NRC's nieuwe financiële website heet NRC Q

5 Connecties

Onderwerpen

Peter Vandermeersch NRCQ

Organisaties

NRC

Werkvelden

Media Journalistiek
5 Reacties

NRC lanceert vandaag haar financiële website NRC Q. Follow The Money kreeg een voorproefje en stelde vast dat Q financieel nieuws met een smakelijke Quote-saus overgiet.

En daar is hij dan; de nieuwe betaalde website van NRC Handelsblad. En hij heeft een naam die je niet snel vergeet: 'Q'. Follow the Money meldde vorige week dat NRC Handelsblad op korte termijn met een nieuwe financiële online krant zou komen. Het destijds nog 'supergeheime' project met werktitel 'Spoetnik' zal vandaag onder de naam NRC Q voorzichtig gelanceerd worden, zo bevestigt Freek Staps, de chef van Q.  Een selecte groep lezers krijgt toegang tot de nieuwe nieuwssite die vooral financieel nieuws zal bevatten. De rest van het publiek kan zich al inschrijven voor de dagelijkse nieuwsbrief. NRC Q zal gemaakt worden door een team van 10 vaste redacteuren in nauwe samenwerking met de 21 economie-redacteuren van NRC.  Samen zullen ze het dagelijkse financiele nieuws pasklaar en op toegankelijke wijze presenteren aan lezers met interesse voor kwaliteitsnieuws, maar met weinig tijd voor het lezen van een krant. Het abonnement op NRC Q gaat 3,50 per week kosten. Abonnees van NRC Handelsblad en NRC Next die geinteresseerd zijn in Q moeten een apart abonnement nemen. Het is daarmee de eerste echte onafhankelijke nieuwe online uitgave van NRC met eigen artikelen. Eerder bracht NRC al wel de NRC reader uit, met een selectie van de beste artikelen uit de krant voor een bedrag van 14,99 per maand. Artikelen uit zowel NRC Handelsblad als nrc.next zullen wel regelmatig in aangepaste vorm op Q verschijnen en stukken van Q komen later ook regelmatig in de kranten terug.

Wat is NRC Q?

'Het wordt geen financiële krant,' zei NRC Handelsblad Hoofdredacteur Peter Vandermeersch vorige week tegenover Follow the Money. En strikt genomen heeft hij gelijk. Q wordt geen standaard krant, niet alleen omdat deze niet op papier verschijnt, maar ook vanwege de vorm en inhoud. 'NRC-Q moet de lezer voorbereiden op de dag die gaat komen. In 10 minuten krijg je als lezer precies te zien om net wat meer te weten dan je baas. Om hem op een leuke manier te slim af te zijn,' aldus de chef van Q, Freek Staps, die nu nog plaatsvervangend chef economie is bij de krant.
'De Q is een heel bijzondere , dwarse letter die je goed onthoudt en die lekker in je gehoor ligt.'
De nieuwe digitale uitgave is een lang gekoesterde droom van de NRC-redactie en, zo meldden bronnen FTM, ook van NRC's eigenaar Peter Visser van Egeria. Na tien jaar fantaseren werd afgelopen september de knoop doorgehakt en is er non-stop in het geheim aan het project gewerkt vertelt Staps. 'Dit proces is ook intern heel interessant. Wij zijn als nieuwsorganisatie aan het leren en dit project is onderdeel van de zoektocht naar hoe we onze lezers zo goed mogelijk kunnen bedienen, op papier maar zeker ook digitaal. En je ziet dat het werkt. We hebben als NRC nog nooit zoveel lezers gehad als nu.' De gekozen naam is onorthodox en staat nergens specifiek voor, zegt Staps. 'De Q is een heel bijzondere, dwarse letter die je goed onthoudt en die lekker in het gehoor ligt. 'Q' roept het gevoel op van quality en questions marks en de naam ligt lekker bij mensen uit de zakenwereld.' Zakenmensen en carrièretijgers met weinig tijd, maar een grote interesse in wat er in de  wereld gebeurt zijn volgens Staps de primaire doelgroep van NRC-Q. 'Mensen die als ze wakker worden eerst hun email lezen voordat ze gaan douchen en dan al de dag die gaat komen voorbereiden.' Een doelgroep die sterke overeenkomsten vertoont met die van het Financieele Dagblad en die van een ander medium met een Q dat voorheen het alleenrecht op die dwarse letter leek te bezitten: het zakenblad Quote.

Losser, korter, toegankelijk

De inhoud lijkt ook in de aloude Quote-marinade te zijn gelegd. Zakelijk en financieel nieuws heeft de naam nogal saai te zijn en dat kan ook leuker worden verpakt. Staps: 'Wij geloven dat je dat ook anders kan brengen. Toegankelijk en goed geschreven. Met een net wat lossere tone of voice dan in de krant. En kort en bondig opgeschreven in maximaal 500 woorden per bericht.' Financieel nieuws zal volgens Staps worden afgewisseld met berichten over carriere en lifestyle en wat lossere rubrieken als Bo&Caro, waarin twee verslaggevers dagelijks op bezoek gaan bij Nederlandse bedrijven, zowel grote  multinationals als ZZP'ers. Centraal staat de nieuwsbrief die de NRC-Q-lezer straks dagelijks om 5.30 in zijn mailbox aantreft. Hierin krijgt de lezer een voorproefje van al wat belangrijk is die dag. Zo geeft de rubriek 'while you were sleeping' een korte update van al het belangrijke nieuws uit de Noord-Amerika en Azië. Andere berichten bereiden de lezer voor op grote gebeurtenissen van die dag op een proactieve wijze. Staps: 'Om een voorbeeld te geven. Andere sites berichten op de dag dat Philips met de cijfers uitkomt, dat het bedrijf 1,1 miljard winst heeft gemaakt. Wij helpen de lezer hoe het nieuws dat die dag gaat komen te interpreteren. Wij geven je de drie grote thema's die bij Philips spelen. Zodat je als lezer je eigen analyse kan maken als het nieuws er daadwerkelijk is.'

Net als Quote: de Q100

De site, die Follow the Money al kort kon bekijken, heeft een strakke vormgeving met grote gekleurde blokken, waarin de titels van de stukken staan. De artikelen worden gelardeerd met interactieve grafieken, die gemaakt worden door Nieuwsatelier-bewoner LocalFocus. Wat verder opvalt is dat de koppen als 'Guns & ammo: vermaak voor de hele familie' inderdaad doen denken aan de inhoud van het eerder genoemde zakenblad.  

NRC Q grafieken De interactieve grafieken en graphics worden gemaakt door Yordi Dam van Local Focus, kantoorgenoot van Follow the Money op het Nieuwsatelier.

  Ook komt de site in samenwerking met Coosto.com met een nieuwe social media populariteitsmeter van 100 Nederlandse bedrijven, de Q100, dezelfde naam die Quote ooit zijn eerste rijkenlijst meegaf. Dagelijks geeft Q een top 5  van de meest genoemde Nederlandse bedrijven op twitter en wijst een winnar en verliezer van de dag aan. Met interactieve grafieken kan je snel zien of er positief of negatief over de bedrijven wordt gesproken op social media.
De nieuwe social media populariteitsmeter van 100 Nederlandse bedrijven, de Q100, heeft dezelfde naam die Quote ooit zijn eerste rijkenlijst meegaf
Een van de andere troeven van Q is een selectie van Bloomberg en Financial Times artikelen en video's  die dagelijks worden aangeboden, in het Engels. Daarmee wordt de site wellicht ook een geduchte concurrent voor het Financiële Dagblad. Mensen met weinig tijd zouden kunnen overwegen hun abonnement op te zeggen bij de krant. Volgens Staps heeft NRC Q echter niet echt concurrenten. 'Wij mikken vooral op nieuwe lezers en lezers die nu vooral op gratis sites zitten.'

Adverteerders

Naast de abonnementsinkomsten zal NRC Q ook adverteerders gaan aantrekken. Het is de bedoeling dat enkele grote partijen voor een langere periode gaan adverteren. 'Denk aan grote Nederlandse bedrijven,' aldus Staps. 'We willen niet dat de site volstaat met elke keer weer nieuwe schreeuwerige advertenties. Het moet een rustige en toegankelijke uitstraling krijgen.' Kan dat geen gedonder opleveren als er onwelgevallig over die paar grote adverteerders geschreven wordt? Staps:' Dat gevaar zie ik niet. Het is net als in de krant, dat is volstrekt gescheiden.' En de aandeelhouders, participatiemaatschappij Egeria en mediaondernemer Derk Sauer, die NRC net in de verkoop hebben gezet. Wat vinden die ervan? Staps: 'Ik heb gehoord dat ze er zeer enthousiast over zijn.'  

Een trotse Freek Staps laat NRC Q zien Een trotse Freek Staps laat NRC Q zien

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Robert Kosters

Gevolgd door 151 leden

Volg Robert Kosters
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren