
Gehaaide ondernemers, listige consultants en graaiende managers: in dit dossier komen ze allemaal langs. Lees meer
Er zijn veel manieren om meer geld te verdienen in de zorg dan gerechtvaardigd is. In dit dossier gaan we op jacht naar zogenoemde zorgcowboys: gehaaide ondernemers, listige consultants en graaiende managers die zichzelf verrijken door misbruik van de wet- en regelgeving. Ze maken onze zorg veel duurder dan nodig is.
Vijf jaar procederen voor een teleurstellende schikking: zo moeilijk is het om zorgfraude aan te pakken (update 1 september)
Podcast | De achilleshiel van gezinshuizen blootgelegd
Een dubieuze carrière en falend toezicht: Koos Föllings en Compass
De Inspectie beschermt vooral de minister, niet de patiënt
Rekenkamer spijkerhard over aanpak zorgfraude, fraudeurs hebben vrij spel
Compass is failliet, neptherapeut Föllings wil een doorstart
Veroordeelde neptherapeut mag van toezichthouder doorwerken
Podcast | Begeleid wonen in een horrorhuis
Hoe ‘Anastasia van Oranje-Nassau’ koningin van de transgenderzorg werd
Bestuurskundige Menno Fenger: ‘In de zorg is niemand verantwoordelijk voor de puzzel als geheel’
© Fenna Jensma
Zorghoogleraar Marco Varkevisser: ‘Het maken van winst in de gezondheidszorg hoeft geen verkeerde prikkel te zijn’
Stijgende zorgkosten, personeelstekorten en cowboys die zichzelf verrijken met exorbitante winstuitkeringen: problemen in de zorg krijgen volop aandacht. Kritiek op de marktwerking zwelt aan. Tijd om over een nieuw stelsel na te denken? Absoluut niet, vindt Marco Varkevisser, hoogleraar Marktordening in de Gezondheidszorg.
1 januari 2006. De verwachtingen zijn hooggespannen als VVD-minister Hans Hoogervorst met de nieuwe Zorgverzekeringswet de langverwachte marktwerking in de zorg invoert. Het nieuwe stelsel moet de almaar stijgende kosten beteugelen en een eind maken aan veel te lange wachtlijsten.
Als sinds 2001 denkt een groep wetenschappers van de Erasmus Universiteit in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid na over marktwerking in het zorgstelsel. Welke regelgeving is noodzakelijk om te zorgen dat de publieke belangen in de zorg zijn gewaarborgd?
Een van de betrokken wetenschappers is econoom Marco Varkevisser. Hij is gespecialiseerd in ‘lastige sectoren’, branches waar publieke belangen botsen met de werking van de vrije markt. Aan de vooravond van de stelselherziening richt hij zich voor het eerst op de economie van de gezondheidszorg, een onderzoeksveld waar hij zich sindsdien in heeft vastgebeten.
Varkevisser bestudeert nu twintig jaar het snijvlak tussen marktwerking en overheidsingrijpen, in 2017 werd hij benoemd tot hoogleraar Marktordening in de Gezondheidszorg aan de Erasmus Universiteit. Het hoogleraarschap is niet iets waar hij zich op laat voorstaan, ‘je merkt dat andere mensen door de term professor af en toe iets aan je toekennen. Dan denk ik: hoho, ik heb de wijsheid niet in pacht,’ zegt Varkevisser in T-shirt en spijkerbroek in een lunchroom in Voorhout.
Varkevisser is een fervent voorstander van de gereguleerde marktwerking in het Nederlandse zorgstelsel
Zijn jeugd speelde zich af op het terrein van een instelling voor verstandelijk gehandicapten in Noordwijk, op nog geen half uur fietsen van de plek waar hij nu woont. ‘Het was fantastisch, er was een zwembad tegenover ons huis waar je altijd kon zwemmen,’ vertelt hij. Zijn beide ouders waren in dienst bij de zorginstelling, die een deel van het personeel op het terrein huisvestte. Zijn broer en zus werken er nu, in de begeleiding van cliënten en als manager.
Het hoogleraarschap kwam als een logische vervolgstap in zijn academische loopbaan, die zich volledig voltrok aan de Erasmus Universiteit. Nevenfuncties buiten de universiteit heeft Varkevisser niet: hij hecht als wetenschapper sterk aan zijn onafhankelijkheid. De belangen in de gezondheidszorg, waar Nederland meer dan 80 miljard euro per jaar aan uitgeeft, zijn groot.
Dat merkte Varkevisser bijvoorbeeld toen hij in het verleden een keer ‘botste’ met een ministerie waar hij onderzoek voor deed: ‘Na afloop ontstond er discussie over de conclusies die we hadden getrokken.’ Ook proberen beleidsmakers soms grip te krijgen op het moment van publicatie, wat indruist tegen de integriteitscode van de Vereniging van Universiteiten. ‘Als we onderzoek doen, willen we de vrijheid hebben om te publiceren. Daar hebben we in het verleden wel eens discussies over gehad, maar uiteindelijk kom je daar altijd uit,’ zegt Varkevisser.
Van de gereguleerde marktwerking in het Nederlandse zorgstelsel is Varkevisser een fervent voorstander: ‘Het past bij de ontwikkeling die we de afgelopen decennia hebben doorgemaakt.’

Wat vond u van privatisering toen u begin deze eeuw werd gevraagd mee te denken aan een nieuw zorgstelsel?
‘De zorg was altijd al een private sector, maar eentje die heel erg in de publieke regelgeving zat ingekapseld. Ze is niet geprivatiseerd zoals nutsbedrijven in diezelfde periode wel. Alles wat een ziekenhuis aan zorg leverde, was vastgelegd door het College Tarieven Gezondheidszorg en de ziekenfondsen waren min of meer declaratieverwerkers.
In de jaren ’90 begon een kleine verandering die uiteindelijk steeds groter werd: Nederlanders konden wisselen van ziekenfonds. Dat is eigenlijk de eerste geïntroduceerde marktwerking: ziekenfondsen konden op een klein deeltje van premie concurreren. Er is in kleine stapjes toegewerkt naar een stelselherziening.’
Dus zo kwamen we bij marktwerking terecht.
‘Het was een beweging die al veel langer gaande was en in dat opzicht een minder plotselinge verandering dan men die soms met terugwerkende kracht ziet. We zijn niet van een publiek systeem naar een geprivatiseerd systeem gegaan.’
Heeft de coronacrisis invloed gehad op uw ideeën over de marktwerking in de zorg?
‘Niet fundamenteel. Ik denk dat we met elkaar heel trots mogen zijn op hoe ons zorgstelsel de coronacrisis heeft opgevangen. Ik hoop dat dat beeld iets meer manifest wordt. Want je hoort toch veel: al die problemen die we hadden, dat kwam ook allemaal door de marktwerking. Mijn standaard reactie is dan: kijk naar de National Health Service in Engeland. Daar is niet of nauwelijks marktwerking. Daar stonden ambulances in rijen voor de ziekenhuizen. Dat beeld heb ik in Nederland niet voorbij zien komen.’
Wat doet u als er in de discussie over marktwerking in de zorg een discours ontstaat waarvan u denkt: dit klopt niet?
‘Dan klim ik in de pen. Dat doe ik niet altijd, want dan blijf je bezig. Maar twee jaar geleden bijvoorbeeld schreef Henk van Gerven, destijds SP-Kamerlid, een opiniestuk in Trouw. Hij hield een pleidooi dat het allemaal moet worden genationaliseerd, de ziekenhuizen moeten onder regulering komen en de marktwerking is het probleem van alles. Dan erger ik me dusdanig, dat ik reageer met een opinieartikel.’
Waarom ergerde u zich zo aan dat stuk?
‘Omdat daar redeneringen instonden die ik pertinent onjuist vind.’
‘Alle problemen in de gezondheidszorg zijn opgelost, als je de marktwerking eruit haalt? Dat is simplistisch wensdenken’
Welke zijn dat?
‘Het feit dat overheidsregulering altijd superieur is aan marktwerking. En vooral de reflex dat als er iets fout gaat in de zorg, het dan de schuld is van de marktwerking.’
Wat is uw belangrijkste argument tegen die redenatie?
‘Ik heb het weleens simplistisch wensdenken genoemd: alle problemen in de gezondheidszorg zijn opgelost, als je de marktwerking eruit haalt. Maar vraagstukken over betaalbaarheid of schaarste los je niet allemaal op met overheidsregulering.
Als je marktwerking als de bron van alle kwaad ziet, dan negeer je het feit dat marktwerking ook betekent dat er nieuwe partijen kunnen toetreden, dat er vernieuwing kan ontstaan. Dat bestaande partijen niet relaxed achterover kunnen leunen omdat ze weten dat tot in lengte van dagen die patiënten toch wel bij zich terecht zien komen.
Ook het maken van winst hoeft geen verkeerde prikkel te zijn, als je er maar voor zorgt dat je winst maakt op een manier die bijdraagt aan het publieke belang.’
Probleem is dat er hoge winsten worden uitgekeerd aan aandeelhouders en er op die manier geld wegvloeit uit de zorg.
‘Je moet voorkomen dat er exorbitante winsten worden gemaakt en dat de zorg als verdienmodel wordt beschouwd. We zien nu excessen in sectoren waar winstuitkering onvoorwaardelijk is toegestaan, zoals de thuiszorg en de GGZ.
Ik zou er heel erg voor zijn om aan de hand van die excessen de teugels strakker aan te halen in de vorm van het reguleren van winstuitkering. Als dat niet blijkt te werken, moet je niet weglopen voor de ultieme consequentie dat je de winstuitkering buiten werking stelt.
Winstuitkering brengt ook dynamiek met zich mee, het lokt innovaties uit. De foute investeerders wil je weg hebben, maar er komen ook partijen uit het buitenland die een goed trackrecord hebben opgebouwd van innovatief zorgaanbod.’
Zulke investeerders kijken met een financiële blik, dat is niet per se in het belang van de patiënt
‘Idealiter trek je patiënten aan omdat je goed presteert. Natuurlijk gaat dat ideaal lang niet altijd op in de zorg. Je kunt zorg niet altijd inschatten als patiënt, sommige problemen openbaren zich pas later. Dat betekent dat je heel voorzichtig moet zijn met investeerders.’
Wie moet dan het het onderscheid maken tussen de foute en de goede investeerders?
‘In het toezicht is een grote rol voor de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) weggelegd. Dat is de regulator van de zorgsector. Als het gaat om toetreding kun je ook kijken naar het CIBG, die vanuit de overheid de toelating afgeeft.
Je zal moeten investeren in toezicht als je excessen wil uitbannen. Maar dat geldt ook als je winstuitkering verbiedt. Er zal steeds meer vraag komen naar zorg en de vraag wordt kapitaalkrachtiger omdat ouderen meer geld hebben. Dat zal altijd partijen aantrekken die creatief op zoek gaan naar manieren om geld te verdienen. Partijen die op zoek gaan naar de snelle winsten, ondanks de verboden die er zijn.’
Dossier
Dossier: Zorgcowboys
In dit dossier gaan we op jacht naar zogenoemde zorgcowboys: gehaaide ondernemers, listige consultants en graaiende managers die zichzelf verrijken door misbruik van de wet- en regelgeving. Ze maken onze zorg veel duurder dan nodig is.
Is dat niet een gevolg van de marktwerking?
‘Ons systeem van gereguleerde marktwerking biedt inderdaad meer ruimte aan die partijen omdat de toetredingsdrempels zijn verlaagd. Dat betekent dat je aan de voorkant moet bepalen: wie wel en wie niet? Een soort screening waarmee je foute investeerders al bij voorbaat de toegang tot de markt ontzegt.
Ook moet je toezicht hebben aan de kant van de winstuitkering. Wil je dat reguleren? Dan moet je controleren of de financiële regels worden gevolgd.
De derde component is toezien op de kwaliteit van de geleverde zorg. Dat betekent dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) een belangrijke rol vervult, misschien wel een andere dan tot op heden.’
Op welke manier anders?
‘Minder reageren op signalen maar echt proactief de kwaliteit in kaart brengen. Zeker bij partijen waarvan je weet dat er private investeerders achter zitten.’
‘Een cruciale randvoorwaarde bij ieder systeem van marktwerking waarmee grote publieke belangen zijn gemoeid: het toezicht moet op orde zijn, want je haalt risico’s binnen’
Dan loop je tegen het probleem aan dat de IGJ te weinig capaciteit heeft om al die duizenden aanbieders in de gaten te houden.
‘Dat blijkt ook uit de artikelen die jullie hebben geschreven, waarbij soms signalen over misstanden in de zorg wel bij de IGJ terecht kwamen maar bleven liggen.
Een cruciale randvoorwaarde bij ieder systeem van marktwerking waarmee grote publieke belangen zijn gemoeid: het toezicht moet op orde zijn. Je haalt risico’s binnen voor die publieke belangen, laten we daar eerlijk over zijn. Alleen staan daar andere dingen tegenover. Wil je die risico’s er helemaal uit hebben door alle marktwerking uit het stelsel te halen, dan ga je een prijs betalen op andere terreinen.’
Daarnaast heb je de zelfreguleringskant. Er is niet voor niets een Governancecode Zorg waar partijen zich aan moeten houden. De sector heeft de verantwoordelijkheid om elkaar te durven aanspreken.’
Er zijn nauwelijks gevolgen als zorgaanbieders zich daar niet aan houden.
‘Als je als sector wil voorkomen dat er meer bemoeienis op je afkomt, dan moet je intern je zaakjes goed op orde hebben. In de Governancecode staan nuttige dingen, maar dan moet je ook het gesprek blijven aangaan. Anders is het mooi op papier vastgelegd, en zien we desondanks nog steeds de excessen gebeuren.’
Hoe dan ook blijft uw standpunt: er zijn nog allerlei stappen die we kunnen zetten voordat we de marktwerking overboord gooien
‘Het is een dynamisch proces, je moet oog hebben voor de problemen die er zijn en daarop durven te acteren.’
Ik kan me voorstellen dat het voor u frustrerend kan zijn om naar discussies over het zorgstelsel te luisteren. Het ontbreekt nogal eens aan nuance.
‘Het is een beetje hetzelfde als wanneer bij debatten in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen het onderwerp zorg aan bod komt. In die discussies zijn niet de fractiespecialisten maar de lijsttrekkers aan het woord. Dan gaat het wel vaak van dik hout zaagt men planken.’
Hoe kijkt u daarnaar?
‘Soms niet, soms stop ik ermee. Dan denk ik: dit heb ik al twintig keer gehoord. Het is een herhaling van zetten. Ik vind dat wel jammer hoor, dat politici snel in een bepaalde reflex schieten.’
Welke reflex?
‘Het wegduiken voor moeilijke vraagstukken in de zorg. Bijvoorbeeld als het gaat om de toelating voor dure geneesmiddelen tot het basispakket, dan komt er vanuit het Zorginstituut een gedegen advies richting de minister om iets op basis van wetenschappelijk bewijs wel of niet toe te laten. Dat besluit moet de Tweede Kamer nemen.
Maar dan gaat het debat eigenlijk nooit over het dikke dossier wat er aan bewijsvoering ligt, maar vanaf minuut één praat men over een patiënt die een mail heeft gestuurd aan een Kamerlid dat zijn moeder ergens heel erg baat bij heeft.’
Dat begrijpen mensen, daar zit emotie
‘Dat scoort. En het is goed dat de politiek oog heeft voor dat soort geluiden. Uiteindelijk hoop ik dan dat politici de discussie een niveautje hoger tillen en erkennen dat er soms gewoon lastige afwegingen nodig zijn.’
U heeft zelf een idee voor de aanpak van zorgcowboys dat politiek zeer gevoelig ligt; het aanpassen van artikel 13 in de Zorgverzekeringswet. U wilt de verplichte vergoeding afschaffen aan zorgaanbieders die geen contract hebben met een verzekeraar.
‘Het is een puzzelstukje wat je zou kunnen gebruiken, het is niet de hele oplossing.’
‘Wees je bewust van het feit dat er grenzen zijn aan wat we collectief kunnen financieren in de zorg. En wees daar eerlijk over’
Waarom zou het helpen?
‘Omdat het in ultimo verzekeraars in staat stelt partijen waar ze geen zaken mee willen doen uit te sluiten van vergoeding. Als een verzekeraar niet tot goede afspraken komt met een zorgaanbieder kan hij zeggen: ik geef je geen contract. Daar mogen ze niet lichtzinnig mee omgaan. Mijn voorstel legt meer verantwoordelijkheid bij verzekeraars om te onderbouwen waarom ze bepaalde partijen niet contracteren.’
Uw idee is dat ze daarmee foute partijen buiten de deur kunnen houden. Maar uit ons onderzoek blijkt dat zorgcowboys regelmatig gewoon een contract hebben met verzekeraars. Wat gaat daar mis?
‘Dat kunnen twee dingen zijn: een verzekeraar durft die partijen niet uit te sluiten. Als je geen contractuele relatie hebt kun je weinig afspreken over verantwoording en informatieplicht naar die aanbieder toe.
Het tweede is dat verzekeraars in mijn ogen wel iets meer werk zouden moeten maken van het beoordelen wat er bij die zorgaanbieders gebeurt. Het opsporen van fraude is een belangrijke taak voor zorgverzekeraars vanuit hun rol als penningmeesters van de zorg.’
Veel zorgaanbieders zullen niet blij zijn met uw voorstel.
‘Verzekeraars hebben nou eenmaal de taak gekregen om met ons premiegeld zorg in te kopen. Via contracten maken ze afspraken met zorgaanbieders. Dat is lang niet altijd fijn; het gevoel van ‘tekenen bij het kruisje’ bestaat onder zorgaanbieders al vanaf het begin. Tegelijkertijd moeten we erkennen dat het ondoenlijk is om met iedere vrijgevestigde psychotherapeut of fysiotherapeut een gedetailleerde contractonderhandeling te starten.’
De aanpak van zorgcowboys is ook een probleem voor gemeenten. Heeft u daar ook een oplossing voor?
‘De drie elementen die we eerder bespraken: scherpere toetredingsdrempels, het reguleren van winstuitkering en toezicht op kwaliteit spelen hier ook een belangrijke rol. Vervolgens moet je kijken of gemeenten, bijvoorbeeld bij Jeugdzorg, wel zijn toegerust om het allemaal goed uit te voeren.’
Wat is uw indruk?
‘Ik heb me niet specifiek met dat dossier beziggehouden. Het lijkt me heel gerechtvaardigd om nog eens grondig naar de voor- en nadelen van de decentralisaties te kijken.’
Tot slot, wat is uw boodschap aan een nieuw kabinet?
‘Wees je bewust van het feit dat er grenzen zijn aan wat we collectief kunnen financieren in de zorg. En wees daar eerlijk over. Kies vooral niet voor fundamentele stelselwijzigingen, kijk goed naar waar de specifieke problemen zitten en probeer die zo gericht mogelijk op te lossen. Geef die oplossingen vervolgens ook de kans om zich te bewijzen. Als econoom kan ik aangeven wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende opties. De uiteindelijke afweging is aan politici.’
35 Bijdragen
Niek Jansen 9
Als je hier de taakomschrijving leest van de nza en igj , moeten we dan niet vaststellen dat beide organisaties erg gefaald hebben gezien alle schandalen die ook het FTM in zijn artikelen heeft beschreven ?
Vreemd dat daarover geen woord van kritiek wordt geuit in dit interview en dat er evenmin aanbevelingen worden gedaan om het functioneren van beide instellingen te verbeteren mbt hun rol in het toezicht op gezondheidsinstellingen.
Niek Jansen 9
Hans Buijing
Vincent Huijbers 9
Wat is dat 'feest' van keuzevrijheid en betere zorg dan? Was het jaarlijks terugkerend ritueel om -voor enkele Euro's- te wisselen van zorgverzekeraar echt het klapstuk? Of het jaarlijks doorploegen van lijsten van mogelijke zorgbehoeften en het afwegen van wat je eigen bijdrage de ultieme keuzevrijheid?
En wordt belangrijk onderzoek niet ook door universiteiten gedaan en met publiek geld gefinancierd? En hoe wordt de kwaliteit van innovaties gewaarborgd als onderzoeken naar bijvoorbeeld de kwalitiet van implantaten angstvallig geheim gehouden worden en de 'markt' deze via vertegenwoordigers door artsen in onze lichamen laat aanbrengen? Kan ik kiezen op een kwaliteits en prijsschaal? En moeten we willen dat er a en b merken zijn? En creëert de markt ook vraag? Of heft die zichzelf op wanneer we minder ziek worden door nieuwe mogelijkheden?
Als efficiëntie dan het toverwoord is dan vraag ik me af hoe dat werkt als zorg vooral ook aandacht is. Kan échte aandacht afgerekend worden in minuten? En hoe werkt het als de ene patiënt wat meer aandacht nodig heeft dan de ander? Is het niet beschaving dat maakt dat we zorg dragen voor degene die het nodig hebben? En als het om professionele manuren gaat wat zijn dan de voordelen van een maatschap ingehuurd en gefaciliteerd door een ziekenhuis t.o.v. in dienst zijn van een ziekenhuis? Hoe werkt de 'markt' dan?
Het vreemde is dat we terwijl we enorm welvarend zijn geen geld meer 'over' lijken te hebben voor publieke voorzieningen als zorg.
Eelco Kruidenier
Arie Dekker 1
Als gewoon jongetje adviseur van VVD (Mark Rutte) worden is voor hem groot goed.
De schade die dit soort mensen maken aan de samenleving is echt groot.
Het zou hem sieren als hij zich druk zou maken over de gezondheidszorg in plaats van de geld stromen.
Nederland worstelt met een Rutte die weggestuurd is en niet gaat, omdat er vele hun lot verbonden hebben aan alles waar de VVD voor staat, namelijk fondsen werven en geld stromen beheren.
Vaak heb ik dit soort mensen ontmoet en gesproken.
Wat me dan telkens opviel is dat ze in hun eigen wereldje leven en de aansluiting op de rest van de maatschappij kwijt zijn en erg gepolariseerd zijn.
Dat zijn de mens die de nieuwe generatie les geven, een zeer beangstigend beeld.
Niek Jansen 9
Arie DekkerHH Manders 4
- Nergens wordt de fundamentele vraag gesteld of de gezondheidszorg aan de BASALE voorwaarden voor marktwerking voldoet. De overgrote meerderheid van de bevolking heeft nauwelijks keus waar je heen gaat, door gebrek aan kennis, acute nood, inmiddels verzekeraar dwang, of door sociaal-economische omstandigheden (afstand tot zorgverlener vs vrije tijd en inkomen).
- De verzekeraars vormen een oligopolie, en in veel regios praktisch gezien een monopolie. De vele labels zijn (waren) er alleen maar voor de schijn. Daarmee hebben ze een enorme machtspositie ten opzichte van vele zorgverleners.
- Waar verzekeraars een de facto kartel vormen en praktisch monopolist mogen zijn van de AFM, mogen zorgverleners dat niet om enige tegenmacht te kunnen vormen.
- Waarom - bij mijn weten - behoren de meer geprivatiseerde zorgstelsels tot de duurste ter wereld, zeker als je kijkt naar wat je daarvoor terug krijgt?
Daarnaast vind ik de vergelijking met de NHS ondermaats - omdat er veel meer factoren meespelen met het vastlopen van de NHS tijdens de Corona-crisis. Deze vergelijking mag je nooit op die manier maken. Let wel, namelijk, als zulk soort vergelijkingen zo eenvoudig te maken zouden zijn, dan had de Nederlandse zorg ook vast moeten lopen, met lijkkisten opgestapeld in Kerken en het leger wat voor de afvoer zorgt (de Bergamo scenario's).
Karolijne Bauland 8
'Winst maken' is niet altijd verkeerd. Maar hoeveel winst en door wie mag ik als patiënt niet altijd weten. Waarom niet?
En vooral: verwijzen naar 'anderen' die het slechter doen. Ambulances voor het ziekenhuis? Vreselijk natuurlijk.
Nee, ik ben er niet trots op dat ik in een 'rood' coronaland woon. En ik vind het raar dat ik wel weet wat 500 meter ambulancevervoer, mijn kundige verpleegkundige, ervaren chirurg en slimne fysio kosten, maar niet mag zien wat er betaald werd voor mijn heup.
Maar ondertussen mag wel elke leek mij, liefst op festivalvolume toeroepen dat ik me vooral bewust moet zijn van de kosten van een 'domme' valpartij.
Waarom eigenlijk?
Ik ben blij met alle deskundigheid die ik mocht en mag ervaren, dankbaar voor de solidariteit, maar het openlijk verwijzen naar kosten heb ik als ronduit pijnlijk ervaren.
Voorstanders van (gereguleerde) winstgevende marktwerking snappen kennelijk niet wat dat met een mens en een samenleving doet. Ik wel, al ben ik dan geen hoogleraar.
Anca Buit 1
Peter Frederiks 2
Anca BuitNiek Jansen 9
“Cuba leeft al ruim vijftig jaar met een handelsblokkade door de VS en heeft een bruto binnenlands product dat één tiende bedraagt van dat van Nederland.Artsen verdienen er weinig en klussen regelmatig bij als gids of taxichauffeur om hun salaris op te vijzelen. Maar de gezondheidszorg is gratis en goed. Daar kunnen wij wat van leren”, lees verder in: https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/leren-van-cubaanse-gezondheidszorg.htm
In Cuba speelt marktwerking geen enkele rol en toch is de kindersterfte er lager dan alle andere landen in Latijns-Amerika en de levensverwachting het hoogst en is de kwaliteit van de gratis gezondheidszorg beter als in veel rijkere landen waar de gezondheidszorg onderhevig is aan marktwerking en prooi van geldgraaiende ‘zorg
cowboys’ en farmaceutische multinationals.
Overheidsregulering is daar dus wel superieur aan marktwerking en waarom zou dat hier dan niet kunnen?
Vincent Huijbers 9
Niek JansenSjaak Overgaauw
Niek JansenNiek Jansen 9
Sjaak Overgaauwben wellerdieck 4
Sjaak OvergaauwLeo Coenders 2
Daarnaast nog de rare economische cyclus. Burgers betalen premie. Een deelverzameling, patiënten, gebruiken de zorg. Hoezo marktwerking? Burgers lopen niet weg als patiënten slecht worden behandeld!
Zorg en Veiligheid 1
Over het Sociaal Domein wordt gevraagd:
"De aanpak van zorgcowboys is ook een probleem voor gemeenten. Heeft u daar ook een oplossing voor?
‘De drie elementen die we eerder bespraken: scherpere toetredingsdrempels, het reguleren van winstuitkering en toezicht op kwaliteit spelen hier ook een belangrijke rol. Vervolgens moet je kijken of gemeenten, bijvoorbeeld bij Jeugdzorg, wel zijn toegerust om het allemaal goed uit te voeren.’"
Om maar bij het laatste te beginnen: de gemeenten waren in 2015 niet klaar voor den de Wmo en Jeugdwet. Daarnaast zijn er in de basis foutieve uitgangspunten gehanteerd voor het Sociaal Domein. Ook is er binnen gemeenten nauwelijks een besef van goed toezicht op de aanbieders. M.a.g. een versnippering van het toezicht, wat het toezicht niet daadkrachtig maakt.
Met de gecreëerde chaos in het Sociaal Domein is het reguleren van de winstuitkering dan ook een druppel op de gloeiende plaat.
Vervolgens eens kijken of gemeenten wel zijn toegerust om het allemaal goed uit te voeren, had m.i. voorafgaand aan de start van het Sociaal Domein moeten gebeuren.
Nu zitten we mooi met de gebakken peren.
Jan Ooms 10
En laat dat nu precies zijn, zoals het nu wél gebeurt. Zie bijv. het artikel van afgelopen vrijdag hier op FTM over de prijs van hulpmiddelen die niet bekend hoeft worden gemaakt en artsen die steekpenningen aannemen van fabrikanten.
Dit hele interview heeft me alleen maar gesterkt in de gedachte dat we zsm van die marktwerking in de zorg af moeten.
Overigens het probleem van de wachtende ambulances in het VK heeft een heel andere oorzaak dan de organisatie van de NHS, en dat weet Varkevisser ook donders goed. En als hij dat niet weet is hij helemaal geen knip voor de neus waard!
Verder heeft hij het over zelfregulering! Noem mij 1 voorbeeld waarin zelfregulering heeft gewerkt! De slager die zijn eigen vlees keurt en “wij van WC-eend”, daar is nog nooit iemand anders dan de betreffende fabrikant of beroepsgroep beter van geworden.
Dan nog de nodige kanttekeningen plaatsen bij de verschillende vormen van marktwerking; genoeg controle aan de voorkant, achteraf, voorkomen van excessieve winsten… Allemaal kulargumenten omdat dit volgens de regels van de markt niet kán of zelfs niet mág (oneerlijke concurrentie).
Nee, uit alles blijkt dat Varkevisser in de eerste plaats econoom (van de oude school) is en bovendien wanneer hij destijds gevraagd is door een neo-liberale staatssecretaris uit een neo-liberaal kabinet om mee te denken over introductie van marktwerking in de zorg dan krijg je ook niets anders dan neo-liberale ideeën.
Niek Jansen 9
Jan Oomshttps://nl.wikipedia.org/wiki/Milton_Friedman
Jan Ooms 10
Niek JansenBert Bouma 1
En dan ook echt veel meer, he. Werkelijk aan alle kanten, aan de voordeur, de achterdeur en er tussenin. Anders hou je de huidige uitwassen, natuurlijk.
Maar verder geen fundamentele stelselwijzigingen doorvoeren hoor, want straks lopen we het enige door Varkevisser genoemde voordeel van het marktsysteem nog mis: innovatie.
Jammer wel dat hij geen enkel voorbeeld van zo'n geweldige innovatie geeft. Misschien kan-ie dat ook niet, omdat, zoals heel veel economen weten, de vermeende relatie tussen markt en innovatie op z'n minst een nogal gammele is. Denk aan alle op universiteiten met overheidsgeld ontwikkelde nieuwe medicijnen, technieken en technologieën.
Van de markt moet je daar maar al te vaak niet hebben.
Tenzij het gaat om het patenteren en tegen woekerprijzen exploiteren van die innovaties, natuurlijk.
Varkevissers enige oplossing, voor slechts een deeltje van de problemen: nog meer macht voor de zorgverzekeraars. Al stelt hij vast dat die op dit moment ook niet bepaald goed hun werk doen.
Als er hier iemand eerlijk moet zijn over de zorg, is het Varkevisser zelf.
Zijn verhaal in één zin: marktwerking in de zorg is een grandioze mislukking, dat weet ik ook wel, maar we moeten er vooral niks aan willen doen.
Laat die fundamentele stelselwijziging maar komen!
jos vegting
Bert BoumaHou toch op. Nog meer bureaucratie en kosten. En uiteindelijk zelfverrijking.
Slechte beurt, dit keer. Redactie pas op uw zaak.
Niek Jansen 9
jos vegtingIk zie ook totaal geen verband met de eerder gepubliceerde kritische artikelen van FTM over de gezondheidszorg.
Ik hoop dat het hiermee blijft de neo-liberale gevestigde orde een forum te geven op FTM.
Liever lees ik interviews van wat meer creatieve minder conventionele deskundigen, die ik overigens bij enkele andere reeksen van FTM ook al gemist heb.
Niek Jansen 9
Bert BoumaTeun Kloosterman 2
De mensen dus die een website werkelijk independer durven noemen terwijl het alle verzekeringen van 1 van de 3 aanbieders voortrok.
Snap niet wat voor zin het privatiseren heeft als je de winstuitkering uitschakelt. Als je investeerders die winst willen maken 'fout' noemt dan heb je niet helemaal opgelet geloof ik. Winst maken is het werk van een investeerder, als die geen winst meer mag maken kan 'ie beter op bed blijven liggen...
Ook fijn dat een van de mensen die aan de grondvesten van Hoogervorstcare stond, nu, 15 jaar na dato, ook vind dat de Inspectie GJ haar werkwijze moet aanpassen aan de realiteit.
Leuk ook dat hij nu de vrije markt uit de marktwerking wil halen, eerder hebben ze de natura en restitutie strategien al stilletjes van naam gewisseld, maar om het restitutie af te schaffen komen we gewoon weer uit bij de wachtlijsten van de jaren '90 (voor wie niet de duurste polis betalen kan).
Sowieso moet iedere zorgverlener nu al concurreren met de voormalige collega's door niet over de nieuwe verantwoordelijkheden van het werk te mogen overleggen, ook zijn ze (net als in het onderwijs) ongelofelijk veel tijd kwijt met het inschrijven op gunningen of aanbestedingen, zeker sinds het rijk die over de schutting van gemeenten heeft gegooid.
Al met al vraag ik me af of hij nog wel eens bij zijn broer en zus langs gaat en daar op het terrein van die kliniek, vanuit een van de personeelswoningen, nog eens een frisse duik neemt in het altijd geopende zwembad...
J- Laros 1
Niek Jansen 9
J- LarosGJ van Vorst 2
J- LarosWetenschap, onderwijs, gezondheidszorg en politiek zijn inmiddels zo met elkaar verweven dat zuiverheid geen plaats meer heeft in onze samenleving. Helaas...
J- Laros 1
GJ van VorstCo Stuifbergen 5
[i]Je zal moeten investeren in toezicht als je excessen wil uitbannen. [/i]
en
[i]Een cruciale randvoorwaarde bij ieder systeem van marktwerking waarmee grote publieke belangen zijn gemoeid: het toezicht moet op orde zijn.[/i]
Hoeveel gaat het toezicht dan kosten? Welke deskundigheid is nodig? En hoeveel tijd is nodig om het te organiseren?
Of, iets makkelijker: hoeveel toezicht zou nodig zijn om te zorgen dat in elke regio een buro jeugdzorg functioneert?
[i]Het tweede is dat verzekeraars in mijn ogen wel iets meer werk zouden moeten maken van het beoordelen wat er bij die zorgaanbieders gebeurt. Het opsporen van fraude is een belangrijke taak voor zorgverzekeraars vanuit hun rol als penningmeesters van de zorg.[/i]
Waarom doen verzekeraars dat niet?
(ik vermoed: omdat ze liever concurreren met aanvullende verzekeringen voor alternatieve geneeswijzen, tot max 15 behandelingen per jaar en max € 50 per behandeling ofzo)
Co Stuifbergen 5
Inderdaad, Nederlandse ambulances konden naar Duitsland uitwijken, want daar waren nog wel IC-bedden.
En iedereen kan op z'n klompen aanvoelen dat het corona-beleid in het VK er ook iets mee te maken kan hebben.
Kortom, dit is een misleidend argument. En ik denk dat professor Varkevisser dat heel goed weet.
Stefan Vlaminckx 2
In Amerika geven ze anderhalf keer zoveel uit aan zorg, per burger voor veel slechter bereikbare zorg, voor alleen hen die het nog kunnen betalen.
Een vriend en zijn vrouw hebben daar in de USA pas hun huis moeten verkopen om zijn IC verblijf te kunnen bekostigen.
Ben zelf zorgverlener. En werd met het door mij ontwikkelde concept voor thuisbegeleiding voor mensen met een psychisch lijden, waarbij cliëntspecifieke parameters meten, zodat je als zorgverlener weet wanneer je het beste uit cliënt haalt, net zo goed als het werken zonder winstoogmerk dat is. In de Europese Value Based HealthCare competition 2020 scoorde we hele hoge ogen.
Want de zorg blijft alleen betaalbaar als iedereen dat gaat inzien: De zorg is geen verdienmodel, maar een collectieve zorg voor ons allemaal. Wat niet wil zeggen dat er geen goede salarissen betaald hoeven te worden.
Om allerlei redenen, waaronder Inn onbezoldigde werk als belangenbehartiger voor mijn doelgroep, en geestelijk gehandicapte mensen, als ook die met een al dan niet aangeboren hersenletsel, heeft het wel de nodige internationale aandacht gekregen, maar heb ik er nog genoeg werk aan mijn collega's mee te krijgen. Maar inmiddels bestaat er toch echt al een leuke groep zorgverleners die hun nettowinst laten terugvloeien richting extra of betere zorg voor hun cliënten, een maatschappelijk project voor hun doelgroep of bijvoorbeeld opleiding en voorlichting besteden.
ben wellerdieck 4
Kies vooral niet voor fundamentele stelselwijzigingen, kijk goed naar waar de specifieke problemen zitten en probeer die zo gericht mogelijk op te lossen.
De hele zaak loopt in de soep en hij komt met een een lijstje goede bedoelingen en verkeerde veronderstellingen.
Beste professor
ga maar weer aan de zuigfles
Jos van Rosmalen 1
Alle verzorgenden/verpleegkundigen werken in een vrij groot gebied, wat veel reistijd kost. In mijn tijd als wijkverpleegkundige had je 1 thuiszorginstelling, ik had een 'eigen' buurt en kon alles doen op de fiets (zonder logo).
En dat is echt maar één voorbeeld van de vele die ik kan geven over verspilling als gevolg van de marktwerking in de thuiszorg. Zoals niet alle geïndiceerde uren ook leveren maar wel declareren. Een puntje waar omroep Max nu ook onderzoek naar doet. Van zorghoogleraar Varkevisser had ik iets meer kennis van de praktijk én gezond verstand verwacht.