
Dit keer hebben Spotify en YouTube het gedaan.
Jarenlang had de muziekindustrie één grote vijand: illegaal downloaden. Sinds de opkomst van internet halen mensen nieuw uitgekomen albums liever gratis digitaal binnen dan dat ze naar de winkel rennen om voor 15 euro of meer een schijfje te kopen. Gevolg: dalende inkomsten voor platenmaatschappijen en muzikanten.
In plaats van op zoek te gaan naar nieuwe manieren om muziek op rendabele wijze aan de man te brengen, bleven veel platenbonzen hangen in gemopper over het illegale downloaden. Het is allemaal de schuld van internet.
Boosdoeners
En nu zijn Spotify en YouTube de nieuwe boosdoeners. Gratis streaming van liedjes en muziekvideo's kost de branche miljoenen euro's, zo riepen deskundigen vorige week tijdens het Digital Music Forum East in New York. IT World tekende het verhaal op. Deskundige Russ Crupnick begrijpt wel wat het probleem is: “We hebben nooit echt de digitale transformatie doorgemaakt.”
En dat terwijl de Britse kwaliteitskrant The Independent juist concludeert dat de muziekindustrie jaarlijks miljoenen verdient dankzij advertenties op YouTube. De discussie is nog lang niet ten einde.
0 Bijdragen