaanvragen. Eerder gingen Amsterdam Airlines en Denim Air onder zijn leiding failliet. Amsterdam Airlines bestond amper drie jaar en vloog naar Turkije, Israël en Marokko.  Denim Air ging failliet in 2010, maar de vliegtuigen zijn na een doorstart inmiddels weer in de lucht. 
 
Niet de eerste
Regionale luchtvaartmaatschappijen raken vaker in problemen. Rotterdam Airlines ging vrij snel na de maagdenvlucht failliet. Base Regional Airlines strandde in 2001. Ook andere luchtvaartmaatschappijen als Magic Blue Airlines, Air Exel, Dutchbird en V Bird moesten de activiteiten staken omstreeks 2005. 
 

 Interview met CEO Hamid Kerboua