
De ontrafeling van een corruptieschandaal bij politie en defensie begon in 2011 met een anonieme brief aan de toenmalig ministers Ivo Opstelten (V&J) en Hans Hillen (Defensie). Volkswagen-importeur Pon zou ambtenaren hebben omgekocht. Lees meer
Nadat dit in 2011 uitlekte via de Telegraaf ontdekte Follow the Money in 2013 dat de praktijken veel wijdverbreider waren. Follow the Money beet zich vervolgens vast in het dossier, bracht de spiegeltjes en kraaltjes in kaart en reconstrueerde een dubieus aanbestedingstraject waar een half miljard euro op het spel stond. FTM viste ook belastende documenten en afschriften op van defensie-ambtenaar Jacquest Horsten - een van de hoofdverdachten in dit dossier.
Het omkoopschandaal is inmiddels ook door justitie opgepakt: eind 2017 zullen meerdere verkopers en defensie-en politieambtenaren zich moeten verantwoorden voor de strafrechter.
[Illustratie: Leon Mussche]
Slotakkoord corruptiezaak: ambtenaar Defensie moet een jaar de cel in
Justitie wil voorbeeld stellen in corruptiezaak Politie en Defensie
Oud-minister van Defensie Hans Hillen wilde corruptiezaak intern afhandelen
Corruptiezaak: militaire inlichtingendienst had nepbedrijf zonder het zelf te weten
Omkopen voor tonnen, schikken voor 3000 piek
Het vingerwijzen is begonnen in corruptieproces bij politie en defensie
Corruptieschandaal politie en defensie roept vragen op over klassenjustitie
Justitie schikt voor 2 miljoen met Renault: wat voorafging
Omkopingspraktijken Peugeot afgekocht voor 2 miljoen. Wie volgt?
Corrupte auto-importeur Pon opnieuw in opspraak
Omkoopschandaal bij Defensie: Ambtenaar liet auto financieren door meerdere partijen
Het omkoopschandaal rondom het wagenpark van Defensie blijkt dieper geworteld in de automotive sector dan gedacht. Follow The Money schreef eerder al dat Renault-dealer VKV de privé-auto van de geschorste Defensie-ambtenaar Jacques H. gedeeltelijk afloste. Nu blijkt dat hij nog veel meer 'sponsors' had.
Sponsors staan in de rij
De betaling van VKV vormde geen uitzondering, zo blijkt uit het strafdossier waar De Telegraaf afgelopen zaterdag uit putte. De krant schrijft dat rechercheurs tijdens een inval bij VKV een schaduwboekhouding hebben gevonden waaruit blijkt dat er een speciaal potje was – gevuld door Renault Nederland – waaruit de aflossing van de Audi A5 zou zijn voldaan. En VKV/Renault Nederland blijkt niet de enige sponsor van H. te zijn. De recherche schrijft dat ook Volkswagen-importeur Pon – momenteel hoofdrolspeler in de aanbestedingsaffaire rond het wagenpark van de politie – de Audi voor 4.000 euro heeft gesponsord en het onderhoud ervan gratis verzorgde.VKV/Renault Nederland blijkt niet de enige sponsor van H. te zijnDealerbedrijf Van Mossel, waar blijkens zijn Linkedinpagina de zoon van H. werkte ten tijde van de Audi-levering, zou volgens de recherche 13 duizend euro hebben bijgedragen. En Athlon Car Lease deed een duit in het zakje in de vorm van een tankpas waar de familie H. in zes jaar tijd bijna 20 duizend euro mee afrekende. H. bedankte zijn financiers weer door geplande Defensiebestellingen te wijzigen ten faveure van Renault. Zo werd een bestelling van 131 Volkswagen Polo’s in het bestelsysteem veranderd in 131 Renault Clio’s. Andere sponsors kregen weer informatie doorgespeeld, waaronder een vertrouwelijk aanbestedingsdocument dat Athlon Car Lease ontving. Het ging om een prijzenblad van Leaseplan, de concurrerende leasemaatschappij die eveneens in de running was voor de gunning van het wagenparkbeheer van defensie. Dit betreft het leveren van diensten zoals de administratieve afhandeling en uitgifte van tankpassen. Het doorspelen van het prijzenblad blijkt nu de aanleiding te zijn geweest voor de inval bij de Rabobank-dochter vorig jaar mei en de exodus van verschillende topmannen.
Consequenties
De spiegeltjes en kraaltjes voor inkopers in de automotive-sector – een common practice destijds, bleek al uit dit artikel - beginnen zich nu uit te kristalliseren. De recherche vermoedt dat de sponsoring van H. met medeweten van Renault Nederland heeft plaatsgevonden. Lean V., destijds verkoopdirecteur bij Renault Nederland en verantwoordelijk voor fleetsales, zegt tegen FTM niet op de hoogte geweest te zijn van de betalingen. ‘Ik krijg er een rare smaak van in de mond, maar signalen daarover hebben mij nooit bereikt,’ aldus V., die hier ‘enige tijd geleden’ ook vragen van de Rijksrecherche over heeft gekregen.'Ik krijg er een rare smaak van in de mond'Bij het familiebedrijf Pon zijn gedurende het onderzoek van de Rijksrecherche al alle verantwoordelijken van de afdeling fleetsales opgestapt, waaronder de latere directeur van Porsche Nederland. Pon-woordvoerder Jacques Geijssen schrijft in een reactie dat KPMG en Allen & Overy in 2011 een forensisch onderzoek hebben gedaan waaruit zou blijken dat een aantal medewerkers enkel ‘in strijd met interne gedragsregels’ hebben gehandeld. ‘Uit het onderzoek is niet gebleken dat er bij Pon sprake is geweest van omkoping. Ook zijn geen onregelmatigheden bij overheidsaanbestedingen vastgesteld,’ aldus de woordvoerder, die verder aangeeft dat het bedrijf intern maatregelen heeft getroffen, de onderzoeksresultaten beschikbaar heeft gesteld en medewerking verleend aan het lopende onderzoek van justitie. De Audi A5 is inmiddels in beslag genomen. Het is nu wachten op de eerste rechtszaken en in hoeverre de bevindingen van de recherche standhouden. Chris Visscher, eigenaar van VKV, geeft aan dat hij ‘niet kan en mag’ reageren. Renault Nederland heeft 'geen commentaar'. Jacques H. heeft aangegeven geen contact meer te willen met ondergetekende. Zijn advocaat Bas Martens geeft aan dat het 'nog te vroeg is voor een inhoudelijke reactie'.
4 Bijdragen
Bob Lagaaij
Molenaer
Hilterman
Een bouwfraude aanpakken dat lukt nog wel. Zodra het overheidshandelen crimineel blijkt te zijn kijkt het OM de andere kant op. Wil je de boel ongestoord tillen zorg dan dat je ambtenaar wordt dan heb je geen last van het OM.
Er gingen u al wat toppers voor zoals ene Demmink die jarenlang zijn lusten kon botvieren op kleine jongetjes. Er is nooit deugdelijk onderzoek gedaan naar de praktijken van deze creep.
Wat opvalt is de banaliteit van deze corruptie. Hoeren een snoeren op kosten van leveranciers die zich zo verzekerd wisten van overheidsopdrachten. Bah.
Sander Frinks
[i]Het Openbaar Ministerie vervolgt twee politie- en vier
defensieambtenaren voor vermeende fraude bij aanbestedingen van nieuwe
voertuigen. De zaken tegen drie andere ambtenaren zijn geseponeerd.
Dat meldt het OM vandaag. De fraudezaken spelen al jaren.
Het
OM verdenkt de verdachten van fraude bij de aanbesteding van ongeveer
drieduizend voertuigen. Het gaat volgens het OM daarbij om het goedkoop
leasen en huren van auto’s, korting op onderhoud, het gebruik van
tankpassen, aannemen van winterbanden en (verre) buitenlandse reizen,
waaronder geheel verzorgde meerdaagse cruises op de Middellandse Zee.
.......[/i]
Bron:
http://www.automotive-online.nl/home/14008-tenderfraude_om_vervolgt_ambtenaren.html
De NOS spreekt over nog 41 verdachten.
http://nos.nl/artikel/2046229-zes-ambtenaren-vervolgd-voor-corruptie-met-politie-en-legerauto-s.html
------------------
.. maar de 'lichtbakken' leverancier ziet toch al weer 'beren op de weg' naar mijn mening..
http://nos.nl/artikel/2046291-politie-leert-niet-van-foute-aanbesteding.html
Leuk, zo'n 'leverancier' die dergelijke twijfels over een (potentiële) klant zo uit.. daar zou je toch geen zakelijke relatie mee willen opbouwen..?