
Kunnen we ons monetaire systeem op een eerlijker manier organiseren? Lees meer
Waarom is de creatie van geld in handen van – particuliere – banken? En moet dat altijd gepaard gaan met schuld? Ofwel: kunnen we ons monetaire systeem op een eerlijker manier organiseren?
Dat zijn vragen waar menig econoom zijn tanden op heeft stukgebeten. Toneelgroep De Verleiders zette een brede discussie in gang door op te roepen tot een burgerinitiatief. Met 120.000 handtekeningen moest de politiek wel reageren en nadenken over de aard en het wezen van ons geld en hoe het wordt gecreëerd. Dat leidde tot een opdracht voor de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) om onderzoek naar geldschepping te doen.
Op Follow The Money begon het debat in 2015, toen auteur en voormalig bankenlobbyist Robin Fransman reen open brief aan het toneelgezelschap schreef, die werd beantwoord door Martijn Jeroen van der Linden, bestuurder van de stichting Ons Geld. Daarnaast gaven tientallen lezers in het discussieforum hun visie op wat misschien wel de grote vraag van het moment is: van wie is ons geld eigenlijk?
Niet burgers maar banken profiteren van de renteverhoging van de ECB
Aan een digitale euro die niet met banken concurreert, heeft niemand iets
Als we de economen van morgen niet anders opleiden, blijft de wereld op dezelfde voet doorgaan
Geld bepaalt alles, maar bijna niemand snapt het. Reis door onze kaart en ontdek hoe ons geldstelsel in elkaar zit
De ECB deelt miljarden uit aan private banken en stuurt onze overheid de rekening
De belastingbetaler mag nu ook de verliezen van De Nederlandsche Bank betalen
De ontrafeling van ons geldstelsel
Nederlandse regering presenteert voor het eerst een visie op de digitale euro
Wordt digitaal contant geld programmeerbaar, en gekoppeld aan je identiteit?
De strijd om het digitale geld is losgebarsten
© Micha Huigen
Wordt digitaal contant geld programmeerbaar, en gekoppeld aan je identiteit?
Wereldwijd werken centrale banken aan hun ‘eigen’ digitale munt, als equivalent van contant geld. Die kan het beste worden gecombineerd met een nieuwe digitale identiteit voor iedereen, menen veel beleidsmakers. Critici zijn bezorgd over de mate van controle en surveillance die zo’n systeem biedt. ‘Veel technocraten zijn zich van geen kwaad bewust. Ze zullen het met de beste bedoelingen fout doen.’
We staan ‘aan de vooravond van iets heel groots, namelijk een verandering van het totale financiële landschap,’ zei Wopke Hoekstra eind vorig jaar in de Tweede Kamer. Hoekstra, toen nog minister van Financiën, doelde op de ‘digitale euro’, waartegen centrale banken zich jarenlang hebben verzet.
Terwijl de wereld de afgelopen decennia in hoog tempo is gedigitaliseerd en de effecten daarvan in vrijwel elke geleding van de samenleving merkbaar zijn, leek het oudste betaalsysteem onaantastbaar. Bankbiljetten worden sinds 1661 gedrukt en munten worden al sinds de oudheid geslagen, maar nu doet de CBDC zijn intrede: central bank digital currency. Dat is de revolutie waarop Hoekstra doelde: de digitalisering van contant geld. Joe Biden, de president van de Verenigde Staten, gaf in maart dit jaar opdracht de implementatie van CBDC’s te verkennen.
De grote vraag is hoe dat nieuwe geldsysteem eruit zal zien. Van de keuzes die centrale banken de komende tijd maken, hangt veel af: onder andere onze privacy en onze keuzevrijheid. Sommige experts vrezen dat de komende tijd de basis wordt gelegd voor een ‘dystopische’ samenleving.
Wat is digitaal geld?
Een CBDC is niets anders dan een digitale munt van de centrale bank, dezelfde instantie die onze (cash) munten en bankbiljetten uitgeeft. Alleen: de digitale pendant van contant geld bestaat nog niet.
Intussen geldt: cash betalen doen we steeds minder. Tegenwoordig gebruiken we voor bijna alle transacties – pinnen, chippen, overschrijvingen en Tikkies – het saldo op onze bankrekening (ons ‘deposito’). We betalen dan weliswaar digitaal, maar anders dan bij muntgeld wordt dat ‘digitale deposito’ niet door de centrale bank gestut.
Banken werden in 2008 met miljarden overeind gehouden, omdat hun klanten anders hun tegoeden daar zouden verliezen
Dat is het probleem in een notendop: we worden gaandeweg afhankelijker van commerciële banken voor het betalingsverkeer en het bewaren van ons geld. Omdat commerciële banken tegenwoordig onze digitale deposito’s beheren, kunnen zij vervolgens makkelijk terugvallen op tal van vangnetten van de staat. Zo werden banken in de crisis van 2008 met miljarden aan belastinggeld overeind gehouden, omdat hun klanten – burgers – anders hun daar gestalde tegoeden zouden verliezen.
Een veilig alternatief voor commerciële banken
Om die publieke afhankelijkheid van commerciële banken te verminderen, adviseerden meerdere onderzoekscommissies de taken van banken te scheiden. Tegoeden garanderen en het dagelijkse betalingsverkeer regelen kon je beter apart houden van de commerciële belangen en speculaties (lees: de financiële avonturen) van banken.
Nederland moest daarom gaan experimenteren met ‘digitale vormen van contant geld’, om zo een ‘daadwerkelijk alternatief’ voor commerciële banken te creëren, stelde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in 2019. Die aanpak zou ons betaalverkeer minder afhankelijk maken van commerciële banken. En bij een nieuwe crisis zou hun redding – met ons belastinggeld – dan minder noodzakelijk zijn.
Facebook zei met een eigen digitale munt te zullen komen, China is er al mee bezig
De WRR noemde de oprichting van een publieke depositobank als goede optie. Dan zouden burgers hun geld kunnen bewaren bij een veiliger, want niet-commerciële bank. Dat advies werd echter niet opgevolgd. Het kreeg ook elders weinig tractie.
Wat wel veel aandacht kreeg: de ontwikkeling van een CBDC. Dat was deels omdat Facebook zei met een eigen digitale munt te zullen komen (de libra), deels omdat China al met zo’n munt bezig is. FTM beschreef eerder dit jaar waarom allerlei centrale bankiers zo’n CBDC ineens omarmden.
De opmars van de CBDC
Volgens de CBDC Tracker van The Atlantic Council hebben negen landen inmiddels een eigen digitale munt geïntroduceerd, al zijn dat geen imposante economieën, en lopen er proeven in veertien landen. De Nederlandsche Bank (DNB) wil in Europa een voortrekkersrol spelen. Zo’n digitale munt van de centrale bank zal naast de huidige geldsystemen bestaan. Je hebt dan een gewone bankrekening, plus een CBDC-rekening.
Naast veiligheid en stabiliteit worden andere voordelen genoemd. Zo zou een CBDC volgens DNB bijdragen aan ‘diversiteit in de betaalmarkt’ en aan ‘efficiëntie grensoverschrijdende betalingen’. Ook zou het een uitgelezen oplossing zijn voor mensen die geen commerciële bankrekening kunnen openen.
Dat laatste is vooral voor mensen in armere landen van belang, betoogde koningin Máxima vorige maand. Ze deed dat in haar hoedanigheid van ‘Speciale pleitbezorger van de VN secretaris-generaal voor inclusieve financiering voor ontwikkeling’.
#CBDCs can help overcome some barriers facing the unbanked, write Agustín Carstens and H.M. Queen Máxima of the Netherlands, the United Nations Secretary-General’s Special Advocate for Inclusive Finance for Development @UNSGSA @koninklijhuis @ProSyn https://t.co/C8VXHvDSZ2 pic.twitter.com/aTqJdeTCa2
— Bank for International Settlements (@BIS_org) April 18, 2022
Maximá schreef: ‘Volgens de Wereldbank zijn er wereldwijd 1,7 miljard volwassenen zonder bankrekening. Zonder toegang tot diensten van de formele financiële sector zijn ze genoodzaakt hun heil elders te zoeken, vaak tegen hoge kosten en met groot risico. Deze financiële uitsluiting houdt ze gevangen in armoede, beperkt hun kansen, en verhindert dat zij zichzelf kunnen beschermen tegen moeilijke tijden. Het smoort hun hoop op een betere toekomst.’
Digitaal geld als wegbereider voor digitale identiteit
Máxima schreef haar pleidooi voor CBDC’s samen met Agustín Carstens. Hij is de directeur van de Bank for International Settlements (BIS), het samenwerkingsorgaan van de centrale banken. De BIS houdt zich, net als de Europese Centrale Bank (ECB), al langer bezig met CBDC’s en coördineert veel processen op dat gebied. Zo publiceerde de BIS een aantal rapporten over het nieuwe geld namens de centrale banken van de eurozone plus die van Engeland, Zwitserland, Zweden, Canada, Japan en de Verenigde Staten.
Een van de processen waarover de BIS zich buigt, is de registratie van personen. Momenteel kun je je bij online betaalsystemen aanmelden met bijvoorbeeld een paspoortkopie, of door eerst een kleine overschrijving te doen vanaf een eerder geverifieerde (commerciële) bankrekening. Maar de BIS vindt dat onvoldoende en wil het systeem beter wapenen tegen identiteitsfraude. De bank benadrukt daarom dat ze graag ziet dat ‘een digitaal identiteitssysteem, dat informatie uit verschillende bronnen kan combineren,’ een ‘belangrijke rol’ zal spelen.
Ook de ECB, die zich eveneens buigt over de vorm waarin je zo’n CBDC kunt gieten, denkt er zo over. Silvio Panetta, lid van de raad van bestuur van de ECB, zei eind 2020 in een toespraak dat geld ‘opnieuw moet worden uitgevonden’ en noemde daarbij digitale identiteit als een ‘element van onze strategie’. De Nederlandse centrale bank sluit zich daarbij aan: ‘Zonder op toekomstig beleid vooruit te kunnen lopen,’ schrijft DNB in antwoord op vragen van Follow the Money, ‘kunnen we zeggen dat een Europese e-Identity erg belangrijk is om in de toekomst een digitale euro-rekening of -wallet aan te kunnen houden.’
De vraag is wat de gevolgen van die koppeling zijn. BIS-directeur Agustín Carstens zei eerder: ‘Bij cash weten we niet wie vandaag een briefje van honderd euro gebruikt, of een briefje van honderd peso. Met CBDC zullen centrale banken volledige controle hebben over de regels en wetten die het gebruik zullen bepalen.’
Dat zorgt voor een ‘nieuwe set aan ethische dilemma’s en sociale vragen die nu nog niet worden gesteld’
Financieel journalist Izabella Kaminska waarschuwde daar vorig jaar in de Financial Times nadrukkelijk voor. Als CBDC gekoppeld wordt aan ‘persoonlijke rekeningen met persoonlijke gegevens, kredietgeschiedenis en andere relevante informatie,’, schreef ze, zorgt dat voor een ‘nieuwe set aan ethische dilemma’s en sociale vragen die nu nog niet worden gesteld’. ‘Als geld ID-gebaseerd wordt, [..] hoe ver moet dat persoonlijke dossier reiken? Welk soort niet-monetaire informatie moet erin worden opgenomen of eruit weggelaten? In welke mate moeten rekeninghouders derden de toegang tot hun gegevens kunnen weigeren? Aan wie kan de overheid het beheer en de exploitatie van deze systemen toevertrouwen, en hoe kunnen wij hen ter verantwoording roepen?’
Privacy
Er zijn talloze ontwerp- en beleidskeuzes rond CBDC’s. Belangrijk om de stabiliteit te waarborgen is dat de centrale bank het geld uitgeeft en de rekeningen beheert. Krijgen we dan straks een speciale app van de centrale bank? Die kans is niet groot. Vermoedelijk zal alle dienstverlening rond het centralebankgeld door een commerciële bank, een betaalinstelling als Visa of Mastercard of grote techbedrijven worden gedaan. Die zijn creatiever en innovatiever, aldus de BIS. Bovendien zijn centrale banken niet toegerust op zulke grote operationele taken.
Ook rond digitale identiteit zijn er tal van keuzes te maken. Centrale banken erkennen de gevoeligheid daarvan. ‘De combinatie van transactie, geolocatie, sociale media en zoekdata is aanleiding voor serieuze zorgen over datamisbruik en persoonlijke veiligheid,’ schrijft de BIS. Daarom is privacy belangrijk, net als een ‘voorzichtige aanpak’ inzake digitale identiteit.
Welke online diensten straks gebruik zullen maken van toekomstige systemen om jezelf digitaal te legitimeren en welke informatie daarbij wordt uitgewisseld, is niet duidelijk. Het zou heel minimaal kunnen. Maar onderzoeker Ana Beduschi, die voor de Britse overheid onderzoek deed naar corona-paspoorten en digitale identiteit, is beducht voor grotere plannen. Ze waarschuwde in Data & Policy, een tijdschrift van de universiteit van Cambridge, dat aan een digitale identiteit ook ‘digitale gedragskenmerken waaronder activiteit op sociale media, online zoekgeschiedenis en online aankoopgeschiedenis’ kunnen worden gekoppeld. Dan wordt digitale identiteit een nieuw surveillance tool.
Momenteel worden verschillende systemen voor legitimatie en identificatie overwogen. Centrale banken hebben zich nog niet uitgesproken welk soort identiteitssysteem volgens hen het beste zou zijn. Ook de BIS laat zich daar niet over uit. Wel benadrukt ze dat een algemeen, wereldwijd geldend e-ID-systeem niet nodig is.
Programmeerbaar geld
Digitaal centralebankgeld zit nu in een fase van pilots en discussie. Een heet hangijzer voor de toekomstige architectuur is programmeerbaarheid. De uitgever van de munt kan bij digitaal geld mogelijk bepalen hoe – of wanneer – dat kan worden besteed.
´Je kunt denken aan smart contracts, waarbij het geld wordt geprogrammeerd zodat het alleen afgegeven wordt zodra iets gebeurt,’ zei onderdirecteur Sir Jon Cunliffe van de Bank of England (de Britse centrale bank), vorig jaar zomer tegen Sky News. ‘Denk bijvoorbeeld aan zakgeld voor kinderen dat geprogrammeerd kan worden, zodat het niet voor snoepgoed gebruikt kan worden. Er is een scala aan mogelijkheden.’
Er is veel discussie over de technieken achter CBDC, en de verschillende manieren om zulk geld vorm te geven. Bij programmeerbaar geld wordt vaak verwezen naar distributed ledger technology (DLT), waarbij transacties in een soort ‘grootboek’ worden bijgehouden. Ook blockchain is een vorm van DLT.
De BIS stelt dat CBDC hoe dan ook zo’n grootboek nodig heeft: een bestand met informatie over wie wat heeft betaald, aan wie, en wanneer. In veel CBDC-prototypes wordt voor DLT gekozen, aldus de BIS, die zelf drie proefprojecten bij de ‘BIS Innovation Hub’ heeft lopen die allemaal draaien op DLT. Ook de ECB experimenteert met blockchain.
Volgens BIS-directeur Carstens moeten de CBDC’s van verschillende landen straks inwisselbaar zijn. Ze moeten ‘elkaars taal spreken’, zei hij begin dit jaar op de Universiteit van Frankfurt. ‘DLT kan worden gebruikt om de verschillende CBDC’s te verbinden.’
Illegale activiteiten moeten worden tegengegaan, aldus de BIS, waardoor gebruikers toestemming moeten krijgen voordat ze kunnen deelnemen
Let wel: als voor blockchain wordt gekozen, zal de structuur niet lijken op die van bitcoin, waaraan iedereen kan deelnemen. Illegale activiteiten moeten worden tegengegaan, aldus de BIS, waardoor gebruikers toestemming moeten krijgen voordat ze kunnen deelnemen. Het CBDC-systeem zal dus niet volledig decentraal zijn.
Binnen de lobby voor digitale identiteitstoepassingen geniet blockchain een grote voorkeur, schreef FTM eerder. Zo wilde lobbyclub ID2020 de keuze voor blockchain al in 2020 vastleggen in een rapport over het coronapaspoort, een voorloper van een digitale identiteit, stelt adviseur en Harvard-hoogleraar Elizabeth Renieris. Volgens haar werd die passage na haar kritiek verwijderd. Ook het samenwerkingsverband Good Health Pass Collaborative heeft een voorkeur voor blockchain.
Dezelfde partijen die graag blockchain willen voor digitale identiteit, opteren vaak ook voor een CBDC op basis van deze techniek. Eind maart riep Accenture, mede-oprichter van ID2020, nog op tot een blockchain-CBDC.
Met programmeerbaar geld zijn de mogelijkheden eindeloos. Burgers kunnen zelf bepaalde ‘regels’ instellen, oppert DNB: ‘Zo kunnen huishoudens er bijvoorbeeld voor kiezen om bepaalde transacties zoals het overmaken van de huur uit te voeren op het moment dat het salaris wordt gestort.’ Maar de uitgevende instantie kan geld ook zelf oormerken. Geld bedoeld voor zorguitgaven kan dan aan niets anders worden besteed, aldus DNB. En ‘uiteraard zijn meer toepassingen denkbaar’.
Zolang CBDC naast het gangbare geldsysteem bestaat, maakt zo’n ‘oormerk’ weinig verschil: je kunt immers nog steeds contant betalen, of met je bankpas. Maar zodra burgers hun commerciële geld in economische crises voor het centrale bankgeld inwisselen en CBDC de nieuwe standaard wordt – een scenario dat centrale banken serieus nemen – hebben zulke toepassingen plots grote consequenties.
Programmeerbaar geld kan gedrag verhinderen ‘dat gezien wordt als sociaal schadelijk,’ zei de directeur van de Bank of England Tom Mutton afgelopen zomer. Dat zou wel een inperking van iemands vrijheden zijn, haastte hij zich erbij te zeggen.
Blockchain-expert Henk van Cann acht die combinatie van programmeerbaar geld en digitale identiteit ‘bijna dystopisch’: ‘Op de lange termijn kun je je afvragen: start mijn auto straks nog als ik niet aan de CO2-bijdrage heb voldaan? Als cash verdwijnt en je hebt alleen je mobiel om met CBDC aankopen te doen, kun je simpelweg niet langer afrekenen wanneer je wilt.’
Volgens The Atlantic Council lopen er momenteel geen proeven met programmeerbaar geld. ‘Dit zijn hooguit theoretische zorgen, en de kans is klein dat zij terugkomen in enig CBDC-project in de eerste fase.’ Van Cann ziet dat anders. ‘Sommigen zeggen dat zo’n situatie nog heel ver weg is. Ik hoop het. Maar we moeten er vandaag voor zorgen dat het niet ooit mogelijk wordt. Technisch is het around the corner.’
Programmeerbaar geld wordt interessant wanneer een CBDC wordt geïntroduceerd dat als een soort helikoptergeld wordt uitgestrooid. Daarbij wordt geld direct aan burgers gegeven, zonder dat daarvoor iets wordt terugverlangd: gratis geld. Dat instrument kan in tijden van crises nuttig zijn om de economie te stimuleren.
Zulk helikopter-CBDC ‘wordt mogelijk gemakkelijker als CBDC-rekeningen zijn ingeburgerd. Helikoptergeld kan ook programmeerbaar worden, met voorwaarden zoals een vervaldatum op een specifieke datum of de eis het geld in specifieke domeinen uit te geven,’ opperde de denktank World Economic Forum. Je zou mensen zo kunnen verplichten het alleen aan bepaalde posten uit te geven: huur, elektriciteit, voedsel of medicijnen.
Wensdroom of nachtmerrie
Een koppeling tussen CBDC en digitale identiteit is ‘onwenselijk’, zegt hoogleraar ontwikkelingseconomie Irene van Staveren tegen Follow the Money. ‘Met name vanwege de verleiding om het geld programmeerbaar te maken, wat vrijheden kan inperken en groepen kan discrimineren.’
Met een aan identiteit gekoppeld en programmeerbaar geldsysteem lijken wensdromen als ‘sociaal schadelijk gedrag onmogelijk maken’ en ‘volledige controle’ haalbaar, zeker in een scenario waarbij CBDC de belangrijkste of zelfs enige overheidsmunt is. Maar: ‘Wat sociaal wenselijk gedrag is, is in een democratie aan de politiek,’ zegt Kamerlid Mahir Alkaya (SP). Hij is namens de Tweede Kamer de rapporteur digitaal centralebankgeld en mede-auteur van het recente parlementaire rapport erover.
Tegen Follow the Money zegt hij: ‘Ik zou zeer terughoudend zijn met programmeerbaarheid. Daarmee bouw je politieke opvattingen in een munt in die eigenlijk van iedereen is. Vind je het de verantwoordelijkheid van de overheid dat kinderen niet te veel suikerspinnen eten? Dan kun je dat inbouwen. Dat je onder de 12 jaar geen energiedrank mag kopen? Kan ook. Maar dat zijn politieke besluiten.’
De politiek is echter niet in staat een serieuze rol te spelen in de besluitvorming rond CBDC, stelt Alkaya. ‘De enige manier waarop nationale parlementen invloed hebben, is door in debat te gaan met hun minister van Financiën. Die gaat vervolgens naar de Eurogroep. En die ministers mogen dan de ambtenaren van de ECB adviseren. Dat de ECB onafhankelijk is, daar is wel wat voor te zeggen, maar nu wordt de precieze invulling van bijvoorbeeld een proefproject dat afgelopen jaar is gestart, achter gesloten deuren ontwikkeld door technocraten. Terwijl die projecten juist zo belangrijk zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er nog veel verandert aan de belangrijkste ontwerpkeuzes als er over twee jaar een advies ligt.’ Een woordvoerder van de ECB liet weten hierop niet te willen reageren.
‘Pilots moeten open zijn, zodat er feedback vanuit samenleving en onafhankelijke wetenschappers mogelijk is, naast democratische controle vanuit het parlement,’ zegt ook hoogleraar Van Staveren. ‘Het naleven van het do no harm-principe van een liberale samenleving moet continu gecheckt worden, juist omdat met technologie meer kan dan wenselijk is. Hier ligt een parallel met de medische ethiek en de strenge checks and balances bij nieuwe ontwikkelingen zoals gentechnologie. Leer daarvan.’
‘Zoals het er nu voorstaat, is de discussie zo gespecialiseerd en technisch, dat het gevaar bestaat dat nieuwe monetaire systemen worden ingevoerd zonder dat daarop enig democratisch toezicht bestaat,’ schreef journalist Kaminska in de Financial Times. Zij acht het ‘van het grootste belang’ dat politici en centrale bankiers ‘het publiek betrekken bij de ontwikkeling van op ID gebaseerde geldsystemen’.
‘Dom’ digitaal
Digitaal geld door de overheid zelf laten uitgeven is op zich een begrijpelijk en goed uitvoerbaar idee, vindt Simon Lelieveldt, voormalig Hoofd Toezicht van de Nederlandse Vereniging voor Banken. Hij was eerder werkzaam bij DNB en is expert in financiële innovatie. Maar volgens hem moet niet de centrale bank, maar het ministerie van Financiën de uitgevende instantie zijn, net als van oudsher bij de munten het geval is.
‘Wat mij betreft is de ideale CBDC van de toekomst even dom en analoog als cash’
Lelieveldt zette zijn standpunt uiteen in ESB, het vakblad voor economen. Dat een nieuw geldsysteem ‘intelligent’ moet zijn, noemt hij een gevaarlijke denkfout. ‘Wat mij betreft is de ideale CBDC van de toekomst even dom en analoog als cash. Het moet zonder verbinding met een computer kunnen werken en zo ingericht zijn dat ook mensen met een beperking eenvoudig de digitale euro kunnen overdragen.’ Lelieveldt deelde zijn ideeën hierover met de ECB tijdens een openbare consultatie. Daaruit bleek dat veel Europeanen zich zorgen maken om hun privacy en waarde hechten aan offline gebruik.
Lelieveldt: ‘Alle ideeën over traceren, monitoren, labellen [van zulk geld] zijn schadelijke functionaliteiten. En de identiteitscontrole mag ook niet ingebakken zitten in het muntje zelf. Dat is ook niet zo bij contant geld. Je moet de controles op een andere manier uitvoeren, waarbij alleen onderzoek wordt gedaan als er een serieuze aanleiding is.’
ECB-bestuurder Silvio Panetta stelde recent dat transactie- en gebruikersdata niet zichtbaar zullen zijn voor bijvoorbeeld de centrale bank, ‘buiten wat strikt noodzakelijk is’ voor bijvoorbeeld anti-witwaswetgeving. Ook denkt men in Frankfurt na hoe ‘cash-achtige’ eigenschappen te realiseren zijn, zoals een chip die offline betalingen mogelijk maakt. Je zou dan tot 200 euro aan CBDC-tegoed op die chip kunnen zetten. Die betalingen worden niet geregistreerd. Maar anoniem wordt ook zo’n chip niet. Panetta zei dat ‘de chip biometrische authenticatie vereist voordat je hem kunt gebruiken’.
Binnen het huidige geldsysteem bestaat al veel ruimte voor inzage in de betalingsgegevens van burgers. Banken kijken voortdurend mee. Dat vloeit voort uit anti-terrorismewetgeving die na 9/11 werd ingevoerd, zegt Lelieveldt. ‘Toen ik een opdracht deed voor een bitcoin-bedrijf, belde de bank me om te vragen waar dat over ging. “Is dat een adviesopdracht?”Bizar dat we zulke gesprekken moeten hebben. We zijn het normaal gaan vinden dat banken als een soort Stasi door je hele betaalverkeer heen gaan.’
‘Sectoren als sekswerkers, juweliers en crypto-bedrijven hebben al lang geen normaal bankverkeer meer’
Het heeft iets weg van de toeslagenaffaire, zegt Lelieveldt: ook hier ontgaan de meeste Kamerleden, journalisten en burgers de consequenties. ‘Realiseer je dat de situatie echt erg is. China is helemaal niet zo ver weg. Goede doelen, maar ook sectoren als sekswerkers, juweliers en crypto-bedrijven hebben al lang geen normaal bankverkeer meer. Banken snuffelen elke betaling door. Met algoritmes worden kenmerken in kaart gebracht. Je achternaam, je geografische locatie; het werkt net als bij Belastingdienst.’
Reden te meer op je hoede te zijn voor een nieuw systeem dat geld aan identiteit koppelt. Rohan Grey, als onderzoeker verbonden aan het Willamette University College of Law, beaamt dat. Hij ziet in de transitie naar een digitaal geldsysteem waarbij anonieme transacties onmogelijk worden, ‘een gigantische, en volgens mij extreme, verandering in de toch al moeizame balans tussen privacy en burgerrechten versus nationale veiligheid en criminaliteitspreventie’. Hij noemt de bestaande plannen in een Twitterdraadje ‘gevaarlijk, sinister en sociaal schadelijk’.
Lelieveldt probeert nu op sociale media het debat aan te zwengelen en zette een jaar geleden in een document zijn zorgen uiteen. Hij benadrukt het belang van een grondrechtentoets, ook voor een nieuw geldsysteem.
Wie controleert het systeem?
Gaelle le Gars werkte tien jaar bij de Europese Commissie aan thema’s als e-government, smart cities en smart mobility. Tegen Follow the Money zegt ze te vrezen dat een Europese digitale identiteit zal zorgen voor de brede introductie van ‘cyber-physical systems’. De combinatie met CBDC beziet ze met argusogen. ‘Dat de baas van de BIS zegt dat men het systeem kan controleren, is voor burgers vrij beangstigend. Eerder dan een technisch voordeel biedt dit een politiek voordeel voor wie het systeem controleert.’
‘Het maakt natuurlijk uit wie er aan de macht is, maar u bent het in elk geval niet’
‘Zulke hegemonistische intenties passen niet in een democratisch systeem,’ zegt Le Gars. ‘En het is onethisch. We mogen nooit toestaan dat democratisch verkozen politici, laat staan dictators, in staat zijn voor te schrijven wat mensen wel en niet doen. Als u te veel drinkt, kan men u ervan weerhouden alcohol te kopen. Maar als u een ongewenst persoon bent, kan men u laten verhongeren. Het maakt natuurlijk uit wie er aan de macht is, maar u bent het in elk geval niet.’
‘De geopolitieke afweging is: een overheid is per definitie instabiel, per definitie wisselend. Overmorgen kan Trump aan de macht zijn,’ zegt Lelieveldt. ‘Dan wil je niet dat de regering met programmeerbaar geld kan zeggen: u mag alleen nog in de Trump Hotels logeren. Natuurlijk is dat voorbeeld gechargeerd, maar dit is de kern van wat er kan misgaan. Als centrale bank moet je jezelf als Odysseus aan de mast vastbinden, om alle verleidingen van traceerbaarheid en programmeerbaarheid te weerstaan.’
Ivoren toren
De gemiddelde Nederlander is amper op de hoogte van de discussie over CBDC: er is geen publiek debat over, de media besteden er weinig aandacht aan. ‘Waar de burger dit in eerste instantie nauwelijks voelt, want de girale euro op [je] bankrekening voelt al heel digitaal, gaat er een systeemverandering achter schuil die significant is,’ waarschuwt podcastmaker Reinjan Prakke in een aflevering van Het nieuwe geld.
Hij vindt CBDC op zich een goed idee, zeker als vangnet in een crisis waarin het normale financiële systeem op instorten staat. ‘Dan hebben we naast het private systeem straks een publiek systeem om op terug te vallen,’ zegt Prakke tegen Follow the Money.
Toch maakt hij zich zorgen. ‘Kun je ervan uitgaan dat alle instrumenten die we nu optuigen, niet onder druk worden opgerekt? Kijk hoe staatsobligaties nu worden opgekocht. Als je dat twintig jaar geleden aan een centrale bankier had verteld, waren zijn oren gaan klapperen. Hetzelfde kan bij CBDC gebeuren. Als je nu mogelijkheden inbouwt die, bij wijze van spreken, met één druk op de knop kunnen worden ingevoerd zodra we onder druk komen te staan, dan haal je potentieel een paard van Troje binnen.’
Hoogleraar economie Lex Hoogduin, tot voor kort voorzitter van Betaalvereniging Nederland en in 2011 nog beoogd directeur van DNB, twitterde eerder dit jaar ‘bezorgd te zijn over de ontwikkeling van de mogelijkheden die digitalisering overheden en centrale banken gaat bieden om ons leven in detail te sturen en daarmee de vrijheid te ondermijnen’.
Je hoeft geen complotdenker te zijn (ben ik niet) om bezorgd te zijn over de ontwikkeling van de mogelijkheden die digitalisering overheden en centrale banken gaat bieden om ons leven in detail te sturen en daarmee de vrijheid te ondermijnen. https://t.co/hnJlUvM4J0
— lex hoogduin (@lexhoogduin) January 8, 2022
Volgens hoogleraar Van Staveren is een ‘breder debat’ over CBDC nodig. ‘Daarin moeten de mogelijkheden en risico’s benoemd en besproken worden, zowel voor burgers als voor het financiële systeem: voor beiden moet het duidelijke voordelen bieden, zonder grote risico’s. Daarom zou ook de vergelijking gemaakt moeten worden met andere vormen van publiek digitaal geld, zoals een publieke depositobank, helikoptergeld – dat nu ook al mogelijk is – en lokale digitale munten zoals de WIR in Zwitserland en lokale community currencies.’
Wanneer Follow the Money de SP’er Alkaya, op dit terrein ’s lands best ingevoerde parlementariër, vraagt hoe hij de toekomst van CBDC’s ziet, zucht hij diep. ‘Ik maak me veel zorgen. Als we niets doen, vrees ik dat er een soort consensus ontstaat op plekken als Frankfurt. Ik ben geen complotdenker, er zit geen alomvattend plan achter. Maar veel technocraten zijn zich van geen kwaad bewust, zitten in een ivoren toren en hebben een bepaald dedain jegens de democratie, een superioriteitsgevoel: “Wij weten beter wat goed is voor de mensen.” Dat kan ertoe leiden dat CBDC straks mogelijkheden in zich draagt die het tot een heel fout systeem kunnen maken.’
‘Ze zullen het met de beste bedoelingen fout doen’, vat Alkaya zijn bezwaren samen. ‘Ik probeer dat te voorkomen. Ik wil mensen ervan overtuigen dat dit een prachtige kans is om met een publieke bank een eerlijker en stabieler financieel geldstelsel op te bouwen. Maar als we niets doen, gaat het fout. En als het eenmaal ontworpen is en het is inherent fout, dan komen we op enig moment in een dystopische samenleving terecht waarin we niet langer zelf bepalen wat we met ons geld kunnen doen.’
97 Bijdragen
Jos Ouwehand 1
Daarnaast verzuimt EU-CBDC door de opzet een andere repeterende tijdbom te ontmantelen: de afhankelijkheid van private banken die als cowboys ons geldsysteem destabiliseren.
Volgens ' Report on a digital euro'(1) pagina 12, voetnoot 18 (ECB, 2020, met dank aan Arno Wellens) is de CBDC goed voor het kunnen heffen van negatieve rente om de QE-geldpers draaiende te houden. Waarom gaat het artikel aan dit argument voorbij?
(1) https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/other/Report_on_a_digital_euro~4d7268b458.en.pdf
Frank Smit 1
Jos OuwehandGerard van Dijk 6
Frank Smitj.a. karman 5
Gerard van DijkWietze van der Meulen 6
j.a. karmanj.a. karman 5
Wietze van der MeulenAls je een evangelist met specifieke drang plaatst bij een groep voor onafhankelijke waarheidsvinding dan is dat problematisch. Clubjes als Weltschmerz (privacy first), blauwe tijger en meer complotaanhangers hebben we helaas al veel te veel. Welke geldstromen daar zitten is een aparte vraag.
https://www.ftm.nl/artikelen/de-heren-achter-de-complot-media
Wietze van der Meulen 6
j.a. karmanj.a. karman 5
Wietze van der Meulenhttps://data.efet.org/Files/Documents/Press%20releases/2021/210429_Pressrelease%20JvA%20leaving.pdf
[Verwijderd]
Wietze van der MeulenEric Smit 11
Gerard van DijkWe zijn een platform dat financieel gezond is en hebben meer dan 35 goede mensen op de loonlijst. Arno zit daar niet bij, ook niet als freelancer. We hebben hem volop kansen geboden, maar die heeft hij niet aangepakt. Als hij meent dat hij elders beter betaald kan krijgen, dan is dat natuurlijk zijn goede recht. Laat hem daar dan aan de slag gaan. Ben hem zelf even uit het oog verloren, waar werkt hij tegenwoordig?
Groet,
Eric
Jos Ouwehand 1
Eric SmitAndries Munnik 3
Jos Ouwehand"De EU heeft meer weg van een troebel platform voor lobbycratie die inwoners gebruikt i.p.v. dient."
Mooi verwoord. Die ga ik gebruiken!
Roland Horvath 7
Jos OuwehandEen confederatie is zwak en ze valt na korte tijd uiteen of ze gaat een stap verder en wordt een federatie met een centraal gezag. De EU kan niet aan de verwachtingen voldoen, ze is geen sterk centraal gezag. Ze wordt door de buitenwereld bestuurd: Door de Grote ondernemingen, de VS en de NAVO. De EU doet mee aan de oorlog in UA.
De EU heeft het niet en ze zal het nooit hebben.
GB is reeds weg en West en Midden Europese staten worden uiteen gedreven door de oorlog in UA. Met UA en met RU wordt de verhouding in de toekomst vijandig.
Vooral de 13 West Europese NAVO staten, sedert 1949-1955, begaan 'schuldig verzuim'.
De eisen van RU zijn redelijk en aanvaardbaar. Waarom moest er oorlog van komen. Omdat de VS dat willen.
Oorlog is uit de tijd want de wapens zijn te dodelijk voor de hele mensheid.
O.a. atoombommen moeten verboden worden.
Frank Smit 1
Gerard van Dijk 6
Frank Smitj.a. karman 5
Gerard van Dijkj.a. karman 5
Frank SmitGerard van Dijk 6
j.a. karmanHoe open en transparant de mensen zijn in de bitcoinwereld associeer ik niet met de elite. Integendeel het is peoples money voor het eerst in de historie van de mens. Het biedt kansen voor iedereen. Maar je moet het wel doen en het is niet zonder risico’s. Accepteer dat veel verliezen hoort bij het veel verdienen. Geduld is belangrijk en wil je meer op safe spelen bedenk dan wel niet jouw key is niet jouw coin. Maar dat zijn we al gewend van ons banksysteem. Spaargeld is uitgeleend geld aan de bank. Jij hebt een tegoed van de bank zoals dat altijd al op je bankafschrift gestaan heeft.
Bezittingen is debet op de balans. Op de bankafschrift staat jouw bezit als credit beschreven. Je bent dus een crediteur van de bank. Ik wil jouw geld ook wel bewaren hoor met een leuke negatieve rente.
[Verwijderd]
Gerard van DijkING, Volksbank en Rabo brengen allemaal negatieve rente in rekening vanaf 100.000 euro. Zij hebben ook allemaal als regel dat er wordt gekeken naar de afzonderlijke rekeningen en de bedragen worden niet bij elkaar opgeteld.
Dus heb je 500.000 euro op deze banken dan kun je dat over b.v. 5 rekeningen verdelen waar je net onder de ton blijft per rekening, en de rest op je betaalrekening. dat scheelt alweer een slok op een borrel aan negatieve rente.
Maar geld dat nu op de bank staat verdampt rap door de snel toenemende inflatie.
Gerard van Dijk 6
Kijk de volgende video vanaf minuut 50. Er zijn bronverwijzingen naar onze Europese instituties. De wetten trein brengt al onze dagelijks handelen in beeld en is inmiddels al door wetgeving vastgelegd. Journalistiek is er helaas weinig interesse voor. Gezien de consequenties zou dit op het netvlies van iedere main stream media moeten staan. Omdat dit onze vrijheid in iedere aspect van ons leven aantast.
https://m.youtube.com/watch?v=I68Bw5cdMx4
Frank Smit 1
Gerard van Dijk[Verwijderd]
Frank Smitj.a. karman 5
[Verwijderd][Verwijderd]
j.a. karmanj.a. karman 5
[Verwijderd]Leg maar uit hoe zo iets werkt.
[Verwijderd]
j.a. karmanBitcoin heeft nadelen. Het is volledig transparant, energie-intensief en langzaam in het verwerken van transacties (7 transacties per seconde). Doordat de code openbaar is, hebben ontwikkelaars andere protocollen ontworpen, die in de basis dezelfde code als bitcoin bevatten, maar dan aangepast op de plaatsen waar zij van mening zijn dat bitcoin tekort schiet. Deze protocollen worden ook wel bitcoin fork genoemd, wat een andere term is voor bitcoin kopie. De meest bekende coins op dit vlak zijn Bitcoin cash,Litecoin en Dash.
Deze protocollen onderscheiden zich van bitcoin, doordat hun transactiesnelheid hoger ligt en er dus meer transacties per minuut gemaakt kunnen worden. Andere projecten zijn zich daarentegen gaan richten op het privacy aspect van cryptovaluta; de zogeheten privacy coins. Transacties op deze netwerken zijn nagenoeg ontraceerbaar, omdat hier geen openbaar logbestand van wordt bijgehouden, waardoor de inhoud van de digitale portemonnees en de transacties onzichtbaar zijn voor derden. Hieronder vallen coins als Monero, Pivx en Grin.
Gerard van Dijk 6
[Verwijderd]Je loopt wat achter de ontwikkelingen aan wat betreft het energieverbruik en het aantal transacties per minuut, zonder dat ik je ongelijk kan geven. Wat het energieverbruik betreft. Met de winning van olie en gas gaat met het affakkelen veel energie verloren. Die energie kan worden nu gebruikt voor het aanmaken van een nieuwe blockchain. Energie uit vulkanen waar eerst niets mee te doen was word er ook voor verbruikt. De energie die opgewekt word door zonnepanelen en windmolens zorgen voor grote pieken aan energie die normaal verloren zou gaan krijgt hiermee toch een bestemming. Bij onze kassenteelt word het verwarmen veel gas verbruikt, nu nog op kleine schaal word er eerst bitcoin gemijnd en de warmte-energie word vervolgens weer gebruikt voor het verwarmen van de kassen. Dezelfde energie word dus twee keer gebruikt. Van het totale energieverbruik is het bovenstaande meer dan 50%. Het levert dus veel nieuwe innovaties op die op termijn wellicht meerdere toepassingen zal kennen.
De transacties ook daar heb je gelijk in dat zijn er maar 7 per seconde. Veel te weinig om een normaal betalingsverkeer mogelijk te maken. Maar net als ons geldsysteem kent ook bitcoin meerdere lagen. Een nieuwe laag die al een aantal jaar bestaat heet Lightning. Daarmee is het aantal transacties per minuut onbeperkt en zeer snel. Het kan prima concurreren met het huidige betalingssysteem. Bovendien is het ook nog stukken goedkoper dan wat de bank ervoor rekent.
[Verwijderd]
Gerard van DijkDit is waar munten als Cardano, Avalanche en Solana hun intrede doen.
Deze cryptoprojecten zijn besturingssystemen die hardware aansturen. Er wordt dan ook op een andere manier consensus bereikt. Zij doen dit door middel van digitale verkiezingen, waarbij gebruikers een belang kunnen inkopen. De grootte van het belang wordt uitgedrukt in het aantal munten dat een persoon bezit (stake) en gaat altijd gepaard met stemrecht. Hiervoor dient de gebruiker zijn/haar munten echter wel vast te zetten in een digitale kluis.
Dit wordt staking genoemd. Deze manier van werken wordt daarom ook wel Proof-of-Stake (PoS) ge noemd. De gedachte hierachter is dat hoe groter de stake is, des te kleiner de motivatie om fraude te plegen. Elk project heeft hier haar eigen voorwaarden in gesteld. Deze munten zijn echter niet, zoals bitcoin,gebaseerd op een wiskundige formule.
Ze worden uit het niets gecreëerd en de waarde is dan ook enkel speculatief van aard. Zij hebben daarentegen vaak een andere functie binnen en buiten de blockchain, en kunnen door deze manier van consensus veel meer transacties verwerken (tot wel 10000 transacties per seconde).
Gerard van Dijk 6
[Verwijderd]Bitcoin is de enige gedecentraliseerde cryptomunt. Bij alle anderen cryptomunten zijn er veel meer risico’s. Het kan gehackt worden, de eigenaars kunnen zich uit laten cashen of de overheid kan maatregelen nemen. Bij de bitcoin kunnen er wel reguleringsrisico’s van de overheden zijn.
j.a. karman 5
Gerard van Dijk- Iets waar je niets aan hebt als primaire levensbehoefte
- niets heeft van een belofte /garantie in die richting
- het enige zijn wat bitjes / nummers die als een geheim van jou zijn
Je betaald goed geld aan een ondernemer. die graag snel miljardair in oud geld is, om heel hip sjiek mee te doen. Als je dat als nieuw geld ziet, tja https://en.wikipedia.org/wiki/OneCoin
Gerard van Dijk 6
j.a. karmanBijv inleg € 1000,- die na 3 maanden €5000,- waard is. Verkopen op hoogtepunt daalt dan met 50% = € 2500,- op dieptepunt koop je het dubbele aan die crypto’s en wanneer het weer op de oude hoogtepunt is dan bezit je €10.000,-. Haalt die de 1000% dan bezit je € 20.000,- tenzij je echt aan het daytraden bent kan je rendement nog veel groter zijn. Voel je de markt goed aan en wissel je de sterk dalende munt in voor een sterk stijgende munt in en je doet dat heel goed dan kan je in theorie in 1 jaar van €1000,- naar €100.000,- of meer gaan.
Maar het is een financiële rollercoaster want je gehechtheid aan geld met de emoties die erbij horen doen ook wat met een mens. Van €1000,- naar 100.000 is natuurlijk hartstikke leuk maar overmoed dreigt waardoor je uiteindelijk ook weer alles kan verliezen.
[Verwijderd]
Gerard van DijkGerard van Dijk 6
[Verwijderd]Helaas is het die papieren goudmarkt die de prijs bepaalt/drukt!
Bitcoin is vooralsnog wel een vrije markt. De waardevermeerdering van bitcoin weerspiegelt de ongebreidelde bijdrukken van het geld. 40% van alle geld dat op de wereld bestaat is pas 2 jaar oud. Dat is dus wat tijdens de pandemie is bijgedrukt.
[Verwijderd]
Gerard van DijkDeze dApps zijn het crypto equivalent van apps die je vindt in de App Store van Apple, of Google's Play Store. De dApps bevatten alles,van bankieren tot gaming apps. Zij geven hun eigen tokens uit om hun projecten te bekostigen. Hier komt de term Altcoin om de hoek kijken. Altcoins zijn alle andere tokens dan bitcoin. Veel altcoins maken gebruik van een Proof-of-Stake ecosysteem.
Gerard van Dijk 6
[Verwijderd][Verwijderd]
Gerard van DijkDit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het geld op je rekening, waarbij altijd een derde partij (de bank) aanwezig is.
Ethereum is dus decentraal. Het mooie aan de data over de transacties is dat het niet aangepast kan worden. Het kan bekeken worden, maar de blockchain legt alles vast. Zo kan fraude voorkomen worden.
Om Ethereum te kunnen minen, wordt gebruik gemaakt van een miningnetwerk. Deze digitale valuta is open source, wat inhoudt dat iedereen vrije toegang heeft tot de bronmaterialen. Hierdoor is dit een transparante en programmeerbare digitale valuta.
Ook Cardano (ADA) is een decentraal open source platform dat gebruikt maakt van blockchain technologie.
Het Cardano-netwerk is gericht op smart-contracts welke gebruikt kunnen worden voor decentrale applicaties (DApps).
[Verwijderd]
Gerard van DijkHet grootste verschil van Avalanch is dat het zich richt op Ethereum.
Vooral op het gebied van slimme contracten wordt er hard aan gewerkt om die te overtreffen. Niettemin boeken beide positieve vooruitgang en kunnen ze in korte tijd meer waarde krijgen.
[Verwijderd]
Gerard van DijkOok is er geen sprake van een autoriteit, zoals een bank of financiële instelling, die zich met de transactie kan bemoeien. In plaats daarvan ligt de controle in handen van de blockchain.
https://beursgids.com/crypto-begrippenlijst/wat-is-ether/
[Verwijderd]
Gerard van DijkMarco Fredriks 4
Gerard van DijkMarco Krook 3
[Verwijderd]Willem Wappie klerkov in vol ornaat
[Verwijderd]
Marco KrookMarco Krook 3
[Verwijderd]Ik vertel alleen de waarheid..
[Verwijderd]
Marco KrookMarco Krook 3
[Verwijderd]Dat is waarschijnlijk de BVD die je op het spoor is…
Trouwens wel karma dat dit jou overkomt…
Dat is namelijk precies wat er in het door jou geliefde Rusland gebeurt wanneer je een andere mening verkondigt ;-)
[Verwijderd]
Marco KrookEric Smit 11
[Verwijderd]Dat twee Belgische uitgevers vrijwel alle Nederlandse kranten in bezit hebben, is een onweerlegbaar feit. De rest wat je hier zegt, is kletskoek. Geloof me: als we konden aantonen dat Van Thillo zijn kranten zou bestieren zoals Rupert Murdoch dat in het VK en de US doet, dan lees je dat als eerste op Follow the Money.
[Verwijderd]
Eric SmitDat komt nog wel dat ook FTM dat gaat moeten inzien, ik heb al heel wat bewijzen in handen die het tegendeel bewijzen.
Eric Smit 11
[Verwijderd][Verwijderd]
Eric Smit[Verwijderd]
Eric SmitIn het boek Journalist te koop met als subtitel ''hoe corrupt zijn onze media'' van Arnold Karskens, dacht ik te lezen dat jij er ook zo over dacht . Dan heb ik dat waarschijnlijk verkeerd begrepen.
Eric Smit 11
[Verwijderd][Verwijderd]
Eric SmitIk heb het boek er even bijgepakt en je vult toch 8 pagina's in dat boek. Kan er niet meer of minder van maken.
Met medewerking van Gertjan van Beijnum, Hassnae Bouazza, Jan Dijkgraaf, Derk Jan Eppink, H.J.A. Hofland, Theodor Holman, Stan van Houcke, Joris Luyendijk, Rudie van Meurs, Alexander Münninghoff, Annabel Nanninga, Joost Niemöller, Max Pam, Jan Roos, Xandra Schutte, Eric Smit, Martin Sommer, Udo Ulfkotte, Ebru Umar, Martin Visser en Brenno de Winter.
https://www.bol.com/nl/nl/f/journalist-te-koop/9200000052047762/
Eric Smit 11
[Verwijderd][Verwijderd]
Eric SmitEric Smit 11
[Verwijderd][Verwijderd]
Eric SmitEn dat ik steeds dreigtelefoontjes krijg is geen leugen, je haalt dingen door elkaar, die dreigtelefoontjes krijg ik n.a.v. mijn reacties op dit forum. Heeft niets met de MSM te maken. Gewoon een gek die mensen uitmaakt voor rotte vis die een andere mening ventileren.
Arthur Venis 3
[Verwijderd]Marco Krook 3
[Verwijderd]j.a. karman 5
- " We betalen dan weliswaar digitaal, maar anders dan bij muntgeld wordt dat ‘digitale deposito’ niet door de centrale bank gestut."
Juist cash geld wordt niet gestut digitaal wel, anders zou het redden van banken niet eens een vraag geweest zijn.
- "Die aanpak zou ons betaalverkeer minder afhankelijk maken van commerciële banken."
Een terechte constatering ware het niet de men juist met een terugtrekkende overheid het aan de commercie wenst over te laten.
- "Als geld ID-gebaseerd wordt"
De bankrekeningen en andere commerciële systemen zijn id-gebaseerd. Dat begon al met met schuld verklaring (tegoed kan contant maar schudl niet).
- Nu vind ik "As cryptocurrencies and stablecoins have become more popular, the world’s central banks have realized that they need to provide an alternative—or let the future of money pass them by." en " een digitale euro-rekening of -wallet aan te kunnen houden" en "Bij programmeerbaar geld wordt vaak verwezen naar distributed ledger technology (DLT), waarbij transacties in een soort ‘grootboek’ worden bijgehouden. Ook blockchain is een vorm van DLT."
Dat verhelderd het onderwerp. Het huidige virtuele geld voldoet, er zit een drang naar de cryptocurrency achter. Die is energie slurpend en technologie gedreven.
De werkelijke vraag wordt dan waarom dat technologie gedreven verhaal speelt en wie daar een verdienmodel mee heeft.
[Verwijderd]
j.a. karmanRobert Geerts 2
[Verwijderd][Verwijderd]
Robert GeertsGerard van Dijk 6
[Verwijderd]Fysiek goud is om die reden ook duurder dan papiergoud. Je betaalt een relatieve kleine premie van 10-20%. En dat is eigenlijk een zeer lage premie omdat het vermoeden is dat het papiergoud ruim 100x hoger is dan alle goud op de wereld is.
Arthur Venis 3
Gerard van DijkDus als je niet aan het stuur zit, ben je de sjaak. Ik zie het in mijn hele grondstoffenportefeuille.
Roland Sassen 1
Martine Groenendijk 5
Hans Veldhuis 2
De drugsmaffia is gebaat bij contant geld. En de volledig doorgeslagen privacy wetgeving is ideaal voor de drugsmaffia. Die wil onzichtbaar blijven.
Als je niets te verbergen hebt, is de angst voor 'controle drift' overbodig.
[Verwijderd]
Hans VeldhuisTransacties op deze netwerken zijn nagenoeg ontraceerbaar, omdat hier geen openbaar logbestand van wordt bijgehouden, waardoor de inhoud van de digitale portemonnees en de transacties onzichtbaar zijn voor derden.
Jan Ooms 10
Hans VeldhuisHoe naïef wil je ‘t hebben…?
Sebastiaan Verborg
Hans VeldhuisOok als je niets te zeggen hebt, is vrijheid van meningsuiting zeer belangrijk.
Jannes 1
Hans VeldhuisVerder is het een afweging. Voor wat betreft het argument "niets te verbergen"; dat laat ik aan anderen, er is genoegzaam over bekend en voldoende over geschreven.
Vincent Huijbers 9
Met het koppelen aan een betaalsysteem lijkt dit te worden geformaliseerd. Een sociaal krediet systeem op kapitalistische leest is dan een reëele mogelijkheid.
Gerard van Dijk 6
Vincent HuijbersZoals iedere onderneming zijn processen zoveel mogelijk onder controle wil hebben worden wij als mens ook bestuurbaar voor overheden. Als er te weinig word uitgegeven dan kunnen ze de houdbaarheid van je digitale euro verder inperken. Waardoor de meeste mensen wel iets moeten kopen om te kunnen overleven. Deze processen zijn heel voorspelbaar. Als jij mij vertelt welke prikkels je gaat toepassen dan kan ik jou de uitkomst voorspellen. Dit is de richting waar de centrale banken op uit zijn. Omdat het monetaire beleid los staat van de politiek, gaan politici hier ook niet over. De rol van politici word dus kleiner. Wil de politiek toch nog invloed kunnen uitoefenen op de samenleving dan hebben ze daar in toenemende mate de centrale bankdirecteuren nodig.
Jannes 1
Vincent HuijbersTheo de Goede 1
[Verwijderd]
Theo de GoedeGerard van Dijk 6
Theo de GoedeMet andere woorden. Ik vind dat wanneer iemand een mening heeft die niet als wappie of complotdenkers weg te zetten. Zodra iemand die woorden gebruikt dan diskwalificeer ik die bij voorbaat omdat die ermee suggereert zelf de waarheid in pacht heeft. Dat geldt overigens niet alleen voor de reacties bij FTM, maar ook van politico’s.
eduard de Jong
Een smartcard is juist één van de weinig technische middelen die we hebben om privacy te beschermen omdat die er voor kan zorgen dat persoonlijke informatie niet naar buiten kan. Het aan de Universiteit van Nijmegen ontwikkelde IRMA project is daar een voorbeeld van.
Het gebruik van smartcards, of iets van die aard, zal essentieel zijn om aan de eigenaar van het digitale geld de controle over het uitgeven ervan te kunnen geven.
Daarbij is er de keuze dat privacy beschermend te doen of niet.
[Verwijderd]
eduard de JongVoor criminelen kun je in principe niets waterdicht maken, ze zijn je vaak een stap voor, en zo blijven we achter de feiten aanhollen.
Hank Rearden 1
Zo is de EURO ook doorgedrukt (door ECB baas en Fransoos Trichet en ECB baas Duisenberg) (1), met een verhaaltje aan het hoi polloi dat contanten wisselen op vakantie in Europa niet meer nodig was; nu kan men in Europa nauwelijks meer op vakantie zonder te zijn ingespoten met mRNA/genetisch modificerend materiaal, of door allerlei onhandige testcertificaten bij te houden.
Verder is deze documentaire die uitlegt dat alle oorlogen (centrale) bankiersoorlogen zijn nog altijd actueel, zeker met UKR in het achterhoofd (2).
Als WimLex een beetje nadenkt vertelt hij aan Max dat het toch echt beter is om je eigen hoofd op je nationale munt te hebben, met bijkomend voordeel dat je geen deel uitmaakt van een schuldentransferunie waar Kaag ons heeft ingeluisd, plus de eigen valuta revalueren indien prijzen onder druk staan, wat niet kan met de EURO.
Kortom: Nexit.
1. https://www.theguardian.com/business/2002/feb/10/theobserver.observerbusiness8
2. https://topdocumentaryfilms.com/all-wars-are-bankers-wars/
[Verwijderd]
Hank ReardenRoland Sassen 1
[Verwijderd]
Roland SassenRoland Sassen 1
[Verwijderd][Verwijderd]
Roland SassenVan der Pijl beschrijft het instrumentarium van financiële en politieke elites als een driehoek van inlichtingendiensten, tech-reuzen en mediabedrijven. In deze context wordt – onder Amerikaanse auspiciën – ook gewerkt aan biologische wapens. De optie van een lockdown om medische redenen blijkt vanaf de jaren negentig al in detail te zijn onderzocht.
https://youtu.be/6NyIts3VBvI
Dave den Blanken
Jannes 1
Dave den BlankenWim Stam 1
Waar ik me in dit kader zorgen over maak is dat de Tweede Kamer blijkbaar maar beperkt is aangehaakt. Als je (m.i. terecht) de politiek de zeggenschap wil geven moet de politiek ook wel interesse en deskundigheid hebben. Maar ja, met dit onderwerp haal je natuurlijk het nieuws beperkt. Zorgelijk.
Ernst Blok 1
Karel 1
Het technisch kader ontbreekt hier ook: cryptocurrency loopt tegen zijn einde. Mensen zijn niet meer geïnteresseerd in een techniek die een probleem oplost dat er niet was en bovendien nieuwe problemen creëerde zoals een enorme energieverspilling, misbruik van de onwetendheid van mensen en illegale transacties.
Over 3 jaar is er een computer die bitcoin breekt. Ik denk niet dat Centrale Banken kunnen komen met een systeem die encryptie biedt en gebruikscontrole voor alle financiele transacties.
Kortom: goed dat er gewaarschuwd wordt, maar laten we niet bang worden van spookverhalen.
[Verwijderd]
KarelPe. B. 2
Je hoeft geen expert te zijn om te vrezen voor een dystopische samenleving
We doen er al alles aan om dat te bewerkstelligen.
Met open ogen.....Want het is zo gemakkelijk.
Ook zo goed voor ons klimaat dat gedigitaliseer.....
Lia 4
Pe. B.Maar we hollen toch wel door… (6G is al in de maak https://nos.nl/l/2425811)
Bert Dijkstra
Mijn punt is dat dit bij de grote depressie in de jaren 30 van de 20e eeuw tot gevolg had dat banken strikt werden gesplitst in banken die de publieke functie vervulden (spaartegoeden beheren en betalingsfuncties voor de reële economie) en banken die met ingelegd geld speculeerden. De bekende Glass-Steagall Act. Waarom zijn er geen geluiden om die gedachte weer nieuw leven in te blazen?
Bert Dijkstra
Roland Horvath 7
Bert DijkstraDraghi, president van de ECB, heeft dan ook de banken en de rijken heel goed gediend. De opdracht van de ECB is prijsstabiliteit. Wat in een veranderende maatschappij / economie zeer belangrijk is. De ECB heeft er niets beter op gevonden dan massaal geld te creëren om een inflatie te veroorzaken van bij de 2%, hoewel monetaire financiering verboden is, voor de ECB. De reden. De euro redden. Bovendien mochten de budgetten van de staten niet teveel tekort komen. De bestedingen van de consumenten en de ondernemingen werden niet beperkt. De maatregel was dus bedrog. De EU Commissie moet dat controleren. Dus een confederale overheid controleert de staten. De problemen van EU dimensie worden niet aangepakt maar de ECB annex de EU Commissie zijn dan wel een moloch die de staten willen vervangen en dooddrukken: Geen Sociale zekerheid, geen egalitaire samenleving. De eurozone staten hadden in 2002 hun eigen munt kunnen behouden maar dan uitsluitend voor binnenlands nationaal gebruik. CH heeft sedert 1934 een 2e munt de WIR naast de CH Franc. Uitsluitend in girale vorm, met een banktegoed. De 2e munt creëert ook geldhoeveelheid en dus koopkracht. Maar in het neoliberalisme wordt zo mogelijk alles gemonopoliseerd. Het tegendeel van de periode sedert het einde van de 19e eeuw. De 2e munt had overigens de euro in niets gehinderd.
Bij de geld creatie is het geld bij staten en bij banken terecht gekomen in ruil voor obligaties. Het is dus bij de banken terecht gekomen in de zakken van aandeelhouders. Het geld kwam terecht op plaatsen waar er reeds veel geld was. Niet bij de burgers die geld tekort hebben. Dan zou dat de productie gestimuleerd hebben en de euro gered hebben.
Roland Horvath 7
Simon Lelieveldt: ‘Wat mij betreft is de ideale CBDC van de toekomst even dom en analoog als cash. Het moet zonder verbinding met een computer kunnen werken en zo ingericht zijn dat ook mensen met een beperking eenvoudig de digitale euro kunnen overdragen.’
Een schitterende uitspraak en een veeleisende opdracht voor de creatie van een digitale munt die met zo weinig mogelijk zaken verbonden is: Voor we daar zijn, zal er nog veel moeten veranderen, ook wat betreft het werk van technocraten.