
Over de winnaars en verliezers van globalisering. Lees meer
Internationale handels- en investeringsverdragen als TTIP en CETA bevorderen de vrije handel tussen burgers, landen en continenten, leveren nieuwe banen op en geven het bedrijfsleven een impuls. Althans, dat is het idee. In werkelijkheid vinden de onderhandelingen achter gesloten deuren plaats en werken lobbygroepen hard om hun belangen veilig te stellen.
Er bestaan dan ook grote zorgen dat de verdragen niet de belangen van (EU-)burgers dienen, maar vooral die van grote ondernemingen. Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen voor de kwaliteit van ons voedsel? Ons energiebeleid? Gaat de belastingbetaler straks opdraaien voor claims van Amerikaanse multinationals als we chloorkippen en -eieren uit onze schappen weren? Of als we kerncentrales sluiten? Follow the Money zoekt het antwoord op die vragen.
De Eerste Kamer stemt over handelsverdrag CETA: wat staat er op het spel?
Nationale Nederlanden eist half miljard van Argentinië om nationalisering pensioenstelsel
Hoe Canada de Europese voedselveiligheid verwatert
De wereld bespreekt ISDS, critici vrezen betekenisloze hervormingen
Europese vrijhandelsverdragen: werk als wisselgeld
5 Vragen over het vrijhandelsverdrag tussen de EU en Japan
Tweede Kamer bepaalt: TTIP en CETA zijn geen controversiële onderwerpen
De econoom die het waagde aan TTIP te tornen
Hoe een halve huilbui ons aan CETA hielp
Trump stopt met handelsverdrag TPP, bedrijven bieden banen aan
Nederland in de bres voor 'onacceptabel' onderdeel in handelsverdrag TTIP
Nederland steunt een 'onacceptabel' onderdeel van het controversiële handelsverdrag TTIP. Een Q&A sessie met deskundige Gus Van Harten over het gevaar voor Nederland.
‘Geen ISDS in handelsverdragen’
Follow The Money hield in Brussel een Q&A sessie met de Canadese hoogleraar internationaal recht Gus Van Harten, deskundige op gebied van ISDS. Van Harten stelde in 2008 al voor om een Internationaal Hof op te richten. Het voorstel van minister Ploumen en haar collega’s vindt hij echter niet ver genoeg gaan. Van Harten vindt dat ISDS in zijn huidige vorm hoe dan ook onacceptabel is en geeft daar vier redenen voor: de ISDS-arbitragecommissies die nu over de geschillen oordelen zijn niet onafhankelijk, nationale rechtbanken worden niet gebruikt voor ISDS terwijl deze competent en neutraal zijn, buitenlandse investeerders worden bevooroordeeld ten opzichte van andere actoren - ze mogen landen aanklagen voor misgelopen investeringen - en tenslotte bestaat er een gevaar voor regulatory chill. Daarover later meer. In de volgende video reageert Van Harten op het voorstel van Minister Ploumen tot oprichting van een Internationaal Hof voor investeerdersbeslechting: 'Het voorstel voor een Interantionaal Hof is positief wanneer het de boodschap bevat dat ISDS zoals het er nu uitziet onacceptabel is. Bevat het die boodschap niet, dan kan het zijn doel, een Internationaal Hof, niet waarmaken.' Hij pleit voor een Hof dat zich meer baseert op een evenwicht tussen de verantwoordelijkheden en de rechten van investeerders dan ISDS in zijn huidige vorm doet. Q: You proposed an international court for ISDS in 2008. Minister Ploumen and colleagues proposed the same last week. Are you satisfied? (1.22 minuten) https://www.youtube.com/watch?v=35RPByNqHu0Voors en tegens
Volgens een onderzoek uit september 2014 van ‘the voice of the German industry’ Bundesverband der Deutschen Industrie (BDI) is ISDS van groot belang in handelsverdragen zoals TTIP. Een neutrale beslechting van investeringsgeschillen is nodig omdat nationale rechtbanken meestal oordelen in het voordeel van het eigen land, schrijven de onderzoekers. Ook zorgt ISDS dat er geen binnenlandse bedrijven kunnen worden voorgetrokken. Vanwege de omvang van TTIP, geldt het opnemen van ISDS in dit verdrag als voorbeeld voor andere nog af te sluiten wereldwijde handelsverdragen.multinationals krijgen veel macht door de mogelijkheid – peperdure – rechtszaken te voeren tegen landenEen onderzoek van ngo’s TNI en CEO uit 2012 en een nieuw onderzoek uitgevoerd door een scala aan ngo’s - waaronder TNI en SOMO - dat verscheen op 3 maart 2015 wijzen echter op het tegendeel. De onderzoekers schrijven dat multinationals veel macht krijgen door de mogelijkheid – peperdure – rechtszaken te voeren tegen landen. Beide rapporten wijzen op het gevaar van regulatory chill, wat inhoudt dat landen wetgeving versoepelen (‘chill’) om geen aanklacht in het kader van een ISDS-rechtzaak te krijgen. Gemiddeld kost zo’n rechtszaak acht miljoen dollar, en dat zijn enkel nog maar de kosten voor het voeren van de rechtszaak, daar komt een eventuele compensatie nog bovenop welke kan oplopen tot vele tientallen miljoenen.
Regulatory chill
In juni 2014 presenteerden de Duitse Prof. Dr. Christian Tietje en de Nederlandse Prof. Dr. Freya Baetens een onderzoek naar ISDS. Het onderzoek – 153 pagina’s – is speciaal gericht op de Nederlandse ISDS-situatie en werd gedaan in opdracht van Ploumen. Uit de resultaten bleek dat er weinig concreet bewijs bestaat voor de aanwezigheid van regulatory chill. De onderzoekers schrijven dat het verstandig is om ISDS op te nemen in TTIP, als TTIP dan wel op ‘een verstandige manier’ wordt geschreven. ISDS-expert Van Harten deelt de conclusies van het onderzoek niet omdat er naar zijn mening grove fouten zijn gemaakt door de onderzoekers. 'Bijvoorbeeld bij het tellen van de ISDS-zaken waarbij regulatory chill is opgetreden. Volgens de onderzoekers gebeurde dit slechts in negen procent van de gevallen. Van Harten: 'Bij een juiste telling moet dit 35 tot 40 procent zijn'. Van Harten waarschuwt het Nederlandse parlement om niet te vertrouwen op het onderzoek: ‘Niemand zou conclusies moeten verbinden aan een onderzoek dat verkeerd weergeeft hoe vaak regulatory chill is opgetreden'. In de volgende video bespreekt Van Harten het onderzoek naar ISDS. 'De resultaten van dat onderzoek waren onbetrouwbaar', verklaart hij onder meer, 'omdat het grotendeels gebaseerd was op onjuiste informatie.' Q: The Dutch Foreign Ministry uses a study on ISDS which neglects the fear for regulatory chill. Are you familiar with this study? (1.44 minuten) https://www.youtube.com/watch?v=G7d0JPUD4TsVS investeert 600 miljard in Nederland
In het eerder aangehaalde onderzoek van BDI is te lezen dat Nederland in 2013 de grootste ontvanger was van Amerikaanse investeringen. In dat jaar werd een gigantisch bedrag van 600 miljard dollar geïnvesteerd in Nederland, veelal in holdings. Volgens Van Harten kan ISDS opnemen in TTIP alleen maar averechts werken: ‘Als Nederland al zoveel investeringen ontvangt vanuit de VS zie ik geen reden om nu ISDS te gaan opnemen in een handelsverdrag.' Van Harten constateert, aan de hand van die 600 miljard dollar, dat Nederland nu al goed is in het aantrekken van investeerders, zonder ISDS dus. Er is veel onderzoek gedaan naar een relatie tussen het aantrekken van investeerders en ISDS. Zo'n verband wordt volgens hem niet echt aangetoond. Van Harten: 'En als er al een klein verband bestaat tussen ISDS en het aantrekken van meer investeerders, dan moet dit worden afgewogen tegen de kosten en risico's die ISDS met zich meebrengt.' Het zou hoogstens fijn zijn voor juristen, besluit hij. Hieronder een video waar Van Harten ingaat op de kwestie of Nederland ISDS nodig heeft. Q: Do the Netherlands need ISDS to keep the profitable US investments? (1.45 minuten) https://www.youtube.com/watch?v=u1mPxa1ucf0Het BBC lek
Nederland beschermt zich niet goed tegen ISDS bleek recent. Op 26 januari berichtte de BBC over een nieuwe TTIP-lek. Een EU-woordvoerder haastte zich te zeggen dat ze normaal gezien niet reageren op lekken, want: ‘alle informatie was al toch al bekend’. De woordvoerder meldde wel dat de informatie correct is en ook – tussen neus en lippen door – dat het gelekte document de uiteindelijke versie is. Dit laatste was nog niet bekend. Uit het 103 pagina’s tellende schema valt op te maken welke beperkingen er worden gesteld aan investeringen door bijvoorbeeld de VS in Europese lidstaten. Zo stelt Hongarije dat landbouwgrond niet kan worden aangekocht door buitenlanders (pagina 38). Frankrijk stelt dat haar wijnvelden enkel door buitenlandse investeerders worden aangekocht na toestemming van de autoriteiten (pagina 39). Op pagina 6 en 14 zijn meer beperkingen te lezen omtrent investeringen in landbouwgrond.Nederland kent weinig beperkingen
Opvallend afwezig in het gelekte document is de stem van Nederland. Er staan enkele beperkingen op investeringen in sociale zekerheid (pagina 21), energieleveranties (pagina 30 en 100) en maritieme controleurs (pagina 94). Er worden echter geen verdere beperkingen gesteld aan buitenlandse investeerders. Investeer er op los, lijkt het document te zeggen. Nadeel hiervan: wil je uiteindelijk toch een beperking opleggen dan kan een bedrijf zich direct wagen aan een ISDS-claim.'Als de tekst van de lek klopt heeft Nederland bijna al haar rechten opgegeven om in de toekomst alsnog bepaalde onderdelen van haar economie te beschermen'Van Harten geeft aan ‘zwaar geschokt’ te zijn als Nederland inderdaad zo weinig beperkingen stelt aan buitenlandse investeerders. Anders dan de VS, die in internationale handelsverdragen altijd de langste lijst opstellen van sectoren waar buitenlandse investeerders niet zomaar toegang kunnen krijgen. 'Transport, de bankensector, telecom, noem maar op.' 'A long list,' aldus Van Harten. Bij het onderhandelen van een vrijhandelsakkoord als TTIP wordt bepaald tot welke sectoren in een land buitenlandse bedrijven toegang krijgen. 'Als de tekst van het lek klopt, heeft Nederland bijna al haar rechten opgegeven om in de toekomst alsnog bepaalde onderdelen van haar economie te beschermen', zegt Van Harten. In de volgende video reageert Van Harten op het BBC lek en de Nederlandse situatie. Q: Should the Dutch government block certain areas for foreign investment? (3.07 minuten) https://www.youtube.com/watch?v=uG-e3rnHnTU
31 Bijdragen
Gerrit Zeilemaker
jefcooper
TTIP is dus voor mij overheersing door VS multinationals.
Van Goldman Sachs weten we wat we daarvan te verwachten hebben, Zembla zond net uit over Monsanto.
Onze regering bestaat nu al nauwelijks meer, na TTIP helemaal niet meer.
Al weer de PvdA als Partij van de Afbraak van ons land.
Schokkend is dat de verkiezingsdebatten niet over EU, euro en TTIP gaan.
Wij houden spoeddebatten over vijf miljoen gulden, die een drugscrimineel gekregen zou hebben.
Ian
Henri
Molenaer
En iedereen in Nederland maar stemmen op VVD, PvdA, D66, CDA, ChistenUnie, SGP, GroenLinks en hoe noemen ze die 'constructieve' partijen allemaal ook alweer?
Matt
MolenaerAnton
- De Nederlandse gezondheidszorg gaat op de schop: commerciële bedrijven krijgen vrij toegang, wat per saldo het einde betekent van ons huidige systeem van solidaire zorg.
- De hoge standaarden van voedselveiligheid in ons land gaan er deels aan. Het gebruik van genetisch gemodificeerde producten en potentieel kankerverwekkende groeihormonen wordt toegestaan.
- Voor potentieel gevaarlijke stoffen geldt niet langer dat verkopers moeten bewijzen dat ze ongevaarlijk zijn, maar dat derden maar moeten bewijzen dat ze gevaarlijk zijn.
- De privacybescherming gaat een paar tandjes terug: internet providers moeten voortaan onze online activiteit registreren (is dat nu niet ook al zo?).
- De rechtsbescherming van werknemers wordt nog verder ondergraven en de macht van de vakbonden wordt ingeperkt, wat op basis van eerdere ervaringen in de VS tot een groot verlies aan banen in Nederland zal gaan leiden.
- De Nederlandse rechterlijke macht wordt ondergraven, omdat ze niets te zeggen krijgt over disputen in het kader van TTIP.
Dit alles is overigens een worst-case scenario, afhankelijk van wat er nu precies gaat worden afgesproken.En ik kan me niet goed voorstellen dat iemand als Ploumen, nota bene een PvdA'er, zich leent voor dergelijk sloopwerk (maar ik twijfel steeds meer...)
In het FTM artikel lees verder ik: “Een neutrale beslechting van investeringsgeschillen is nodig omdat nationale rechtbanken meestal oordelen in het voordeel van het eigen land, schrijven de onderzoekers. Ook zorgt ISDS dat er geen binnenlandse bedrijven kunnen worden voorgetrokken.”
Ik kan deze stelling niet anders lezen dan een motie van wa
jefcooper
AntonDe overgang van het beetje democratie, wat er nog is, naar moneycracy.
Ik schijf dat laatste graag als moneycrazy.
Misschien toont Griekenland aan dat wij ons niet zomaar naar de slachtbank laten leiden.
Toch lijkt me dat er halve burgeroorlogen voor nodig zullen zijn ons weer van TTIP te verlossen.
harrie.van.wijk
jefcooperjefcooper
harrie.van.wijkEric Zemmour, 'Le Suicide Francais', 2014 Paris
Voordelen voor wie ?
Gewone burgers ?
harrie.van.wijk
jefcooperjefcooper
harrie.van.wijkRenault was een staatsbedrijf.
PSA, Peugeot Citroën, een familieonderneming, houdt nog steeds vele Fransen aan het werk.
Je kunt natuurlijk alle landbouwsubsidies afschaffen, het gevolg zal alleen zijn verdwijnen van werkgelegenheid, en het ontstaan van bossen.
Zelfs de VS begint in te zien dat alle productie verplaatsen naar lage lonen landen vervelende gevolgen heeft, primair voor gewone burgers.
Joost Visser
Antonharrie.van.wijk
Joost VisserJoost Visser
harrie.van.wijkharrie.v.wijk
Joost Visserharrie.v.wijk
Joost Visserhttp://gadgets.ndtv.com/apps/news/symantec-ordered-to-pay-17-million-for-patent-infringement-by-us-court-658079
engel92
AntonGuest
inleiding-in-de-economie
Yes!
inleiding-in-de-economieGerritStegehuis
inleiding-in-de-economieewald engelen
Maar de boodschap is duidelijk: Nederland wenst zich te profileren als mondiale vrijplaats voor offshore kapitaal. De fiscalisten van the Big Four en de advocaten van de Golden Triangle hebben Ploumen en haar onderknuppels in de zak.
Joost Visser
ewald engelenharrie.van.wijk
Joost VisserZie : http://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_Sales_Corporation
"The European Union (EU) launched legal proceedings against the U.S. law in the World Trade Organization (WTO) in 1999, claiming the U.S. law allowed an export subsidy. In March 2000, the Appellate Body of the WTO found that the FSC provisions of U.S. law constituted a prohibited export subsidy under the General Agreement on Tariffs and Trade (GATT) Uruguay Round code on Subsidies and Countervailing Measures.[1]
Joost Visser
Roland Horvath
harrie.van wijk
en deze tip geldt ook voor de activistische hoogleraren in deze thread!
Tony de Bree
vocal
Theo