Martinair ledenraad gaat voor nieuw akkoord liggen

    De Martinair-piloten weigeren vooralsnog akkoord te gaan met een nieuwe cao.

    De pilotenvakbond Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) had er bij de Martinair-piloten nog zo op aangedrongen om vóór de nieuwe cao te stemmen en daarmee voor zekerheid te kiezen. Met het omarmen van het zogeheten Steigenbergerakkoord (SBA) zou ook de rust binnen de KLM-vliegergelederen weer kunnen terugkeren. Het mocht niet zo zijn. 'De Martinair ledenraad heeft de motie inzake het SBA echter niet in behandeling willen nemen', zo meldt de VNV donderdagavond aan haar leden. 'De raad zegt meer tijd nodig te hebben om het SBA juridisch te laten toetsen.'

    Verkapte belangenorganisatie

    Het is de Martinair-piloten menens. Sinds de eigen vakbond VNV in oktober de eerdere cao - het Ringvaartakkoord - naar de prullenbak verwees, zijn de gevechtsposities ingenomen, zo schreef Follow the Money donderdag, en dreigt er een breuk binnen de vakbond. Veel Martinair-vliegers menen dat de vakbond een verkapte belangenorganisatie is voor KLM-piloten. De Martinair-piloten hebben via de stichting Algemeen Vlieger Belang (AVB) hun werkgever KLM in een kort geding gedagvaard om alsnog de afspraken van het oude Ringvaartakkoord na te komen. Volgende week woensdag staat de zitting op de rol. Tegenover Follow the Money hadden enkele Martinair-piloten al gezegd dat de VNV hen de nieuwe cao 'door de strot' wilde duwen en dat de kans dat klein was dat er op de vergadering van de Martinair ledenraad een positief vonnis zou worden geveld. En zo geschiedde. Ook andere voortekenen duidden al op een onverzettelijke houding van de Martinair-piloten. Dinsdag organiseerde de VNV een infosessie om het Steigenbergerakkoord toe te lichten. Bronnen vertellen dat de opkomst zeer gering was.   Hier het volledige bericht van de VNV:   'Vandaag zijn de ledenraden van zowel Martinair als KLM bijeengekomen om het Steigenberger Akkoord (SBA) te behandelen. De Martinair ledenraad heeft de motie inzake het SBA echter niet in behandeling willen nemen. De raad zegt meer tijd nodig te hebben om het SBA juridisch te laten toetsen. Het bestuur heeft tot het uiterste geprobeerd de raad te overtuigen van de noodzaak om de motie wel in behandeling te nemen, zodat voor 1 januari 2014 belangrijke zaken zoals o.a. (nabestaanden)pensioen en werkgelegenheidsbescherming geregeld zijn. Daarmee zou rust en zekerheid per direct teruggekeerd zijn voor alle partijen. De KLM ledenraad heeft de motie inzake het SBA wel behandeld. Er zijn veel vragen gesteld, waarbij er ook zorgen werden geuit over een aantal nadelen in het SBA voor de KLM vlieger. Ook zijn diverse vragen gesteld over de regeling en zekerheden voor de Martinair collega’s. Aangezien de Martinair ledenraad het SBA niet in behandeling wilde nemen, heeft ook de KLM ledenraad besloten om stemming hierover aan te houden. Aangezien er op 1 januari 2014 zeer waarschijnlijk geen (door de ledenraden) geaccordeerd SBA ligt vallen de Martinair-vliegers per die datum terug op de nawerking van de Martinair cao. Morgen vindt overleg met KLM en Martinair plaats over de ontstane situatie.'

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 231 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren