
De nu al legendarische overzichtstentoonstelling van het werk van kunstschilder Marlene Dumas biedt volgens Eric Smit een diepere laag over geldschieters waar de geur van ontbinding en bederf uit opstijgt.
Vrijwel iedere kunstliefhebber heeft het over haar: Marlene Dumas, de in Kaapstad geboren en in Amsterdam woonachtige kunstschilder. De commentaren op haar op zaterdag 6 september aangevangen overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum zijn lyrisch te noemen.
'Sexualiteit, dood en schuld; Uren kijken naar overdonderende Dumas in Stedelijk Museum' kopte onder andere het Haarlems Dagblad.
De tentoonstelling vormt voor het Eindhovens Dagblad de 'Hoogmis van het schilderen'.
'Een niet te missen retrospectieve', aldus de Vlaamse De Tijd.
‘De gelegenheid de ogen eens goed uit te wrijven’ (Volkskrant) en volgens NRC Handelsblad was het 'Een expositie die niemand mag missen'.
Ook televisie en radio lieten zich niet onbetuigd in de lofzang. Twan Huys interviewde haar daags voor de aanvang van de expositie in College Tour en noemde haar een onderdeel van de (roemruchte) Nederlandse kunstgeschiedenis. Een hevig debat in kringen van kunstkenners vormde afgelopen week het toefje slagroom op de ontstane hype.
Choqueren en ontroeren
Dumas wordt algemeen beschouwd als een van de meest invloedrijke kunstenaars van onze tijd. Iemand die met haar werk een verheven plek heeft gevonden in onze volledig door beelden gedomineerde samenleving. Dumas hanteert existentiële thema's als dood, verdriet en verlies en maakt veelvuldig gebruik van foto’s en ander bestaand materiaal. Haar somber stemmende schilderijen trekken bekende beelden – van Jezus tot Osama Bin Laden - uit hun oorspronkelijke context en creëren bij iedere kijker nieuwe werkelijkheden die zowel kunnen choqueren als ontroeren. De tentoonstelling is vernoemd naar een schilderij van Dumas met de titel 'The Image as Burden'. Het programmaboekje verduidelijkt de gekozen titel met een uitspraak van de kunstschilder: '…ik bedoel daarmee dat beelden altijd politiek zijn. Er wordt altijd iets aan toegekend - dit is een crimineel, een terrorist, dat is erotisch - en daar ben ik mee bezig. De psychologie van het kijken'. Leontine Coelewij, conservator van het Stedelijk en curator van de tentoonstelling voegt daar de volgende woorden aan toe: 'Met de titel The Image as Burden verwijst Dumas naar de beladenheid van het beeld en naar de verantwoordelijkheid die de kunstenaar draagt voor zijn beelden'. Marlene Dumas: 'Het kwaad is banaal'
Voorrecht
Het is een groot voorrecht om een expositie als The Image as Burden te kunnen bezoeken. Om zo'n omvangrijke tentoonstelling mogelijk te maken is geld nodig. Geld van sponsors en filantropen. Maar in de overweldigende media-aandacht voor het werk van Dumas, was er niet één journalist die een woord repte over de 'hoofdbegunstiger' van deze nu al legendarische tentoonstelling: de in Amsterdam gevestigde Stichting Ammodo. Een stichting die jaarlijks een zeer omvangrijke geldstroom naar culturele en wetenschappelijke instellingen laat vloeien. In mei van dit jaar wijdde ik een artikel over de achtergronden van cultuurfonds Ammodo dat sinds enkele jaren vele miljoenen uitdeelt aan tal van musea, concertpodia en wetenschappelijke initiatieven. Ammodo betekent in het Italiaans fatsoenlijk, achtenswaardig. Een stichting met zo’n naam koppel je aan een hogere moraal. Zeker wanneer die stichting enorme bedragen beschikbaar stelt om een museum als het Stedelijk in de gelegenheid te stellen een grote retrospectieve tentoonstelling over Nederlands meest vermaarde, nog levende kunstschilder te organiseren. Maar niets is wat het lijkt. Net als in het sublieme werk van Marlene Dumas is ook in cultuurstichting Ammodo een bijzondere gelaagdheid te vinden waar de geur van ontbinding en bederf uit opstijgt en die de oprechte beschouwer doet huiveren.Net als in het sublieme werk van Marlene Dumas is ook in cultuurstichting Ammodo een bijzondere gelaagdheid te vindenAmmodo is een belangrijk uitgifteloket van de stichting Inphykem, die voor zijn naamswijziging in 2013 stichting Optas heette. Deze stichting was sinds het einde van de jaren negentig eigenaar van het pensioenfonds voor Amsterdamse en Rotterdamse havenarbeiders. Het bestuur van deze stichting stond jarenlang onder leiding van wijlen voorzitter Pierre Vinken, de vroegere topman van uitgeefconcern Reed Elsevier. Vinken wist samen met zijn juridische steun en toeverlaat Steven Perrick op arglistige wijze de waarde van het eigendom van het pensioenfonds van de havenarbeiders te vervreemden. Met enkele statutenwijzigingen wisten Vinken c.s. een andere kleur aan het kapitaal te geven. Vermogen dat in de pensioenpotten van havenarbeiders had moeten vloeien, kreeg opeens een culturele bestemming. De omvang van dat kapitaal werd in 2007 duidelijk toen het bestuur van stichting Optas het pensioenfonds voor 1,55 miljard euro aan de verzekeraar Aegon verkocht. De kapitaalovermeestering van team-Vinken werd onderwerp van maatschappelijk debat. De havenarbeiders protesteerden fel, gingen naar de rechter en moesten uiteindelijk genoegen nemen met schikking van een half miljard euro. De rest van het kapitaal, ruim 1 miljard euro, bleef in het in stichting Optas zitten. Een handjevol bestuurders – onder leiding van Vinkens kroonprins Steven Perrick – wikt en beschikt over dat miljard zonder dat ze ook maar iemand enige verantwoording schuldig zijn. Het is de giftige bron waar vele kunstinstellingen zich via stichting Ammodo dankbaar aan laven. Een barre en complexe realiteit die niet zo makkelijk valt te fotograferen of in acryl- of olieverf is te vangen. Ja, tenzij een groot kunstenaar als Dumas zich erom zou bekommeren. Ik weet zeker dat Dumas met een polaroid van Steven Perrick of een autopsiefoto van Pierre Vinken best raad zou weten. Bij deze opper ik alvast een werktitel voor het schilderij; The Money as Burden.
21 Bijdragen
Solonechope
pubben
Waarom mag de Nederlandse rechter niet toetsen aan de grondwet en slechte wetten terugsturen naar de senaat, of waarom hebben wij geen Constitutioneel Hof?
"Shaming en blaming" te beginnen met onze rechters.
Ze hebben nog een taak en dat is: de burger beschermen tegen de macht van de staat.
Martien1948
marianne martens
Guest
marianne martensDie zijn zó banaal dat het gemakkelijk is het onbenoembare onbehagen te projecteren op die kunstjewerken,zoals de talloze propaganda-filmpjes uit de GAZA met kinderslachtoffers datzelfde doen voor het rechtvaardigen van ultiem antisemitisme,waarbij de 10-duizenden raketten op Israel in het niets verdwijnen.
Zo worden "onbenoembare emoties" cq onbehagen geprikkeld & gestimuleerd.
En Dumas (letterlijk!) stinkend rijk,samen met de paladijnen die om de steeds groter wordende "pot met goud" dansen en hun graantje meepikken.
Het SM heeft het toch bestempeld als échte kunst?
Zo rechtvaardigen zij zichzelf,in hun eigen banaliteit!
marianne martens
GuestWat u schrijft over Gaza etc,heeft u ook gelijk met de vergelijking van de reclame- slogans. Het zelfde gruwelijk gedrocht van onmenselijkheid over mensen die wel samen willen leven en hun basale levensvoorwaarden willen verkrijgen en nog veel meer.Geen enkel bericht meer hierover in de media.
Ambrose Bierce ( 1842-1914? ) uit zijn Duivels woordenboek:
Politiek- een middel van bestaan voor het ontaardste deel
van onze misdadigers-klasse.
De manier waarop er naar Rothko zou moeten worden gekeken is wat er zich regelmatig afspeelt in mijn brein. Het is mooi en dynamisch door u uitgelegd.
suki
EricSmit
sukiVan mij hoeven de kunstkenners zich nog niet te schamen, maar het zou ze sieren wanneer ze eens wat langer stilstonden bij die namen die bij de entree van de tentoonstelling op dat bordje staan, op de website van het Stedelijk en in het programmaboekje. Ik heb namelijk het flauwe vermoeden dat de kunstminnaars wél goed opletten of hun kippenboutje van een biologische boer afkomstig is. Dan is het op zijn minst merkwaardig of inconsequent te noemen dat ze niet naar de financiële bronnen kijken van dit soort grote kunsttentoonstellingen waar ze met zo veel liefde over schrijven en spreken.
Groet,
Eric
suki
EricSmitfair enough, zeker eens,
maar twijfel wel of ze dat doen 'met zo veel liefde', eerder gewoon louter functioneel in het belang van de nietszeggende mugrabi's op deze planeet dunkt me,
:-) https://www.youtube.com/watch?v=jUh_NSpiTsY
afgezien daarvan, zouden bovenal juist publieke kunstinstellingen zich aangesproken moeten voelen. zij zouden de herkomst van hun particulieren steungelden duidelijk moeten evalueren en kenbaar maken voor ons als publiek. op institutioneel niveau moet daar iets gebeuren
groet!
Molenaer
EricSmit
MolenaerAfijn, je aansporing is terecht, ik ga maar eens bellen/mailen.
EricSmit
EricSmitWordt vervolgd.
Bob Lagaaij
EricSmit
Bob LagaaijGuest
Ikzelf heb -meen ik- meer verstand van kunst dan Money en wil vanuit die optiek wat zaken opmerken;
het werk van Dumas ken ik al jaren,en hoewel haar waterverftechniek wat verbeterd &verdiept is,blijft het "een kunstje" en is nóóit Kunst geworden.
Dumas' oeuvre kenmerkt zich door een grote herkenbaarheid:het is een door watertandende galery-ho l/u ders goed vermarkt MERK,
het is een marketing-produkt.
Ieder werkje is een stapel bankbiljetten voor bóven de bank,in plaats van óp de bank!
(tenzij dan in de bankkluis:ook daar wordt haar werk óók steeds méér waard!)
Geheel in de lijn van het SM-concept van ná Fuchs,die niet voor niets aan zijn water voelde waar het SM naar toe ging, als laatste grote aankoop het bordeel-uithangbord van Bruce Nauman -de nr.1 van de nog levende Kunstenaars- aan de SM-collectie toevoegde.
Fuchs kende Nauman persoonlijk,en toonde in zíjn Kassel-versie een grote instalatie van hem in de openingshal:een grote constructie met videomonitoren met waanzinnige ronddraaiende clowns: hét symbool van het commerciele circus waartoe de moderne kunst verworden was...toén al!
Het is dus geen wonder dat in het huidige SM-instituut ter promotie van bvk Nederlandse kunstenaars&designers een groepje witteboorden-rovers -zoals jij, Eric hen terecht ontmaskerd hebt- opduiken om met gulle hand hun marketingbudget ertegenaan te gooien om een respectabel imago op te bouwen!
Voor de Kunstliefhebbers is het ondertussen een gotspe dat een overzichtstentoonstelling van Mark Rothko -waarvan de vermarketing en prijsspiraal pas ná zijn dood op poten gezet werd- NIET in het SM,maar het Haags gemeentemuseum te zien is.
Als je het verschil wilt zien tussen Kunst en een kunstje,ga dan dáár eens kijken!
En trek je niets aan van KunstKenners als Joost Zwagerman,die -met alle respect voor zijn letterenwerk- weinig kaas heeft gegeten van
EricSmit
GuestDank voor je korte cursus kunst kijken. Ik doe al jaren moeite om mezelf iets op kunstgebied bij te brengen door zo af en toe een museum te bezoeken, maar het blijft aanmodderen. Ben in mijn jeugd in figuratieve zin door een overdosis Kuifje naar de klote geholpen, zo vermoed ik. Hoe dan ook; Dumas blijf ik groots vinden. Ze is confronterend en heeft blues en soul. Daar houd ik erg van.
En ik meende al dat ik Rothko moest bezoeken, maar dat is nu zeker. Klinkt als een LSD-trip maar dan zonder het suikerklontje.
Wat betreft die geldstromen in de kunstwereld: een fascinerend schouwspel. Valt moderne kunst van te maken (en te verkopen!).
Groet,
Eric
suki
EricSmitGuest
EricSmitDe enigen die zinnige dingen zeiden waren Henk van Os en Simon Schama:
de andere doctorandus-experts werden volkomen voor joker gezet!
Henk van Os zei:"Rothko ontstak in woede als ze zijn werk mooi noemden"
En wat vonden de dames en heer curatoren?
MOOI,en "deze vindt ik móóier dan die andere"!
"Je wordt erin gezogen",terwijl ik hierboven schreef:je moet het ahw opzuigen.
Dom,dommer,domst dus:uitsmijter van de Meester:"Je moet met je lichaam kijken"...
Henk van Os::"de enige Rothko in NL hangt in Rotterdam,dacht ik."
Maar de enige in NL zit in de SM-collectie in A'dam:een beetje 'n scharminkel vergeleken met de grote kleurige schilderijen,maar hij werkt wél!
Maar de curator-dame van het SM wist dat niet,en corrigeerde Henk van Os dus ook niet...
(Ik heb er in totaal ca 100-120 gezien,de meeste in de grootste overzichtstentoonstelling ooit in het Messegelande tegenover de Keulse Dom aan de andere kant van de Rijn,in 1991 of 92.)
Rothko liet van Os ook nog een briefje na bij zijn dood;
Grootste Gemiste Vraag:"Wat stond daar in,meneer van Os?"
Henk van Os was in NY voor onderzoek naar de mystiek (in de middeleeuwen!) in schilderijen,
en bezocht Rothko omdat diens werk óók mystiek was.
Citaat Rothko:"My paintings begin an unknown adventure in an unknown space"
De jóódse mystiek,zoals ook (de joodse) Simon Schama aangaf in zijn Rothko-docu.
Hoe vindt je die mystiek?
Als je op het punt komt wat ik boven beschreef,dat je ik een stapje terug doet in je hoofd,
en beseft dat je IK naar je eigen hersenen kijkt,
DAT is het beginpunt van het "onbekende avontuur in een onbekende ruimte"!
De mystieke opdracht van God aan de joden begint DAAR:
"Draai Je Om"
Maar of jij daarin zult slagen?
Gewoon proberen in Den Haag:"Try before you die"...
Molenaer
Guestsuki
MarcelH