Mercedes-fabriek onder vuur

2 Connecties

Onderwerpen

Mercedes Fabriek

De Europese autofabrieken van Fiat en Peugeot lagen al onder vuur, maar Reuters meldt dat ook Mercedes de productie zal verlagen in de Duitse fabriek. De oorzaak: de Slag om China dreigen ze te verliezen.

Aan de vooravond van de Autosalon van Parijs, die dit weekend van start gaat, meldt een bron aan persbureau Reuters dat de Duitse autofabrikant Daimler de productie verlaagt in de fabriek in Sindelfingen. Het management team zou al om de tafel zitten met de ondernemingsraad en fabrieksmedewerkers - die de schuld leggen bij de tegenvallende S klasse beginnen te morren.

De Slag om China
De reden voor het terugschroeven van de productie, is de tegenvallende autoverkoop in zowel Europa als in China. Mercedes dreigt de belangrijke slag om China te verliezen. De Chinese verkopen van Mercedes bleven in de eerste 8 maanden van dit jaar steken op + 6 procent, terwijl concurrenten Audi en BMW 10 procent meer auto’s verkochten in China. Vorige maand werd het verschil nog pijnlijker; Mercedes verkocht 3 procent meer auto’s in China, terwijl BMW 38 procent meer auto’s verkocht en Audi 24 procent.
Vorige week werd er door CEO Dieter Zetsche alvast een winstwaarschuwing gegeven voor Mercedes. Reuters wist toen ook te melden dat er een plan gemaakt is om de kosten te reduceren met maar liefst 1 miljard euro.

Europese verkopen zakken verder weg
China is belangrijker dan ooit, want op de Europese automarkt wordt er op alle fronten verloren. Standard & Poor’s gaat ervan uit dat net zoals in de voorgaande vier jaren, de autoverkopen in Europa dit jaar dalen met 7 procent. Over 2013 zijn ze licht optimistisch. "We verwachten dit jaar een afname van 13,4 miljoen verkochte voertuigen en volgend jaar een bescheiden groei van 0,4 procent,” vertelde Eric Tanguy, S&P’s directeur Corporate Ratings aan Automotive News Europe. Moody’s is een stuk pessimistischer en verwacht volgend jaar een afname van 3 procent.

Franse en Italiaanse fabrieken onder vuur
De grootste slachtoffers zijn vooralsnog fabrikanten in het lagere en middensegment. Peugeot kondigde eerder dit jaar al dramatische halfjaarcijfers aan en verdere sluiting van Franse fabrieken dreigt. Bij Fiat spelen momenteel dezelfde problemen. In de traditioneel slechte maand augustus daalde de Fiat-verkopen in Europa met 17,7 procent terwijl de gemiddelde daling in de Europese markt ‘slechts’ 8,5 procent was. CEO Sergio Marchionne heeft inmiddels alle investeringen on hold gezet, waaronder de geplande Fiat Punto. Het sluiten van meer Italiaanse fabrieken is vooralsnog uitgesteld.


Bron: o.a. Reuters

 

Redactie
Redactie
Gevolgd door 696 leden