
De ontrafeling van een corruptieschandaal bij politie en defensie begon in 2011 met een anonieme brief aan de toenmalig ministers Ivo Opstelten (V&J) en Hans Hillen (Defensie). Volkswagen-importeur Pon zou ambtenaren hebben omgekocht. Lees meer
Nadat dit in 2011 uitlekte via de Telegraaf ontdekte Follow the Money in 2013 dat de praktijken veel wijdverbreider waren. Follow the Money beet zich vervolgens vast in het dossier, bracht de spiegeltjes en kraaltjes in kaart en reconstrueerde een dubieus aanbestedingstraject waar een half miljard euro op het spel stond. FTM viste ook belastende documenten en afschriften op van defensie-ambtenaar Jacquest Horsten - een van de hoofdverdachten in dit dossier.
Het omkoopschandaal is inmiddels ook door justitie opgepakt: eind 2017 zullen meerdere verkopers en defensie-en politieambtenaren zich moeten verantwoorden voor de strafrechter.
[Illustratie: Leon Mussche]
Slotakkoord corruptiezaak: ambtenaar Defensie moet een jaar de cel in
Justitie wil voorbeeld stellen in corruptiezaak Politie en Defensie
Oud-minister van Defensie Hans Hillen wilde corruptiezaak intern afhandelen
Corruptiezaak: militaire inlichtingendienst had nepbedrijf zonder het zelf te weten
Omkopen voor tonnen, schikken voor 3000 piek
Het vingerwijzen is begonnen in corruptieproces bij politie en defensie
Corruptieschandaal politie en defensie roept vragen op over klassenjustitie
Justitie schikt voor 2 miljoen met Renault: wat voorafging
Omkopingspraktijken Peugeot afgekocht voor 2 miljoen. Wie volgt?
Corrupte auto-importeur Pon opnieuw in opspraak
© ANP Xtra / Koen van Weel
Omkopen voor tonnen, schikken voor 3000 piek
Omkopingspraktijken door Volkswagen-importeur Pon lopen als een rode draad door het corruptieschandaal bij politie en Defensie. Uit een document in handen van Follow the Money blijkt dat de medewerkers van het familieconcern een strafzaak wisten te ontlopen met een boete van 3000 euro en werkstraffen die vergelijkbaar zijn met de diefstal van een bromfiets.
3000 euro. Dat is het geldbedrag dat Pons voormalige verkoopdirecteur Berend Veenendaal moet betalen om strafvervolging te ontlopen in het grote corruptieschandaal, waarbij autobedrijven meerdere inkoopmedewerkers van politie en Defensie omkochten in ruil voor een voorkeurspositie bij orders. Zijn ondergeschikte Ray Uiterwaal, voormalig directeur Fleetsales, hoeft zich in ruil voor een werkstraf van zestig uur niet publiekelijk te verantwoorden voor de strafrechter. Dit blijkt uit een namenlijst uit het strafdossier, in handen van Follow the Money, dat inzage geeft in het lot van alle verdachten.
Veenendaal en Uiterwaal zijn twee van de in totaal acht verdachten bij Pon die zich volgens justitie schuldig hebben gemaakt aan het omkopen van ambtenaren van politie en Defensie. De acht medewerkers waren betrokken bij het ‘opzettelijk verstrekken van giften aan ambtenaren vanwege hun functie en positie’ in de vorm van het goedkoop leasen en huren van auto's, korting op onderhoud, gratis winterbanden en buitenlandse reizen. De steekpenningen zouden over een periode van tien jaar meer dan 100 duizend euro bedragen. Het delict ‘ambtelijke omkoping’ is ernstig; VVD-gedeputeerde van de provincie Noord-Holland Ton Hooijmaijers kreeg er twee jaar geleden 2,5 jaar cel voor. Ondanks dat de rechter tijdens de zitting nog zei dat 'omkoping een wederkerig delict is en van beide kanten strafbaar’, kwamen de omkopers, veelal vastgoedbedrijven, er met taakstraffen die liggen op het niveau van diefstal van een brommer of auto. De geldboete van Veenendaal komt in de buurt van een boete voor gevaarlijk rijgedrag.
Masseren voor de wisseltruc
Net zoals bij Hooijmaijers was er vanuit Pon ook een commercieel doel om de inkoopambtenaren te ‘masseren’ om zodoende voor te sorteren bij grote overheidsopdrachten. Hoe de verkopers van de afdeling Fleetsales te werk gingen, schemerde onlangs door in een artikel van NRC, dat inzage had in het strafdossier. Zo bleek uit intern e-mailverkeer dat defensie-ambtenaar Jacques Horsten, inmiddels hoofdverdachte, had laten vallen dat defensie op korte termijn ‘een zak geld’ zou gaan uitgeven. Een Pon-medewerker mailde vervolgens naar een collega: ‘Weet jij of er nog iets te gebeuren staat waarmee we Jacques kunnen plezieren?’ Het antwoord was dat er een tripje naar Spanje gepland was zodat ‘die zak geld grotendeels bij ons terechtkomt in ruil voor wat glimmend blik…’ Zijn collega mailde daarop terug dat hij Horsten zou uitnodigen voor de Spanje-trip en hem zou ‘masseren voor de wisseltruc ;-))’.
Ray Uiterwaal – werkstraf 60 uur
De voormalig directeur Fleetsales was tot 2008 eindverantwoordelijk voor het binnen hengelen van orders bij politie en Defensie. Hij promoveerde in 2008 tot directeur van het Pon-onderdeel Porsche Nederland. Maar na het interne onderzoek kwam hij op de nominatielijst om te vertrekken: hij kreeg eind 2013 een afscheidsfeest op Pons hoofdkantoor in Leusden en verliet het Pon-concern. Uiterwaal heeft kunnen schikken met justitie, hij heeft een werkstraf van 60 uur geaccepteerd.
Eugène Krabbenborg – werkstraf 30 uur
De opvolger van Uiterwaal als directeur Fleetsales werd in 2008 Eugène Krabbenborg. Hij was directeur Fleetsales ten tijde van de omstreden aanbesteding van de politie – het megacontract ter waarde van 500 miljoen euro. Ook Krabbenborg blijkt vuile handen te hebben gemaakt, zo blijkt uit het schikkingsdocument waarin valt te lezen dat hij een werkstraf van 30 uur heeft geaccepteerd.
Xeno Grimmelt – werkstraf 30 uur
Een andere hoge pief betreft de voormalig groepsdirecteur Wholesale Xeno Grimmelt. Hij verdween ook van het toneel tijdens de ontslaggolf 2013 – opgewekt door de schikkingsvoorbereidingen. Grimmelt wist te schikken voor 30 uur.
Berend Veenendaal – geldboete van 3000 euro
De voormalige verkoopdirecteur Berend Veenendaal hoeft alleen een bedrag van 3000 euro af te tikken. Desondanks duikt zijn naam op in het strafdossier en wordt hij half juli opgeroepen voor een getuigenverhoor. Tijdens de regiezitting bleken er aanwijzingen te zijn dat hij meewerkte aan een hoge aanschafkorting (12 duizend euro) op een nieuwe auto van de verdachte politieambtenaar René P.. Veenendaal ontkende overigens drie jaar geleden tegenover FTM dat hij als commercieel directeur over de schreef is gegaan bij het fêteren van ambtenaren. ‘Het is aantrekkelijk om mensen van grote bedrijven op een cruiseschip te zetten. Of ze uit te nodigen voor de Olympische Spelen. Wie mee wil, mag mee, dat is alleen maar mooi meegenomen. Maar ik heb nooit mensen van de overheid uitgenodigd, omdat je dan problemen krijgt met dingen als omkoping. Vanuit mijn basisprincipes heb ik dat nooit gedaan.’
Abe van den Brink – werkstraf 80 uur
Naast het hogere management hebben ook verschillende verkopers een schikking getrofffen. Van den Brink was een van de key accountmanagers op de afdeling Fleetsales. Hij was onder meer betrokken bij het account Rijksoverheid. Zo weidde hij in 2009 uit over het Pon-contract om Audi A6’s te leveren aan ministers en hoge overheidsfunctionarissen. Een prestigieus account. ‘Bewindslieden zijn vaak bekende mensen die regelmatig in de publiciteit komen. Omdat momenteel zo veel hoge ambtenaren in een Audi rijden, betekent dat voor ons een vergroting van de merkbekendheid,’ aldus Van den Brink in het vakblad Fleetwise. Onlangs bleek ook dat Pon jarenlang létterlijk hofleverancier was van leden van het Koninklijk Huis en ook daar kortingen uitdeelde.
Marcel Remij – werkstraf 40 uur
Marcel Remij was, blijkens zijn LinkedIn-pagina, jarenlang verkoper op de afdeling Fleetsales en ten tijde van de omstreden politieaanbesteding was hij ‘Tender Specialist Pon Fleetsales’. Hij schikte met Justitie voor een taakstraf van 40 uur.
Peter Kanters – werkstraf 60 uur
Hij was in 2008 een van de key accountmanagers op de afdeling Fleetsales. Daarvoor werkte hij voor Mercedes en had hij als klant het ministerie van Defensie.
Erik van B.
Deze manager op de afdeling Fleetsales weigerde het schikkingsvoorstel. Van B. wordt ervan verdacht dat hij politieambtenaar René P., een van de hoofdverdachten in de strafzaak, heeft omgekocht door het verlenen van een korting, het geven van leenauto’s en een horloge van 100 euro. In de dagvaarding van René P. komt naar voren dat hij vertrouwelijke informatie deelde met als doel ‘een betere positie te bewerkstelligen voor Pons Automobielhandel B.V. binnen de politieorganisatie’.
Fêteercultuur
Uit eerder onderzoek van Follow the Money bleek ook dat er binnen het Pon-concern een levendige fêteer-cultuur heerste waarin inkopers konden boarden voor cruises op de Middellandse Zee, tripjes naar Wimbledon en de Olympische Spelen. Zodra ze met hun privéauto langsreden, kregen ze bovendien extra korting op het onderhoud ervan. Of een gratis setje winterbanden. Quid pro quo stonden Pon-verkopers vooraan zodra politie of Defensie nieuwe auto’s moest bestellen.
Dat lukte behoorlijk goed. In de door de Rijksrecherche onderzochte periode van 2001 tot 2011 was Pon grosso modo hofleverancier van de politie. Zo wist de Volkswagen-importeur in 2006 een grote order binnen te slepen van 6700 voertuigen – een deal van zeker 200 miljoen euro. In 2010 won Pon de hoofdprijs door de exclusieve leverancier te worden van 12 duizend politievoertuigen inclusief alle opbouwwerkzaamheden. Contractwaarde: 500 miljoen euro. Follow the Money berekende begin dit jaar al dat de schikking van Pon – ten bedrage van 12 miljoen – een ‘koopje’ was.
Niet alleen bij Pon, maar ook bij Renault en Peugeot rolden er schikkingen uit. In totaal acht Pon-medewerkers kregen van justitie een schikkingsvoorstel aangeboden. Zeven medewerkers gingen daarop in. Het voordeel daarvan is dat ze niet hoeven te komen opdraven op openbare strafzittingen waar hun vermeende misdragingen en plein public met naam en toenaam worden opgesomd. Bijkomend voordeel: de kans is klein dat er nadien een naamsvermelding komt in de media, want het begeleidende persbericht van het Openbaar Ministerie is geanonimiseerd.
Weigeraar
Eén medewerker weigerde het schikkingsvoorstel. Het is Erik van B. die tot 2011 als manager werkte bij Fleetsales. Hij heeft volgens justitie een ongeoorloofde korting, een horloge van 100 euro en talloze voertuigen ter beschikking gesteld aan een politie-inkoper. ‘Mijn cliënt is principieel,’ luidde de toelichting van zijn raadsman Ad Westendorp twee weken geleden tijdens de regiezitting in de rechtbank Rotterdam. ‘Pon is een enorm bedrijf met een redelijk extreme bedrijfscultuur. De druk om maar te verkopen kwam van boven.’
Alle overige leidinggevenden ontspringen de dans met schikkingen die variëren van werkstraffen van dertig tot tachtig uur
Maar juist alle hogere verantwoordelijken hebben stuk voor stuk geschikt of hun zaak is geseponeerd wegens onvoldoende bewijs. Zo kwam tijdens de regiezitting naar voren dat Pons financieel directeur Paul Zandstra, in 2013 ook vertrokken, zijn handtekening heeft gezet onder een verkoopbon waar politie-inkoper René P. een korting kreeg van maar liefst 12 duizend euro die was overeengekomen met verkoopdirecteur Berend Veenendaal. Uit de dagvaarding van René P. blijkt dat deze omkoopverdenking alleen aan hem blijft kleven; Veenendaal heeft geschikt en de zaak tegen Zandstra is geseponeerd. Alle overige leidinggevenden ontspringen de dans met schikkingen die variëren van werkstraffen van dertig tot tachtig uur. Het hoogste echelon, te weten voormalig CEO Henk Rottinghuis (Stork, Blokker en RBS-commissaris), komt niet voor op de verdachtenlijst. Zijn opvolger Janus Smalbraak, die sinds 2010 het Pon-concern leidt, treft volgens justitie ook geen blaam. ‘De huidige directie – ten aanzien van wie het onderzoek niet heeft opgeleverd dat zij betrokken is geweest bij strafbare feiten – heeft volledig afstand genomen van de verweten gedragingen,’ gaf het Openbaar Ministerie in het persbericht aan.
Voorsorteren op schikking
Het afstand nemen van de gedragingen is geregisseerd door Smalbraak. Dagblad NRC wist, op basis van het strafdossier, de totstandkoming van de schikking te reconstrueren. Zo blijkt Pon direct bij aanvang van het strafrechtelijke onderzoek al te hebben voorgesorteerd op een schikking. De werkwijze: ze huurden topadvocaat Hendrik Jan Biemond van Allen & Overy in. Biemond, oud-openbaar aanklager in de Ahold-fraudezaak, mocht als een soort ‘dealmaker’ een schikking voorbereiden. Zo werden advocatenkantoor Clifford Chance en de fraude-afdeling van KPMG ingeschakeld voor een intern onderzoek, en werden vervolgens ‘hete’ namen als Uiterwaal, Grimmelt en Krabbenborg op een zijspoor gezet. Het vertrek van de verdachte medewerkers ging daarbij gepaard met een stevige vaststellingsovereenkomst waarin staat dat ze niks over hun vertrek naar buiten mogen brengen. Verder kwam er een steviger complianceprogramma binnen de Pon-organisatie. En zodra alles was afgevinkt, bracht Biemond, zo schrijft NRC, op 12 december 2013 een schikkingsvoorstel te berde van totaal 750 duizend euro. De opzet slaagde, hoewel het schikkingsbedrag uiteindelijk hoger is geworden (12 miljoen). Maar Pon ontloopt in ieder geval strafvervolging en kan daardoor gewoon weer nieuwe politie-orders binnenslepen, zoals de nieuwe politiehondenwagens. En de medewerkers die hebben geschikt, zullen bij hun nieuwe baas een of twee weken vrij moeten nemen voor het uitvoeren van hun taakstraf.
De bevindingen in het artikel zijn zowel telefonisch als per email voorgelegd aan Pon-woordvoerder Jacques Geijsen. Daarop is per email niet binnen de gestelde termijn gereageerd.
32 Bijdragen
Mz59 7
Het OM is blijkbaar accoord gegaan met die schikkingen en seponering. Geen wonder dus dat de Pon-woordvoerder niet reageert, voor Pon is de zaak juridisch afgedaan.
De cruciale zin is "En zodra alles was afgevinkt, bracht Biemond, zo schrijft NRC, op 12 december 2013 een schikkingsvoorstel te berde van totaal 750 duizend euro. De opzet slaagde, hoewel het schikkingsbedrag uiteindelijk hoger is geworden (12 miljoen)"
Dus het OM is niet accoord gegaan met de door Pon voorgestelde goedkope schikking. 12 miljoen is toch wel veel meer dan 0,75 miljoen. Dus de opzet om er goedkoop vanaf te komen is niet geslaagd. En dat Pon 12 miljoen heeft betaald zegt toch ook wel iets.
Meent FTM dat die 12 miljoen niet genoeg is? Of dat er niet geschikt had moeten worden?
Ik werk niet bij of voor Pon, ik rijd zelfs geen VW. Ik vraag mij alleen af welk punt dit artikel wil maken.
Jan Smid 8
Mz59Als het aan mij had gelegen had VW 10 jaar geen diesels meer mogen maken. Daarmee raak je het bestuur, aandeelhouders w.a. deelstaten, en autobedrijven die niet hebben gesjoemeld kunnen hun marktaandeel vergroten.
Mz59 7
Jan Smid"Transacties boven de 100.000 gulden moeten aan de minister worden voorgelegd, zodat hij kan bepalen of het OM in redelijkheid kan besluiten de zaak niet aan de rechter voor te leggen."
Dus ik neem aan dat de minister de 12 miljoen schikking redelijk heeft gevonden.
Jan Smid 8
Mz59Mz59 7
Jan SmidJan Smid 8
Mz59Mike de Groot 1
Jan SmidWant volgens dhr. Jan-Pietset Dees, Beleidsmedewerker Justitie Tweede Kamerfractie CDA in mijn dossier "Valsheid in Geschriften door arts" is:
Openbaar Ministerie niet verplicht in alle zaken vervolging in te stellen, op grond van het algemeen belang (art. 167 en 242 Wetboek van Strafvordering).
Rob Huibers 4
Mz59Dit was tot vandaag niet openbaar en nu wel, doordat Follow The Money het heeft gepubliceerd.
De rest is opinie, maar die kan je alleen vormen als je de feiten kent.
Complimenten FTM en Dennis Mijnheer!
Mz59, wie je ook bent en wat je ook rijdt, wees voorzichtig en houd de nul.
Mz59 7
Rob HuibersDennis Mijnheer 4
Rob Huibersmvg Dennis Mijnheer
Eduard Veldstra 1
Mz59 7
Eduard VeldstraOverigens gaat de politie nu Mercedes rijden ipv VW. Je zou bijna denken ...
line 5
Eduard VeldstraMz59 7
lineDennis Mijnheer 4
Mz59mvg Dennis
Danny Split 7
Eduard VeldstraMaar daarnaast, professioneel pedofiel Demmink word ook door vrouwe justitia beschermd alsof het haar eigen kind is. Het Nederland waarover onze kinderen op school leren bestaat al lange tijd niet meer.
wim de kort 8
Rutte, voorgangers en kliek zijn hier debet aan.
En de heren voelen zich beschermd en bovenal als een vis in het water.
Laat Rutte zijn karwei afmaken. brrrrrrrrrrrr
Danny Split 7
En dat door onmacht.
Dit gaat over 80 urige werkstraffen en boetes van ongeveer 3000, voor betrokkenen bij volks verradende corruptie zaken.
En dat door hebzucht.
Het tijdelijk niet kunnen betalen van bv je zorgverzekering en degelijke word harder bestraft dan corruptie zaken.
Als corporaties het moeilijk hebben, is Nederland socialistisch. Als het gaat om burgers zijn we zo fascistisch als het maar kan.
Nederland; Fascistische politiestaat gerund door bedrijven, in stand gehouden door wapen-graad domme burgers die net intelligent genoeg zijn om met de lippen op elkaar het systeem te dienen, "de manager".
De vele documentaires over Noord-Korea die ik graag zie, beginnen steeds meer punten te krijgen vergelijkbaar met onze eigen economische fascistenstaat.
Jesse Frederik 2
Danny SplitDanny Split 7
Over de aanschaf van ongeveer 11.000 nieuwe Mercedes politiewagens.
"Transparantie"
"Met de bekendmaking van de voorlopige gunning is bijna een einde gekomen aan een langdurig aanbestedingsproces waarbij zorgvuldigheid, betrokkenheid van gebruikers en hun wensen, integriteit en transparantie leidend waren. De vorige Aanbesteding Politievoertuigen werd overschaduwd door vermeend niet integer handelen van een aantal betrokkenen. Om dergelijke situaties te voorkomen, is de werkwijze rondom aanbestedingen grondig tegen het licht gehouden en waar nodig aangepast, mede naar aanleiding van een rapport met aanbevelingen. Zo is de huidige aanbesteding van politievoertuigen opgedeeld in circa vijftien aparte voertuigaanbestedingen, van ME-bussen tot motorfietsen, waarvan de meeste weer bestaan uit verschillende percelen. Dat is gedaan om meer kansen te bieden aan leveranciers. De vorige aanbesteding van politievoertuigen was als één groot contract in de markt gezet. Verder zijn er bijeenkomsten geweest met marktpartijen over de pakketten van eisen en tijdpaden. Dat leverde waardevolle informatie op."
Zorgvuldigheid, betrokkenheid, integriteit en transpiratie. Waarvan ik de laatste 2 vorig jaar al had weggestreept in mijn woordenboek.
AGM de Boer 3
Dan gaan we lopen zeuren over welke naam er wel of niet genoemd wordt,daar maak ik me niet druk om.
Ik denk wel dat ik de inhoud begrijp,dat is genoeg.
Alles komt weer weg met een lachertje.
Het grootste gedeelte van de betrokkenen of misschien wel allemaal zullen ouders zijn van kinderen die ze opvoeden.
Opvoeden zoals zij denken dat het moet ,met hum eigen normen en waarden.
Normen en waarden die toch van een ander niveau zijn als dat menig burger hanteert.
Die kinderen worden de toekomst , daar moeten we het van hebben
Maar dan met de juiste normen en waarden.
Daar maak ik me druk om.
FTm , goed bezig.
MaartenH 10
Het parlement valt in de trias politica onder de wetgevende macht en de uitvoerende macht is verantwoording verschuldigd aan het parlement. Als je het over corrupte ambtenaren hebt, is dat pas in laatste instantie een zaak van de rechterlijke macht, namelijk als het al mis is gegaan. De uitvoerende macht dient corruptie te voorkomen. Als de rechter er aan te pas moet komen heeft de uitvoerende macht als organisatie al gefaald.
Oftewel wat is de rol van het parlement in deze? Het parlement zou de uitvoerende macht ter verantwoording moeten roepen. Corruptie is niet niks. Maar dat lijkt niet te gebeuren, men laat het aan de rechterlijke macht over, waarbij het OM de schuldigen er met schikkingen op een makkelijke manier van af laat komen.
Probleem lijkt mij dat de uitvoerende macht hier liefst zo min mogelijk aandacht aan besteedt - slecht voor hun imago. De meerderheid van het parlement is verbonden aan de uitvoerende macht, dus wil er ook geen aandacht aan besteden.
Conclusie, onze trias politica stelt heel weinig voor en de verwevenheid tussen uitvoerende macht en wetgevende macht (parlement) is een serieus probleem.
Mz59 7
MaartenHMaartenH 10
Mz59Ernest Jacobs 6
MaartenHMij stoort de toonzetting. Het OM is van de waarheidsvinding en als het OM dan van mening is dat er sprake is van strafbare feiten legt het OM die feiten voor aan de rechtbank, waarbij de rechtbank oordeelt. Die gang van zaken raakt vertroebeld door de praktijk van schikkingen. Net zoals ik de Wet Mulder, overtredingen onder het bestuursrecht, een sluipende uitholling vind van de Trias Politica. Net zoals de BOA's die steeds meer mogelijkheden krijgen. Bijvoorbeeld de spoorwegpolitie is wegbezuinigd, maar conducteurs worden BOA. Slechte ontwikkeling.
Aan de andere kant begrijp ik wel dat de rechtbank niet elke verkeersboete wil zien. Advocaten kunnen er aardig aan verdienen om alle mogelijke omwegen te verzinnen en dat is niet de bedoeling van het recht.
Peter Urbanus 5
Marla Singer 7
Peter UrbanusBerend Pijlman 13
Vriendendiensten en tit for tat wordt als slim ondernemerschap gezien. Net zoals het aan de kant zetten van regelgeving als innovatie wordt gezien.
Mz59 7
Berend PijlmanHr E E Schipper 5
Fijn dat er aandacht is voor het afkopen van strafvervolging.
Het is oneerlijk als een bedrijf en medewerkers zich niet voor de rechter hoeven te verantwoorden (en de rest van Nederland wel).
Het afkopen van strafvervolging schept een beeld van een doofpot en het maakt een maatschappelijke discussie (bijna) onmogelijk. De overeenkomsten zijn vaak geheim en er is geen rechtelijke uitspraak. Het afkopen van strafvervolging is slecht voor een democratie.
Marla Singer 7
Het is al lang niet meer te ontkennen dat er in Nederland sprake is van klassenjustitie. Dat daar de eigenlijke slachtoffers dat nog steeds pikken is het grootste probleem.
JM Van Hoorn 4