
Elektrische auto's zijn nu al beter en goedkoper dan 'fossiele' auto's en de voordelen nemen snel toe. Met dit tempo zullen benzine- en dieselauto's over tien jaar hun waarde verloren hebben. En na nog eens tien jaar zijn ze helemaal nergens meer, voorspelt Robin Fransman.
Mensen, ik heb de toekomst gezien en hij is prachtig. In 2035 zijn alle benzine- en dieselauto’s van de weg af. Ja, ook de hybrides. Niet zo leuk voor aandeelhouders voor Shell, maar er staan vele winnaars tegenover.
Aanleiding om me in elektrische auto's te verdiepen was dit verhaal van mij over zonnepanelen. Conclusie van dat verhaal: we gaan nu exponentiële groei zien in zonne-energie, want de rendementen zijn nu gewoon zo goed dat ze massaal geïnstalleerd gaan worden. Wereldwijd. Ik had het daarover met een vriend van mij, Gijs, die op tamelijk hoog niveau bij een oliemaatschappij werkt. Dat was een tamelijk schokkend gesprek. Gijs is namelijk totaal niet onder de indruk.
'Nee joh, niets aan de hand, de energievraag is zo groot, daar krijgen wij nooit last van, en het groeit wel snel, maar is nog minimaal, en het loopt allemaal zo een vaart niet en….'
Voor het eerst in mijn leven dacht ik dat het wellicht tijd is alle aandelen in oliemaatschappijen te verkopen. En dat maakte dat ik me ging verdiepen in elektrische auto’s, inclusief een proefrit in een Tesla.
Mensen, ik durf een voorspelling aan. Na 2025 zakt de verkoop van benzine- en dieselauto’s terug naar nul. In een razend tempo. Denk aan een krimp van 30 procent per jaar. Daar is een aantal redenen voor.
1. Elektrische auto’s zijn een feest
Maak een proefrit in een Tesla. Snel, geluidloos, meer bagageruimte, en bovenal een vrij geweten. Razendsnelle sprintjes trekken, voor kleine ritjes de auto nemen, de auto pakken in plaats van de trein, het kan allemaal zonder de lucht te vervuilen en (bijna) zonder CO2-uitstoot. Je kan weer genieten van snelle auto’s zonder problemen met je geweten en zonder belasting van je portemonnee. De Tesla verslaat in de sprint eigenlijk alle auto’s. Zelfs de Supercars. Voor de helft van de prijs. De patjepeeër en de geitenwollensok kunnen eindelijk de handen ineen slaan. Een betere garantie voor een snelle omslag is er niet.2. Batterijen en bereik worden steeds beter
De grootste batterijen op dit moment zijn 90 kilowattuur (kWh) groot en daar kun je, afhankelijk van je snelheid en dergelijke, zo een 350 tot 500 kilometer ver mee komen. Meer dan genoeg voor dagelijks gebruik. En meer zit in de pijplijn. Het aantal kWh’s dat je per liter of per kilo batterij kan opslaan stijgt en dat leidt tot kleinere en lichtere batterijen en tot batterijen met nog meer bereik. Maar meer heb je nauwelijks nodig. Want je laadt 's nachts thuis op, of overdag op je werk, en dan heb je dus elke avond of ochtend een volle batterij.3. Opladen gaat steeds sneller en kan op steeds meer plekken
Publieke laadpalen doen nu zo een 11 kilowatt (kW) of 50 km per uur. Maar er komen steeds meer snelladers bij, die nu 50 kW of 250 km per uur doen op basis van de CHADEMO-standaard. In Nederland staan er nu al een paar honderd en dat worden er nog veel meer. En vanaf circa 2017 komt daar de snelle CCS-Combo-standaard bij met 150 kW of 750 km per uur. Porsche wil vanaf 2019 gaan werken met een snelheid van ruim 300 kW of 1500 km per uur opladen. En als je vandaag met je Tesla door Europa wil rijden dan kan dat met hun Supercharger-netwerk. Zo een 250 snelle opladers langs alle snelwegen, op steeds ongeveer 250 km van elkaar. Daar kun je nu laden met 120 tot 135 kW. Maar ook de kleinere laadpalen verspreiden zich als konijnen. Alleen al in Amsterdam groeit het aantal palen van 1.300 nu naar 4.000 in 2018. En de snelheid gaat van 11 kW naar 22 kW. Alle IKEA’s hebben inmiddels laadpalen. Alle Van der Valk-hotels, steeds meer kantoren, straks alle parkeergarages, alle… het zogenaamde destination charging is snel in opkomst.4. Elektrisch rijden is goedkoper
Een kilometer rijden op elektriciteit kost je ongeveer 200 Wh tot 250 Wh. 4 tot 5 km op 1 kWh dus. Laad je die thuis op dan kost dat 22 cent, aan een laadpaal zo een 30 cent. Per kilometer dus zo een 4,5 tot 6 cent. Bij een benzinemotor zijn de brandstofkosten zo een 13 cent per kilometer, bij diesel circa 8 cent. Dat prijsverschil ligt niet aan de belastingen, want die zijn op elektriciteit procentueel hoger dan op brandstof. En wie zijn auto oplaadt met zijn eigen zonnepanelen, doet dat tegen een prijs van pakweg 8 cent per kWh…Elektrische auto's hebben lagere energiekosten, hebben nauwelijks onderhoud nodig en gaan veel langer meeMaar er zijn meer voordelen. Elektrische auto’s hebben nauwelijks onderhoud nodig, geen olie en zelfs de remblokken en remschijven hoeven bijna nooit vervangen te worden, want je remt voor 90 procent op de motor waarbij je energie terugwint. En ze gaan veel langer mee: de techniek is eenvoudiger en veel minder aan slijtage onderhevig. Een miljoen kilometer rijden met een auto gaat gewoon worden. En dat doet wonderen met prijs per kilometer van elektrische auto’s.
5. Batterijen worden steeds goedkoper
De batterijen die nu in elektrische auto’s zitten kosten zo 300 euro per kWh. Maar General Motors heeft al een batterij aangekondigd van 150 euro per kWh. Die maken ze trouwens nog niet zelf, Tesla gebruikt Panasonic batterijen, GM betrekt ze van LG Chem en Renault/Nissan van Samsung. Er komt een enorme groei in productiecapaciteit aan. Alleen al om de groei van Tesla zelf tot 2020 op te vangen moet de wereldwijde productiecapaciteit verdubbelen. Daartoe bouwt Tesla nu de Gigafactory. Daarmee willen ze in 2017 tot 200 euro per kWh komen, en meer Gigafactories in Europa en Azië zitten in de pijplijn. En net als bij zonnepanelen gaat de prijs naar beneden bij grotere schaal.6. Er gaan tientallen modellen bij komen
Op dit moment zijn Nissan/Renault, GM, BMW, PSA, Daimler en Tesla de wereldmarktleiders. Volvo komt in 2019 met een model, GM in 2016 met de Bolt, Tesla in 2017 met de 3-serie en BMW komt met de i4, de i5, de i6, de i7 en de i9. Porsche volgt in 2018. En dat is wat we weten. De rest van de gevestigde fabrikanten houdt het nog geheim… En dan hebben we nog de start-ups, zoals Faraday Future en Karma Automotive. Nu Tesla 40 miljard waard is, hebben start-ups weinig problemen om hun miljardenplannen te financieren.7. Elektrische auto’s doen heel veel pijn
Bij BMW, Audi, Porsche en Mercedes doet Tesla echt enorm veel pijn. Elke Tesla die verkocht wordt, is gewoon een van hun auto’s minder. Dat zijn er nu 50.000 per jaar, in 2016 80.000 en voor 2020 mikt Tesla op 500.000. In de markten met een volwassen infrastructuur wordt in dat segment alleen de S-klasse van Mercedes nog meer verkocht dan de Tesla Model S. U kunt zich voorstellen wat dat doet in de bestuurskamers van die bedrijven. Zeker als ze zien dat die Tesla van 100.000 euro sneller de 0 tot 100-sprint doet dan hun eigen topmodel van 250.000 euro.Een zonnige toekomst
Afijn, wat gaat er dan gebeuren zo rond 2025? Niet alleen is dan het product superieur aan fossiele auto’s, maar mensen gaan ook twijfelen aan de restwaarde van hun gewone auto’s. Wat is een benzine-auto nog waard in 2030, vragen mensen zich dan af. Leasemaatschappijen willen geen benzine-auto’s meer aanbieden. Banken willen alleen nog benzine-auto’s financieren als ze versneld afschrijven. Rond 2030 stort de tweedehandsmarkt voor benzine-auto’s in. Er verdwijnen steeds meer benzinestations. Ze gaan failliet. En als je niet meer overal kan tanken, dan worden die auto’s nog onaantrekkelijker. Dieselauto’s gaan wellicht iets langer mee omdat de grotere vrachtwagens nog op diesel rijden. Maar het zware vrachtvervoer is dan wellicht over op waterstof en dan is het definitief gedaan.Het kabinet mikt op 2035 als tijdstip waarna er geen benzine- of dieselauto's meer verkocht worden. Ik denk dat het veel sneller gaat.Een extreem scenario? Niet echt. Het kabinet mikt op 2035 als tijdstip waarna er geen benzine- of dieselauto’s meer verkocht worden. En 2050 als punt waarop alle benzine- en dieselauto’s van de weg zijn. Ik denk alleen dat het veel sneller gaat. Zoals ook zonnepanelen sneller gaan dan alle scenario’s. Fossiele auto’s gaan zo snel waarde verliezen dat mensen ze niet meer durven te kopen. In 2025 al. Lachen mensen, tot 2035 neemt het elektriciteitsverbruik dan met 20 procent toe door de opkomst van de elektrische auto’s. Fijn voor Nuon en zo, wat minder voor Shell. Die elektrische auto’s zijn zoveel efficiënter dan fossiele auto’s dat het totale energieverbruik juist daalt, zelfs met grijze stroom is elektrisch rijden schoner. Maar de groei in het verbruik gaan we fijn opwekken met zon en wind. Precies zoals het kabinet dat wil. Een proefrit in een Tesla maken kan hier. Robin Fransman is bereikbaar op Twitter: @RF_HFC
156 Bijdragen
Anton van Haasteren
Bovendien denk ik dat landen hun economie anders zullen moeten gaan plannen. Denk aan de belasting op fossiele brandstof. Energie zal makkelijker leverbaar zijn. Huishoudens kunnen hun eigen energie produceren.
kernreactor
Anton van Haasterenkarel
De levensduur van een baterij is nu niet lang genoeg.
Voor intern transport doen wij al jaren alles op stroom.
Het heeft ook nadelen vooral als de baterij wat ouder is neemt het vermogen af wat storing tot gevolg heeft.
Even vol gas en de heftruck valt stil.
Als dit met een auto ook gebeurt heb je een probleem als je even snel invoegt op de A28.
jefcooper
karelkarel
jefcooperDat kan dan niet meer omdat het meer is dan de baterij kan leveren.
Dan valt de stroom weg en sta je ineens stil.
Gast vandaag
jefcooperJohn Jansens
omdat het héle economische zootje als een kaartenhuis in elkaar gestort is...toch?
Joram
Buiten die terugverdientijd van je investering, denk ik ook niet dat het zo'n vaart zal lopen. We hebben nog reserves voor jaren, en er is ook nog voor jaren olie in de grond te vinden. Niet dat je dat er allemaal uit moet pompen, maar 10 jaar? Nee, ik gok zelf op het dubbele. Je hebt sowieso een uitloopfase, dus dat duurt nog wel even.
Moet wel zeggen dat ik electrisch rijden wel heel interessant vind! Als ze ongeveer net zo betaalbaar worden als een vergelijkbare benzine-variant, dan wordt het pas interessant. Want de aanschaf kosten is toch iets waar de consument als eerste naar kijkt.
Bartje
JoramJoram
BartjeDe enige auto's die een goede actieradius hebben (handig voor op vakantie e.d.) zijn auto's zoals een Tesla, en daar betaal je ook (grof) voor. Een radius van ±200km is prima voor wat woon-werk verkeer, maar niet praktisch als je meer rijdt. Laat staan dat je, vergeleken met gewoon tanken, vaak 5-10x zo lang bezig bent om een accu op te laden: iets wat niet praktisch is als je onder weg bent. Je staat zo 15+ minuten te wachten tot je auto weer deels opgeladen is.
Ik geloof echt wel dat we op ten duur allemaal met elektrische of waterstof auto's rijden, maar de 10 jaar vind ik érg positief ingesteld :-)
jefcooper
Bartjekernreactor
JoramJoram
kernreactorHenk
jefcooper
Fijn, vooral die wind, rij maar eens op benzine van Almere naar Staveren, overal is het landschap nu al verpest.
Vanwege die wind worden nu de stroomtarieven variabel, als je op je smartphone ziet dat de stroom betaalbaar is snel even naar huis om de wasmachine aan te zetten.
Straks dus ook snel met je app het opladen van je auto regelen.
Dat schone, ook zo leuk, het aantal mensen wat inziet dat de CO2 opwarming nog steeds niet bewezen is neemt snel toe.
Kerry gelooft er kennelijk ook niet in, de afspraken op het komende Parijse klimaatcircus zijn voor hem niet bindend.
De efficiëncy van windmolens kan nog uitgerekend worden, die van zonnepanelen niet, het maakt voor die dingen niet uit hoeveel zonlicht in stroom wordt omgezet.
Of inderdaad een auto met electromotor zo veel efficiënter is dan met een brandstofmotor, ik vraag het me af.
Uiteindelijk wordt alle energie bij het rijden in warmte omgezet.
Waar ik nooit iets over hoor zijn de milieu effecten van de accu fabricage.
Ik heb zo het idee dat daar allerlei mineralen voor nodig zijn, die op uiterst vieze wijze worden gedolven etc.
Uranium achtig.
Dan electrische auto's in dunbevolkte gebieden, ik zie het niet, brandstof kun je zo in vaten meenemen.
Vervolgens de kosten, een volledig electrische Renault die welgeteld honderd kilometer kan afleggen zonder aan de stroom te moeten kost nu iets van E 21.000.
Dan moet je even letten op de accukosten, ik meen iets van een paar honderd per maand.
Bert
jefcooper"Of inderdaad een auto met electromotor zo veel efficiënter is dan met een brandstofmotor, ik vraag het me af.
Uiteindelijk wordt alle energie bij het rijden in warmte omgezet."
> Een brandstofmotor zet ongeveer 30% van de energie in brandstof om naar beweging, een electromotor doet dat met 90% efficientie. Er zal dus veel minder energie gebruikt worden en dus ook minder energie in warmte omgezet worden.
"Ik heb zo het idee dat daar allerlei mineralen voor nodig zijn, die op uiterst vieze wijze worden gedolven etc. Uranium achtig."
> Een elektrische auto heeft inderdaad meer grondstoffen nodig, maar die worden helemaal niet op uiterst vieze wijze gedolven, laat staan uranium achtig. Vertel mij maar eens waarom het delven van lithium veel vuiler zou zijn dan het delven van brandstof diep in de zee.
"Vervolgens de kosten, ..."
> Elke nieuwe technologie is in het begin zeer duur en weinig bruikbaar. Gelukkig heeft nieuwe technologie een snelle evolutie naar massa productie en verbeteringen. Kijk maar naar de eerste draagbare telefoons, computers, ...
jefcooper
BertToch, als een voertuig rijdt over een horizontale weg, wordt alles omgezet in warmte.
TvdV
jefcooperSommetje 15kW benodigd om constante snelheid te houden. Brandstof auto moet 50kW waarvan 35kW warmte leveren. Elektro-auto hoeft maar 16.7 kW te leveren.
jefcooper
TvdVWat nodig is om een auto te laten rijden is overwinnen van rolweerstand en luchtweerstand.
Uiteindelijk wordt dat weer warmte.
Gerekend vanaf de input van energie is een elektromotor inderdaad veel efficiënter dan een brandstof motor.
Daarbij wordt over het hoofd gezien dat die stroom eerst moet worden gemaakt, en getransporteerd.
Vanuit brandstof is dat echt geen 90 %.
CO2 enthousiastelingen gaan er evenwel vanuit dat zonnepaneel stroom en windstroom geen brandstof vergen.
Dat is grotendeels waar, evenwel moeten zowel windmolens als zonnepanelen gemaakt, geplaatst en onderhouden worden, tot nog toe zijn daar brandstoffen voor nodig.
En t.z.t vervangen, en evt. recyclen.
De landschaps verwoesting door windmolens nemen de enthousiastelingen op de koop toe.
Over vrachtauto's op accustroom durft nog niemand het te hebben.
Frank Scholtens
jefcooperjefcooper
Frank ScholtensIk bedoel een echte vrachtauto, die veertig ton met 80 kmh een vier procent helling op kan trekken, en een actieradius heeft van honderden kilometers.
De accu's met vloeistof zijn leuk, wie wat natuurkundig is kan vast wel uitrekenen wanneer het gewicht daarvan in een rijdend voertuig zo zwaar wordt dat het voertuig niets meer kan meenemen.
Bartje
BertEen van de redenen is dat transport van stroom al 15% verdwijnt en een vat benzine blijft een vat vol benzine tijdens transport.
Indien het maken van 1 element fossiele brandstof op 100 gesteld word aan alle kosten en milieu lasten is het met elektra 110.
Arend van de Beek
BartjeHarry vT
BartjeDus het raffinage proces en het transport kost geen energie?
Zie;
http://mundodegeoff.blogspot.nl/2008/05/real-price-of-gasoline-report-reveals.html?m=1
Zie ook de volgende vermakelijke YouTube,
https://youtu.be/BQpX-9OyEr4
Harry vT
BertQua efficiency zie dat een Iers instituut heeft uitgerekend hoe je een Diesel met een EV vergelijkt.
Ik stel voor dat je je er in verdiept.
Weet dat mijn auto 200wh/ km gebruikt en dat dat gelijk staat aan 2.5 l/100 KMS en ik ben geen zuinige rijder.
Verder, ik heb geen subsidie genoten maar een uitgestelde verlaging van de winst die in de eerste jaren dus door een hogere afschrijving me vennootschaps belasting bespaart maar de winst op de afschrijving wordt bij verkoop weer belast.
Dus uitstel van VPB.
Omdat ik de mijne heb verkocht binnen twee jaren was er dus nauwelijks voordeel en de voordelen bij de aanschaf van de nieuwe zijn er nauwelijks meer.
Zie hier de link naar het artikel waar in naar refereer, een interessant artikel!
http://www.seai.ie/Renewables/EV_support_programme_launched/Electric_Vehicles/How_to_Compare_with_a_Petrol_or_Diesel_Vehicle/
Bert
Harry vTHet lijkt me dat het artikel in je link redelijk overeenkomt met mijn uitleg waarin ik zeg dat een elektrische motor veel minder energie verbruikt.
Harry vT
BertDe eerste regels waarin jij je afvraagt of een electro motor wel efficiënter is dan een brandstof motor heeft me die interpretatie gegeven.
Bert
Harry vTHarry vT
BertHet belangrijkste is toch dat de onwetendheid verholpen is, een EV is zo gek nog niet.
Als we dan ook nog eens zorgen dat we groen laden dan zijn we milieu vriendelijker en daar gaat het mij echt om.
Ton van den Heuvel
Harry vTHarry vT
Ton van den HeuvelICE (internal Combustion Engines) gebruiken energie die niet hernieuwbaar is, die verbranden brandstof en creëren CO2.
Veel electro wordt opgewekt door kolen doch zelfs dan verbrand er minder energie, een EV veroorzaakt in het slechtste geval 10% minder CO2.
Mijn argument, zoals je kunt lezen is dat het dan laden met groene energie dan geen broeikas gassen veroorzaakt, de zon is er altijd.
Stonecity
jefcooperWat wind betreft zijn er voor een stad als New York al 10.000 windmolens nodig. Nederland wil provincies dwingen om ze zelfs in natuurgebieden neer te zetten.
Vervolgens worden zonnepanelen belast, zo urgent is de klimaatverandering natuurlijk dat we miljarden stoppen in windmolens zonder enig positief effect op milieu en klimaat en zelfs onze energierekening wordt er niet lager op. Nog een stukje fraude dus.
Overigens zijn zonnepanelen ook niet helemaal de oplossing maar met de Tesla batterij kan de electriciteit opgeslagen worden en kan ieder gezin aan het einde van het jaar met de meter op 0 eindigen. Maar wacht, wat heeft de EU voor wet in de maak? Een wet die de teruglopende meter gaat verbieden! Want die meter die mag van de overheid helemaal niet op 0 uitkomen!!!! De overheid wil helemaal niet dat wij klimaatneutraal zijn want eerst moet de schatkist gevuld worden.
Fraud! And they know it.
Harry vT
StonecityVerder draait mijn meter al jaren terug en telkens weer heb ik nul gebruikt.
Alleen Spanje is bezig met een beleid welke terug levering belast.
Kun je mij de informatie sturen waarin je hebt kunnen lezen dat de EU een wet voorbereid die terug levering gaat verbieden.
Ik zou dat bijzonder graag willen lezen want heb het niet kunnen vinden.
CO2 stijging is de grootste bedreiging voor alles wat leeft, ik duik al tientallen jaren overal in de wereld, Azië, zuid Amerika en overal sterft visstand af door te hoge temperaturen.
Laat staan dat de Noordpool achteruit gaat dus het wordt tijd dat energie groen wordt opgewekt en dat benzine en diesels verdwijnen.
Wat niet wordt verteld is dat al 40 procent aan energie wordt verbruikt voordat er getankt wordt in transport en raffinage.
Zeer weinig energie vormen hebben ook nog eens zo'n slecht rendement naar de omzetting qua aandrijving in de auto zelf!
Over een tien jaren zal al een verschrikkelijk groot aandeel van de auto's EVs zijn!
Het enige wat dat EV's verkoop vertraagd zal de afname van olie gebruik zijn wat de prijs dan weer verlaagd.
En ja, de overheid zal ergens belasting moeten heffen maar het zal minder voorbode hand liggen dat dat de EV is omdat laden anoniem is, de overheid kan namelijk niet zien of jij thuis elektrisch je auto laad of er je verlichting mee brand.
Waar ik je gelijk geef;
Mocht terug levering niet meer mogen dan slaan we energie op in bijvoorbeeld een Tesla Home systeem en gebruiken we die energie in de avond.
Er is dan wel een 15% verlies.
jefcooper
Harry vTHarry vT
jefcooperVerder is de regel dat de eerste 5000kwh terug geleverd verrekend mag worden dus maakt het niet uit of een meter mechanisch of slim is.
jefcooper
Harry vTNiets is zo onbetrouwbaar als de overheid.
Ik denk ook dat dat niet anders kan, anders zouden politici ten eeuwigen dage gebonden zijn aan eerdere afspraken.
Leo van Loon
jefcooperheijn32
Leo van Loonjefcooper
Leo van LoonLeo van Loon
jefcooperjefcooper
Leo van LoonZelfvoorzienend.
jsmid
Als iedereen elektrisch gaat rijden welke aanpassingen zijn dan nodig voor het elektriciteitsnetwerk? Ik kan en mag er niet vanuit gaan dat iedereen zijn/haar accu laadt via een zonnepaneel.
Is er genoeg materiaal om iedereen elektrisch te laten rijden?
Kan lithium hergebruikt worden?
Hoe kan je bewerkstelligen dat het winnen van lithium minder belastend is voor het milieu?
En dan is er nog gas.
Worden die dingen ook goed verkocht als de subsidie verdwijnt want daar heeft o.m. Tesla zijn verkoopcijfers aan te danken.
Ik heb een tip voor Fransman: schoenmaker, blijft bij je leest
Overigens, de grootste pijnlijders zijn niet de autofabrikanten maar de Arabieren.
Harry vT
jsmid- geheel ingericht op brandstof motoren en een lijn wordt telkens opnieuw ingericht voor een volgende "retool" lees hier volgend model, de ombouw zal hen een vermogen kosten.
- De toeleverings industrie zal drastisch veranderen.
- instappen in Batterij productie zal moeizaam zijn, Tesla bijvoorbeeld produceert zelf.
- Lithium is schoon, het is een grondstof in de natuur met leuke eigenschappen.
- electro netwerk? Het aantal zonnepanelen dat er wordt bijgelegd is enorm, mijn zonnepanelen leveren meer dan wat ik ooit afnam en ik weet zeker dat jij elk jaar minder Kw's afneemt omdat energie nu ontzettend duur is, zelfs nu de prijs verschrikkelijk daalt betaal je nog bijna 20 CT per KW.
- Gas, ben rieel, in de NL al bijna niet meer!
We pompen Russisch gas in de bodem.
Gas op pompen betekend CO2 uitstoot.
Vandaag bekend, Nederland heeft tov 2014 bijna 10% meer CO2 uitgestoten.
Vooral zo doorgaan!
jsmid
Harry vTjsmid
Harry vTTesla draait voornamelijk op subsidies en heeft vrijwel geen winst gemaakt.
Dat de prijs van energie duur is lijkt mij logisch. Ze hadden dan alleen de loonkosten moeten laten dalen.
guus jacobs
Rita Lynn
Er zijn ontwikkelingen van auto's op waterstof. Denk nu niet gelijk dat is lekker goedkoop want als het TTP verdrag door gaat dan moeten we nog water kopen van Coca Cola of Nestle.
Let op. De toekomst is nooit rooskleurig maar nog steeds een groot leeg zwart gat wat je voor jezelf rose mag inkleuren.
IwanovKapotjeplov
Rita LynnAccu's maken is inderdaad belastend voor het milieu, maar als ze eenmaal geproduceerd zijn kun je ze vrije gemakkelijk recyclen. Dat recyclen is helemaal niet milieubelastend. Er zullen dus op een gegeven moment steeds meer accu's gemaakt worden van oude accu's, en dan neemt de milieubelasting fors af.
Een Prius de meest milieuvervuilende auto? Waar komt deze onzin vandaan? O ja, dat werd beweerd door die gozers van Top Gear. Een heel betrouwbare bron. Not! Verder is er ook nog een oude studie die aangaf dat een Prius meer vervuilde dan een Hummer. Iedereen met een beetje gezond verstand kan zich bedenken dat dat nooit kan kloppen. Van wie kwam die studie eigenlijk? De Amerikaanse autoindustrie. Tsja...
Auto's op waterstof gaat het niet worden, dat is vreselijk inefficient.
jefcooper
IwanovKapotjeplovKun je dat eens uitleggen ?
Wat ik al niet begrijp is dat wij nu een acht miljoen auto's hebben, alleen Nederlandse personenauto's, daar zullen dan toch acht miljoen accu's voor moeten komen.
Dus nog even delven.
En dat Tesla verhaal met elke 250 km opladen, hoe lang duurt dat, en hoeveel stopcontacten zijn er dan op elke plek ?
Waar komt al die stroom vandaan ?
Of moet ik daar ook op m'n app kijken wanneer de stroom weer betaalbaar wordt ?
Ik vul nu m'n tank in twee minuten, dan kan ik 800 km rijden.
Repelsteeltje
jefcooper250 kilometer haal je als je hard rijdt (snelste versie gaat 2,6 seconden van 0 naar 96. Als je heel rustig rijdt haal je 450 kilometer.
Gratis stroom tanken kun je in Nederland bij 1 van de 7 'seuperchargers'-stations. Maar je kunt ook betalen bij een club als Fastned. Thuis je auto opladen kan ook. Eventueel met je Tesla-powerpack.
jefcooper
RepelsteeltjeRepelsteeltje
jefcooper250 kilometer haal je als je hard rijdt (snelste versie gaat 2,6 seconden van 0 naar 96. Als je heel rustig rijdt haal je 450 kilometer.
peter
IwanovKapotjeplovWat ik nogal inefficient vindt is dat lange laden van die elektrische auto's. Nu wil ik de stelling niet aangaan dat de elektrische auto het niet gaat worden, maar het gevaar is wel om de elektrische auto te willen beoordelen waarbij we wel een blik op de toekomst doen (volume zorgt voor lagere prijzen, meer laadpunten, betere accu's etc), maar daarnaast houd ik ook rekening met andere alternatieven die zich verder gaan ontwikkelen. Het lijkt me daarom iets te makkelijk om te stellen dat iets vreselijk inefficient is, omdat je dan kijkt met de wetenschap van nu. Bovendien heeft het verleden aangetoond dat we altijd gebruik maken van inefficiente technieken, anders zouden er nooit verbeteringen kunnen worden gerealiseerd.
MvdB
peterhttp://tweakers.net/nieuws/106310/huawei-ontwikkelt-technologie-om-smartphone-accu-tien-keer-sneller-op-te-laden.html
Repelsteeltje
MvdBIwanovKapotjeplov
peterpeter
IwanovKapotjeplov"Waterstof heeft een enorme energie dichtheid, iets dat een accu nooit en te nimmer zal bereiken. Verder is het heel erg goedkoop in grote hoeveelheden op te slaan. Daardoor kan waterstof wél als grote energie buffer dienen, en accu's niet.
En dat is heel erg relevant. Zonneenergie in Nederland levert in de winter slechts 10% van wat het in de zomer oplevert. Dat betekent dat als je grootscheeps op zonneenergie inzet, je in de zomer overschot krijgt, terwijl je nog steeds met een enorm tekort in de winter zit. Met accu's kun je geen realistische buffer van een half jaar maken. Met waterstof is dat wél te doen.
En dáár zit 'm het werkelijke voordeel. Waterstof kun je "gratis" aanmaken in de zomer, opslaan, en dan gebruiken in de winter. Dat het minder efficient is dan een accu, is niet relevant, omdat de accu nooit als een dergelijke half-jaar buffer kan dienen. Het is dus geen concurrentie."
Ik ben in iedergeval niet overtuigd door de postings hier en het verhaal van Robin dat de elektrische auto de strijd gaat winnen.
Harry vT
peterMijn auto kan al 480 km ver komen en ik kan overal laden.
Toyota zet in op Waterstof net als een andere Japanse autobouwer terwijl het Diesel schandaal de productie versnelt richting EV drukt.
De range van batterij aangedreven wagens zal in 2018 gezien de snelle toename van de range zo rond de 700 Kms zijn terwijl ik dan na 550 KMS eventjes ga eten er in 40 minuten 450 bij laad.
In 2017 zal de "waterstof laad infrastructuur" er niet zijn, in dat jaar komen wel de kleinere Tesla's op de markt ( te bestellen vanaf Maart 2016) en dan is er een economisch alternatief welke 150kw/km verbruikt.
Als het pakket dan zoals verwacht 60 kwh groot is kan dan kan er 400 Kms ver mee worden gereden.
Mijn accu pakket is nu 90kw maar mijn verbruik is groter, 220kw/km maar kom dus 450 mm ver komen als ik dat wil, in de zomer 480, in de winter 410.
Ik hoef dus geen dure Toyota waarbij ik weer afhankelijk wordt van de laadstructuur, dat ligt nu achter me, en heb geen zin die dure brandstof te betalen.
Ik moet het nog gaan zien of de Duitsers wel degelijk de waterstof infra gaan aanleggen zoals ze beloven.
De toekomst zal het uitwijzen.
Het is trouwens zo dat al vanaf 1995 Ford, BMW, Honda en anderen al waterstof auto's hebben getest waarvan de productie is gestopt.
Toyota investeert en levert de eerste twee jaren gratis brandstof (alleen in Californië) maar daarna kun je je Toyota niet meer kwijt want de prijs van waterstof zakt niet mee.
Als "investeerder" (dat schrijf je) hoop ik dat je je verdiept in de materie, de kostprijs van waterstof is pas in lengte der jaren acceptabel als je akkoord gaat met de dubbele prijs van die van Benzine.
Zie: http://cleantechnica.com/2014/12/01/fuel-cell-economics-vs-batteries/
jefcooper
Rita LynnDrNomad
Bovendien hoor ik dat Tesla's zo slecht zijn dat ze uit elkaar vallen. Stroom moet ook ergens vandaan komen en het leeuwendeel komt niet uit een zonnepaneel. Bovendien wil 70% van dit land in de zomer op autovakantie naar Frankrijk, Italië of Spanje, dus paardenkracht, beschikbaarheid van tankstations en actieradius zijn belangrijk.
Behalve dat is overstap naar electrisch niet slecht voor Shell. Het is immers een energiebedrijf, ze zijn niet principieel voor benzine, ze zijn voor winst. Waarom kan Shell geen elektra toevoegen aan haar portfolio?
Michiel Janssen
botje3
Welnee, over een jaar is elektrisch uit en waterstof in. Ik zie daar wel grote voordelen. Niet de vraag wat we met al die uitgeputte batterijen gaan doen, in een jaar of 5-6 loopt de prestatie terug, en wat die vervanging zal kosten. Of gooien we het omhulsel dan ook maar weg? Met een hybride heb je dan nog een keuze.
Gast op vrijdag
botje3Eigenlijk ben ik best een materialist en gek op mooie dingen. Maar wat er de laatste decennia is uitgevreten met deze aarde, en de psyche van de mens, is bijna crimineel te noemen.
Henk van Dijk
IwanovKapotjeplov
Henk van DijkPeteur
Henk van DijkMvdB
Sinds wanneer is vrijdag de 13e het equivalent van 1 april?
jefcooper
MvdBStonecity
jefcooperGast op vrijdag
jefcooper
Gast op vrijdagpeter
Ik ben geen specialist, maar zie discussie erg gericht op benzine/diesel versus elektrische auto. Maar betekent voor mij nog niet dat de elektrische auto de winnaar is. Kan de waterstofauto of mogelijk nog andere alternatieven niet uiteindelijk de winnaar gaan worden?
jefcooper
peterpeter
jefcooperLijken me verschillende technieken.
jefcooper
peterEen waterstof auto rijdt in feite op stroom, die stroom moet ook weer gemaakt worden.
Ik vraag me af of rechtstreeks op stroom rijden dan niet efficiënter is.
inleiding-in-de-economie
jefcooperjefcooper
inleiding-in-de-economieinleiding-in-de-economie
jefcooperpeter
inleiding-in-de-economiepeter
jefcooperjefcooper
peterpeter
peterV
peterGeneratie
Of het wordt gemaakt van fossiele brandstof, met alle bijbehorende vervuiling, of met electrolyse met veel verliezen.
Transport
Waterstof-moleculen zijn zo klein dat ze bijna overal doorheen lekken, wat heel leuk is als de waterstof gemaakt is en dan getransporteerd moet worden naar waterstoftankstations met pijpleidingen of tankwagens.
Opslag
Waterstoftankstations die nog moeten gebouwd worden en nu ook miljoenen kosten en ook weer aan opslag moeten doen.
En pas dan kan het naar een auto met een (mogelijk lekkende) waterstoftank. Die het dan omzet in electriciteit (met verlies), dat naar een batterij gaat en van daar naar de aandrijving.
peter
VNico
peterIwanovKapotjeplov
Echter, de techniek staat niet stil en gaat exponentieel vooruit in deze sector. Zonnestroom is nu al goedkoop, en wordt nog veel goedkoper. Valt het niemand op dat de lage olieprijs van nu geen enkele invloed meer heeft op de uitbreiding van zonne-energie. Dat zou 10 jaar geleden wel anders zijn geweest. Men is dus tussentijds over een kantelpunt heengegaan waarbij zonne-energie voordeliger is geworden dan fossiel. Waarom zijn de kolen eigenlijk zo spotgoedkoop? Inderdaad, vanwege de opmars van zonne-energie.
Hetzelfde gaat gebeuren met de electrische auto. Tesla is slechts een voorbode. Ja, de auto's zijn nu nog te duur en matig van kwaliteit. Dat gaat natuurlijk niet zo blijven. De efficientie van een electrische aandrijving is gewoon veel en veel hoger dan een verbrandingsmotor. Een electromotor heeft een rendement van 90%, een diesel in een auto 25% en een benzinemotor maar 20%. De "uitstoot" van electrische auto is een zegen voor een dichtbevolkt land als Nederland.
Vergelijk het maar eens met bv. de smartphone. 10 jaar geleden vrijwel onbestaand. Niemand dacht het nodig te hebben.
jefcooper
IwanovKapotjeplovRepelsteeltje
IwanovKapotjeplovIwanovKapotjeplov
RepelsteeltjeIk doel dan vooral op Tesla. Een Nissan Leaf zit gewoon goed ik elkaar.
Repelsteeltje
IwanovKapotjeplovIwanovKapotjeplov
RepelsteeltjeTesla is niet de eerste die een rijdende computer verkoopt. De Toyota Prius is net zo goed een rijdende computer.
Repelsteeltje
IwanovKapotjeplovMechanische kwaliteit is prima, maar nog niet op het niveau van de Duitse drie. De electronica is superieur aan andere autofabrikanten. De Prius is geen rijdende computer, maar een rijdend compromis. OTA, zelfsturing, procentuele schuifdakopening, de Prius heeft het niet. Wel een dikke kont ;-)
IwanovKapotjeplov
RepelsteeltjeDe zaken die je opnoemt, zou je in een Prius net zo goed kunnen realiseren met extra software. Het us niet voor niets dat Google voor zijn eerste prototypes van een zelfrijdende auto een Prius als basis gebruikte. Deze auto was vrij makkelijk aan te passen voor dit doel.
Robin
IwanovKapotjeplovBoer breekt klomp
inleiding-in-de-economie
Boer breekt klompjefcooper
inleiding-in-de-economieBrandstofcellen, maar dat is nog peperduur.
inleiding-in-de-economie
jefcooperjefcooper
inleiding-in-de-economieNooit van gehoord, hoe heet het ?
MvdB
jefcooperpeter klein
Boer breekt klompEthan
Boer breekt klompEr is genoeg Lithium te vinden voor met maken van 10 miljard Nissan Leaf modellen of 3 miljard Tesla Model S modellen.
En accu's kunnen in andere varianten gemaakt worden. Zo wordt er ook gekeken naar Aluminium-Zuurstof, Grafeen / Koolstof etc.
Bas
1) Je noemt allerlei type autos die er zijn en eraan komen. Bedenk wel dat waarschijnlijk op zijn vroegst in 2020 de eerste betaalbare auto komt voor het massasegment, neemt niet weg dat het dan snel kan gaan maar stil challenging.
2) Qua range moet er nog steeds wel wat veranderen voor de grote gebruiker op een dag, danwel het laden in de zelfde tijd als benzine/diesel
3) Qua kosten afwachten hoe veel goedkoperhet is, bedenk ook dat niet iedereen een vaste parkeerplaats of eigen dak met zonne-energie heeft en dus het kosten plaatje verschillend is
4) Dan de grote onbekende boosdoener 'de overheid' met het wegvallen van de accijnsinkomsten wat gaat er gebeuren? Electriciteit is al hoog qua belasting en kan rustig hoger gezet worden om gaatje te . daarbovenop wat doet olieprijs met sterk terugvallende vraag?
5) en last but not least geloof ik zoiezo niet in geen petrolautos aangezien er altijd nostalgisten/petrolheads zijn die om welke reden dan ook een auto op diesel benzine willen
MvdB
Basgelden
Komt goed, daar ben ik van overtuigd!
Peteur
geldengelden
PeteurHeb geduld: goedkopere elektrische auto's (ook voor niet-ondernemers) zijn in aantocht. Je moet ergens beginnen (er zijn op dit moment nog niet genoeg accu's beschikbaar voor echte massa productie).
Nico
geldenCor De Vaal
geldenPeteur
Mijn werk is onzeker, opdrachtenportefeuille is gevuld tot over een paar maanden en dan? En ik ben niet de enige. Om me heen zie ik mensen opbranden. De enigen die een Tesla kunnen betalen zijn bankiers en grote ondernemers, die dan ook nog mooi weer gaan zitten spelen met hun schone technologie.
Voorlopig is hybride-aandrijving het mooiste, vind ik. Elektrisch rijden is het zuinigst in de bebouwde kom, met veel optrekken en afremmen, maar op de snelweg met constante snelheid is een verbrandingsmotor zeer efficiënt. Kan ie lekker bijladen.
Bert
PeteurElektrisch rijden is ook op de snelweg veel efficiënter dan een verbrandingsmotor.
Maar inderdaad, de volgende stap is om de nieuwe technologie (elektrische auto's) betaalbaar te maken. Dat komt er binnenkort aan door de massa productie.
jefcooper
BertDe accu's zijn het probleem.
Koop je een volledig electrische Renault, die 100 km actieradius heeft, dan moet je daar een accu onderhoud bij kopen, honderden euro's per maand.
Electrische auto's zijn even oud als brandstof auto's, reden op gewone lood accu's.
frits
jefcooperRepelsteeltje
jefcooperjefcooper
RepelsteeltjeRed Mijniet
SELTENE ERDEN
Die dunkle Seite der Hightech-Metalle
Freitag, 13. November um 23:45 Uhr (52 Min.)
http://www.arte.tv/guide/de/047079-000/seltene-erden
jefcooper
Red MijnietDe zeldzame aardmetalen zijn niet zeldzaam, zo heb ik me laten uitleggen, maar het delven is een hele vieze aangelegenheid.
China wil ze daarom niet meer leveren.
Daarna is een clubje van belanghebbenden opgericht om op andere plekken te delven.
MvdB
Red Mijnietfrits
De verkoop van elektrische auto's loopt als een speer. Ik ga niet klagen. Ik heb de wind en de zon mee
Bartje
Het bezit van privé auto zal grotendeels verdwijnen en bedrijven die per rit een auto aanbieden zal enorm toenemen.
Dat deze auto`s elektrisch zijn wie weet maar er zijn dan wel een paar zekerheden, verzekeringen zijn dan feitelijk niet meer nodig, aanrijdingen en dus menselijk letsel behoord eveneens tot het verleden.
Indien over 25 jaar ook het vliegverkeer minimaal zal zijn voor bestemmingen binnen Europa en Azië omdat het netwerk van hoge snelheidslijnen grotendeels gerealiseerd is.
De nieuwe zijderoute per trein voor lading China, India, Rusland en Europa is dan al aan revisie toe.
Het enige jammere is dat ik en vele die nu 60 jaar of ouder zijn er niets meer aan hebben.
Hakunamatata
Toyota, marktleider in elektrische/hybride auto's is enkele jaren geleden al overgestapt naar de ontwikkeling van waterstof. Zij zien geen toekomst meer in elektrisch aangedreven auto's. De beperkingen ervan kunnen niet worden overwonnen.
Ethan
HakunamatataWaterstof is een energiedrager, geen energiebron en is van bron/creeren tot aandrijving veel en veel minder efficient dan puur elektrisch.
Per 100 kWh die je er in stop krijg je terug bij:
Waterstof: 19-23 kWh
Puur elektrisch: 69 kWh
Dat scheelt maar liefst een factor 3!
Zie dit mooie schema:
http://cdn.phys.org/newman/csz/news/800/2006/HydrogenChart.jpg
Bron: Why a hydrogen economy doesn't make sense
http://phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
Daarnaast heb je een gigantische waterstof infrastructuur die je moet gaan opzetten wat vele tientallen miljarden gaat kosten. Ook is waterstof erg lastig om goed, veilig op te slaan. Het is nogal vluchtig en flink brandbaar. Als je niet uitkijkt hebt je een "Hindenburg op wielen".
Nu is het wachten op de tegenopmerking "Er zijn ook Tesla's in brand gevlogen!" Ja, dat klopt. 2 (misschien 3) stuks. Allemaal door goed verklaarbare oorzaken zoals met 110 mijl per uur door een afscheiding van gewapend beton heen rijden. Tsja, ergens houden zaken eens op... maar vervolgens gaf de Tesla aan dat de situatie onveilig werd en konden de bestuurders veilig en levend uit het voertuig komen. (Zelfs de persoon die met 110 mph door een stuk beton was gevlogen). Geen woeste vlammenzee dus. De 100.000 auto's met interne verbrandingsmotoren die jaarlijks in brand vliegen zijn echter ook geen nieuws meer, dus dat hoor je niet.
Hakunamatata
EthanIk heb geen waarde oordeel over waterstof gegeven. Gelieve svp gewoon te lezen wat er staat.
Toyota is gestopt met de verdere ontwikkeling van elektrische auto's en gaat door met waterstof. Ook andere grote merken kijken meer en meer in die richting. Dus is het verhaal dat we over 10 jaar allemaal elektrisch rijden blijft een broodje aap.
Tesla is dzz straks net zo hard weer verdwenen als het merk nu is opgekomen.
Frank
Het is duidelijk uit de commentaren op te maken dat de meeste nog nooit in een deftige elektrische auto hebben gereden. Zelf rij ik twee jaar met een Tesla rond. Door voor Mercedes, jaguar en andere degelijke wagens gehad...Maar dit is autorijden 2.0 en zelfs niet eens te vergelijken met de andere. Er is maar één nadeel aan elektrisch rijden: er is geen weg terug!
het klopt dat de elektrische auto duur is, maar je mag gerust weten dat het totale kostenplaatje van mijn tesla na 5 jaar een 15000€ minder zal zijn dan mijn voorgaande auto's die ik hierboven opnoemde.
wat met vakantie?
onlangs met 10 teslas een roadtrip naar Noorwegen gemaakt. 5500km in 10 dagen.
via de superchargers van Tesla. 2 a 2.5 uur rijden en 15 a 30 min stoppen op te laden. een zeer ontspannen mannier van reizen.
wat betreft het dagelijks gebruik!
het verschil tussen elektrisch rijden en met brandstof rijden is:
bij brandstof ga je tanken als de auto leeg is.
bij elektrisch rijden laad je bij als de auto stil staat. (en hoeveel % van de tijd staat de auto stil?)
Voor mij geen probleem, doen jullie maar lekker verder met uw tuf tuf karren, zolang er maar niet al te veel gesjoemeld wordt om toch maar de schone schijn hoog te houden.
En verder: het stenen tijdperk is niet geëindigd bij gebrek aan stenen. Betere technologie betekende het einde van het ene tijdperk, en het begin van het andere. Het ICE-tijdperk zal niet eindigen bij gebrek aan petroleum, maar omdat de ICE-technologie aan het einde van zijn ontwikkeling is, en de EV-technologie pas aan het begin.
Maar voor mensen die in het verleden blijven leven, blijkt het heden nog steeds toekomst. Sweets dreams, zeg ik tegen hen. Intussen genieten de Tesla-rijders vandaag al van de toekomst.
Frank
Het is duidelijk uit de commentaren op te maken dat de meeste nog nooit in een deftige elektrische auto hebben gereden. Zelf rij ik twee jaar met een Tesla rond. Daarvoor Mercedes, jaguar en andere degelijke wagens gehad...Maar dit is autorijden 2.0 en zelfs niet eens te vergelijken met de andere. Er is maar één nadeel aan elektrisch rijden: er is geen weg terug!
het klopt dat de elektrische auto duur is, maar je mag gerust weten dat het totale kostenplaatje van mijn tesla na 5 jaar een 15000€ minder zal zijn dan mijn voorgaande auto's die ik hierboven opnoemde.
wat met vakantie?
onlangs met 10 teslas een roadtrip naar Noorwegen gemaakt. 5500km in 10 dagen.
via de superchargers van Tesla. 2 a 2.5 uur rijden en 15 a 30 min stoppen op te laden. een zeer ontspannen mannier van reizen.
wat betreft het dagelijks gebruik!
het verschil tussen elektrisch rijden en met brandstof rijden is:
bij brandstof ga je tanken als de auto leeg is.
bij elektrisch rijden laad je bij als de auto stil staat. (en hoeveel % van de tijd staat de auto stil?)
Voor mij geen probleem, doen jullie maar lekker verder met uw tuf tuf karren, zolang er maar niet al te veel gesjoemeld wordt om toch maar de schone schijn hoog te houden.
En verder: het stenen tijdperk is niet geëindigd bij gebrek aan stenen. Betere technologie betekende het einde van het ene tijdperk, en het begin van het andere. Het ICE-tijdperk zal niet eindigen bij gebrek aan petroleum, maar omdat de ICE-technologie aan het einde van zijn ontwikkeling is, en de EV-technologie pas aan het begin.
Maar voor mensen die in het verleden blijven leven, blijkt het heden nog steeds toekomst. Sweets dreams, zeg ik tegen hen. Intussen genieten de Tesla-rijders vandaag al van de toekomst.
peter
Frankanoniem
peter klein
anoniemjopie1978
Frank
Het is duidelijk uit de commentaren op te maken dat de meeste nog nooit in een deftige elektrische auto hebben gereden. Zelf rij ik twee jaar met een Tesla rond. Daarvoor Mercedes, jaguar en andere degelijke wagens gehad...Maar dit is autorijden 2.0 en zelfs niet eens
te vergelijken met de andere. Er is maar één nadeel aan elektrisch rijden:
er is geen weg terug!
Het klopt dat de elektrische auto duur is, maar je mag gerust weten dat het totale kostenplaatje van mijn tesla na 5 jaar een 15000€ minder zal zijn dan mijn voorgaande auto's die ik hierboven opnoemde.
Wat met vakantie?
onlangs met 10 teslas een roadtrip naar
Noorwegen gemaakt. 5500km in 10 dagen. via de superchargers van Tesla. 2 a 2.5
uur rijden en 15 a 30 min stoppen op te laden. een zeer ontspannen mannier van
reizen. en bovendien kostprijs van de 5500km :0€
Wat betreft het dagelijks gebruik!
Het verschil tussen elektrisch rijden en met brandstof rijden is: bij brandstof ga je tanken als de auto leeg is.
Bij elektrisch rijden laad je bij als de auto stil staat. (en hoeveel % van de tijd staat de auto stil?)
Voor mij geen probleem, doen jullie maar lekker verder met uw tuf tuf karren, zolang er maar niet al te veel gesjoemeld wordt om toch maar de schone schijn hoog te houden.
En verder: het stenen tijdperk is niet geëindigd bij gebrek aan stenen. Betere technologie betekende het einde van het ene tijdperk, en het begin van het andere. Het ICE-tijdperk zal
niet eindigen bij gebrek aan petroleum, maar omdat de ICE-technologie aan het
einde van zijn ontwikkeling is, en de EV-technologie pas aan het begin.
Maar voor mensen die in het
verleden blijven leven, blijkt het heden nog steeds toekomst. Sweets dreams, zeg ik tegen hen. Intussen genieten de Tesla-rijders vandaag al van de toekomst.
Ron soeverein mens
FrankHector
Henk Daalder Pak de Wind
Doordat fossiele auto's sneller in waarde dalen, worden ze ook goedkoper, tweede hands
Dat rijdt goedkoop.
Elektrische auto's worden gewoon in ee fabriek gemaakt, door fabrieken met een maximale capaciteit.
Dus ook al draaien alle autofabrieken op volle toeren, dan nog zal het een aantal jaren duren voordat iedereen voorzien is, van een brandstof loze auto.
Dat laden wordt nog een probleem, ik heb geen behoefte aan een laadpaal bij elk huis.
Laten we in Nederland het voortouw nemen en draadloos laden populair maken.
Stop met steeds meer laadpalen installeren.
Ontwikkel een standaard voor draadloos laden en doe daar steeds grotere pilots mee
jopie1978
Nou zeg ik niet dat elektrisch individueel vervoer niet gewenst is in Nederland, maar we kunnen ons wel afvragen of dit nu echt de meest logische en economisch verantwoorde oplossing is. Met individueel vervoer zit je immers ook met drie dubbele infrastructuur wat je in de efficientieberekeningen wel zou moeten meenemen, zoals asfalt bijvoorbeeld.
Frank van Waard
Overstappen op Tesla was een iPhone-ervaring. Wow, en ja, laden komt je leven binnen. Dat is goed te doen als supersnelladen en de 350km-range betaalbaar in het compactsegment komen. Size and speed do matter. Dan slaat het om.
Dus eens met Fransman, maar wanneer? Time will tell. Tot die tijd blijft het lachen om de lease laggerds in hun sjoemelmobiel.
Ettilia Gargantyr
Dat behoeft toch wat nuancering. Remblokken en remschijven moeten wel degelijk worden vervangen, ze slijten exact zo snel als een 'normale' wagen. De techniek eenvoudiger? Als de techniek zo eenvoudig was hadden we in de jaren '60 al overal elektrische wagens. Het tegendeel is waar: elektrische wagens zijn uitermate complex. De complexiteit ligt in de elektronische componenten en de software i.p.v. versnellingsbakken en injectiesystemen.
chris
Ettilia Gargantyr"De complexiteit ligt in de elektronische componenten en de software i.p.v. versnellingsbakken en injectiesystemen." Ook uit de lucht gegrepen, een injectie systeem is qua hardware per definitie ingewikkelder omdat er meer sensoren bij komen kijken dan bij elektrische aandrijving en dat zal qua software ook wel zo zijn omdat elektrische motoren veel makkelijker te besturen zijn. Elektrische auto's reden 100 jaar geleden al rond, ze zullen het toen wel niet gered hebben vanwege de beperkte actie radius, maar dat weet ik niet zeker.
zonde dat er op dit onderwerp zoveel onzin geroepen word
heijn32
chris"en injectie systeem is qua hardware per definitie ingewikkelder omdat er meer sensoren bij komen kijken dan bij elektrische aandrijving en dat zal qua software ook wel zo zijn omdat elektrische motoren veel makkelijker te besturen zijn." Hahaha, als er een auto is met veel sensoren is het wel een elektrische auto.
En dan vergeet je natuurlijk even de batterij voor het gemak, zoals iedere tesla fanaat. Na 8 jaar is je tesla gewoon op omdat de batterijen niet meer werken. Of je even 20 k neer wilt leggen voor een nieuwe battery pack. Een brandstof auto gaat gewoon door tot vitale onderdelen fysiek versleten zijn, wat velen malen langer duurt dan 8 jaar.
Ron soeverein mens
V
Ron soeverein mensDoek een paar olieraffinaderijen op, heb je ineens een boel energie over voor elektrische auto's.
Ron soeverein mens
VJan Snijder
Elke rechtspersoon die het ook maar wáágt om de winsten van de grote corporates aan te raken zal worden kapot geprocedeerd.
DAT is de waarheid, dát en niets anders, richt uw pijlen en uw onzin eens de andere kant op en ontmasker in plaats van net te doen alsof de werel