Martinair-piloten worden tot zwijgen gemaand

    De piloten van Martinair dreigen op termijn hun banen te verliezen en worden nu ook nog eens tot zwijgen gemaand. De vraag is of dat effect sorteert. 'Wees niet bang, we zullen zeker naar buiten treden'

    Piloten van Martinair kunnen beter niet meer met de pers praten. Althans, Peter Odenkirchen, Hoofd Vliegdienst Martinair, heeft zijn collega's vrijdag in een brief (zie hieronder) laten weten dat ze er goed aan doen te zwijgen wanneer journalisten om antwoorden vragen. Hij wijst er iedere Martinair-vlieger afzonderlijk op dat 'u niet zonder toestemming aan een TV programma mag meewerken of een journalist te woord mag staan. Indien u wordt benaderd door de media, dient u de betreffende journalist door te verwijzen naar Martinair Corporate Communication.' De laatste maanden is er de nodige onrust ontstaan bij de Martinair-vliegers. De vrachttak van KLM staat onder druk en de piloten zijn sinds eind vorig jaar niet meer verzekerd van een cao die door de eigen vliegersvakbond VNV werd opgezegd. De boosheid en de teleurstelling van Martinair-vliegers over hun vakbond drong ook door tot de pagina's van FTM waar verschillende ingewijden aan het woord kwamen.

    'Loopjongen'

    Enkelen onder hen laten desgevraagd weten niet erg blij te zijn met de 'waarschuwingsbrief' van Odenkirchen. De hoogste vlieger binnen Martinair praat volgens een boze Martinair-piloot 'met de mond van het management'. 'Hij is een loopjongen'. Het management van Martinair meent het echter serieus. Zo zou volgens ingewijden de schrijfvaardige piloot Herman Mateboer - auteur van het boek Kerosine - op het matje zijn geroepen. Mateboer schrijft veelvuldig columns op de website Luchtvaartnieuws. In zijn column van 27 maart neemt de Martinair-piloot de vliegersvakbond VNV op de korrel en richt hij zijn woord ook tot KLM-baas Camiel Eurlings die hij - met het oog op de aankomende paasdagen - subtiel aan de smetvrezende Pontius Pilatus herinnert.
    Eurlings is niet de meest geziene figuur binnen kringen van Martinair-personeel
    Eurlings is niet de meest geziene figuur binnen kringen van Martinair-personeel en afgelopen weekeinde ging de Limburger ook weer veelvuldig over de tong. In de (papieren) Telegraaf reageerde hij op de aankondiging van Air France KLM dat er 'hard' zal worden ingegrepen in de zwaar verlieslatende vracht divisie. 'Alle opties houden we open, maar het opdoeken van de vrachtvluchten van Martinair is nog niet aan de orde', aldus de gewezen minister van Verkeer en Waterstaat. Een van de opties die beslist niet aan de orde lijkt te zijn, is om Martinair-piloten naar de KLM over te plaatsen. Dit tot grote frustratie van de Martinair-vliegers die zichzelf onderdeel van het KLM-concern achten.

    Hypocriet van Eurlings

    Eurlings liet zaterdag ook enkelen naar adem happen. In het Haarlems Dagblad kondigde hij aan dat hij 'samen met de vakbonden' naar Den Haag en Brussel wil optrekken om de plannen van de luchtvaartmaatschappij Norwegian te dwarsbomen. De prijsvechter kwam vorig jaar al in het nieuws toen bleek dat het bezig is om het prijzige Europese personeel te vervangen voor goedkope Thaise arbeidskrachten. Eurlings vreest dat de binnenkomst van vliegend personeel uit Thailand ten koste zal gaan van het huidige personeel en een 'race to the social bottom' zal opleveren. 'Wat vreselijk hypocriet van Eurlings', laat een direct betrokkene weten. 'Het eigen personeel van Martinair op straat zetten of naar de zandbak sturen (bedoeld wordt: vliegtuigmaatschappij Etihad uit de Verenigde Arabische Emiraten waar overtallige Martinair-piloten mogelijk naartoe kunnen, ES) kan zeker wel?' Het lijdt dan ook geen twijfel dat de werknemers van Martinair nog van zich zullen laten horen. 'Ik ben bepaald niet onder de indruk van de brief van Odenkirchen', laat een piloot weten die nu nog even prijs stelt op zijn anonimiteit. 'Wees niet bang, we zullen zeker naar buiten treden'.   De brief van Peter Odenkirchen   Schiphol 11 april 2014 Beste collega,   In de afgelopen periode is Martinair verschillende keren in de media gekomen. Helaas was de totstandkoming en de inhoud van deze berichten niet zorgvuldig en komt Martinair hierdoor in een negatief daglicht te staan. Vanuit Martinair doen wij er alles aan om dergelijke onjuiste berichtgeving te voorkomen.  Naarmate het bedrijf meer in de aandacht van de media staat, neemt ook het risico toe dat medewerkers in de verleiding worden gebracht om zich over Martinair/de KLM Groep of collega’s uit te laten via (social) media of op andere wijze de media te voeden met (bedrijfs)informatie. Om deze reden willen wij u – in aanvulling op het bericht hierover in de MartinairMail nr. 17 van oktober 2013 – nogmaals wijzen op de binnen Martinair geldende regels. In de CAO staan passages over ‘geheimhouding’; de belangen van Martinair en haar werknemers mogen niet worden geschaad en er moet zorgvuldig worden omgegaan met bedrijfsinformatie. Om het voor een ieder nog duidelijker te maken hebben wij daarnaast regels en richtlijnen vastgelegd in de ‘Martinair Gedragscode’ en de ‘Martinair richtlijnen t.a.v. gebruik Social Media’. Wij vinden het van groot belang dat u hiervan kennis neemt. De documenten zijn te vinden onder ‘Code of Conduct’ op MyMartinair. Daarnaast weten de meesten van u al dat u niet zonder toestemming aan een TV programma mag meewerken of een journalist te woord mag staan. Indien u wordt benaderd door de media, dient u de betreffende journalist door te verwijzen naar Martinair Corporate Communication. Als u zelf een artikel over Martinair of uw collega’s in de media of op social media wil plaatsen, dan dient u dit eveneens vooraf af te stemmen met Martinair Corporate Communication. Mocht u vragen over dit onderwerp hebben, neem dan gerust contact op met uw leidinggevende of met Martinair Corporate Communication (corpcom@martinair.com).   Vriendelijke groet,   Peter Odenkirchen Hoofd Vliegdienst

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Eric Smit

    Gevolgd door 1964 leden

    Mede-oprichter van FTM. Als voormalig professioneel squasher gewend om klappen te incasseren en uit te delen.

    Volg Eric Smit
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren