Spyker: het einde van een beurshorror

    Na ruim 9 jaar eindigt het speculatieve en dramatische beursavontuur van de Nederlandse sportwagenfabrikant Spyker. Op vrijdag de 13e.

    ' Met Spyker naar de beurs? Ik moet er niet aan denken. Geen van mijn bedrijven is er geschikt voor.' Aldus Victor Muller in 2000 in een interview met Dagblad van het Noorden. In mei 2004 kwam hij op zijn woorden terug op het moment dat Spyker een notering kreeg op NYSE Euronext. Nu ruim negen jaar later, op vrijdag de 13 nota bene, eindigt het beursavontuur. De beursgenoteerde aandelen worden omgezet in gewone aandelen. De delisting betekent het einde van een lange reeks kleurrijke investeerders die heil zagen in het beursgenoteerde vehikel van Muller: van de omstreden Rus Vladimir Antonov tot internetmiljonair Michiel Mol, investeerder Marcel Boekhoorn tot het Arabische staatsfonds Mubadala Development Company waarvoor zelfs toenmalig minister-president Jan Peter Balkenende werd ingezet als ‘dealmaker’. Ze verloren allemaal miljoenen gedurende de bewogen beursgeschiedenis van Spyker die, op basis van winstgevendheid, leest als een necrologie, maar ogenschijnlijke hoogtepunten kende in de vorm van een Formule 1-renstal, een overname van Saab en oogverblindende concept cars die vrijwel nooit in productie werden genomen. De delisting van Spyker komt niet als een verrassing. Sinds het faillissement van Saab in 2011 moest Spyker plaatsnemen op het ‘strafbankje’ van de Amsterdamse beurs vanwege de benarde financiële situatie. De speciale noteringsmaatregel – een expliciete waarschuwing voor de beleggers dat het aandeel niet solide is –werd sinds september 2011 al twee keer verlengd. Muller kreeg de kans om een natuurlijke cashflow op gang te krijgen, maar ondanks een kapitaalinjectie van 10 miljoen euro van het Chinese autoconcern Youngman bleef het verdienmodel mank. Het leidde vorige maand tot de bekendmaking van uiterst dramatische halfjaarcijfers. Op een omzet van slechts €682 duizend werd een nettoverlies geleden van €5,2 miljoen euro. Het weerhield de rasoptimist Muller er niet van om een nieuwe concept car, de Spyker Venator B6, op te laten tuigen met de uitgesproken verwachting dat het model in 2014 in productie genomen kan worden en daar in de Financial Times alvast voor adverteerde. Betrokkenen vrezen dat het nooit zover zal komen.   Investeerder Ronald van de Laar, voormalig interim-manager bij Spyker (2007). Wist als een van de weinigen te cashen met Spyker-aandelen. 'Het is goed dat Spyker van de beurs gaat, want ze kunnen nu beter focussen. En dat is hard nodig. De burn rate is momenteel hoog. En straks met dat nieuwe model hebben ze zeker nog 25 miljoen nodig. Er moet nog een chassis en een motor in, daar moet je licentierechten over betalen. Het is nu of nooit meer voor Spyker. Geld uit de General Motor-zaak? Ik denk dat Spyker een serieuze zaak heeft. General Motors heeft alles geblokkeerd wat het overleven van Saab mogelijk had kunnen maken en wekten altijd een coöperatieve indruk. Maar toen puntje bij paaltje kwam, dan was er altijd wel weer een nieuw puntje. Ze wilden het gewoon niet. En het ging om de technologie he, die wilden ze niet naar China hebben. Dan denk ik: wat is de technologie van een Saab 9.3 nou waard? Maar goed, ik denk dat de rechtszaak uiteindelijk kansloos is. De Amerikaanse overheid is uiteindelijk aandeelhouder van GM en dus zal dat altijd goed uitpakken voor GM.' Patrick Beijersbergen, beleggingsanalist bij de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) ‘Spyker is een grote teleurstelling geweest op de beurs. Beleggers zijn enthousiast geworden door de mooie praatjes van Victor Muller zoals nieuwe modellen, prototypes, Saab en het Formule 1-avontuur, maar er is nooit iets concreets uitgekomen. Beleggers die erin geloofden hebben bovendien hun aandelen jaarlijks zien verwateren. Ieder jaar zijn er aandelen bijgedrukt. Er is mogelijk sprake van wanbeleid, maar we bereiden geen procedure voor. Het is een moeilijke zaak en Muller heeft op het randje geopereerd. Waarom er niet eerder is ingegrepen? Mensen mogen in zijn mooie verhalen geloven en hij heeft wel eens gewaarschuwd dat Spyker een riskante onderneming is. Doordat Spyker nu geen beursgenoteerde onderneming is, wordt het risico voor aandeelhouders nog groter. Er komt nu een soort marktplaats om de aandelen te verkopen en te kopen voor degenen die nog geloven, of hopen, dat Spyker uit de as zal herrijzen.’   Maarten de Bruijn, medeoprichter van Spyker, vertrok in 2005 vanwege ‘een verschil van inzicht’ met Victor Muller. ‘Ik volg Spyker nog een beetje op grote afstand. Met de capriolen van Victor heb ik niet zoveel op en kan daar niets zinnigs over zeggen. Het gaat allang niet meer over auto's maar over ingewikkelde financiële transacties.’   Victor Muller, mede-oprichter Spyker, ceo en aandeelhouder wil vanuit Mallorca niet reageren. ‘Ik ga geen interviews geven. We gaan gewoon van de beurs af, punt uit. Alles wat ik daar over te zeggen heb, staat in het persbericht.'  

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 206 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren