Wie betaalt? En wie bepaalt? FTM zoekt uit hoe de politieke worst écht gedraaid wordt. Lees meer

Leven we in een lobbycratie of is lobbyen een wezenlijk element van een gezonde democratie? Zeker is dat de lobbywereld wordt gezien als een zeer invloedrijke factor in ons politiek bestel, maar beschrijvingen van die wereld komen doorgaans niet verder dan het woord ‘schimmig’. Follow the Money wil daar verandering in brengen en duikt de lobbywereld in om te zien hoe de worst écht gedraaid wordt.

131 artikelen

Beeld © Ministerie I&M

Ministerie van Infrastructuur & Milieu voor één dag 'PR-bureau Mercedes-Benz'

2 Connecties

Relaties

Schultz van Haegen

Werkvelden

Lobby
3 Bijdragen

De futuristische zelfrijdende auto van Mercedes-Benz was zondag in Amsterdam om een uniek ritje te maken. Het Duitse automerk wist voor het persmomentje zelfs VVD-prominenten te strikken. Een combinatie met een bijsmaakje.

Uniek in Europa: de futuristische zelfrijdende auto van Mercedes-Benz deed zondag Amsterdam aan. Voor het eerst maakte het glanzende voertuig een ritje op de Europese weg. De drie miljoen euro kostende auto met draaiende stoelen en vol technische snufjes kon op veel belangstelling rekenen van voorbijgangers en autoliefhebbers.

De auto trok niet alleen de aandacht van het Amsterdamse publiek. Ook de hoofdstedelijke VVD-wethouder Pieter Litjens en minister Schultz van Haegen deelden op social media hun nauwelijks ingehouden fascinatie voor deze auto, of beter gezegd de ‘Mercedes concept car F015’ zoals ze onophoudelijk wisten te vermelden. In een serie tweets met een trits aan foto’s met de makers en Schultz’ kinderen werd de auto van alle kanten belicht.

Toevallig is de hoge ambtenaar ook jurylid bij de Automotive Innovation Award waar Mercedes als enige automerk hoofdsponsor is

De aandacht hield niet op bij de politici. De Facebookpagina van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu presenteerde haar hoogste baas zowaar als postergirl van de auto. Met vijf tweets over de auto werd Schultz bovendien alleen overtroffen door een hoge ambtenaar van het ministerie die zes berichten de wereld in slingerde. De directeur-generaal is verantwoordelijk voor wegen en verkeersveiligheid en, toevallig of niet, jurylid bij de Automotive Innovation Award waar Mercedes als enig automerk hoofdsponsor is.

Terughoudendheid

Het ministerie en de VVD-prominenten staken hun enthousiasme voor de auto niet onder de draaiende stoelen of banken. Daar hadden ze ook zo hun eigen redenen voor. De auto kwam namelijk naar Amsterdam vanwege een informele vergadering van Europese transportministers. Minister Schultz heeft als voorzitter van die vergadering eigenhandig zelfrijdende auto’s op de agenda gezet. In plaats van een saai persbericht kun je dat nieuws natuurlijk beter onder de aandacht krijgen als je het koppelt aan een uniek event.

Het ministerie en de VVD-prominenten staken hun enthousiasme voor de auto niet onder de draaiende stoelen of banken

De minister had dus zo haar eigen belangen bij het persmoment. Desondanks zou men vanuit de VVD-prominenten juist enige terughoudend kunnen verwachten met dergelijke opzichtige een-tweetjes met Mercedes-Benz. Vorig jaar raakte immers Hans van Baalen, VVD-fractievoorzitter in het Europees Parlement, in opspraak vanwege zijn commissariaat bij het Duitse automerk.

Van Baalen toucheerde 8.000 euro voor zijn functie bij Mercedes. Daarnaast mocht hij jaarlijks 4.000 euro op zijn rekening bijschrijven voor advieswerk bij de autolobby-organisatie RAI. Van Baalen ontkende lobbypraktijken te ondernemen, maar volgens RAI was hij wel betrokken bij de organisatie omdat hij weet ‘hoe de hazen lopen’ in Europa.

Door alle commotie legde Van Baalen beide functies neer. De affaire heeft de banden van de VVD met Mercedes-Benz allerminst geschaad, zo bleek afgelopen zondag.