Michelle Obama en haar wereldwijd gesteunde strijd tegen kindermarketing

    Een gewichtige criticaster van snoep- en frisdrankreclames is first lady Michelle Obama. En zij is zeker niet alleen. Kindermarketing staat wereldwijd onder druk, constateert The Economist.

    Michelle Obama heeft ervoor gekozen om als first lady het grootschalige overgewicht onder de Amerikaanse jeugd te bestrijden. Haar organisatie Let's Move moet ervoor zorgen dat de fast food-zuchtige kinderen van Uncle Sam meer liefde gaan ontwikkelen voor wortels en salades. Een van de dingen die hoog op de agenda staat van Let's Move is het aanpakken van marketingtechnieken die kinderen verleiden tot fast food. Uit een recent rapport van het Yale Rudd Center blijkt dat fast food-producenten in 2012 miljarden dollars uitgaven in de Verenigde Staten aan kindermarketing.

    Het Witte Huis

    In september hield mevrouw Obama haar eerste officiële Witte Huis-vergadering over voedselreclames voor kinderen. 'De voedingskeuzes van kinderen worden gevormd door de marketingcampagnes die jullie creëren', zei de first lady in een zaal waar de bazen van de industrie aanwezig waren. 'En dat is waar het probleem ligt'. Met Sesamstraat-figuren gaat Michelle het tegenovergestelde doen van wat de industrie doet. Namelijk fruit en groentes promoten in plaats van frituur en zoet. De presidentsvrouw is overeengekomen met de licentiehouders van Elmo en Rosita dat de twee Sesamstraat-bewoners kosteloos worden ingezet om gezonde voeding te promoten aan het jonge publiek.

    Zelfregulering

    De industrie ziet ook de groeiende weerstand tegen fast food-reclames en komt met zelfregulering als antwoord. Voedselgiganten houden zich echter lang niet altijd aan de eigen reclamecodes of weten deze handig te omzeilen. Een voorbeeld: de definitie van een kinderprogramma is volgens de reclamecode dat het publiek voor meer dan 35 procent onder de twaalf jaar moet zijn. Rondom shows als American Idol, waar honderd duizenden Amerikaanse kinderen naar kijken, kan de kindermarketingmachine daarom volop draaien, schrijft The Economist. In Nederland heeft de Consumentenbond kritiek op het feit dat verpakkingen met kinderhelden zijn uitgesloten van zelfregulering. Bovendien verschuift veel reclame in Nederland van de televisie naar het internet, waar de niet-bindende reclamecodes nog weinig restricties hebben opgelegd. 'Self-regulation simply does not work in a highly competitive marketplace', betoogt de International Association for the Study of Obesity.

    Landen met een verbod

    Vanwege gebrekkige zelfregulering, voeren landen steeds vaker regels in om kindermarketing wettelijk aan banden te leggen. De Britten hebben voor fast food-producenten een verbod ingesteld op televisie- en radioreclame voor kinderen beneden de 16 jaar, constateert The Economist. In Zweden en Noorwegen is iedere vorm van tv-reclame aan minderjarigen illegaal, ook voor bijvoorbeeld speelgoed. Het verst gaat de Canadese provincie Quebec, waar kindermarketing in zijn geheel verboden is. De Mexicaanse regering, die eerder al een taks op frisdrank invoerde, is ook van plan om snoep- en frisdrankreclame gericht op kinderen te verbieden in de middag, avond en in het weekend. Een kind in Mexico ziet op de beeldbuis per jaar gemiddeld 12.000 junk food-reclames - het meest ter wereld. Het is dan ook niet vreemd dat Mexico inmiddels de Verenigde Staten voorbij is gestreefd als nummer één obesitasland. Toch heeft zelfregulering in Amerika en Europa de laatste jaren ook successen geboekt. 'The companies behind the EU pledge say that children’s exposure to junk-food marketing on television was 48% lower in 2012 than in 2005. In America spending on food-marketing to the young fell by 19.5%, from 2006 to 2009 to $1.79 billion', aldus het Britse weekblad. 'But you need first ladies to keep the pressure on'.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Ruben Munsterman

    Ruben Munsterman heeft als fanatiek aanhanger van de zesjescultuur tijdens zijn studie journalistiek meer The Wall Street Jou...

    Volg Ruben Munsterman
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren