Obesitas en BMW

BMW gaat een afvalrace aan met Volkswagen waar slimme beleggers zich helemaal rond aan kunnen vreten

Gedonder om carbon doet BMW en VW een duister schermengevecht voeren op de Deutsche Börse. Leidend voorwerp is de firma SGL Carbon uit Wiesbaden. BMW wil met haar ‘i’ submerk afvallen en lichte, zuinige compacte auto’s gaan bouwen.

Dat men in München uitgeslapen is staat al wat langer vast. BMW is daarom ook niet voor niets al jarenlang ons favoriete autoaandeel binnen de ©olumbeurs-Portefeuille. Maar BMW vindt echter dat haar huidige wagenpark aan vetzucht leidt en daarom moeten de BMW’s afvallen. BMW wil om die reden al in 2013 de eerste twee modellen onder de afgeslankte i-vlag op de markt brengen.

Het gaat om de BMW i3, een volledig elektrisch aangedreven compact rollend geheel en de i8, een hybride sportauto. BMW mikt met zijn i-label op mensen die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, maar luxe niet willen opgeven. En dat gaat lastig samen. Overigens zal die ‘i’ nog wel wat juridische haarkloverij opleveren omdat er meer succesvolle bedrijfjes op deze aardbol actief zijn die met een ‘i’ werken.

 

Afgeperst
U kent haar wellicht vast nog wel, de Duitse miljardaire Susanne Klatten, die voor miljoenen is afgeperst door een gigolo.

Een uiterst gênant voorval waarbij Klatten voor het blok werd gezet voor 40 miljoen euro in ruil voor duistere seksfilmpjes, maar dit alles terzijde. Klatten is steenrijk en grootaandeelhouder van BMW. In het kielzog van dit alles bestiert ze ook het investeringsvehikel Skion.

Skion verwierf in 2009 een belang van 22,5 procent in SGL Carbon. Daar bovenop plakte Klatten een 25% Convertible Bond van SGL. Lange tijd was het rustig rondom het aandeel tot deze week. Volkswagen AG maakte bekend voor zo’n slordige 140 mln euro een 8,2 procent belang te hebben verworven in de koolstofvezel specialist. Bij BMW en Skion verslikte zich men zowat in de koffie en daarmee lijkt een potentieel conflict tussen de twee Duitse autofabrikanten geboren.

Als doortrapte beursrat zijn dit omgevingen waar ik van smul en dus haastte ik me om alsnog met onze ©olumbeurs-Portefeuille in het aandeel SGL Carbon te stappen. Ik had dat al eens eerder overwogen, maar het kwam er maar niet van. Nu werd ik gedwongen snel te handelen.

BMW en SGL staan ondertussen klaar om zo’n 230 miljoen euro te investeren in de joint venture met als ultieme doelstelling om een ultralichtgewicht carbonfiber auto te produceren en dat dan op industriële schaal uit te rollen. Het CSL concept van BMW zal daarbij verbleken. Op die manier krijgt de ultra-groene elektrische BMW gestalte om bijvoorbeeld megasteden zoals Shanghai te kunnen bedienen van schoon en exclusief vervoer. En daar wil je natuurlijk geen pottenkijkers bij hebben. Daar weet Renault alles van.

 

Biedingstrijd
De hamvraag is dus of er een biedingstrijd gaat ontstaan tussen Skion en BMW enerzijds en VW anderzijds. Kennelijk voelen de Wolfsburgers zich na hun debacle met Porsche toch nog steeds thuis op de beursvloer. Vanaf heden kunt u dus alle aanbevelingen van uw analist of vermogensbeheerder rücksichtslos de prullenbak ingooien rondom dit aandeel. Hoge waarderingen schrikken de huidige opkopers namelijk niet af. Het gaat om een veel hoger goed, namelijk het strategisch voordeel dat een ultiem goed is in deze heikele kwestie.

Het is natuurlijk niet uitgesloten dat BMW en VW besluiten samen te werken om het gewicht van hun auto’s om laag te krikken. Met deze twee bijzondere merken in de pocket katapulteert SGL Carbon zich sowieso in het absolute topsegment als koolstofleverancier. Dus hoe dit lichtgewichtgrapje ook gaat aflopen; SGL Carbon profiteert er sowieso van.

 


Jan Dwarshuis is columnist bij ©OLUMBEURS en Follow the Money: Op het moment van schrijven heeft hij geen positie in bovengenoemde fondsen.

Uw reactie is welkom via Dwarshuis@Columbeurs.nl

Jan Dwarshuis
Jan Dwarshuis
Als zelfstandig ondernemer is hij actief geweest in verschillende takken van sport. Tussentijds bleef hij op het terrein van...
Gevolgd door 36 leden