Sexy Mulberry

2 Connecties

Relaties

Mode Mulberry
0 Bijdragen

Mulberry transformeerde de afgelopen jaren tot een uitgesproken hip en cool merk. En meer dan dat: het is ook een van de meest sexy aandelen. 'Mulberry is de Apple van de modewereld', denkt FTM-columniste Marije Fleur Kooij.

Mulberry heeft dit jaar wat te vieren. De afgelopen 40 jaar is het uitgegroeid tot een internationaal merk waar iedereen weleens van gehoord heeft. Met een voorliefde voor mode vertrok Roger Saul in 1971 naar Londen waar hij als een blok viel voor de high-end fashion wereld. 

 

Bij terugkomst en een tas vol leer en toebehoren onder de arm startte hij in de garage van zijn ouders in Somerset met het maken van unieke leren riemen. Deze verkocht hij vervolgens aan high-end boutiques in Londen.

 

Roger kon zich goed inleven in de wensen en behoefte van zijn klanten en combineerde dit met Brits vakmanschap. Redelijk vooruitstrevend in zijn tijd. In 1975 maakte hij dan ook in eigen fabriek zijn eerste handtas en was het merk Mulberry een feit. Zijn eerste winkel opende hij in 1980 in de fashion capital Parijs waar hij al snel ook een ready-to-wear collectie verkocht.

 

Mulberry groeide gestaag door en had daarom in 1988 behoefte aan een financiële topper. Godfrey Davis kwam in beeld en werd als financieel directeur aangenomen. Beide van Britse afkomst en geïnteresseerd in fashion schept toch een band en een vriendschap bloeide op tussen Godfrey en Roger.

 

Onder het financiële management van Godfrey werd in 1991 de eerste ‘At Home’ collectie gelanceerd. Nu konden Mulberry fans ook hun huis decadent inrichten met elegante Britste spulletjes. Al in deze tijd creëerde Mulberry een personal lifestyle experience.

 

De familie Ong 

In 2000 heeft Mulberry een bankschuld van £ 7,7 miljoen, wat een echte internationale doorbraak moeilijk maakt. Roger gaat dat jaar met de steenrijke Singaporese familie Ong Beng Seng en Christina Ong in gesprek en beide partijen komen tot een overeenkomst. Een kapitaalinjectie van £ 7,6 miljoen en een joint venture met Ong’s Challice Limited voor de uitrol in de VS zijn het gevolg. Mulberry is opeens een non-debt toko wat mijn gewaarde mede-columnist Jan Dwarshuis zeker aan zal aanspreken.

 

De familie Ong verkrijgt met deze overeenkomst een meerderheidsbelang van 41,5% in Mulberry, draagt twee board members aan en Christina neemt zelf plaats in de board. Een niet geheel onbelangrijk detail is dat deze familie eigenaar is van de Aziatische luxury retail chain Club21. De nieuwe strategie is een feit: van Mulberry een world brand maken met behulp van partnerships met vooraanstaande internationale organisaties.

 

In 2002, het lijkt bijna vooraf door Christina bedacht, zet Christina een coup op tegen Mulberry’s oprichter, chairman en chief executive Roger Saul. Saul’s financiële vriend Godfrey gebruikt zijn belang van 4,5% en kiest de kant van billionaire Christina. Roger wordt afgezet en Godfrey benoemd tot chairman. Met bijbehorend salaris. Volgens mevrouw Ong de enige goede beslissing, ze is namelijk niet uit op een overname van Mulberry maar wel op een fatsoenlijk financieel beleid.

 

Sexy mid-cap

Zoals we recent in het nieuws en in het jaarverslag konden lezen legt de nieuw ingezette koers Mulberry geen windeieren. Het Mulberry aandeel is het afgelopen jaar namelijk met 473% gestegen. Van 5,2p naar 29,8p. Het bedrijf is hard op weg om van een ingeslapen small-cap, een sexy mid-cap, of misschien wel een large-cap te worden. Het is niet alleen een non-debt bedrijf maar ook nog eens een financieel gezond bedrijf met £ 21,4 miljoen in cash. Lijkt mij in tijden van crisis en financiële onzekerheid geen slechte zaak. Sterker nog: Mulberry kan weleens de nieuwe Apple van de modewereld zijn.

 

En dan heb ik de toekomstplannen nog niet eens meegenomen. In 2009 is namelijk een nieuwe joint venture gesloten met Challice Limited voor de verdere uitrol in VS, waaronder nieuwe winkels in Los Angeles en San Francisco en een nieuwe flagship store in New York. Met Club21 is een joint gesloten voor de uitrol in Azië en de opening van nieuwe winkels in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk staan op de planning. Ook in Nederland zit Mulberry niet stil. De licentie voor de Mulberry store in de PC is ingetrokken en onder eigen vlag wordt de nieuwe winkel voor de kerstperiode dit jaar geopend.

 

Mulberry-Man. Roger Saul is boer geworden

 

Eind goed al goed

Ik wil hierbij toch graag nog even melden dat Roger Saul niet reddeloos verloren is na de coup van Christina. Hij blijkt een ware serial entrepreneur en verbouwt nu op zijn eigen farm in Somerset biologische spelt. Uiteraard vermarkt hij dit op top niveau en komt zijn Mulberry ervaring toch nog goed van pas. Ook heeft hij vorige maand een discount designer shopping centre geopend op zijn historische Kilver Court. Naar eigen zeggen een concept dat in de UK nog niet bestaat.

 

 

 

Marije Fleur Kooij is columnist bij ©OLUMBEURS en Follow the Money: Op het moment van schrijven heeft zij geen positie in bovengenoemde fondsen.

Uw reactie is welkom via Redactie@Columbeurs.nl