Newswatch 31 dec 2010

    Wie wil er in vredesnaam NU toetreden tot de eurozone? Is het financieel gezonde Estland gek? Amerikaanse industrie hoopt dat 2011 het jaar van de elektrische auto wordt. Eindelijk hebben ze weer wat te bieden.

    Waarom wil Estland de euro?

    Een land dat conservatief budgetteert, wat heeft dat te zoeken in de eurozone? The Economist onderzoekt de vraag waarom de Esten eigenlijk aansluiting zoeken bij een potentiële ramp, de euro. Estland is het armste euroland, maar heeft ook de laagste staatsschuld: slechts 8 procent van het BBP. In tegenstelling tot Griekenland, Portugal en Italië is het land niet gematst. Het is een voorbeeld voor andere lidstaten, die er goed aan zouden doen het Estlandse medicijn van zuinigheid te drinken. Maar volgens The Economist heeft de eurozone grote voordelen voor het land zelf. Als het mis gaat, dan rekent Estland erop dat het een deel zal erven van de opvolger, de noordelijke 'Hanze'-euro
     
    Zie ook het FTM-dossier over de euro-crisis. 
     
    Bron: Economist 
     
     
    Euro -12 ct 
    De schuldencrisis heeft hard toegeslagen in 2010. Van de wereldmunten heeft de euro daaronder het meest geleden. Ten opzichte van de dollar verloor de euro in 2010 12 cent. 
    Een van de sterkste munten bleek de Zwitserse frank, die een all time high noteerde. De munt geldt als veilige haven in tijden van crisis, maar de sterke stijging brengt Zwitserse banken en exporterende bedrijven in problemen
     
    Bron: Handelsblatt 
     
     
    Hoop in bange dagen
    De huizenprijzen als economische indicator. De Britten klampen zich vast aan ieder economisch grassprietje hoop. En voor het eerst sinds mei dit jaar stijgen ze. Ietsje dan. Is dit een teken dat de economie opleeft? Of is het een voorbode van de aanwakkerende inflatie in 2011?
     
    Bron: Telegraph 
     
     
    2011: jaar van de elektrische auto
    Met de komst van Chevy Volt,  een hybride auto, verwachten Amerikaanse marktvorsers dat het elektrische rijden de norm wordt. Het omslagartikel van Business Week is gewijd aan de opkomst van de elektrisch aangedreven auto. En introduceert daarbij mooie begrippen als 'range anxiety'. De batterijen garanderen immers nog steeds niet een non-stop Amsterdam-Parijs. Maar het punt is, zo laat Business Week vertellen, dat elektrisch rijden enkele voordelen heeft die echt worden gewaardeerd: het onmiddellijk beschikbare vermogen, het stille glijden. De combinatie met belastingvoordelen zou de Amerikaanse auto-industrie nieuw leven kunnen inblazen. Must read voor auto-liefhebbers.
     
     

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 258 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren