nieuwe prijsvechter op valutamarkt daagt grootbanken uit [INTERVIEW]

De drie grootbanken ABN Amro, ING en Rabobank hebben nagenoeg een monopolie op zakelijke valutaconversies, maar worden nu uitgedaagd door de Nederlandsche Betaal en Wissel Maatschappij. ‘Wij zijn de BinckBank op het gebied van valuta.’

Beursplein 5, dinsdag nabeurs. Pieter Jan Datema schuift aan op het terras recht tegenover de Amsterdamse effectenbeurs waar hij kantoor houdt. ‘Het mooie aan forex is dat de markt altijd open is. Je hoeft niet zoals bij aandelen te wachten tot de beurs om 9 uur ‘s ochtend opengaat,’ zegt de voormalig directeur van Saxo Bank Nederland. Hij  is een van de oprichters van de Nederlandsche Betaal en Wissel Maatschappij (NBWM), een nieuwe prijsvechter die sinds begin dit jaar de hegemonie van Rabobank, ING en ABN Amro op het gebied van valuta-conversies (forex) probeert te doorbreken. De NBWM komt hiermee in het vaarwater van de grootbanken die al decennialang hun zakelijke rekeninghouders voorzien van deviezen. Denk aan Nederlandse bedrijven die hun euro’s in vreemde valuta moeten omwisselen zodat ze hun toeleveranciers in bijvoorbeeld China kunnen betalen in renminbi. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zal het initiatief ongetwijfeld verwelkomen, want de toezichthouder riep half juni het kabinet nog op om de concurrentie in het bankenlandschapte te bevorderen. De drempel zou te hoog zijn bij het verkrijgen van een DNB-vergunning. Datema heeft inmiddels het hele vergunningstraject doorlopen en kon in februari live gaan met het platform waarmee ze het Nederlandse bedrijfsleven voorzien van buitenlandse valuta in de vorm van spot- en termijncontracten en het overboeken van buitenlandse betalingen. Hij converteert inmiddels voor ongeveer 150 klanten ‘een miljard euro op jaarbasis’. Ze pakken daarmee een fractie van het totale handelsvolume op de valutamarkt 5,3 biljoen dollar per dág bedraagt.   Hoeveel ruimte is er voor een nieuwe aanbieder zoals de NBWM? Pieter Jan Datema: ‘Banken hebben de valutamarkt altijd heel goed beschermd, concurrentie was er nooit. Het is een goed bewaard geheim gebleven, waarin veel geld te verdienen was. Wij zijn nu zeg maar de BinckBank op het gebied van valuta en gaan de strijd aan met de grote jongens. In Nederland zijn er 33 duizend bedrijven die te maken hebben met vreemde valuta. Daarvan wordt enkel de top 100 grootste bedrijven goed bediend door de drie grote banken ABN Amro, Rabobank en ING. Alle andere bedrijven zijn duidelijk overgeleverd aan de grillen van de accountmanager, want die bepaalt wat ongeveer de koers zou moeten zijn. Bij de ene bankmedewerker kan dat goed uitpakken, maar de andere kijkt er minder goed naar en dan pakt het slechter uit voor het bedrijf.’ Hoe verliep jullie vergunningsaanvraag bij De Nederlandsche Bank? ‘We hebben onze licentie november vorig jaar gekregen en daar is een traject van 10 maanden aan voorafgegaan. Dat is lang maar ik vind dat er heel zorgvuldig gekeken moet worden naar de betrouwbaarheid van een instelling. We hebben er bewust voor gekozen om een Nederlandse financiële instelling te zijn. Veel partijen beginnen in Malta of Cyprus en komen dan deze kant op, maar wij willen onder toezicht van De Nederlandsche Bank staan. Dat is belangrijk, want je bent geld aan het wisselen en het gaat om grote bedragen voor gerenommeerde bedrijven. Alles moet dan kloppen. We wilden ook als onafhankelijke speler opereren onder Nederlands recht. Stel, je hebt een keer een misverstand met een klant, dan rijd je er naar toe dan strijk je het tafellaken recht. Lukt dat onverhoopt niet dan eindig je samen op Parnassusweg (de locatie van rechtbank Amsterdam, red.) in plaats van een rechtbank in Nicosia. Wij kiezen voor Nederlands recht want we zijn een Nederlands bedrijf.’
'Veel partijen beginnen in Malta of Cyprus en komen dan deze kant op, maar wij wilden opereren onder Nederlands recht'
Wat komt er nog meer kijken bij het lanceren van een nieuwe financiële instellingen? ‘Na het verkrijgen van de licentie zijn we een testfase ingegaan waarin we live gingen runnen. Dat hebben we gedaan met een paar goede klanten die niet direct in paniek raken als er in de testfase een betaling een halve dag te laat binnenkomt. In die fase kwamen we de onvermijdelijke foutjes in het systeem tegen en hebben dat rechtgezet. Vervolgens zijn we in februari ons handelssysteem gaan uitrollen naar klanten. Ze kunnen nu op het scherm precies zien welke koers ze bij ons krijgen en kunnen ook direct in het systeem handelen.’ Op de website claimen jullie 30 tot 40 procent goedkoper te zijn dan de traditionele aanbieders bij banken. Hoe kan dat? ‘Onze overhead is een fractie van grote banken, want we hebben maar 9 fulltimers in dienst. We houden onze dienstverlening bovendien simpel. De grote banken bieden veel meer service zoals kredietfaciliteiten en advisering, maar veel MKB-ers hebben daar geen behoefte aan en willen daar dus ook niet voor betalen. Zij hebben hun spullen in het buitenland verkocht en willen dan niet een half of anderhalf procent kwijtraken aan de valutaconversie. Helemaal niet als ze om een marge zitten te vechten van 5 procent op de verkochte spullen.’ En de naweeën van de kredietcrisis zullen nog meespelen. ‘Ja, veel bedrijven hebben het sinds 2008 moeilijk gekregen. Ze denken nu uit-bezuinigd te zijn, maar wij laten ze zien dat er nog besparingen mogelijk zijn op onder meer buitenlandse betalingen en de conversiekoers daarvan. Wij maken de koersen inzichtelijk. Banken beginnen kosten-zielloos te worden. Als je 10 jaar geleden tegen me had gezegd dat banken 200 euro zouden rekenen om een jaar naar je eigen geld te kunnen kijken dan had ik je voor gek verklaard. Ondertussen betaalt 90 procent van de bevolking 10 of 15 euro per maand voor internetbankieren. Het is nu RegioBank die zegt: denk even na over wat u betaalt voor uw betaalrekening? U weet het niet. Maar mensen gaan daar nu meer over nadenken, het is actueel. Tegenwoordig zijn banken gewoon IT-fabrieken waar een server staat te draaien, met een back-up server daarachter. Je hebt geen papierwerk meer. Je betaalt als klant voor de upgrade van de IT-afdeling van de bank. Wij zeggen: dat kunnen we zelf wel betalen.’

datema 3 crop Voormalig-Saxo bankier Pieter Jan Datema bij Beursplein 5

  In hoeverre speelt het anti-banksentiment in jullie voordeel? ‘Dat speelt zeker mee, want bedrijven geven aan dat ze wel iets ander willen maar dat er geen alternatieven zijn. Tien jaar geleden was iedereen er heilig van overtuigd dat de bank persoonlijk zijn best voor jou deed, want de betalingssystemen waren nog niet zover als ze nu zijn. Het hele IT-verhaal is nu geoptimaliseerd waardoor je wereldwijd je pricing kunt krijgen, wereldwijde betalingen kunt doen én de betalingskosten zijn naar beneden gegaan. Daar spelen wij op in met een mooie propositie voor het MKB en groot-MKB: we kunnen scherp wisselen en internationale betalingen ondersteunen, maar in dagelijkse bedrijfsgang verandert er niks. Het maakt niet uit of een klant voor een conversie nu het rekeningnummer van de NBWM intoetst of van zijn huisbank.’ Waar liggen de voornaamste kostenvoordelen voor MKB-ers? ‘Het aanhouden van een rekening kost bij ons geen geld. Je opent een rekening, gebruikt hem een paar keer en als je hem dan een tijd niet gebruikt dan wordt er ook niks afgeschreven. We rekenen ook geen kosten voor aanverwante internationale betalingen. Als een MKB-er een internationale supplier wil betalen in vreemde valuta dan doen we dat er gratis bij. Bedrijven die in China inkopen moeten vaak in renminbi betalen. Kijk, als hij euro’s overmaakt naar de Bank of China dan gaat de bank via verschillende kantoren de euro’s weer lokaal doorzetten naar renminbi. Maar dan zitten er twee, drie stappen tussen en iedere stap kost geld. Bij ons is dat niet het geval. De klant koopt hier in Nederland al renminbi, om ze daar – door ons- op een rekening te laten storten bij hun toeleverancier. Dat is maar één stap.’
Je betaalt als klant voor de upgrade van de IT-afdeling van de bank. Wij zeggen: dat kunnen we zelf wel betalen
Hoe gaat dat in zijn werk? ‘We maken een contract met de klant en ze zorgen voor een cash onderpand op onze stichting derdenrekening. Dat is een vereiste. Als ze een dollarbetaling willen doen aan een buitenlandse klant dan vertellen we ze wat het eurobedrag is dat ze moeten overmaken. Dat kan per heden, morgen, over twee weken. De settlement vindt plaats op de valutadatum die je afspreekt. Hij kan bijvoorbeeld nu al voor 31 december dollars kopen. Het mooie aan ons systeem is dat een klant iedere seconde kan zien wat hij wint of verliest op een positie.’ Hoe dekken jullie zelf het termijn-risico af? ‘We moeten daar een kleine marge voor aanhouden, want we moeten in de bewuste periode de fluctuaties van de dollarkoers kunnen opvangen. Bij een bank is dat normaal tussen de 15 en 25 procent van het nominale bedrag. Dat zijn extreme bedragen, maar MKB-klanten merken daar echter in veel gevallen nauwelijks iets van omdat het wordt geclaimd op het duurbetaalde obligokrediet. Wij houden een marge aan van 2,5 tot 4,5 procent aan - afhankelijk van de valuta, de ene is bewegelijker dan de ander.’ Hoe zit jullie verdienmodel dan in elkaar? ‘Ons enige verdienmodel zit in de wisselkoers, de bied- en laatprijs. Daar zit onze marktconforme marge. We hebben verder geen verborgen kosten. Wij hebben een scherm, een prijs en de conversieknop waar klanten zelf op kunnen drukken. Klanten kunnen ons ook bellen, maar dat doen ze eigenlijk alleen maar als ze een exotische valuta willen zoals de Botswaanse Pula. Zulk soort minder gangbare valuta bieden we ook aan.’ Is dat lucratief? ‘Nee, dat is service, daar maak je ook het verschil met een grootbank.’

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Dennis Mijnheer

Gevolgd door 1420 leden

Ontspoorde bedrijfskundige die alles wil weten van mannen en vrouwen met witte boorden. Tags: fraude, witwassen, omkoping.

Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren