Hollands Glorie

Jan Dwarshuis bezocht het KLM Open, raakte bedwelmd door het enthousiasme van Aad - Princess - Ouborg, maar past intussen wel op bij het bukken naar het stukje Sabon zeep in de douche

Afgelopen vrijdag mocht ik me, op uitnodiging van een een goede relatie uit het Rotterdamse, op het KLM-Open op de Hilversumsche een dagje tussen de golfers begeven. En niet alleen tussen de golfers. Ieder jaar nodigt de KLM haar zakelijke klanten uit in een besloten seminar om "meer van elkaar te leren", aldus Harm Kreulen, directeur KLM Nederland. Daarom was mijn immer leergierige persoon in de ochtend getuige van een enthousiast betoog van Princess koning Aad Ouborg.

Ouborg wist zijn passie goed uit de doeken te doen door een kijkje in zijn Princess keuken te geven. Het blijft indrukwekkend dat je met een zooitje potten en pannen een aardig vermogen kunt vergaren. Hij kreeg mij in elk geval goed aan de gang. Ik overweeg nu een bezoek aan het Princess Hotel in Seefeld. Ski heil Aad!

Maar ook Rik Krabbendam van advies- en ingenieursbureau NACO sprak. Krabbendam sprak rustig en bedeesd over zijn vak, het ontwerpen van luchthavens. NACO heeft 60 jaar ervaring op dit gebied en heeft in meer dan 100 landen in alle soorten en maten geholpen bij het realiseren van meer dan 550 luchthavens.

Luchthavens
De kans is dus heel groot dat wanneer u ergens op een grote luchthaven landt, deze door NACO is ontworpen. Op dit moment sleutelen de heren aan het grootste vliegveld ter wereld, te weten Beijing New International Airport. Een fraai stukje Neerlands trots zullen we maar zeggen.

 


 

Tot slot sprak onzer aller soapster Bob Ultee over zeep, zeep en nog eens zeep. Logisch wanneer je een keten van zeepwinkels exploiteert en grote ambities hebt. Ik bewonder het ongebreidelde doorzettingsvermogen van Ultee en ik ben ook wel een beetje jaloers dat hij bij zoveel dames in Nederland onder de douche mag staan. Zijn betoog bevestigde echter mijn gedachte dat de beursgang van Sabon - via een reverse takeover van een bestaande beursvennootschap - vanuit beleggingsperspectief een beetje onhandig is geweest. Ik kon uit zijn woorden opmaken dat hij daar inmiddels zelf ook wel van overtuigd is. Hij heeft naar eigen zeggen een bontjas gekocht terwijl Sabon slechts een lullig windjack nodig heeft.

En daarmee slaat Ultee de spijker op zijn kop. Sabon moet immers aan allerlei vereisten van de Euronext voldoen. Gevolg: de accountantskosten van Sabon spuiten - volgens Ultee zelf - uit alle gaten die het bedrijf rijk is.

Verder valt mij op dat de verhandelbaarheid van het aandeel op een dramatisch laag niveau ligt. U zou mogen verwachten dat bij zo'n zeepprodukt de verhandelbaarheid van het aandeel net zo glad verloopt. Niets is minder waar. Onze beursgenoot Geert Schaaij - die een treffende gelijkenis vertoont met het eerder genoemde kenmerk van het verhandelde product - beweert een groot gedeelte van de plaatsing voor zijn rekening genomen te hebben. Als we naar de eerdere opmerkelijke aanbeveling van Schaaij kijken met betrekking tot Homburg Invest of eerder het beddenbedrijf Dico, dan geeft mij dit te denken. Laten we hopen dat Sabon voor beleggers geen uitglijder van formaat gaat worden. Maar wat heeft Sabon eigenlijk aan een notering zonder omzet? Kennelijk was het doel van de beursgang een volstrekt andere. Het is maar even dat u het weet.

 

Jan Dwarshuis is columnist bij ©OLUMBEURS en Follow the Money: Op het moment van schrijven heeft hij geen positie in bovengenoemde fondsen.

Uw reactie is welkom via Dwarshuis@Columbeurs.nl

Jan Dwarshuis
Jan Dwarshuis
Als zelfstandig ondernemer is hij actief geweest in verschillende takken van sport. Tussentijds bleef hij op het terrein van...
Gevolgd door 34 leden