Neem afscheid van verzekeraars

    Willem van Duin, voorzitter van het lobby-orgaan Verbond van Verzekeraars toont weer eens aan wat er mis is met zijn wereld. Het komt niet meer goed met de traditionele verzekeraars, neem daarom afscheid van ze.

    'Verzekeraars zien voorzichtig herstel imago', kopte eergisteren het Financieele Dagblad. Aan het woord kwam Willem van Duin, voorzitter van het Verbond van Verzekeraars. Hem werd nauwelijks een strobreed in de weg gelegd door de dienstdoende verslaggever. Dat resulteerde in een kleine vloedgolf aan verbale diarree. Aan de andere kant: Van Duins teksten boden weer eens een aardig inzicht in de mentale gesteldheid van de verzekeringswereld die er in het kort op neer komt dat ze er van overtuigd zijn dat het woekerpolisprobleem uit de wereld is geholpen. De verzekeraars zijn er van overtuigd dat sinds regelingen die de stichtingen Verliespolis en Woeker Polis Claim hebben gesloten, de schade voor het belangrijkste deel is gecompenseerd. Mensen moet nu niet meer zeuren, hup, verder, niet te lang bij het verleden stilstaan, bouwen aan de toekomst. Het liefst weer met de verzekeraars die volgens Van Duin goed in de spiegel hebben gekeken.

     
    Holle frasen 
    Om dat te illustreren laat de lobbyist de ene na de andere holle frase uit zijn keel omhoog pruttelen. 'Het is belangrijk om alle belanghebbenden te dienen', 'Je ziet dat een crisis helpt bij een fundamentele discussie', en 'We hebben de kernwaarden opnieuw geformuleerd'. Ook leuk: 'Waartoe zijn wij er?' Ongeloofwaardige en lelijk geformuleerde PR-praat die door de hoofd- en eindredactie van een kritische krant moet worden geweigerd.
     
    Maar goed, het staat er toch. Van Duin mag namens alle Nederlandse verzekeraars uitleggen hoe diep ze door het stof zijn gegaan, nadat ze het grootste financiële schandaal in de Nederlandse geschiedenis hebben veroorzaakt. 'Het Mea Culpa is dat project Verzekeraars Vernieuwen'. Vernieuwen ze dan? Ja, verzekeraars vinden van wel. 'Het streven is veilig te stellen dat de klant centraal staat', staat er op de site, die enkele jaren geleden voor het project is opgezet. Je zou willen dat op zo'n moment de journalist Van Duin om zijn oren sloeg met de afschuwelijke woekerpensioenen die ze nog steeds op grote schaal aan de man brengen. Helaas. 
     
    Zwarte doos 
    Op de site Verzekeraars Vernieuwen wordt beweerd dat verzekeraars sinds 2008 ze geheel kostentransparant zijn. Nonsens. Dankij de afschuwelijk richtlijn van de vorige ombudsman Jan Wolter Wabeke mogen verzekeraars nog steeds JAARLIJKS 2,45 tot 3,5 procent van de opgebouwde waarde in rekening brengen. Een door ministeries, Parlement en toezichthouders goedgekeurd woekerbusinessmodel. U bent volstrekt kansloos om bij die kosten een redelijk rendement te behalen. Dat kunt u nu weten, omdat zulks nu bekend is gemaakt. Wat u waarschijnlijk niet weet, is dat die kosten zijn nog exclusief de kosten die er in de beleggingsfondsen van de verzekeraars worden gemaakt. Die beleggingsfondsen van eigen makelij - de zogenaamde huisfondsen - zijn nog steeds de grote zwarte doos van de verzekeringswereld. Niemand die precies weet wat daarin gebeurt. Ook de toezichthouders weten het niet. Huisfondsen staan immers onder geen enkel toezicht. Een maas in de wet maakt dat mogelijk. Transparantie? Nee! Klanten weten helemaal niets over wat er binnen die fondsen gebeurd waar hun geld wordt belegd en worden daarover (natuurlijk) ook niet voorgelicht.
    Een ding is wel zeker: die fondsen zijn duur. Er zitten wederom veel 'verborgen kosten' (lees: verborgen winstpakkers voor verzekeraars) in versleuteld waardoor het afsluiten van een beleggingsverzekering (een pensioenregeling bijvoorbeeld) bij een verzekeraar mede daarom bepaald geen aanrader is. Integendeel.
     
    Casino
    Volgens lobbyist Van Duin is het woekeren van de verzekeraars echter iets van de verleden tijd. 'Het is goed te beseffen in welke tijdgeest dit plaatsvond', zegt hij. De rendementen op beleggen waren hoog en consument en tussenpersoon hadden daarbij ook nog eens 'eigen verantwoordelijkheid'. U hoort hier het grijs gedraaide liedje dat Aegon, Nationale Nederlanden en Delta Lloyd al zo lang pluggen. Bent u een groot deel van uw spaarcenten kwijt? Dan komt dat door een teleurstellende beleggingservaring. U had moeten weten dat u zich in het casino had begeven. Niets over de op misdadig geraffineerde wijze verstopte poliskosten. Niets over de tientallen miljarden die op die manier in de zakken van de verzekeraars terecht kwamen. Niets over de ellende die de miljoenen verkochte polissen nog zullen veroorzaken.
     
    Van Duin heeft het in dat kader nog wel even over de compensatieregeling. Die is volgens hem 'zeer significant'. Algemeen directeur van de VvV en collega lobbyist Richard Weurding noemde in een brief aan Jan Kees de Jager, waarin hij zegt dat het klantbelang bij verzekeraars voorop staat, de regelingen 'breed geaccepteerde akkoorden' met een 'adequaat kostenniveau'. Zo is het verhaal succesvol door de verzekeringslobby verkocht. Van Duin prevelt vervolgens op voorspelbare wijze een veelgehoorde leugen: 'Verzekeraars keren tussen de 2,5 miljard en 3 miljard euro uit'. Maakt u zich geen illusie; de kans dat dit genoemde bedrag wordt uitgekeerd is precies 0 procent. 
     
    Schuld zullen verzekeraars nooit bekennen. En tenzij door een rechter gedwongen, zullen ze nooit hun beschadigde klanten veilig stellen. Het is daarom de hoogste tijd dat u eindelijk uw eigen verantwoordelijkheid neemt. Neem afscheid van ze. En als u geduld, geld en lef hebt: val ze aan.

     

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Eric Smit

    Gevolgd door 1907 leden

    Mede-oprichter van FTM. Als voormalig professioneel squasher gewend om klappen te incasseren en uit te delen.

    Volg Eric Smit
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren