
Beeld door Nathalia Bariani (via Unsplash) © CC0 (Publiek domein)
Met alleen meer geld voor verpleeghuizen is 'oma' niet geholpen
Minister De Jonge van Volksgezondheid wil de ouderenzorg ingrijpend verbeteren. Hij stelt 2,1 miljard euro ter beschikking; daarvan moeten jaarlijks 10.000 extra verpleeghuismedewerkers aan worden genomen. Maar gaan de ouderen daar werkelijk iets van merken?
‘Als oma er volgend jaar niks van merkt, dan hebben we het niet goed gedaan.’ Dat zei minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid in een interview met de Telegraaf over zijn plannen.
Dit jaar is het budget voor verpleeghuiszorg verhoogd met 435 miljoen euro; volgens de huidige planning zal dit oplopen tot een structurele groei van 2,1 miljard in 2021. Minister De Jonge verwacht dat het extra geld voldoende is om na 2018 ieder jaar 10.000 extra verpleeghuismedewerkers aan te trekken.
Maar op 10 februari staat er een zorgwekkend bericht in de Volkskrant: Op basis van een ‘goed ingevoerde coalitiebron’ meldt de krant dat de begrote extra 2,1 miljard euro voor verpleeghuizen ter discussie staat binnen het kabinet. Het bedrag kan lager uitvallen door nieuwe personeelsnormen. Daaruit zou kunnen blijken dat sommige verpleeghuizen tóch met minder personeel toe kunnen.
‘Soms is ze niet verschoond. Dan staat ze even op en loopt de urine langs haar enkels’
Eigenlijk is dit echter helemaal geen kwestie van geld. Het is überhaupt twijfelachtig of het mogelijk zal zijn om in de komende kabinetsperiode tienduizenden extra handen aan het bed te vinden. Hoe zit dat?
Wat voorafging
De kwaliteit van Nederlandse verpleeghuizen staat de afgelopen jaren veelvuldig ter discussie. Zo was er het opzienbarende verhaal van de vader van voormalig staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn, die in de media zijn beklag deed over het verpleeghuis waar zijn vrouw is opgenomen: ‘Soms is ze niet verschoond. Dan staat ze even op en loopt de urine langs haar enkels.’
Ook het manifest ‘Scherp op ouderenzorg’ van Hugo Borst en Carin Gaemers had de nodige impact. Dit manifest bevat tien verbeterpunten voor verpleeghuizen. Één van die punten is een bezettingsnorm: ‘Minimaal twee bevoegde en bekwame zorgmedewerkers op een groep van maximaal acht personen.’
Eind 2016 wordt het manifest van Borst en Gaemers door alle partijen in de Tweede Kamer omarmd: iedereen is het er over eens dat de kwaliteit van verpleeghuiszorg verbeterd moet worden. Staatssecretaris Van Rijn gaat aan het werk: hij vraagt de verpleeghuissector normen op te stellen over wat goede zorg precies is. Het lukt de betrokken partijen echter niet om tot overeenstemming te komen.
Vervolgens is het Zorginstituut Nederland aan zet. Omdat de sector er niet uitkomt, moet het instituut een kwaliteitskader maken. Dat bevat, zo formuleert het instituut het, ‘ambitieuze normen’ ten aanzien van de personeelssamenstelling. Een van die normen: ‘Tijdens de zorg en ondersteuning bij intensieve zorgmomenten zijn er minimaal twee zorgverleners beschikbaar om deze taken te verrichten.’ Ook worden er ook eisen gesteld aan ‘een zinvolle dag-invulling van cliënten’: tijdens iedere dagdienst — ook in het weekend — moet iemand aanwezig zijn die helpt de ouderen te vermaken.
Een zak met geld gaat de problemen niet oplossen
Wat men zich pas bij het verschijnen van het kwaliteitskader realiseert, is dat de normen in het document wettelijk bindend zijn. Normaal heeft de politiek het laatste woord, maar omdat het Zorginstituut een wettelijk bindend advies heeft uitgebracht, is minister De Jonge verplicht zijn portemonnee te trekken.
In de coalitie is deze investering omstreden; CDA, D66 en ChristenUnie trokken in hun verkiezingsprogramma’s ‘slechts’ 300 tot 600 miljoen euro extra uit voor de verpleeghuizen. Nu zijn de partijen verplicht om veel meer geld uit te geven.
Nijpend personeelstekort
Toch gaat een zak met geld de problemen niet oplossen: voor de plannen zijn immers een hoop nieuwe medewerkers nodig, en die zijn er simpelweg nog niet.
De zorgsector gaat al tijden gebukt onder een tekort aan verplegend personeel. Er is jarenlang bezuinigd op de zorg, wat er toe heeft geleid dat er tienduizenden banen verdwenen zijn. Ook is er door de bezuinigingen minder geïnvesteerd in het opleiden van nieuw personeel. Daar komt nog eens bij dat het werken in de zorg een stuk minder aantrekkelijk is geworden: berichten over hoge werkdruk en het relatief lage loon roepen weinig enthousiasme op voor een carrière in de verpleging.
Zorginstellingen schrijven ontslagen werknemers persoonlijk aan: ‘De zorg heeft u weer nodig’
Dat het met de Nederlandse economie een stuk beter gaat dan een paar jaar geleden, werkt ook niet mee. Omdat er meer werk is en de salarissen elders vaak hoger zijn, groeit de concurrentie met andere sectoren.
Het gevolg: het aanbod van nieuwe werknemers is lager dan de vraag. Volgens onderzoek van de beroepsvereniging voor Verpleegkundigen en Verzorgenden (V&VN) staat 35 procent van de vacatures langer dan een half jaar open.
Één van de zorginstellingen waar dat gebrek voelbaar werd, is het academische ziekenhuis UMC in Groningen. Door een tekort aan verplegend personeel kon het ziekenhuis vorig jaar minder zorg leveren: er moesten zelfs bedden sluiten op de intensive care. Bij een gloednieuw woon-zorgcomplex voor demente ouderen in Baarn speelde hetzelfde probleem: hoewel er veel enthousiasme was voor de comfortabele woningen, stond een groot deel van het complex na drie maanden nog leeg. De directeur van de zorgorganisatie kon domweg geen personeel vinden.
Zorginstellingen zijn inmiddels een actie gestart om de verloren arbeidskrachten terug te winnen. Werkgevers in de ouderenzorg schrijven de ontslagen werknemers persoonlijk aan met de boodschap: ‘De zorg heeft u weer nodig’, zo staat te lezen in de brief.
De tijd dringt, want het opleiden van een verpleegkundige duurt vier jaar
Voor de instellingen is het echter dweilen met de kraan open, want ondertussen staat een nieuwe uitstroom van personeel voor de deur. De vergrijzing zal de komende jaren niet alleen de bedden in verpleeghuizen vullen, maar ook hard toeslaan onder de medewerkers. Het aandeel 55-plussers in het medewerkersbestand bedraagt 27 procent. Dat betekent dat er in de komende tien jaar veel medewerkers zullen moeten worden vervangen.
Te weinig studenten
Of minister De Jonge zijn taakstelling kan realiseren, zal dus vooral afhankelijk zijn van de aanwas van nieuwe studenten en het aantal zij-instromers dat verleid kan worden om de overstap te maken naar de ouderenzorg.
Volgens het Centraal Planbureau (CPB) is het de extra 2,1 miljard voldoende om begin 2023 40.000 nieuwe handen aan het bed te hebben. Tegen die tijd zal het aantal tachtigplussers in ons land echter stevig zijn gegroeid: van 700.000 nu, naar 1,25 miljoen mensen over vijf jaar. Het aantal benodigde bedden in verpleeghuizen groeit naar verwachting in deze periode met 31.000.
De tijd dringt dus, want het opleiden van een verpleegkundige duurt gemiddeld vier jaar; het opleiden van een nieuwe verzorgende neemt zo’n drie jaar in beslag. Van de zeventien hbo-opleidingen voor verpleegkunde in ons land hanteren er op dit moment daarnaast nog elf een numerus fixus, hetgeen betekent dat de aanwas van studenten verder beperkt wordt. De reden voor dit limiet is, ironisch genoeg, een gebrek aan stageplaatsen.
Ook met de ontwikkeling van het aantal mbo-verpleegkundigen gaat het niet voortvarend: dat aantal is in de afgelopen vijf jaar slechts met 0,5 procent gestegen, terwijl het aantal verzorgenden op mbo-niveau in diezelfde periode met 5,3 procent is gedaald.
Kwetsbare ouderen
Ook klinkt er kritiek op de bestemming van de beschikbaar gestelde miljarden. Zo klaagt de beroepsvereniging van verplegend personeel (V&VN) dat het toegezegde extra geld niet de gehele ouderenzorg ten goede komt.
Meer dan de helft van de zorgbehoevende ouderen gaat niets merken
‘Die 2,1 miljard bereikt maar een klein deel van de kwetsbare ouderen,’ zegt Lieselot Meelker, woordvoerder van V&VN. ‘Het is heel goed dat er geïnvesteerd wordt in verpleeghuizen, want dat is hard nodig. Maar omdat dit geld alléén mag worden uitgegeven aan verpleeghuizen, leidt het niet tot een verbetering van de ouderenzorg als geheel.’
Een groot deel van de ‘kwetsbare ouderen’ waar Meelker het over heeft, woont immers thuis: dat is het gevolg van het beleid van opeenvolgende kabinetten, die telkens tot doel hadden om ouderen zolang mogelijk zelfstandig te laten wonen. Ouderen die voorheen in aanmerking kwamen voor een plek in een verzorgingshuis, kunnen daar tegenwoordig dus niet meer terecht. Door de bezuinigingen in het Kunduz-Akkoord uit 2012 zijn de verzorgingshuizen zelfs helemaal afgeschaft.
De ouderen die thuis blijven wonen, krijgen in veel gevallen wijkverpleging. Ter vergelijking: in 2016 ontvingen 270.000 ouderen deze vorm van zorg aan huis, tegenover 110.000 ouderen die werden verzorgd in het verpleeghuis. De groep ouderen die zorg aan huis ontvangt, zal ook de komende jaren flink blijven groeien. Verwacht wordt dat in 2025 zo’n 350.000 ouderen afhankelijk zijn van de wijkverpleging.
Oftewel: meer dan de helft van alle zorgbehoevende ouderen gaat dus niets merken van de extra 2 miljard euro. Die is immers alleen bedoeld voor verpleeghuizen.
Onnodig in het ziekenhuis
Volgens ActiZ, de brancheorganisatie van ouderen- en langdurige zorg, kunnen veel problemen op andere plekken in de zorg voorkomen worden door in te zetten op preventie en te investeren in de eerste lijn. Uit een recent verschenen onderzoek van de brancheorganisatie blijkt dat sinds het sluiten van verzorgingshuizen jaarlijks 322.000 ouderen onnodig in het ziekenhuis belanden.
Terwijl verpleeghuizen een pot geld krijgen, worden de duimschroeven in de ziekenhuizen en wijkverpleging extra aangedraaid
Vaak gaat het om ouderen met welzijnsklachten als eenzaamheid en neerslachtigheid, waarvan de huisarts vindt dat alleen thuisblijven even niet meer verantwoord is. Een ziekenhuisbed kost gemiddeld 800 euro per dag, en deze klachten vereisen geen medisch specialistische zorg. Dat ze onnodig in het ziekenhuis belanden is dus niet alleen vervelend voor de ouderen — het is ook een vermijdbare kostenpost.
‘De extra middelen voor de verpleeghuizen zijn een noodzakelijke investering om de kwaliteit van onze verpleeghuizen te verbeteren,’ zegt woordvoerder Evedien Tukkers van ActiZ. ‘Daarnaast moet er, omdat er steeds meer ouderen langer thuis wonen, geïnvesteerd worden in de eerstelijnszorg waaronder de wijkverpleging. Uit een recent rapport over acute zorg blijkt dat er in ieder geval een noodzakelijke investering van 700 miljoen euro nodig is, om te voorkomen dat kwetsbare ouderen onnodig in een ziekenhuisbed terecht komen.’
Waterbedeffect
Omdat het kwaliteitskader van het Zorginstituut wettelijk bindend is, is de bestedingsruimte van de minister flink beperkt: wettelijk gezien mag hij het geld voor verpleeghuizen niet op andere plaatsen in de zorg uitgeven. En of hij ook bereid is om extra geld uit te trekken voor de benodigde verbeteringen in de wijkverpleging, is nog maar de vraag.
In het regeerakkoord staat dat het kabinet voor de periode 2019 tot en met 2022 op hoofdlijnen akkoorden gaat sluiten met de medisch-specialistische zorg, geestelijke gezondheidszorg, huisartsenzorg en wijkverpleging. Met deze akkoorden wil het kabinet de groei van zorgkosten aan banden leggen; het is de bedoeling dat deze akkoorden vanaf 2019 resulteren in een besparing van 1,9 miljard euro per jaar. Terwijl de verpleeghuizen dus kunnen rekenen op een extra pot met geld, worden de duimschroeven in de ziekenhuizen en wijkverpleging nog eens extra aangedraaid.
‘De voorgestelde lijn van het ministerie is nog niet uitvoerbaar’
Minister De Jonge slaat intussen zijn piketpaaltjes. In een interview met De Volkskrant stelt hij dat het extra geld alleen aangewend mag worden voor nieuw personeel voor de verpleeghuizen. Als die het geld aan andere zaken besteden, dan wil hij dat de zorgkantoren het geld terugvorderen.
Op dit moment is dat nog niet mogelijk, vertelt Josephine Vogel, woordvoerder van de CZ-zorgkantoren: ‘De voorgestelde lijn van het ministerie is in onze huidige inkoopsystematiek nog niet uitvoerbaar. Wij noch de Nederlandse Zorgautoriteit [NZa] stellen eisen aan bijvoorbeeld de personeelssamenstelling. De huidige eisen zijn outputgericht: het leveren van zorg en ondersteuning.’
De verpleeghuismiljarden zijn de parel van het Nederlandse zorgbeleid van het kabinet Rutte-III. Minister De Jonge heeft beloofd de kwaliteit van de ouderenzorg ingrijpend te verbeteren, het liefst zo snel mogelijk. Daarbij wordt hij echter in de wielen gereden door voormalig staatssecretaris Martin van Rijn: diens politieke erfenis betekent dat een aanzienlijk deel van het budget al gereserveerd is voor verpleeghuizen. En dat geld kan niet ergens anders uitgegeven worden, zelfs als dat zinvoller is.
Een hogere kwaliteit van zorg betekent volgens De Jonge vooral meer handen aan het bed, maar het blijft vooralsnog zeer twijfelachtig of die ambitie in deze kabinetsperiode ook daadwerkelijk tot uitvoering gebracht gaat worden. En oma dan? Die blijft voorlopig wachten tot iemand haar uit bed komt tillen.
24 Bijdragen
Chris Eikelboom 4
/me einde frustratie
Jan-Marten Spit 9
Precies het omgekeerde in de farma - daar worden winstmarges gehaald (~20%) waar de gemiddelde onderneming (~10%) slechts van kan dromen.
hans van rheenen 7
"Ik heb nog nooit een zak met geld een doelpunt zien maken!"
Glenn Mitrasing 2
Inge 5
Glenn Mitrasing(Verpleegsters uit lage lonen landen buiten de deur houden, de oudjes verstaan hen niet.) De jongeren die er zijn -en die niet allemaal "advocaat, projectontwikkelaar of bestuurder" kunnen worden- een mooi beroep en een goed betaald loon bieden.
Diny Pubben 9
Glenn MitrasingDie horen we ook niet over interne misstanden.
Martin van den Heuvel 1 11
Keihard feit nummer 2. Ik ben al aardig wat 65 plussers tegengekomen, maar niet één stemde op een sociale partij. Dat heb je binnen 5 minuten door.
Ik hoop dat er niemand meer bereid wordt gevonden om te zorgen voor de meest hebzuchtige, asociale, egoïstische bevolkingsgroep in Nederland onder het motto: eigen schuld, dikke bult.
Co Pater 7
Martin van den Heuvel 1Martin van den Heuvel 1 11
Co PaterCo Pater 7
Martin van den Heuvel 1Martin van den Heuvel 1 11
Co PaterIndoctrinatie is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard.
Indoctrinatie is een vorm van hersenspoelen, wat optreedt na een jarenlange periode van het verspreiden van onware feiten of gewoon keiharde leugens. Hersenspoelen kan al na enkele maanden het gewenste effect geven.
De meest bekende vorm van conditionering is de Pavlov reactie.
Geld conditioneert niet, maar córrumpeert.
De voetballers hebben aanvals en verdedigingsplannen geleerd door hun verstand en geheugen te gebruiken, conditionering gebeurt buiten het bewustzijn om.
De voetballers hebben hun lichaam een conditie (lichamelijke toestand) gegeven door te trainen. Bij conditionering wordt ook een training gebruikt, met dit verschil dat degene die gecontitioneerd wordt, dat niet uit vrije wil doet. Zoek het verschil op in wikipedia, wordt hardstikke duidelijk omschreven.
Het eerste waar ik aan denk bij het woord "indoctrinatie" is: Don't ask what your country can do for you but what you can do for your country (JFK).
Co Pater 7
Martin van den Heuvel 1Waarom ziet voetbal er anders uit dan handbal ? dat komt doordat er verschillende regels zijn. dus wat ik hiermee bedoel is dat de regels in belangrijke mate bepalen hoe een voetballer zich zal gaan gedragen ( ook zullen de grenzen van de regels opgezocht worden ).
Een voetballer zal het dan ook nalaten om de bal met zijn handen te pakken. dus is hij geconditioneerd door de regels.
Ik denk dat er dus overeenkomsten tussen conditionering en indoctrinatie bestaan, net als er verschillen zijn. de spelregels van voetbal, daar is de voetballer zich bewust van. dat mensen geïndoctrineerd worden, daar zijn ze zich meestal niet van bewust.
Zo zie je maar weer Martje, dat woorden en begrippen zo hun eigen specifieke eigenheid hebben.
Gert van de Kraats 6
Martin van den Heuvel 1Op welke sociale partij(en) zouden de oudjes dan wel moeten stemmen?
Koesteren die partij(en) ook dit standpunt?
Martin van den Heuvel 1 11
Gert van de KraatsJe hebt 2 soorten partijen.
De partijen die in meer dan de helft van de wetsvoorstellen de kant van de VVD kiezen (liberaal) en de partijen die in minder dan de helft van de wetsvoorstellen de kant van de VVD kiezen.
Welke partijen zijn dat dan?
www.partijgedrag.nl
Klik op de blauwe balk "partijgelijkenis".
Klik helemaal bovenaan op het lichtblauw geschreven VVD.
De volgende pagina geeft in de bovenste balk aan in hoeveel procent van de wetsvoorstellen de diverse partijen de kant van de VVD kiezen.
Tip vooraf: D66 zit in de LIBERALE fractie van het Europarlement, gezellig samen met hun vriendjes van de VVD.
Duidelijk?
Wat is het verschil tussen een liberale en een sociale partij?
www.rijnlandmodel.jouwweb.nl
P.s. koesteren welke partijen ook welk standunt?
Koesteren de sociale partijen ook mijn asociale standpunt? Nee. Maar die partijen vinden OOK NIET dat mensen die op een liberale partij stemmen, geen uitkering of subsidie meer mogen krijgen, omdat zij dat blijkbaar een goed plan vinden. En die partijen vinden OOK NIET dat die mensen maar een marktconforme prijs moeten betalen voor hun ziektekostenverzekering of huurwoning, omdat je dat blijkbaar een goed plan vindt als je op een liberale partij stemt.
Gert van de Kraats 6
Martin van den Heuvel 1Het zijn vooral de sociale politici en vakbonden, die al hun idealen zijn vergeten en deze asociale maatregelen mogelijk hebben gemaakt.
De neoliberale logica van een kloppend huishoudboekje is ijzersterk. Belastingverlagingen doen de rest.
Er zijn, ook voor de oudjes, eigenlijk maar 2 stembare partijen, die via onze “neutrale” media nauwelijks weerwoord hebben tegen deze ijzersterke logica.
Martin van den Heuvel 1 11
Gert van de KraatsJazeker, maar niet ALLE sociale politici. Alleen die van de Partij voor de Armoede. De SP is van het communisme genezen en nu voor het Rijnlandmodel. GL heeft nooit meegeregeerd en PvdD, Denk en 50+ zijn van NA 1990.
Dat kloppendehuishoudboekje hebben ze fantastisch uitgevonden, want zo werkten de huisvrouwen vroeger ook met de financiën. Alleen vind ik het zeer kwalijk dat niemand uitlegt hoe het werkelijk in elkaar zit.
De staatsschuld is 440 miljard. Er wordt gestreefd naar 2 % inflatie = 8,8 miljard die de schuld in waarde vermindert.
De begroting beslaat zo'n 250 miljard. Het door Brussel geëiste tekort van 3 % = 7,5 miljard. Need i say more?
Welke 2 partijen zijn dat?
Er is wél een weerwoord. Hoe wou jij bezuinigen als na elke ronde sociale voorzieningen de nek omdraaien de belastingen voor hoge inkomens weer fors dalen?
Alle politieke partijen in Den Haag weten welk spelletje er gespeeld wordt. Waarom zetten de 5 linkse partijen dit niet op hun website? Het lijkt er op dat ook de zogenaamd linkse politici dit een prima plan vinden, want ook zij krijgen natuurlijk steeds meer geld op hun rekening gestort vanwege die belastingverlagingen. Wat denk je, zou ik hiermee een gevoelige snaar raken?
Gert van de Kraats 6
Martin van den Heuvel 1Solidariteit en eerlijke verdeling van werk en inkomen zou een doel moeten zijn. De ouderen als groep hebben het inderdaad verklooid, maar dat betekent niet dat ouderen daarom moeten creperen.
Er zijn geen linkse media meer. Het valt niet mee om kiezers te trekken als iedere bewering wordt afgedaan als populistisch of ouderwets door de “neutrale” commentator.
Van de jeugd mag trouwens ook wel wat meer opstandigheid en politiek benul gevraagd worden vanwege de tijdelijke prut-contractjes!
Overigens zou de Partij van de Dieren de grootste partij zijn geworden als er deze week landelijke verkiezingen zouden zijn gehouden.
Martin van den Heuvel 1 11
Gert van de KraatsIedereen heeft ooms, tantes en eventueel een of meerdere grootouders. Als je daar op bezoek bent, wordt er over koetjes en kalfjes gepraat en op zijn hoogst over die "buitenlanders".
Ik heb toevallig contact gehad met meerdere tientallen 65 plussers. Hoe het komt, daar zou ik wel eens een onderzoekje aan willen wagen, maar mijn conclusie staat vast. Mensen van die generatie denken alleen maar aan zichzelf. Ze brengen hun kinderen en kleinkinderen in de (financiële) problemen en ze weten donders goed wie de ellende veroorzaakt: de politieke partijen die al 40 jaar in de een of andere combinatie de regering vormen. En TOCH blijven ze gewoon op lui stemmen. Ik ben zo verschrikkelijk boos op die groep Nederlanders, de rijkste groep van het land. Als ik een knop had waarmee ik die 3 miljoen asociale, hebzuchtige, racistische egoïsten blind kon maken ( haha, kunnen ze niet meer stemmen), zou ik het NU doen.
Er zijn geen linkse media meer, omdat de asociale egoïsten al 40 jaar een extreem liberaal kabinet kiezen, zodat alles en iedereen moet wijken voor geld. De media zijn bang dat hun adverteerders weglopen als ze te linkse praatjes verkopen.
En op welke partij moet de jeugd dan stemmen? Zij hebben ook geen flauw benul van de verschillen tussen de partijen, net als de rest van de bevolking. En niemand legt het eventjes uit, zelfs de "sociale" partijen niet. En wie zwijgt.........
Je hebt zelf gezien dat de PvdD de meest linkse partij is, dus ik juich het toe.
Marla Singer 7
Anton Maes 2
[Verwijderd]
De kinderen met elkaar in gesprek.
Mijn vader is piloot.
Mijn vader is dokter.
Mijn vader is advokaat o.i.d.
En tot slot.... Mijn vader werkt bij macdonalds.
Elke volwassene moest even slikken omdat het haarfijn iets bloot legt. Heeft geen fuck met stemgedrag te maken. Heeft gewoon alles te maken met hoe onze maatschappij verworden is. De mens die het werk moet doen in de meest nadelige onderhandelings positie gemanouvreerd. Via werkgevers en wernemers organisaties. Met cao's .
Met zelfs meerdere keren een loonstop. Met binnenhalen van gastarbeiders.
Stemmen doe ik op de sp. Om een eenvoudige reden. Luister nooit naar politiek bla bla. Als ze een deel van salaris in de partijkas terug storten staan ze kennelijk ergens voor.
Zijn misschien wel idealisten.
R. Eman 8
Lodewijk 6
Zijn moeder was blind geworden door suikerziekte en werd opgenomen in een verpleegtehuis. Na een paar dagen kon hij -eindelijk- even op vakantie. Komt terug, blijkt dat zijn moeder juist was opgenomen in het ziekenhuis met uitdrogingsverschijnselen en was 1 week later overleden.
Oorzaak: iedere dag een andere 'verpleegster' (uitzendkracht) aan het bed, die haar niet kende. Die zette een glaasje water op het kastje, maar dat kon zijn moeder dus niet ZIEN...
Maar het stikt tegenwoordig van de managers in verpleegtehuizen.
[Verwijderd]
LodewijkWee de manager die in vergadering wel iets van het werk weet.
Mag na de vergadering op het matje komen bij de directie om uit te leggen waar hij/zij mee denkt bezig te zijn.