
De ontrafeling van een corruptieschandaal bij politie en defensie begon in 2011 met een anonieme brief aan de toenmalig ministers Ivo Opstelten (V&J) en Hans Hillen (Defensie). Volkswagen-importeur Pon zou ambtenaren hebben omgekocht. Lees meer
Nadat dit in 2011 uitlekte via de Telegraaf ontdekte Follow the Money in 2013 dat de praktijken veel wijdverbreider waren. Follow the Money beet zich vervolgens vast in het dossier, bracht de spiegeltjes en kraaltjes in kaart en reconstrueerde een dubieus aanbestedingstraject waar een half miljard euro op het spel stond. FTM viste ook belastende documenten en afschriften op van defensie-ambtenaar Jacquest Horsten - een van de hoofdverdachten in dit dossier.
Het omkoopschandaal is inmiddels ook door justitie opgepakt: eind 2017 zullen meerdere verkopers en defensie-en politieambtenaren zich moeten verantwoorden voor de strafrechter.
[Illustratie: Leon Mussche]
Slotakkoord corruptiezaak: ambtenaar Defensie moet een jaar de cel in
Justitie wil voorbeeld stellen in corruptiezaak Politie en Defensie
Oud-minister van Defensie Hans Hillen wilde corruptiezaak intern afhandelen
Corruptiezaak: militaire inlichtingendienst had nepbedrijf zonder het zelf te weten
Omkopen voor tonnen, schikken voor 3000 piek
Het vingerwijzen is begonnen in corruptieproces bij politie en defensie
Corruptieschandaal politie en defensie roept vragen op over klassenjustitie
Justitie schikt voor 2 miljoen met Renault: wat voorafging
Omkopingspraktijken Peugeot afgekocht voor 2 miljoen. Wie volgt?
Corrupte auto-importeur Pon opnieuw in opspraak
Nieuwe ronde, nieuwe kansen bij aanbesteding politievoertuigen
De corruptie-affaire rondom de aanbesteding van de Nederlandse politievoertuigen zorgde ervoor dat Ivo Opstelten het contract met Volkswagen-importeur Pon vorig jaar beëindigde. In de nieuwe aanbesteding krijgen nu meer partijen een kans om te leveren. Dit tot opluchting van voormalig leveranciers. Hun geduld wordt nog wel op de proef gesteld.
Nieuwe opzet
Ondanks dat vijf inkoopmedewerkers op non-actief zijn gesteld, bleef het nadien angstvallig stil met betrekking tot het strafrechtelijke onderzoek en de nieuwe aanbestedingsprocedure. Daar is nu deels verandering in gekomen door de eerste marktconsultatie die dinsdag plaatshad bij het politiedienstencentrum in Zeist. De grootste verandering is dat het wagenpark van de politie, circa 11 duizend voertuigen, níet meer als één perceel wordt aanbesteed. Dit was in de vorige aanbesteding wel het geval. Toen werd er gezocht naar een hofleverancier die álle gevraagde auto’s– van kleine stadsauto tot middenklassers tot busjes – moest kunnen leveren. Daardoor vielen merken als Volvo en Mercedes snel af. ‘Onze A-klasse paste niet in een segment waardoor we ‘nee’ moesten antwoorden. En dan lig je er direct uit,’ luidde een eerdere teleurgestelde reactie van Frits Bijvoet, voormalig senior accountmanager van Mercedes-Benz Nederland die onder meer verantwoordelijk was voor het binnenhalen van (overheids)tenders. De enige partij die in alle segmenten kón leveren, en alle opbouwwerkzaamheden kon verzorgen, was het familiebedrijf Pon die de afgelopen jaren volop Golfjes, Polo’s en Tourans mocht afleveren nadat deze door zijn dochtermaatschappij Honac was voorzien van alle daklichten, inbouwapparatuur en stripings.'We willen discussiepunten uit de vorige aanbesteding voorkomen. Toen werd alles in één bulk aangeboden waardoor veel bedrijven kansloos waren'Das war einmal. Het politiewagenpark wordt dadelijk opgeknipt in circa 10 segmenten, variërend van kleine patrouilleauto’s tot ME-bussen tot onherkenbare middenklassers. Vervolgens zal er pér segment een leverancier worden aangesteld die mogelijk ook verantwoordelijk wordt voor alle inbouw- en opbouwwerkzaamheden. ‘We willen discussiepunten uit de vorige aanbesteding voorkomen. Toen werd alles in één bulk aangeboden waardoor veel bedrijven kansloos waren,’ zegt politiewoordvoerder Helma Huizing. ‘Daarom kiezen we nu voor het opdelen in meerdere segmenten. We willen nog wel graag één aanspreekpunt voor alle extra’s, zoals de daksets. Hoe we dat precies gaan doen is nog niet zeker, dat hebben we gisteren voorgelegd tijdens de eerste marktconsultatie.’
Royale overgangstermijn
Een eerste reactie uit de markt is positief. ‘De consultatie is goed verlopen, we konden vragen stellen en de nieuwe opzet biedt weer kansen voor meerdere spelers. Het is niet meer helemaal dichtgetimmerd zodat maar één club kan winnen,’ zegt een medewerker van een opbouwbedrijf die gisteren aanwezig was in Zeist. Hij wenst anoniem te blijven vanwege een mogelijke comeback als leverancier. Zijn grootste kritiekpunt betreft de uiterlijke gunningsdatum, die is vastgesteld op 1 juli 2016. Op die datum moeten de verschillende segmenten gegund zijn aan meerdere voertuigenleveranciers. Tot die tijd zal Pon echter nog gewoon Volkswagens afleveren binnen het afgesloten overbruggingscontract. Een snelle rekensom leert dat Pon dan nog twee jaar kan doorleveren nadat Opstelten in de kamer aangaf dat het contract niet meer te rechtvaardigen was.'Dat lijkt mij een nogal royale termijn'Deze lange looptijd kwam begin dit jaar ter sprake tijdens een Algemeen Overleg. CDA-Kamerlid Peter Oskam verbaasde zich er toen over. ‘De Minister meldt dat er een overbruggingscontract tot 1 juli 2016 is. Dat lijkt mij een nogal royale termijn,’ constateerde het Kamerlid, die vervolgens aangaf dat de CDA-fractie het belangrijker vindt dat het nieuwe aanbestedingsproces onder controle en integer is. De opbouwer is minder mild. ‘Het moet nog worden aangetoond, maar er loopt een strafrechtelijk onderzoek naar inkoopmedewerkers van de politie en leverancier Pon wordt onderzocht. Er is rook, er is vuur, en dan kun je toch geen overbruggingscontract van 18 maanden afsluiten met zo’n bedrijf?’ Volgens Jean Fransman, woordvoerder van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, was er geen andere optie. ‘Het is een grote, complexe aanbesteding en de les van vorige keer is dat zo’n aanbesteding heel zorgvuldig moet gebeuren. En tussendoor moet de politie wel kunnen beschikken over voertuigen.’
14 Bijdragen
Point
Bijna geen enkele auto, ook VW's niet ,zijn bestand teggen politieagenten die plankgas over die miljoen verkeersdrempels in Nederland razen. Daar gaat elke auto in korte tijd helemaal stuk van, maar Pon heeft daar, door hun langjarige expertise een technsche oplossing voor gevonden. Dat zie ik al die andere aanbieders echt niet na doen.
Maar het wordt natuurlijk een politieke oplossing waarbij ook anderen naast Pon (je kan er niet omheen) een order MOETEN krijgen en dan is kwaliteit totaal niet belangrijk. Tot verdriet van het Politie korps, maar wie kan dat wat schelen. Hé, we zijn nu, heus echt waar, helemaal integer, toch?
dicko
PointOverigens liggen de meest drempels in 30 km gebieden, en daar kunnen (vanwege de weginrichting) en mogen (vanwege de max plus van 20 km/u bij het voeren van toeters en bellen) de koddebeiers al niet 'plankgas razen'.
Denk dat het daarom wel zal meevallen. En anders de agenten maar aanspreken op verantwoord verkeersgedrag. Iemand achterna zitten of met spoed naar een melding moeten is één, nog 50 anderen in levensgevaar brengen is een (ongewenste) tweede.
Point
dickodicko
PointOverigens is mbt de gedragskaders voor de politie in het verkeer eea ook gewoon na te lezen op politie.nl, ik neem aan dat je daar vanaf het intranet van Pon ook bij kunt.
Freekr
PointPoint
FreekrHilterman
PointZelfs de beste auto is totall loss wanneer die met voldoende snelheid op een boom geparkeerd wordt.
Het geniale van de PON aanpassingen zal wel niet verder gaan dan een straffer geveerd onderstel met wat zwaardere ophangdelen.
Daar kan een fabrikant als Mercedes met zekerheid aan voldoen.
Zolang je als fabrikant in staat bent een S klasse te panzeren zonder dat de rijeigenschappen daar ernstig onder lijden kun je echt wel een paar gewone Benzen aanpassen voor die geweldige piloten die als politie ambtenaar met zoveel spoed naar de plaatselijke Chinees willen raggen voor een warme hap.
Point
HiltermanHilterman
PointIk heb hier een aardig mapje met eerste klas wanprestatie liggen over de dienstverlening van de Nederlandse politie.
Kort samengevat: lomp intimiderend gedrag, niet in staat op een fatsoenlijke manier een aangifte op te nemen of u moet het maken van acht grammaticale blunders in een half A4tje normaal vinden.
Pas na tig keer herinneren, vijf maanden na het incident een getuige bellen en die dan af doen als onbetrouwbaar omdat de getuige niet onmiddellijk antwoord kan geven op een vraag over een detail.
Voeg daar bij het weigeren aangiften op te nemen.
Misbruik van de vermeende antecedenten van een burger omdat het te lastig is dat de betrokkene bij verstek werd vrijgesproken van een absurde aantijging.
In strafzaken volgen in 95% veroordelingen. Vrijspraak bij verstek is een redelijk unicum.
Klachtenafhandeling is identiek aan wij van WC eend.
Wanneer dit nog niet voldoende is volgt deel twee met nog meer prutswerk. Mijn mening: de Nederlandse politie is veruit de beroerdste in heel Europa. Matig geselecteerd, en slecht opgeleid.
Point
HiltermanHilterman
PointLaten we het bij de feiten houden.
De vorige grote inkoop order werd aan PON gegund omdat alleen PON aan de voorwaarden kon voldoen.
Een kwestie van voorwaarden zo opstellen dat alleen Volkswagen alle voertuigen zoals gevraagd kon leveren.
Niet alleen bij voertuigen ook bij wapens is sprake van ongeoorloofd handelen bij de inkoop.
De aanbesteding voor een nieuw dienstwapen moest ook opnieuw gedaan worden.
Ernstige klachten over het politieoptreden worden afgehandeld door een part time medewerker die de direct betrokken politie ambtenaren niet eens hoort.
De aangevoerde excuses zijn: ziek, niet bereikbaar.
Vreemd even bellen naar de vestiging waar deze ambtenaren werkzaam zijn levert meteen een afspraak op.
De aangerichte ravage wordt vervolgens een leermoment voor de politie organisatie genoemd.
Geen wonder dat de dames en heren in blauw weinig respect krijgen op straat. Ze verdienen dat respect niet zolang gegronde klachten over het politieoptreden niet ernstig genomen worden.
De manier waarop klachten afgehandeld worden geeft duidelijk aan dat de politieorganisatie burgers met klachten niet serieus neemt.
Zolang dat zo is zal de erbarmelijke kwaliteit van de dienstverlening niet verbeterd worden.
Point
HiltermanHilterman
PointErgeren doe ik me niet meer, dat stadium ben ik al lang voorbij. Incompetente prutsers kunnen mij niet langer ongestraft duperen.
Advocaten genoeg die schade ontstaan uit ambtelijke incompetentie maar wat graag voor de rechter brengen.
De eerste schade vergoeding ter grote van het maandsalaris van een minister is al binnen. De tweede volgt binnenkort.
Grizzly Guitars
Wat echter zeker net zo verschrikkelijk is, is dat er een volslagen gebrek aan kennis en vaardigheden bestaat bij het inkoop management van de afdeling inkoop. Er wordt uit pure onkunde en ongekende arrogantie niets gedaan met de wensen, kennis en kunde van de werkvloer.
Ofwel, er worden door het management inkoop (die als burger ambtenaar geen enkel benul heeft van de politie) opdrachten verstrekt voor zaken waar geen enkele politiemedewerker op straat op zit te wachten.
Politie specialisten van de werkvloer doen soms vele jaren onderzoek naar betere middelen en worden vervolgens totaal genegeerd en opgezadeld met volslagen nutteloze zaken die ongebruikt in de kast verdwijnen.
Vele miljoenen belastinggeld door vergrote ego's en onkunde verspild.