Newswatch 4 feb 2011

4 Connecties

Onderwerpen

Airbus Boeing

Werkvelden

Financiële crisis Banken

De 'orgie van schulden' in de financiële sector, bankiers vullen hun zakken opnieuw en Airbus profiteer van de miskleunen van Boeing. Plus: de wereldeconomie raakt op stoom.

Orgie van schulden
Ook in de VS wordt de oorzaak van de financiële crisis onderzocht. Eind januari kwam de Financial Crisis Inquiry Commission met haar rapport van 633 pagina's. De onvolprezen business-journaliste Bethany McLean (Vanity Fair, Slate) haalde het rapport door de mangel. Het is een grote orgie van schulden. Verbijsterend, zegt McLean. 
 
"Evidence of CEO stupidity aside, what most struck me was this statistic: From 1978 to 2007, the amount of debt held by the financial sector increased twelvefold, from $3 trillion to $36 trillion."
 
En wat was de reactie daarop van mannen als Chuck Prince (ex-Citigroup): "I did not know."
 
Zeer leesbare analyse, die eindigt met de ook voor Nederlandse bankiers relevante en uiterst wrange constatering dat er bij de banken niemand persoonlijk verantwoording neemt. 
Bron: Slate
 
 
Bankiers vullen hun zakken
Ja hoor: de beloningen van Nederlandse bankiers zijn terug op het niveau van voor de crisis. Het Financieel Dagblad onderzocht de salariëring  door beloningsadviseurs en bankiers te peilen. Volgens een anonymus zijn er zelfs stijgingen van tot 50 procent. Als gevolg van de discussie over bonussen, stijgt vooral het vaste salaris. Dat van zakenbankiers is bijvoorbeeld gestegen van €120.000 naar €180.000. 
 
 
Economie op volle toeren = inflatie
Er zijn economen die denken dat het wel meevalt met de inflatie. Speciaal voor hen zet Reuters even wat cijfers op een rij. Toegegeven, wereldwijd draaien de beurzen goed,  maar overal spuiten de prijzen omhoog. Koper, olie, graan zijn duurder dan ooit.
Bron: Reuters 
 
 
Airbus 380 profiteert van ellende Boeing 787
De een z'n dood… werd eerst de productie van de Airbus-reus 380 geplaagd door tegenslag (onder meer door communicatie-misverstanden tussen Duitse en Franse arbeiders), toen was het de Boeing Dreamliner die kampte met vertragingen. En daar profiteert Airbus nu van, constateert Bloomberg. Airbus spreekt zelfs van 'unprecedented demand'. Opsteker voor de Europese industrie.
Bron: Bloomberg