
Het electronica-concern is het waardevolste Nederlandse merk. Het staat op de 42e plaats in het jaarlijkse onderzoek van Interbrand.
Wie louter afgaat op welwillende media-aandacht zou Apple als merk op de eerste plaats zetten en BP ergens onderaan. Het laatste klopt. Maar in het jaarlijkse onderzoek naar de waarde van merken door Interbrand scoort Steve Jobs een relatief magere 17e plaats. Het merk Apple heeft volgens Interbrand een waarde van $21,1 miljard, 37 procent meer dan het jaar ervoor.
Opmerkelijk, want in beurswaarde is Apple concurrent Microsoft (nr 3) al voorbijgestreefd. Minder opmerkelijk is dat BP met zijn slogan 'Beyond Petroleum' uit de lijst is gekelderd na de catastrofe in de Mexicaanse Golf. Hoogste oliemaatschappij is nu concurrent Shell, een van de drie Nederlandse ondernemingen in de top 100.
Sense and Simplicity
Hoogst genoteerde Nederlandse onderneming is Philips, dat nu op plaats 42 staat. Het karakter van het merk is de laatste jaren flink gewijzigd. Sinds het begin van de "Sense and Simplicty" campagne profileert Philips zich als merk voor gezondheid en welzijn, in plaats van halfgeleiders en consumentenelectronica.
In een persverklaring noemt ceo Gerard Kleisterlee de stijging van de marktwaarde van Philips een succes. Hij wijst erop dat sinds Sense and Simplicity de merkwaarde is verdubbeld. Dat is waar. Maar concurrenten Sony (33) en vooral Samsung (nr 19 en daarmee het sterkste Koreaanse merk) doen het nog steeds aanzienlijk beter op het gebied electronics.
Top 10 merken 2010
in miljoenen dollars
1 Coca-Cola 70.452
2 IBM 64.727
3 Microsoft 60.895
4 Google 43.557
5 GE 42.808
6 McDonald's 33.578
7 Intel 32.015
8 Nokia 29.495
9 Disney 28.731
10 HP 26.867
Nederlandse ondernemingen
42 Philips 8.696
81 Shell 4.003
93 Heineken 3.516
0 Bijdragen