MySpace verkocht?

5 Connecties

Rupert Murdoch lijkt een speeltje in problemen te willen dumpen.

Het was een van de grootste sociale media-deals die de afgelopen jaren plaatsvond: na een hevige concurrentiestrijd wist mediamagnaat Rupert Murdoch met zijn News Corporation in 2005 netwerksite MySpace over te nemen. Kosten: 580 miljoen dollar.

 

Dat leek een uitstekende prijs voor de site die vooral bekend werd als hét podium voor elke zanger of zangeres en voor elk onbekend bandje om de niet geringe kunsten gemakkelijk en gratis aan de man te brengen. Artiesten als Lily Allen en de Arctic Monkeys dankten hun doorbraak aan de site.

 

Google zag het belang van MySpace en sloot in 2006 een reclamedeal voor zo'n 900 miljoen euro. MySpace was booming.

 

Maar de laatste jaren kwam er nogal de klad in. Het grootste probleem: het onweerstaanbare succes van Facebook. Onder meer omdat op die site de mogelijkheden voor het integreren van muziek en filmpjes de laatste jaren steeds groter werden, raakte MySpace feitelijk meer en meer overbodig. In oktober had de site nog wel 60 miljoen bezoekers, maar Facebook is daar inmiddels ruim voorbij: 151 miljoen bezoekers per maand.

 

De afgelopen maand werd MySpace totaal vernieuwd en in de markt gezet als sociale entertainmentsite. Daarmee moet het zich meer onderscheiden van bijvoorbeeld Facebook. Maar wat al een tijdje werd gefluisterd bevestigt News Corp.-bestuurder Chase Carey nu: als na de vernieuwing de site niet plotseling als een gek winst gaat maken, is de kans erg groot dat het mediaconglomeraat MySpace van de hand zal doen.

 

Of dat voor een even groot bedrag zal kunnen dan de 580 miljoen die News Corp. in 2005 betaalde, is zeer de vraag.