
Gehaaide ondernemers, listige consultants en graaiende managers: in dit dossier komen ze allemaal langs. Lees meer
Er zijn veel manieren om meer geld te verdienen in de zorg dan gerechtvaardigd is. In dit dossier gaan we op jacht naar zogenoemde zorgcowboys: gehaaide ondernemers, listige consultants en graaiende managers die zichzelf verrijken door misbruik van de wet- en regelgeving. Ze maken onze zorg veel duurder dan nodig is.
Vijf jaar procederen voor een teleurstellende schikking: zo moeilijk is het om zorgfraude aan te pakken (update 1 september)
Podcast | De achilleshiel van gezinshuizen blootgelegd
Een dubieuze carrière en falend toezicht: Koos Föllings en Compass
De Inspectie beschermt vooral de minister, niet de patiënt
Rekenkamer spijkerhard over aanpak zorgfraude, fraudeurs hebben vrij spel
Compass is failliet, neptherapeut Föllings wil een doorstart
Veroordeelde neptherapeut mag van toezichthouder doorwerken
Podcast | Begeleid wonen in een horrorhuis
Hoe ‘Anastasia van Oranje-Nassau’ koningin van de transgenderzorg werd
Bestuurskundige Menno Fenger: ‘In de zorg is niemand verantwoordelijk voor de puzzel als geheel’
Minister Hugo de Jonge © ANP / Remko de Waal
Minister Hugo de Jonge: ‘In de zorg zulke winstcijfers schrijven kan echt niet. De rotte appels moeten uit de mand’
Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Hugo de Jonge sprak uitgebreid met KRO-NCRV’s Pointer en Follow the Money over ons grote data-onderzoek naar zorgcowboys. Hij wil met versterkt toezicht en een serie wetsaanpassingen zelfverrijking en belangenverstrengeling in de zorg bestrijden. ‘Je ziet dat het marktdenken is doorgeslagen. Ik wil de uitwassen daarin tegengaan.’
Het grote data-onderzoek van Follow the Money en KRO-NCRV’s Pointer en Reporter Radio naar zorgbedrijven met hoge winsten, brengt nogal wat teweeg. Er werden al eerder Kamervragen gesteld, miljoenen aan zorgsubsidies teruggevorderd, en verschillende gemeenten in het hele land zijn een eigen onderzoek gestart naar zorginstellingen in hun stad. Verzekeraars DSW en CZ stopten recent met betalingen aan het zorgbedrijf Naborgh uit Rotterdam. Gisteren kwam het onderzoeksteam naar buiten met nieuwe resultaten en een uitgebreid exposé over een aantal zorgondernemers uit de tweede etappe van het onderzoek.
De uitzendingen en artikelen over het onderzoek naar zorgcowboys die sinds juni gepubliceerd werden, bereikten ook de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Hugo de Jonge (CDA). Eerder deze maand kwam hij met een Kamerbrief vol maatregelen gericht op het het bestrijden van zulke zorgcowboys. Die moeten wat de minister betreft onderdeel uitmaken van de nieuwe Wet Toelating Zorgaanbieders (WTZa), die de Wet Toelating Zorginstellingen moet vervangen (WTZi).
Het onderzoeksteam van Follow the Money, Pointer en Reporter keek de afgelopen maanden in hun vervolgonderzoek naar de cijfers over 2018 en publiceerde een lijst van 85 zorgbedrijven. We spraken de minister de woensdag na Prinsjesdag uitgebreid over de uitkomsten van dit onderzoek. Daarin kwamen ook woonzorgbedrijf Altenastaete en de Albero Zorggroep, waarover Pointer en Follow the Money gisteren publiceerden. uitgebreid aan bod.
‘Dat meen je niet,’ zegt de Jonge. ‘Twintig, dertig, veertig procent winst?’
Uit ons nieuwste onderzoek blijkt dat 85 zorgbedrijven structureel boven de 10 procent winst zitten, dat wil zeggen: de afgelopen twee jaar. Met grote uitschieters, laten we de CDA-minister zien. ‘Dat meen je niet,’ zegt de Jonge. ‘Twintig, dertig, veertig procent winst?’
Vijftig procent winst zelfs. Wat vindt u daarvan?
‘Dat is absurd. En het kán ook helemaal niet in de zorg, de tarieven bieden geen ruimte om goede zorg te leveren en dan meer dan tien procent winst over te houden. Als je dat soort signalen ziet, zeker meerdere jaren op rij, is er waarschijnlijk wat aan de hand.’
Mensen die in de zorg stappen om lekker snel te kunnen verdienen, hebben er niets van begrepen. De rotte appels moeten eruit, en we moeten zorgen dat er geen nieuwe meer bij komen. Dat begint al bij de criteria voor toetreding tot de markt. Die worden aangescherpt.’
Die rotte appels zitten er echter nog wel in, laat het onderzoek van Follow the Money, Pointer en Reporter Radio zien. Hoe komt dat?
‘Dat klopt. De wet is nu niet stevig genoeg om de rotte appels buiten de mand te houden. We zien dat er een aantal ondernemers is dat ofwel de mazen van de wet opzoekt, ofwel van de mogelijkheden die de wet kennelijk biedt. Dat kan wel kloppen, maar het deugt natuurlijk van geen kant. Dat gaan we aanpakken.’
Maar winst maken is niet verboden, en winst uitkeren ook niet altijd.
‘Er is op zich niets mis mee wanneer je als zorginstelling een gezonde winst maakt. Zwarte cijfers schrijven is prima, want met rode cijfers houdt je bedrijf al snel op met bestaan. Dat willen we ook niet. Maar dubbele zwarte cijfers schrijven is nergens voor nodig.’
‘We hebben al een winstverbod in de intramurale zorg [waar patiënten in een instelling wonen – red.], maar bij extramurale zorg, zoals thuiszorg, is die toegestaan. We zien ook dat veel aanbieders op uw lijst die daar vandaan komen.
Onze Inspectie en de NZa maken dezelfde analyses als u in uw onderzoek doet, die hebben veel bedrijven ook op de korrel. Maar omdat er op dit moment weinig wettelijke eisen verbonden zijn aan winstuitkering, zullen we ook daar de wet moeten wijzigen. We willen ook onderzoeken of we aan die winstuitkeringen niet een maximum kunnen verbinden.’
Wat is een maximum wat u betreft?
‘Ik zou zeggen dat een winstpercentage bestaand uit dubbele cijfers niet moet kunnen. Incidenteel misschien, maar over meerdere jaren is dit onmogelijk. Ik hoor veel instellingen juist klagen dat de tarieven aan de krappe kant zijn.’
We keken in dit onderzoek onder meer naar een Gelders zorgbedrijf dat eerder ten onrechte winst uitkeerde: De Karmel, nu de Albero Zorggroep. Kent u die zaak?
‘Ja, naar deze zaak is door ons onderzoek gedaan over een aantal jaren. In die kwestie hebben we telkens dit type winstuitkeringen gezien. Toen de inspectie daarop wilde handhaven, hebben de eigenaren zelf snel hun toelating voor de WTZi ingetrokken.
‘De zaak van de Albero Zorggroep is mede aanleiding geweest om de wet te wijzigen’
Dat moet ik even uitleggen: het huidige verbod op winstvergoeding is gekoppeld aan de toelating om zorg te mogen verlenen, de WTZi-toelating. Als je die vergunning niet meer hebt, ben je dus ook niet meer aan te spreken. En dat is waarvan dit soort jongens handig gebruikmaken. Dat is precies wat er mis is met de huidige wet. Wat ze deden, klopte wellicht juridisch nadat die toelating werd ingetrokken, maar het deugt natuurlijk van geen kant. Het bedrijf heeft namelijk bewust voor deze constructie gekozen om die winstuitkering mogelijk te kunnen maken en ervoor te zorgen dat de Inspectie niet kon handhaven.
Juist dat gat in de wet gaan we dichten. Deze zaak is echt mede aanleiding geweest om de wet te wijzigen. Want met zo’n wetswijziging had de inspectie, ook nadat deze truc was ingezet, alsnog kunnen ingrijpen. Dan was dit geld weer teruggehaald.’
Maar dat is dus niet gebeurd. De eigenaren hebben een nieuwe constructie opgetuigd waarin hun bedrijven op tal van manieren met zorggeld gevoed worden. Ook deze constructies zijn niet per se illegaal. Wat gaat u daaraan doen?
‘We gaan het interne en externe toezicht versterken. We zien bijvoorbeeld in zaken die het nieuws halen vaak dat er sprake is van belangenverstrengeling. Dat mag al niet volgens de governancecode. Maar de Inspectie en de NZa kunnen dat nu eigenlijk alleen aanpakken als daarmee ook daadwerkelijk de kwaliteit van zorg wordt geschaad.’
Dossier
Zorgcowboys
Er zijn veel manieren om meer geld te verdienen in de zorg dan gerechtvaardigd is. In dit dossier gaan we op jacht naar zogenoemde zorgcowboys: gehaaide ondernemers, listige consultants en graaiende managers die zichzelf verrijken door misbruik van de wet- en regelgeving. Ze maken onze zorg veel duurder dan nodig is.
Volg dit dossier en blijf op de hoogte via e-mail
We onderzochten Altenastaete uit Nieuwendijk, dat 36 en 40 procent winst maakt. Er wordt veel geld betaald aan de privé-bv’s van de eigenaren. Kan dat?
‘Ik denk het niet. Ik vind dit weer een voorbeeld van grote cijfers. Ook deze mensen zij onderwerp van toezicht, wat betekent dat ik er nu niet veel over kan zeggen. Maar het lijkt mij een heel merkwaardige constructie, die we goed moeten uitzoeken.’
‘Dat lijkt me een vorm van fraude. Als dit bij de zorgverzekeraar aanhangig wordt gemaakt, zullen zij de betalingen stoppen’
Wat we daar aantroffen, waren zaken als deze: iemand krijgt van de directrice van Altenastaete een indicatie voor zorg, maar heeft die helemaal niet nodig. Altenastaete weet dat, maar kan zo tochvoor bijna 20.000 euro zorg declareren.
‘Dat lijkt me een vorm van fraude. Als dit bij de zorgverzekeraar aanhangig wordt gemaakt, zullen zij de betalingen stoppen en dit ook als zodanig – als fraude – oppakken.
Het is op zich goed dat wijkverpleegkundigen en professionals zelf indicaties kunnen stellen. We willen immers de bureaucratie in de zorg tegengaan. Maar dat betekent wel dat je volledig moet kunnen rekenen op de betrouwbaarheid van indicatiestellingen. Daar is nog wel wat werk te verrichten. Het betekent ook dat je mensen die doelbewust de boel met indicaties flessen, hard moet aanpakken.
We willen eigenlijk helemaal af van belangenverstrengelingsconstructies. Denk aan de directie van een zorginstelling die geld naar een eigen bv kan overboeken. Dat willen we bij wet verbieden, zodat de Inspectie en de NZa daarop kunnen handhaven.’
Maar hoe wilt u dat doen? Je mag toch gewoon geld van de ene naar de andere bv overmaken?
‘Dat is inderdaad niet verboden, en dat kun je ook niet verbieden. Maar we zien somsdat de bestuurder van een zorgbedrijf tevens eigenaar is van een vastgoedbeheer-bv en de vergoeding die van de ene naar de andere bv gaat, niet marktconform is.
Ook dat is op een oneigenlijke manier geld aan de zorg onttrekken, om zo met een andere bv geld te verdienen. Je zou willen dat dit soort constructies – waarbij je eigenlijk hoopt dat de raad van commissarissen ingrijpt – ook tot ingrijpen kan leiden van de NZa en de IGJ. Dat je kunt zeggen: “Dit is niet alleen in strijd met jullie eigen governancecode als branche, maar ook met de wet.”
Ik wil dat je kunt ingrijpen zonder dat zo’n constructie meteen leidt tot mindere zorg. Anders komt hiermee namelijk uiteindelijk toch de continuïteit van de zorg onder druk te staan.’
Maar dan zegt zo’n zorgondernemer: ‘ach, dan zet ik die bv gewoon op naam van mijn vrouw’. Wat kunt u dan doen?
‘Ook dan geldt dat daarbij sprake kan zijn van belangenverstrengeling. Uit dit voorbeeld blijkt natuurlijk meteen hoe ingewikkeld het kan zijn om dit strak in de wet te zetten. Maar dat is wél wat we gaan doen. Op dit moment hebben de NZa en de Inspectie van ons opdracht gekregen om advies uit te brengen hoe we dat het beste kunnen formuleren, zodat handhaving mogelijk wordt.’
‘Die wet is er niet voor niets. Het is zeer belangrijk voor de publieke sector, en zeker voor de zorg, dat topinkomens begrensd worden’
Ons onderzoek laat voorts zien dat op ondoorzichtige wijze grote sommen aan zorggeld worden doorbetaald naar bv’s die geen zorg leveren.
‘Zoals ik al zei is met bv’s op zich niets mis. Het punt is alleen dat zulke bv’s vaak juist worden opgericht om de Wet Normering Topinkomens te ontwijken, of de mazen in die wet op te zoeken. Maar die wet is er niet voor niets. Het is zeer belangrijk voor de publieke sector, en zeker voor de zorg, dat topinkomens begrensd worden.
Een maatregel die we willen invoeren, is dat zorgbedrijven op holdingniveau transparant moeten zijn over hun financiën. Maar dat zal ook moeten gaan gelden wanneer ze alleen maar als onderaannemer werken. Dat is een verandering ten opzichte van nu.’
We horen van toezichthouders dat zij niet genoeg capaciteit hebben. Ze lopen aan tegen veel werk, controles zijn zeer langdurige en tijdrovende processen. Kortom: ze komen mensen tekort.
‘Ten eerste heeft de Inspectie van sociale zaken, de ISZW, meer mensen gekregen; twintig fte extra om zorgfraude aan te pakken. Ook het Openbaar Ministerie heeft extra capaciteit gekregen om zorgfraude aan te pakken. Tot slot heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd meer capaciteit gekregen om zich intensiever met bedrijfsvoering van zorgorganisaties te kunnen bemoeien.
Voorts worden tussen de Inspectie en de Nza taken opnieuw herschikt, zodat iedereen kan doen waarin zij het beste is. De ene toezichthouder richt zich meer op kwaliteit van zorg, de andere meer op cijfers en jaarrekeningen.’
Is dat niet een druppel op een gloeiende plaat?
‘Dat ben ik niet met u eens. Dit is serieus extra capaciteit. Veel meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Maar als het nodig is om daar meer capaciteit voor vrij te maken, dan ben ik daartoe van harte bereid. Het is van groot belang dat geld voor de zorg ook werkelijk naar de zorg gaat. Daar gaan we strenger in zijn. De mazen in de wet gaan dicht en we intensiveren de controle en de handhaving.’
Is marktwerking in de zorg niet het onderliggende probleem? Moet je kwetsbare patiënten wel aan de markt overlaten?
‘De zorg is wat mij betreft geen markt. Je ziet inderdaad dat het marktdenken is doorgeslagen. Ik wil de uitwassen daarin tegengaan. Daar hoort inderdaad meer overheid bij en op bepaalde punten minder markt.’
26 Bijdragen
Markdraaier 7
Het kan nog lang duren voor hij weer gezond is.
Gert Pruim
En toezicht, niet alleen in de zorgsector, maar overal, zou veel meer moeten gaan over de principes dan over de regeltjes. Een deel van de problemen is ontstaan door de wetgever/regelgever zelf.
En ja, ik ben accountant.
Overigens is een bepaalde mate van winstgevendheid absoluut noodzakelijk voor continuïteit, vernieuwing, loon naar werken, motivatie, risicovergoeding.
Jan Smid 8
Gert PruimDaarnaast is mij verwachten dat de manier die jij kiest zal zorgen voor nog meer rechtszaken tussen overheid en bedrijven die het publieksbelang verdedigen.
Peter Zwitser 9
"Uit ons nieuwste onderzoek blijkt dat 85 zorgbedrijven structureel boven de 10 procent winst zitten, dat wil zeggen: de afgelopen twee jaar. Met grote uitschieters, laten we de CDA-minister zien. ‘Dat meen je niet,’ zegt de Jonge. ‘Twintig, dertig, veertig procent winst?’"
Een minister die zo'n blijk van gebrek aan kennis heeft, die zou je toch met pek en veren Den Haag uit moeten jagen?
Het is heel simpel, volgens mij. Voor zaken die onmisbaar zijn hoort de overheid te zorgen, en niet de markt. Zaken als wonen, vervoer, zorg, e.d. Op elk van dit soort terreinen regent het problemen en schandalen.
Na elk schandaal komen er weer tig regels bij, waardoor grote delen van de zorg e.d. nu al de helft van hun tijd aan administratie e.d. kwijt zijn.
Behalve als het om toeslagen en uitkeringen gaat, heeft de overheid al jaren een absurd blind vertrouwen in de goedheid van de mensheid. En elke keer als blijkt dat er weer 'ns geboefte bezig is, reageert ze op dezelfde stompzinnige manier: meer regels, meer controle. Terwijl door diezelfde overheid allerlei controlerende organen grotendeels zijn wegbezuinigd of tandeloos gemaakt door een jaknikkende directie en Sint Zelfregulering.
Op de site van de NVWA is bijvoorbeeld deze zin te vinden, onder 'Informatie op etiket': "Meldingen over misleiding neemt de NVWA niet direct in behandeling omdat er geen sprake is van risico’s voor de volksgezondheid.”. Oftewel: fabrikanten, gaat uw gang met liegen over samenstelling e.d.
Wat kun je van een overheid verwachten, die het kennelijk geen probleem vindt dat een belangrijke toezichthouder als de NVWA niet alleen nauwelijks handhaaft, maar dat zelfs openlijk op hun website durft te zetten?
MaartenH 10
Dat kan alleen als de Tweede Kamer zit te slapen en zijn werk als controleur en wetgever niet doet. En dat is wat er structureel mis is, het partijpolitieke systeem disfunctioneert.
Roland Horvath 7
De oplossing zit in de laatste vraag van het artikel.
Namelijk, het probleem zit in de marktwerking.
En de patiënten, alias de klanten van de zorgverzekeraars, zijn zwak.
Het is redelijk te stellen dat er in feite geen controle is op de zorgverzekering sector.
Marla Singer 7
Roland HorvathIs het dan als klant dan ook niet redelijk om te vragen waarvoor je betaald en dat kan relateren aan de concurrentie om zo de meeste zorg voor je centen te krijgen?
Denk dat wij dat als consumenten onszelf mogen aanrekenen dat wij te weinig vragen/uitzoeken hoe de prijzen tot stand komen.
Roland Horvath 7
Marla SingerDe consumenten hebben zich laten bedotten door politieke partijen die gehuurd zij door de GMO met name VVD, CDA en nu ook D66. De laatste partij kan zich beter N66 wat staat voor Neoliberalen 66. D66 is voor het vrijhandelsverdrag CETA. Wat daar het positieve aan is, is een raadsel.
NL, BE, zo ongeveer heel de EU, wordt geregeerd door politieke partijen die besmet zijn door dezelfde collectieve neoliberale waanzin. Die kan samen gevat worden door de soms gehoorde slogan: Als het goed is voor de ondernemingen, is het ook goed voor de mensen.
De vrije markt heeft in de laatste 2.000 jaar al overvloedig het tegendeel aangetoond namelijk dat de vrije markt altijd terecht komt in een tientallen jaren economische depressie als de grote ondernemingen de overheid domineren. Dan willen de ondernemingen niet meer uitdelen, eerst geld en dan goederen aan iedereen. In die fase zitten we in de EU/NL/BE.
Deregulering, privatisering en bezuinigen zijn de ambities van de vrije/ private ondernemingen.
Dat is gebeurd met de zorg verzekering. Maar privatiseren/ private -ondernemingen is uitsluitend aangewezen als men het product en de prijs kan differentiëren zoals de auto markt: Er zijn auto's voor ongeveer 13.000 € en auto's die 100 keer meer kosten. In de zorg wil iedereen hetzelfde, de beste zorg/ behandeling als het nodig is. Dus uitsluitend een collectief systeem van zorg en zorg verzekering is passend.
Peter Zwitser 9
Marla SingerOok mensen met een verstandelijke handicap die vroeger in een instelling woonden, wonen nu vaak zelfstandig. Wat op zich prima is, maar die mensen zijn vaak echt niet in staat om ingewikkelde zaken als salaris en winst te beoordelen.
En dan nog. Ik pretendeer redelijk kritisch te zijn, en ook redelijk slim. Maar de soort instelling die hier wordt beschreven, bestaat vaak uit een oerwoud aan bedrijven en stichtingen. Ik heb de nodige onderzoeken gedaan, maar ik zou niet in staat zijn om dat soort constructies te doorzien. Daar heb je gespecialiseerde kennis, veel tijd en geld voor nodig. (Ook geld, want lang niet alle informatie is gratis.)
De overheid hoort gewoon onmisbare zaken zelf te regelen, en op z'n minst te zorgen voor fatsoenlijk toezicht. Die 85 woekerende bedrijven hadden natuurlijk niet door journalisten, maar door een toezichthouder gevonden horen te worden.
Inge 5
Peter ZwitserFrans Visser
https://upiva.nl/onderzoek-zorgpremie-in-13-jaar-bijna-75-procent-gestegen/
De zieke en hulpbehoevende mensen zijn blijkbaar een verdienmodel geworden. Marktwerking in de zorg werkt niet en het ziet ernaar uit dat we steeds meer een situatie krijgen zoals nu in de Verenigde Staten.
The Beyonder 3
Frans VisserDiny Pubben 9
Na deze beschrijving van alle adviseurs graag een onderzoek naar de databelangen. Ik volg data, waarom maakte het Zilveren Kruis een deal met de sociale werkplaats? Ik weigerde dat. (In overleg met bewonersraad en familieraad). Of zie deze waar veel zorgverleners bij aangesloten zijn en waar dit jaar de groepskortingen in de zorgverzekering halveren.
https://www.trouw.nl/zorg/onderzoek-psychische-klachten-bij-zorgpersoneel-met-40-procent-toegenomen~b50f1125/
Ging over psychische klachten maar niets over ik noem maar iets rugklachten bij zorgverleners. Ze weten zeer veel.
Postte gisteren link Onbereikbaar CAO recht VG sector, eindelijk. Dat dit nu via de CAO geregeld moet, zegt veel over de bestuursmentaliteit, doet mijn bloed weer koken. Kreeg hier een compliment van de Kantonrechter maar maar dan moet je bij de politiek zijn.
Ruggengraatloze rechtsspraak, vond ik.
Daarnaast kreeg ik hier tijdens de Sleepwet discussie, de SyRI vragen van onze jongeren, hoe kom ik van een etiket af want dat blijft eeuwig staan.
Kon geen antwoord geven.
Eelke spreek jij die zorgministers nog?
Waren die databelangen en handel een argument in je schrijven voor een nationale zorgverzekering?
Promovendum voor hoogopgeleiden verdwijnt bij mij in de prullenbak, stel 'systeem data handel wandel en belangen' vragen.
Jan Ooms 10
Daarmee had deze minister pas écht een instrument in handen. Nu blijft het weer bij uitspraken als 'de rotte appels moeten uit de mand'.
Ja, dat kan een blind je paard je ook nog wel vertellen.
Nee, ik verwacht helemaal niets van deze minister: praatjes vullen nog steeds geen gaatjes!
Overigens verbazend om te zien hoe traag en laks verzekeraars en inspectie reageren op signalen door betalingen stop te zetten en een onderzoek te starten én hoe de politiek reageert met mogelijk nieuwe wetgeving die over tenminste een jaar of twee, drie pas ingaat en het graaiersgilde ondertussen gewoon zijn gang kan blijven gaan!
Volop genieten van keuzevrijheid en marktwerking waar iedereen zo met smart op zat te wachten...
Rikkie 7
Jan OomsKunt u wellicht eens voor mij samenvatten hoe de zorg zonder enige marktwerking er dan uit zou moeten zien volgens u?
Misschien ook interessant de visie van deze hoogleraar eens te lezen? Hij betitelt de roep om afschaffing van marktwerking als populistisch en kretelogie.
https://www.skipr.nl/actueel/id38269-roep-om-afschaffen-marktwerking-in-de-zorg-is-contraproductief.html
Diny Pubben 9
RikkieA-Tech bestuurs Rikkie bij mij gaan de ict wereld en juridisering samen. Ons hybride systeem, mijn allereerste rechtszaken gezien vanuit de burger, duurt jaren ging over valse eigen bijdrages dus niet het eigen risico. Win ik.
Mijn tweede zorginhoudelijk over wilsonbekwaam ernstig ziek wanneer nog wel of niet te handelen, familie meerdere landen dus verschillende wetgeving, jaren juridisering achter de schermen door mijn werkgever om dan te concluderen alle stappen goed overwogen. Dat is zwaar als 7/24 verantwoordelijke leidinggevende, gaan zorgmedewerkers ook handelen zoals afgesproken. Nu vandaag juridisering en techniek, het OM slaat een stap over gaat meteen in cassatie, verpleeghuisarts euthanasie. Even los van persoonlijke mening euthanasie, maar zij heeft al verantwoording afgelegd aan de regionale euthanasie vereniging, 2 tuchtklachtprocedures en rechtszaak OM. Mijn god, gezien vanuit haar, moet dat zo, kan dat niet anders, beleidsmakers?
Ik beschreef je al tal van praktijk voorbeelden van UWV falen. Hoeveel juridisering zit daar? Met jouw achtergrond, enig idee?
Belastingdienst Pieter Klein, jarenlange juridisering, hoe voelen die advocaten en rechters zich nu, nu een journalist dat feilloos bloot legt.
Rode draad, tech en juridisering, ik zeg dat er in de basis slecht nagedacht is, er gaat een hoorzitting belastingdienst en UWV komen, zie Troonrede.
Techmacht en belangen, hoop dat onze journalisten deze keer wel praktijkvragen, bij de vorige Ton Elias hoorzitting was dat verboden, gaan stellen. Met de vuist op tafel. In het belang van de burgers.
Diny Pubben 9
Rikkie'Alle betrokkenen willen anoniem blijven, uit angst
voor boetes, die op kunnen lopen tot 10.000 euro, na negatieve
uitlatingen over Naborgh.'
Hippocrates op straat en medewerkers met een boete? Waanzinnig.
Wat zeggen die zorgministers? Ik was al tegen de procedure dat ze niet met de pers mochten praten. Grondwet? Nu boetes?
A-tech bestuurs Rikkie, van het verandermanagement, ik keek achter de schermen ICT ivoren zorgtoren, werd eruit gezet 'wij moeten dingen doen waar jij het als leidinggende niet mee eens bent', het BSN nummer gooit zelf privacy op straat, heb het niet over hacken ook erg, (zorg)systemen deugen niet, zorginhoudelijk, belastingdienst en al mijn praktijk VG sector UWV voorbeelden ken je.
Praktijkvragen verboden in de Ton Elias hoorzitting ICT! Waarom?
Was het in de basis begin deze eeuw een goed politiek besluit om de belastingdienst middels 50 toeslagen geld te laten uitkeren?
Geld uitkeren is voor een belastingdienst tegennatuurlijk.
Pieter Klein, een journalist nota bene, beschermt nu de klokkenluider van de belastingdienst. Na jarenlange individuele rechtszaken en faal trias politica, gaat hij nu voor de hele groep, opnieuw.
'Sterker: ze weten het wel. Maar nemen een loopje met
het recht. Ik ben er helemaal klaar mee en ga procederen tot aan,
vriendelijk gezegd, de hemelpoort. See you in hell.'
Wat gaat dat met al die kinderen doen?
Hoe voelen al die jarenlange faal advocaten en rechters zich nu?
Permanent Record, permanente rechtszaken.
Onze I-Overheid tegen zijn burgers.
Maar mijn nieuwe volgende vraag is van een andere orde, ja ik keek achter die schermen en had amper woorden voor de 'techmacht'.
Wie krijgt inlogtoegang tot wat?
Diny Pubben 9
RikkieDiny Pubben 9
Jan OomsEgbert 8
Diny Pubben 9
Egbert 8‘Het is zo gegroeid’, zegt Marlies, ‘en iedereen weet: het is niet handig. Maar daar stokt het want niemand is verantwoordelijk.’
Terwijl andere landen als Noorwegen en Frankrijk proberen hun computers te temmen ‘maakt Nederland het alleen nog maar elke dag ingewikkelder’, zegt Marlies van Eck.
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/waarom-de-belastingdienst-vecht-tegen-z-n-eigen-burgers~b1c0c884/
Cees Grimbergen 1
Neem de twee FTM-verhalen over de huidige Careyn-topman Marco Meerdink. Bij Espria werd via een schijnconstructie én een plagiaatrapport een gouden handdruk voor deze niet functionerende topmanager geregeld. We schreven er eind december 2018 over:
https://www.ftm.nl/artikelen/369334-euro-voor-een-rapport-van-honderd-pagina-s-dat-in-een-la-ligt?share=vEBO%2FTv%2FBP3d2sDBZ7l1mfNJ21aKYJhvgvhA9Kk7Hea%2FF60qZwyY2v53
Tot twee keer toe liet minister de Jonge zich laconiek en lijdzaam uit over deze schijnstructie.
Op 26 april dit jaar opende het followup-verhaal op FTM als volgt:
'Een mening noch een moreel oordeel heeft minister Hugo de Jonge over zorgconcern Espria en Marco Meerdink. Het blijkt uit zijn antwoorden op Kamervragen over de FTM-onthulling, eind december. Meerdink, de huidige Careyn-topman, ‘schreef’ na zijn vertrek bij Espria à raison van ruim 369.000 euro een copy-paste-rapport, dat in een bureaula verdween. Het bleek een constructie om Meerdink vorstelijk door te betalen, terwijl hij er nauwelijks voor werkte.'
Ander citaat uit dat verhaal: 'Over nepconstructie, plagiaatrapport en het feit dat Meerdink nauwelijks voor zijn geld werkte, haalt minister De Jonge zijn schouders op: ‘ik ken het rapport niet en kan niet beoordelen hoeveel tijd eraan besteed is. Los daarvan is het aan de opdrachtgever, en niet aan mij, om over de kwaliteit of de kosten van het rapport te oordelen'.’
Zou de lobby van grote concerns als Espria (omzet 700 miljoen) en Careyn (340 miljoen) richting De Jonge en zijn ambtelijke top inderdaad zo effectief zijn dat de Jonge zwijgt over deze uitwas? Bekend is dat reputatiemanagers van beide concerns graag geziene gasten op De Jonge's ministerie zijn. Wellicht zit daar de sleutel...
Trouwens,collega's,goed verhaal
Dinet Koopman 3
Ik werk fulltime en mijn omzet is daar 1/10e van.
Marc Fahrner 7
Toch knaagt er nog een dingetje bij mij en blijkbaar bij meerdere lezers, zie ik. Hoe kan het dat de minister zo verbaasd is over die hoge winstpercentages? Er zit een heel ministerie vol knappe en vast niet matig verdienende, top-ambtenaren voor hem klaar. Zij publiceren netjes alle jaarverslagen.
Je denkt toch na bij je werk? "Jongens, waarom zetten we deze jaarverslagen online?". "Nou gewoon, omdat dat moet, da's transparant". "Maarre, ik heb er snel even een paar bekeken, ik zie mooie winstcijfers. En dat in de Zorg." "Ja, knap hè? Zijn vast hele goede ondernemers." "Moeten we Hugo toch niet eens vragen?". "Nee joh, die kan toch zelf onze website wel lezen? Wij moeten het er alleen maar opzetten hoor".
Hier krijg ik toch wel een knijp en piep gevoel over. Zolang er niemand piept, wordt er niet eens nagedacht om eens te gaan knijpen.
FTM en vrienden zijn simpelweg nodig om de Overheid en andere regelmakers tot de orde te roepen. Eigenlijk is dat best een pijnlijke constatering...
Dinet Koopman 3
Marc FahrnerStefan 126
Dan kun je je "winst" mooi besteden aan meer zorg voor je kwetsbare cliënten. Of extra opleiding. Wij werken al zo. En ontwikkelen een concept om Value Based Healthcare in de begeleidingspraktijk te implementeren. Daar is, naast nog heel veel andere eisen, werken zonder winstoogmerk een vd vereisten