Typhoon in vizier India

1 Connectie

Relaties

Recessie
0 Bijdragen

Met dank aan Khadaffi: het succes van de Navo-acties in Libië is niet onopgemerkt gebleven bij de Indiase luchtmacht. Humeurige consument prepareert zich online voor kerst. Plus: de Duitse Klaas Knot haalt uit naar euro-afspraken.

 60 procent consumenten somber

Met geld smijten is uit. De economische vooruitzichten hebben consumenten voorzichtig gemaakt. Een op de drie Amerikanen heeft geen enkele financiële reserve. Onderzoek van Nielsen. In Europa kunnen vooral de Fransen wel een roze bril gebruiken. "A recessionary mindset is growing among consumers as more than half say they are currently in a recession."
Alleen in Brazilië en India is de consument ongegeneerd optimistisch. 
Bron: Reuters 
 
 
Online uitgave sinterklaas en kerst: +een miljard
De opmars van het online-shoppen zet door. De Nederlandse consument spendeert  9,2 procent van zijn kerstaankopen  bij webwinkels. Daarmee komt het totaal op 1,14 miljard euro, rekent het Engelse Center for Retail Research uit. In heel Europa is dat 40 miljard euro. Kampioen zijn de Britten.
Bron: Emerce 
 
Kritiek Duitse Klaas Knot op EU-besluiten
Gastcommentaar van de Duitse Bundesbank-president Jens Weidmann in Handelsblatt. Hij vindt dat de stabiliteit van het financiële systeem nog onvoldoende is gegarandeerd. Niet alleen de banken moeten stabieler worden gemaakt, ook het hele systeem. Grote bedreiging voor de stabiiteit is bijvoorbeeld het schaduwbankieren. Weidmann vindt dat dat aangepakt moet worden met wetgeving.
Bron: Handelsblatt 
 
Met dank aan Khadaffi: India wil Eurofighter
De Indiase luchtmacht is onder de indruk van de prestaties van de Typhoon, ook wel bekend als de Eurofighter. Dankzij de acties in Libië, die goed zijn verlopen, maakt het vliegtuig een grotere kans dan de Franse Rafale. Die is technisch gecompliceerder en duurder in onderhoud, maar goedkoper in aanschaf. 
Ook Brazilië is nog aan het wikken en wegen. Daar staan naast de Rafale ook de Saab Gripen NG en Amerikaanse F18 op de shortlist.