Merkel's paardenkrachtleveranciers blijven zich verzetten tegen nieuwe CO2-normen

3 Connecties
1 Reacties

De Duitse autolobby blijft zich in Brussel verzetten tegen de drastische CO2-beperkende maatregelen in 2020. Van EU-voorzitters tot veel Oost-Europese EU-landen: ze zwichten allemaal voor de spierballen van Merkel's paardekrachtleveranciers.

Voor de derde keer op rij heeft de Europese Unie een stemronde over de inperking van de gemiddelde CO2-uitstoot van autofabrikanten uitgesteld. Het is de verdienste van de Duitse autolobby - onder aanvoering van Matthias Wissmann, voormalig minister en CDU-kamerlid en de huidige voorzitter van de Duitse branchevereniging van de auto-industrie VDA – die blijft proberen om de toekomstige pijn te verlichten. In juni werd er een principe-akkoord gesloten over de maximering van de CO2-uitstoot. Vanaf 2020 zal de gemiddelde uitstoot van autofabrikanten neerwaarts bijgesteld worden van gemiddeld 130 gram per kilometer naar 95 gr/km. Deze nieuwe limiet zal een grote impact hebben op de Duitse auto-industrie die met Audi, BMW en Mercedes die uitblinken in het segment ‘zware auto, hoge CO2-uitstoot’. De Duitse autolobby is al meerdere keren ten strijde getrokken om de Europese plannen te doorkruisen. Nu er een goedgekeurd principeakkoord ligt over de 95 grams-norm, richten ze zich op de details. Afgelopen vrijdag kregen ze weer voldoende steun voor het uitstellen van een stemronde over de strengere CO2-normen. De reden: Duitsland heeft een alternatief plan ingediend dat zich richt op een gefaseerde invoering. In plaats dat de gehele vloot vanaf 2020 gemiddeld minder dan 95 gr/km mag uitstoten, presenteerden de Duitsers een variant waarin de nieuwe norm betrekking heeft op slechts 80 procent van de geproduceerde vloot (in 2020). En dat zal vervolgens jaarlijks met 5 procentpunten toenemen zodat in 2024 de gehele vloot voldoet aan de gemiddelde uitstoot van 95 gram. Het Duitse voordeel: ze kunnen vier jaar langer relatief vervuilende auto’s blijven produceren binnen de vrijgestelde 20%-categorie, 15%-categorie, 10%-categorie en in het vierde jaar de 5%-categorie). Volgens bronnen van Automotive News Europe  werd Duitsland afgelopen vrijdag gesteund door het Verenigd Koninkrijk, Tsjechië, Slowakije, Hongarije en Polen. Deze EU-landen willen meer tijd om het Duitse alternatief te bestuderen. Litouwen, de huidige voorzitter van de EU, heeft afgelopen vrijdag aangegeven dat het debat op 14 oktober wordt voortgezet en dat er dan ook mogelijk een stemming plaats zal vinden. Kortom, de komende week kan de Duitse autolobby weer alles uit de kast halen om lidstaten op te lijnen in de gewenste richting. Automotive News Europe wist bovendien te melden dat de fabrikanten Renault en PSA/Peugeot-Citroën zich al achter het Duitse plan geschaard. Dit terwijl deze Franse fabrikanten juist CO2-vriendelijke auto’s produceren en, uit concurrentie-technisch perspectief, juist voordeel zouden hebben bij het zo snel mogelijk introduceren van de strengere normen. Toch pleiten ze – al dan niet vrijwillig - voor gefaseerde invoering. Volgens de EU-bronnen hebben Duitse automerken flinke druk uitgeoefend op hun Franse collega’s: Renault werkt samen met Daimler (Mercedes) en BMW levert motoren aan PSA.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Redactie

Gevolgd door 274 leden

Volg Redactie
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren