
Wie betaalt? En wie bepaalt? FTM zoekt uit hoe de politieke worst écht gedraaid wordt. Lees meer
Leven we in een lobbycratie of is lobbyen een wezenlijk element van een gezonde democratie? Zeker is dat de lobbywereld wordt gezien als een zeer invloedrijke factor in ons politiek bestel, maar beschrijvingen van die wereld komen doorgaans niet verder dan het woord ‘schimmig’. Follow the Money wil daar verandering in brengen en duikt de lobbywereld in om te zien hoe de worst écht gedraaid wordt.
Dry January? Niet nodig, volgens de alcoholindustrie
EU-parlementslid combineert aandelen Apple met meeschrijven aan techwet (en vindt dat geen probleem)
Cash uit Qatar: hoe kon dit gebeuren in het Europees Parlement?
Strafrechtelijk onderzoek naar hotelstrand richt zich ook op de bestuurders van Bonaire
De gaslobby maakte ons afhankelijk van Rusland en bepaalt nu wéér het beleid
Toezichthouder advocatuur verdient aan het kantoor dat zij moet controleren
Adviesbureaus verdienen riant aan het EU-coronaherstelfonds
Hoogste bestuurder Bonaire twee weken geschorst na onderzoek van FTM
Niet minister Weerwind is de baas, maar de belangenclub van advocaten
Door Den Haag aangestelde gezaghebber van Bonaire laat illegaal de kust volbouwen
De Hongaar Adam Farkas wisselde zijn rol als toezichthouder naadloos in om lobbyist voor de bankensector te worden © Alice Dore / AFP
Ombudsman: EU-bankenwaakhond had niet mogen overstappen naar lobbyclub
De Europese Bankenautoriteit – dé toezichthouder op banken in de EU – had haar vertrekkende directeur niet mogen toestaan de baas te worden van de belangrijkste bankenlobbyclub in Brussel. De Europese Ombudsman vindt de verleende vrijbrief getuigen van ‘wanbeheer’.
De Europese Bankenautoriteit (EBA) had Adam Farkas moeten verbieden om een baan aan te nemen als directeur van de Association for Financial Markets in Europe (AFME), de belangenbehartiger van de financiële sector. Dat concludeert de Europese Ombudsman op maandag na een onderzoek naar de overstap, als gevolg van een klacht van een koepelorganisatie van NGO’s.
‘Het verbieden van de overstap zou in dit geval een noodzakelijke en proportionele maatregel geweest,’ aldus de Ombudsman, een onafhankelijke EU-instelling. Dat de EBA Farkas toch heeft laten gaan, komt neer op ‘wanbeheer’. Ook heeft de EBA te laat Farkas’ toegang tot vertrouwelijke EBA-informatie beperkt.
De overstap is een duidelijk voorbeeld van de zogenaamde ‘draaideur’ tussen het bedrijfsleven en de (Europese) politiek en ambtenarij. Ik schreef er eerder dit jaar dit artikel over voor Follow the Money, in het kader van mijn nieuwe boek Het lijkt Washington wel: Hoe lobbyisten Brussel in hun greep hebben.
Het verbieden van een overstap naar een lobbybaan is mogelijk door artikel 16 van het Statuut van de ambtenaren van de Europese Unie. Volgens de Ombudsman is het artikel precies ontworpen voor gevallen als de casus-Farkas.
Het draaideurfenomeen vergroot het risico dat de belangen van de EU worden geschaad
‘Als deze carrièrestap het gebruik van de juridische optie uit het EU-recht om iemand te verbieden een dergelijke overstap te maken, al niet rechtvaardigt, dan zou geen enkele carrièrestap dat doen,’ zei de Ombudsman in een persbericht.
Het draaideurfenomeen vergroot volgens de Europese Ombudsman het risico dat de belangen van de EU worden geschaad, dat vertrouwelijke informatie wordt misbruikt of dat oud-ambtenaren hun persoonlijke contacten gebruiken om bij het lobbyen een oneerlijk voordeel te behalen.
De EBA is na de Europese bankencrisis van 2009 opgericht om toezicht te houden op de financiële sector. Die crisis liet juist de tekortkomingen zien in het toezicht op de financiële sector. Voor het vertrouwen in het financiële systeem is het volgens de Ombudsman dan ook van belang dat de EBA zijn onafhankelijkheid van de bankensector aantoont.
‘Als burgers er niet vanuit kunnen gaan dat de EBA alle mogelijke maatregelen neemt om ervoor te zorgen dat ze onafhankelijk blijft van de Europese banksector, lopen ze het risico het vertrouwen in de EBA en bij dus ook in de EU te verliezen,’ aldus de Ombudsman.
Farkas was de eerste directeur van de EBA, sinds die in 2011 haar deuren opende. Eerder werkte hij in de private sector, onder meer voor de Allianz Bank, en bij de centrale bank van Hongarije.
Uit een reconstructie van de Ombudsman blijkt dat Farkas al in april 2019 was benaderd door een wervingsbureau. In de maanden daarna had hij tegelijkertijd contact met AFME vanuit zijn functie als EBA-directeur. Op 29 juli kreeg hij de baan bij AFME aangeboden en enkele dagen later diende hij zijn ontslag in bij EBA. Het duurde echter pas tot 23 september voordat de raad van toezichthouders Farkas de toegang tot vertrouwelijke EBA-informatie ontzegde.
De raad van toezichthouders besloot om Farkas toestemming te geven bij AFME aan de slag te gaan, maar wel onder bepaalde voorwaarden. Hij moest bijvoorbeeld beloven om zijn voormalige collega's twee jaar lang niet te belobbyen en banken geen advies te geven over vertrouwelijke zaken waar hij als EBA-chef mee te maken had.
De Ombudsman noemt die voorwaarden ‘onvoldoende’ en ‘niet te handhaven’. Immers, Farkas kan niet gedwongen worden om vertrouwelijke EBA-kennis te vergeten. Ook is niet te controleren of Farkas AFME-personeel adviseert over hoe ze EU-ambtenaren moeten belobbyen.
De uitspraak van de Ombudsman heeft verder geen juridische gevolgen: de toestemming aan Farkas kan niet worden teruggetrokken. Wel adviseert de Ombudsman dat EBA criteria moet vastleggen die aan hoge ambtenaren duidelijk maken wanneer de EBA een overstap zal verbieden.
De draaideur draait door
Ondertussen dient zich alweer een nieuwe draaideurcasus aan. Vorige week kondigde een voormalig beleidsadviseur van de Europese Commissie aan dat ze per 18 mei aan de slag zou gaan bij Facebook, als hoofd van het Brusselse lobbykantoor.
Het gaat om de Finse Aura Salla, die tot februari nog de Commissie advies gaf over zaken als desinformatie en beïnvloeding van verkiezingen. Die onderwerpen uit haar portfolio zijn van direct belang voor Facebook en haar overstap, met een overgangsperiode van slechts drie maanden, kan dan ook belangenconflicten veroorzaken.
Ook op Salla is het eerder genoemde artikel 16 van het ambtenarenstatuut mogelijk van toepassing. De Europese Commissie zou haar kunnen verbieden om de baan bij Facebook aan te nemen.
28 Bijdragen
Jan Ooms 10
'Als burgers er niet vanuit kunnen gaan dat de EBA alle mogelijke maatregelen neemt om ervoor te zorgen dat ze onafhankelijk blijft van de Europese banksector, lopen ze het risico het vertrouwen in de EBA en bij dus ook in de EU te verliezen'
Understatement of the year!!!
Ferry de Boer 7
Jan Oomsgeert van der veen 2
Jan OomsGert van de Kraats 6
https://nos.nl/artikel/2202154-hoge-ambtenaar-acm-stapt-over-naar-facebook-om-te-lobbyen.html .
Voor de (uiterst passieve) consumentenbescherming van Opta en ACM was dit nauwelijks een gemis, maar hij nam wel een geweldig contacten-netwerk mee.
Desondanks vindt men een lobbyverbod van 2 jaar (zoals bij ministers en staatssecretarissen) niet nodig.
Roland Horvath 7
De EU is in de jaren 1930 uitgedacht door medewerkers van het Duitse nazistische kartel IG Farben. Wie daar hard aan meegedacht heeft, was Walter Hallstein, de eerste voorzitter van de EU Commissie, gedurende twee ambtsperiodes.
De EU is dat begin stadium nog niet ontgroeid. Het is nog steeds Deutschland über alles.
En de EU is nog steeds, na tientallen jaren, een onvolwassen confederatie.
De VS hadden het in 1787, na 11 jaar een confederatie te zijn geweest, begrepen dat ze een federatie moesten worden om een sterke centrale regering te hebben die hoge tolmuren kon handhaven om de buitenlandse concurrentie van industriële producten gedeeltelijk buiten de deur te houden. Zonder dat waren de VS nog steeds een onderontwikkeld landbouwland.
De EU wil daarentegen zwak zijn en blijven. Ten bate van Deutschland, van de GMO waaronder de banken, de VS, de NAVO.
wilag kater 5
Roland HorvathRoland Horvath 7
wilag katerhttps://isgeschiedenis.nl/nieuws/ig-farben-industriebedrijf-van-het-naziregime
http://www.economedian.com/ec-blogsinglepage-2017-02-07het-vierde-rijk.html
https://www.vrijspreker.nl/wp/2010/04/de-nazi-wortels-van-de-de-europese-unie/
https://wimjongman.nl/artikelen/europeseunie=facsisme.html
https://www.ninefornews.nl/professor-eu-is-duitse-wurgband-ontworpen-door-oud-nazis/
https://jdreport.com/leesvoer-van-neurenberg-naar-brussel-de-oorsprong-en-werking-van-het-europees-parlement/
https://www.gewoon-nieuws.nl/2012/07/nazi-fundament-onder-europese-unie/
https://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen/de-eu-is-het-vierde-rijk-van-de-nazis/
https://united-lightworkers.be/nl/gezondheid/psychologie/5692-de-nazi-wortels-van-de-europese-unie
http://www.providencemountainranch.com/HET%20NAZI-FUNDAMENT%20ONDER%20DE%20EU.pdf
Marco Fredriks 4
Roland HorvathRoland Horvath 7
Marco FredriksHS was één van de architecten van de EU. In 1939 werd HS door Hitler ontslagen als Rijksbank president. HS heeft nog een tijdlang in een concentratie kamp verbleven.
HS was een economist en een EU aanhanger, eerder een tegenstander van de nazi's.
Over H. Schacht:
http://www.bertvanvondel.nl/hjalmar-schacht-gouden-pion-in-het-schaakspel/
Over zijn beleid:
de economisch monetaire opvattingen - RePub, Erasmus ...
repub.eur.nl › pub › De-bankier-van-Duitsland-Schacht-60-A5-
PDF
Stellingen bij Hjalmar Schacht, President van de Rijksbank ...
repub.eur.nl › pub › Stellingen-bij-Hjalmar-Schacht
Conclusie: Het beeld van een almachtige EU, waar de hogeren zoals Adam Farkas doen wat ze willen en waar de EU overheid de staten voortdurend mag koeioneren door het verdrag van Lissabon zoals met de begrotingscontrole, blijft overeind.
De EU is verkeerd begonnen, de bedoeling was een superstaat onder de leiding van Duitsland DE. Ook in de geesten van H. schacht en anderen.
De EU is nu een bijna unitaire superstaat, die in de plaats is gekomen van de staten. De EU moet een federatie zijn en de staten moeten de meeste van hun bevoegdheden behouden.
Daar de EU geen federatie is maar een superstaat met een ongezonde staatsstructuur zoals een niet ideologische niet professionele bijeen getrapte groep afdankertjes die als EU Commissie alias regering dienst doet, is ze zwak en de speelbal van o.a. lobby's en van de VS.
Niek Jansen 9
Roland HorvathKLM wordt geholpen met een miljarden injectie zonder enige voorwaarden te stellen wat België met Brussels Airlines niet zal laten gebeuren, zo is het voornemen althans.
Belastingverhogingen zijn al in het vooruitzicht gesteld, pensioenuitkeringen gaan omlaag.
De militaire uitgaven voor de NAVO heeft Rutte c.s. maar liefst in 2019 tot $12.1 miljard laten stijgen wat 12% meer is dan in 2018!
En die uitgaven zullen voor alle lidstaten nog eens $400 miljard moeten stijgen tot 2024 volgens die trekpop van Uncle Sam secr.gen. van de NAVO Jens Stoltenberg.
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2020/04/27/grootste-stijging-van-wereldwijde-militaire-uitgaven-in-het-afgelopen-decennium/
Waarom blijven de militaire uitgaven voor de NAVO buiten elke discussie verheven nu erop alle fronten bezuinigd moet worden ivm de Covid-19 crisis en de wereldwijde toename van extreme armoede ?
En dat tbv een militair apparaat waarvan het nut en de noodzaak zeer twijfelachtig zijn.
Henk van Eldik
Roland Horvathpetros 4
Niek Jansen 9
Op deze site staat een aantal artikelen over deze vorm van belangenverstrengeling of draaideur-politiek mbt de overstap van Adam Faraks van EBA naar AFME.
Niek Jansen 9
Voor mij sprong dit artikel in je reeks er uit:
https://wimjongman.nl/artikelen/europeseunie=facsisme.html
Daarin komt ook weer de rol van Prins Bernhard aan de orde en de macht van de door hem opgerichte Bilderberg conferentie.
Maar ook wordt uit de doeken gedaan de rol van de EU bij de etnische zuiveringspolitiek in Oost-Europa en de steun aan neo-nazi's in dat proces.
Niet aan de orde komt de samenwerking van de EU (met Frans Timmermans in de voorste linies) en de VS met neo-nazi's bij de voorbereiding en uitvoering van de Maidan-coup in 2014 in Kiev tegen de wettig gekozen regering van Oekraïne. Deze coup vond immers plaats na publicatie van het artikel van Jongman, maar voor geïnteresseerden verwijs ik naar het onthullende boek daarover van Chris Kasper de Ploeg: 'Oekraïne in het Kruisvuur'.
EUvsDisinfo beschuldigde hen van nepnieuws, die de gewelddadige omwenteling in Oekraïne wijten aan een illegale coup.
En in Nederland werd het Oekraïne referendum verdacht gemaakt omdat het resultaat ervan niet strookt met de plannen voor het Associatieverdrag met Oekraïne waarin de macht van het grootkapitaal en hun fascisten nog eens versterkt werd ten koste van de al verarmde bevolking. Het raadgevend referendum werd daarom olv de 'democraat' van D66 Ollongren ijlings afgeschaft.
Maar waarom maken de msm incl. 'links', zoals joop.nl, extreem-rechtse partijen zo verdacht omdat zij de motor waren achter het referendum en tegenstander zijn van de EU ?
Dat is voor mij een paradox, die ook niets moet hebben van het extreem-rechts gedachtengoed.
Bart Scheepens 3
Niek JansenNiek Jansen 9
Bart ScheepensBart Scheepens 3
Niek JansenNiek Jansen 9
Bart ScheepensMaar soit, en waarom is het niet toegestaan ' wellicht iets te ver van de discussie af te drijven'?
Peter Teffer 3
Niek JansenBart Scheepens 3
Peter TefferWachtgeld vind ik een interessante. Het blijkt dat politici en ambtenaren prima, en ook snel, kunnen landen in een nieuwe baan en commerciële functie. Wat mij betreft mag wachtgeld veranderd worden in een meer reguliere WW-achtige vorm - een veel beperkter vangnet dus.
Het is natuurlijk een wankel evenwicht: mensen met kennis en ervaring zijn ook welkom aan gene zijde. Wat dat betreft wel eens met Dijkhoff, die eerder stelde dat "voetballers in Oranje ook niet van het hockeyveld af komen rennen". Maar blijkbaar is het voor deze lieden toch heel verleidelijk om zich te bemoeien met zaken die eerder ook al op hun beleidsterrein lag.
Tekenen deze mensen niet iets wat vergelijkbaar is aan een relatiebeding?
Bart Scheepens 3
Niek JansenFerry de Boer 7
Dit soort overstappen voel je aan dat het niet klopt. Maar voor elke stap van politiek naar bedrijfsleven of andersom is invloed kopen volgens mij het hoofdmotief. Als je dat als geheel niet accepteert wordt de politiek een gevangenis. Dan is een afkoelperiode met wachtgeld een logisch alternatief. Gezien het geldverspillende imago van de EU maken ze daar ook geen vrienden mee.
Best een lastige discussie. Ik denk dat misschien goed zou zijn om de ambtstermijn kort te houden bij waakhonden e.d. zodat banden nooit te nauw kunnen worden. Maar dat een overstap als deze binnen eenzelfde domein echt een paar jaar niet zou mogen is in mijn optiek vrij evident. Het netwerk is de sleutel in dit soort overstappen. Een overstap van financieel naar industrie is denk ik minder bezwaarlijk omdat dit deels toch weer een ander netwerk is.
Ad Van Heeswijk 6
Oud maar relevant: hou ons wakker!
Peter Teffer 3
Ad Van HeeswijkGerard van Dijk 6
Die verhoudingen lopen toch wat scheef. Vrijheid voor de machthebbers en dwang voor het gewone volk?
John L de Vries 2
Gerard van DijkCo Pater 7
John L de VriesDus je ergste vijand zijn de machten die zich niets aantrekken van anderen.
Jan Bertels 1
Co Pater