
Belastingontwijking: leuker kunnen ze het op de Zuidas niet maken. Wel makkelijker. Lees meer
Er bestaat een wereld waarin iedereen die iets te verbergen heeft, geld kan oppotten en ongestoord kan uitgeven, zonder ooit gepakt te worden.
Schrijver en journalist Oliver Bullough doopte deze wereld ‘Moneyland’ en schonk ons daarmee een fantastisch concept om de schimmige offshore-wereld beter te begrijpen. Follow the Money zoekt uit welke rol Nederland speelt bij het doorgeleiden van schimmige en ongeoorloofde geldstromen. Welke bankiers, fiscalisten en advocaten steken corrupte regimes, fraudeurs en oligarchen de helpende hand toe?
Oliver Bullough: ‘Je hoeft geen butler van kleptocraten en witwassers te zijn’
Podcast | Het geldspoor met Oliver Bullough
De tijd dat Nederlandse topbankiers het strafrecht niet hoefden te vrezen, lijkt definitief voorbij
Chinese techreus Tencent gebruikt Nederland voor sluiproutes langs belasting en wetten
Nederland als bakermat van het huidige kapitalisme
Podcast | De duistere financiële geschiedenis van Nederland
Corona en belastingtrucs maken van Pfizer het meest winstgevende bedrijf van Nederland
Toezichthouder advocatuur verdient aan het kantoor dat zij moet controleren
Niet minister Weerwind is de baas, maar de belangenclub van advocaten
Hoe een Ierse rundvleeskoning via de Zuidas voor miljoenen aan belastingen ontwijkt
Uit de promo video van de W Explorer. © Burgess / Youtube
Superjachten: miljoenenspeeltjes die fiscale opsporingsdiensten omzeilen
Tot frustratie van opsporingsdiensten staan superjachten doorgaans via ondoorzichtige bedrijfsconstructies geregistreerd in belastingvriendelijke oorden. De populairste zijn de Kaaimaneilanden en Malta. Op dat laatste eiland heeft de vaste zakenpartner van prins Bernhard junior een jacht van 6,25 miljoen euro ondergebracht.
Het is zo’n gerucht waar je nieuwsgierig van wordt. Het werd Follow the Money ingefluisterd toen we eindelijk weer eens een borrel mochten bezoeken. ‘Weet je wie ook een nieuw jacht heeft?,’ klonk het samenzweerderig. ‘Prins Bernhard junior en die zakenpartner van hem, Menno de Jong! De W Explorer heet die boot.’
Een lastig te checken verhaal. De bron heeft geen idee waar en via welke vennootschap het schip staat geregistreerd. Maar samen met tijdschrift Nautique doen we een poging. Het zit mee. Een wereldwijd opererende verzekeringsmaatschappij, Steamship Mutual, heeft een lijst online staan van jachten en hun eigenaren. Ook de W Explorer staat ertussen. De eigenaar is Olive Partners Limited op Malta. In het handelsregister van het eiland vinden we dat De Jong sinds juni 2019 eigenaar is van Olive Partners.
Het is een mooi schip van 36 meter lang, dat in 2019 volgens de vakpers een vraagprijs kende van 6,25 miljoen euro. Duur, maar betaalbaar voor multimiljonairs De Jong en Bernhard. De twee zakenpartners hebben samen het circuit van Zandvoort, bezitten tientallen huizen in Amsterdam, hebben honderden kantoor- en winkelpanden in bezit en zijn eigenaar van het succesvolle IT-bedrijf Levi9.
Speciaal voor schepen heeft Malta regels die ervoor zorgen dat de btw beperkt blijft tot 5 procent
Op papier is het schip alleen in handen van De Jong; prins Bernhard van Vollenhoven staat niet geregistreerd. ‘Olive Partners is honderd procent mijn eigendom en daarmee ben ik dus de enige eigenaar van de W Explorer,’ laat De Jong in een reactie weten. ‘Malta is onderdeel van de EU, en het enkele feit dat het schip onder Maltese vlag vaart, maakt dit nog geen “offshore” constructie en de daarmee gepaarde suggestie van belastingontwijking. Ik zou het dan ook op prijs stellen als u bij eventuele publicaties rond dit schip zowel expliciete als impliciete verwijzingen of suggesties naar belastingontduiking en/of -ontwijking zou willen vermijden, aangezien dergelijke suggesties onjuist en schadelijk voor mijn reputatie zijn. Olive Partners is gewoon een Maltese vennootschap.’
Daar valt wel wat op af te dingen. ‘Offshore’ dienstverlening is elke dienstverlening in een ander land dan waar iemand woont. Het beheer van de Maltese vennootschap laat De Jong doen door Elise Trustees Ltd, een trustkantoor dat ook opdook in de Paradise Papers, een groot lek over de diensten van belastingadvieskantoren.
Malta kent met Nederland, België en Cyprus de meeste indicatoren binnen de EU die wijzen op het toestaan van ‘agressieve’ belastingplanning
Los van die definitiekwestie: zo gewoon is Malta niet. Het landje met nog geen half miljoen inwoners kent met Nederland, België en Cyprus de meeste indicatoren binnen de Europese Unie die wijzen op het toestaan van ‘agressieve’ belastingplanning, blijkt uit een onderzoek van Europarlementariërs vier jaar geleden. Het land heeft op papier een hoog tarief voor vennootschapsbelasting van 35 procent, maar dat is door gunstige regels terug te brengen tot slechts 5 procent. Dividend is onbelast. Speciaal voor schepen heeft het regels die ervoor zorgen dat de btw beperkt blijft tot 5 procent.
Huur
De Jong maakt naar eigen zeggen geen gebruik van de fiscale luwte van Malta, maar veel andere rijken doen dat wel. In 2017 kreeg Duitsland van een klokkenluider een lijst met daarop 70.000 Maltese vennootschappen die zouden worden gebruikt voor belastingontwijking. De minister van Financiën van deelstaat Noordrijn-Westfalen noemde het land daarom ‘het Panama van Europa’.
Ook de steenrijke Zuid-Hollandse familie De Ruiter zocht fiscaal onderdak op Malta nadat het haar bedrijf De Ruiter Seeds aan het Amerikaanse Monsanto verkocht voor zo’n 500 miljoen euro. Een deel daarvan, 278 miljoen euro, stalde de familie op Malta.
Malta is uitgegroeid tot een witwasparadijs voor de Italiaanse maffia
Malta staat bekend om ‘ondoorzichtige offshore deals’, stelt het collectief van onderzoeksjournalisten OCCRP. ‘Een klein land in de greep van grootschalige criminele belangen.’ Malta trekt door laks toezicht veel online casino’s aan, waardoor het volgens onderzoek is uitgegroeid tot een witwasparadijs voor de Italiaanse maffia.
Daarnaast verkoopt Malta tot ongenoegen van andere EU-landen paspoorten voor 900.000 euro per stuk aan vermeend foute Russen, Chinezen en Arabieren. Journalist Daphne Caruana Galizia, die de paspoortenhandel in verband bracht met corruptie in de hoogste politieke kringen van het land, werd in 2017 met een autobom opgeblazen.
Een schip onderbrengen in een vennootschap zoals De Jong heeft gedaan, is gebruikelijk. Op de lijst van verzekeraar Steamship Mutual staan slechts twintig natuurlijke personen – waaronder de sjeiks van Oman en Qatar – in plaats van een vennootschap. Bijna elke eigenaar gebruikt een vennootschap, al was het maar om te besparen op btw. Wanneer een schip ‘zakelijk’ wordt aangekocht is de btw te verrekenen, wanneer het een privé-aanschaf is niet. Dat scheelt bij aankoop van een jacht in Nederland 21 procent.
‘Ik verhuur mijn schip nooit: dat het te huur wordt aangeboden, is alleen maar voor de belastingen’
Daarom staan veel jachten officieel te huur voor charters, terwijl ze in de praktijk nooit worden verhuurd. ‘Ik verhuur mijn schip nooit’, aldus de eigenaar van een superjacht dat officieel wel te huur staat. ‘Dat het te huur wordt aangeboden, is alleen maar voor de belastingen.’
De W Explorer staat te huur voor 75.000 dollar per week, maar De Jong benadrukt dat dit legitiem is. ‘Het is een fantastisch schip dat met regelmaat wordt verhuurd,’ aldus De Jong. Hij meldt dat rond de W Explorer alle belastingen en btw keurig zijn betaald.
Verstandig, want de verhuur-truc is niet helemaal zonder risico. In 2015 kregen Zuidasbedrijven EY en Deloitte een claim te verwerken van 25 miljoen euro van de Belastingdienst. De twee accountants zouden vermogenden hebben geholpen bij het onderbrengen van een jacht in een brievenbus-bv op een belastingparadijs om geen btw te hoeven betalen. De 'omzeilregeling' was een kant-en-klaarproduct van de twee kantoren dat ze aanboden.

Laundromat
De jachtenbranche, ook de Nederlandse, pronkt graag met bekende klanten. Van tech-superrijken als Jeff Bezos, Jim Clark, Bill Gates en wijlen Steve Jobs is doorgaans wel bekend welk jacht ze bezitten. Deze vier bezitten een in Nederland gebouwd jacht. Maar achter die façade steekt een vrij schimmige wereld van klanten die liever anoniem blijven, inclusief corrupte zakenlieden, duistere oligarchen ed zelfverrijkende politici.
Je komt er niet makkelijk achter wie de eigenaar van een jacht is. Er is geen officieel centraal register, en de meeste eigenaren houden zich schuil achter offshore vennootschappen die worden beheerd door trustkantoren.
Europese opsporingsdiensten speuren al sinds 2011 naar belastingontduiking- en witwasconstructies rond jachten
In Nederland komen twee zaken bij elkaar. Ons land kent een bloeiende superjachtenindustrie, goed voor een jaarlijkse omzet van 1,5 miljard euro, en een goed geoliede belastingontwijkindustrie. Alhoewel er soms wel eens wat mis gaat, zoals bij EY en Deloitte.
Europese opsporingsdiensten speuren al sinds 2011 naar belastingontduiking- en witwasconstructies rond jachten. De FIOD noemt de handel in superjachten ‘fraudegevoelig’ en verlangt daarom van spelers in deze wereld dat ze hun verkopen melden als ongebruikelijke transacties.
Veel bedrijven in deze sector hebben een broertje dood aan het melden van verkopen als ongebruikelijke transacties
Maar daar hebben veel bedrijven in deze sector een broertje dood aan. Afgelopen februari nog viel de FIOD binnen bij een bemiddelaar in jachten in Noord-Brabant, die consequent weigerde meldingen te doen van ongebruikelijke transacties.
Scheepsbouwer Heesen in Oss kwam in 2019 in opspraak nadat het twee jachten had verkocht aan brievenbusvennootschappen, die later van een rijke Rus bleken te zijn wiens naam opdook in de 'Troika Laundromat'. Dat was een groot witwasschandaal waarbij Litouwse banken werden gebruikt om dubieus geld in Europa wit te wassen.
Feadship, met werven in Amsterdam en Makkum, kwam vorig jaar in het nieuws omdat het in 2015 een jacht van 150 miljoen euro bleek te hebben geleverd aan een van omkoping verdachte Oekraïense zakenman. De VS hebben hem op de sanctielijst geplaatst vanwege zijn rol in de Oekraïense burgeroorlog.
Dossier
Dossier: Moneyland Nederland
Follow the Money doet verslag van de wereld waarin iedereen die iets te verbergen heeft, ongestoord geld kan oppotten en uitgeven.
Spotten
Een van de weinige manieren om inzicht te krijgen in wie de eigenaars zijn van jachten is kijken op spotterwebsites als Super Yacht Fan. Of iemand moet een journalist vertellen wie de organisator is van het doopfeest van een nieuw superjacht. In 2013 had zakenblad Quote dat gelukje. Hedgefondsbaas Robert Mercer, ook eigenaar van de roemruchte opiniewebsite Breitbart en een van de aanjagers van de Trump-revolte in de VS, had het Scheepvaartmuseum afgehuurd om te vieren dat zijn nieuwe drijvende paleis klaar was.
Een groot lek schijnt soms ook wat meer licht op de duistere handel rond de verkoop en registratie van jachten. In de Paradise Papers komen twee gevallen naar voren van door Heesen en Feadship in Nederland gebouwde superjachten die zijn verkocht aan brievenbusvennootschappen op Caribische eilanden, terwijl onbekend was wie daar achter staken. Een daarvan bleek een Nigeriaanse miljardair die volgens de Nigeriaanse en Amerikaanse justitie rijk is geworden door het omkopen van de Nigeriaanse minister van Oliezaken.
Het Kadaster wil niets meer zeggen over witwassen met jachten
Het Kadaster pleitte na de Paradise Papers nog voor een betere registratie dan wel een UBO-register om witwassen met jachten te voorkomen. Bij navraag van Follow the Money wil het Kadaster niets meer zeggen over dit onderwerp.
Schatkamer
De lijst van verzekeraar Steamship Mutual is een schatkamer van informatie over jachten. Zo zijn de namen van schepen niet alleen gekoppeld aan de vennootschap die eigenaar is, maar ook de ‘port of registry’ staat vermeld, de jurisdictie waar het schip geregistreerd staat. De verzekeraar heeft 652 schepen als ‘yacht’ geregistreerd staan. (Andere categorieën zijn onder meer cruiseschepen, veerboten en bulk carriers).
De lijst van Steamship Mutual bevat relatief een groot aantal pleziervaartuigen gekoppeld aan een eigenaar. Volgens ABN Amro varen er in totaal 4.802 superjachten rond (maar er is geen centrale lijst van, laat staan met eigenaren). Spotterwebsite Super Yacht Fan heeft bijna 1300 jachten van 24 meter of langer in beeld. Het noemt ook eigenaren, maar lang niet al die namen zijn geverifieerd.
Over wat precies een ‘jacht’ of een ‘superjacht’ is, bestaat geen vaststaande definitie. Zowel 24 meter als 40 meter lengte wordt wel gebruikt voor de kwalificatie superjacht. Deze data van Steamship Mutual van ruim 650 jachten bevatten, gelet op de tonnage, ook wel wat kleinere boten dan 24 meter. Het 36 meter lange schip van De Jong kent een tonnage van 246. Zo'n 430 jachten op deze lijst hebben een tonnage van 160 of meer. Deze data lijken dus goed te gebruiken om wat algemeenheden vast te stellen voor de grotere pleziervaartuigen.
Alhoewel in Nederland de jachtbouw een grote sector is, staat geen enkel schip hier geregistreerd
De lijst bevestigt dat het registreren van jachten nog steeds een typische offshore-aangelegenheid in belastingparadijzen is. Alhoewel in Nederland de jachtbouw een grote sector is, staat geen enkel schip hier geregistreerd. Slechts één staat geregistreerd te Curaçao, bij een vennootschap die volgens het Curaçaose handelsregister eigendom is van een Frans stel. Hetzelfde geldt voor Duitsland. De lijst bevat slechts één registratie in Duitsland, terwijl daar toch aardig wat superjachten van de helling rollen.
Het aantal jachten geregistreerd in ‘normale’ landen als Frankrijk en Italië blijft beperkt tot twee handen vol, respectievelijk tien en negen. Dat is vergelijkbaar met Luxemburg, waar negen superjachten zijn ondergebracht, ondanks het ontbreken van water in het groothertogdom. Het Verenigd Koninkrijk, dat voor rijke buitenlanders als belastingparadijs functioneert, heeft 58 registraties op deze lijst.
Veel in Nederland gebouwde superjachten varen onder de vlag van de Kaaimaneilanden
Volgens een inventarisatie van onderzoeksprogramma Pointer varen veel in Nederland gebouwde superjachten onder de vlag van de Kaaimaneilanden, waarvan kenners vermoeden dat het de favoriete bestemming is voor wie zijn jacht wil registreren. Dat wordt bevestigd door de Steamship-lijst. Met 177 keer de vermelding als registratiehaven is het eilandstaatje goed voor ongeveer een kwart van de lijst.
Nummer twee is Malta (127), de zakenpartner van prins Bernhard verkeert dus in een groot gezelschap. De nummer drie is de meest exotische, de Marshalleilanden (58). Deze groep van atollen, gelegen in de Grote Oceaan ongeveer op de helft tussen de Filipijnen en Hawaii, deelt de derde plek met Engeland.
Van de Marshalleilanden is het atol Bikini het populairst, met 42 geregistreerde superjachten. Bikini klinkt aangenaam, maar het is een plek waar 23 atoombommen zijn afgegaan, het was een testlocatie van het Amerikaanse leger. Er wonen zo’n 5.000 mensen. Op het hoofdeiland Jaluit staan nog eens veertien jachten geregistreerd.
1 |
Kaaimaneilanden |
177 |
2 |
Malta |
127 |
3 |
Marshalleilanden |
58 |
3 |
Groot Brittanië |
58 |
5 |
Jamaica |
27 |
6 |
Qatar |
23 |
7 |
Kanaaleilanden |
22 |
8 |
Florida |
21 |
9 |
St Vincent en de Grenadines |
15 |
10 |
Britse Maagdeneilanden |
14 |
Malta is populair binnen de EU voor scheepsregistraties en de Kaaimaneilanden zijn dat wereldwijd, weet Jan van Koningsveld van het Offshore Kenniscentrum, gespecialiseerd in offshore vennootschappen. ‘Malta kent specifieke wetten rond de btw die het erg aantrekkelijk maken een jacht daar te registreren, in samenhang met een Maltese vennootschap.’
‘Vooral de laatste jaren, mede omdat die journalist is vermoord, eist de EU dat Malta transparanter wordt’
Dat is de zogenoemde ‘Maltese lease’, een fiscaal trapezewerk dat ervoor zorgt dat de te betalen btw wordt teruggebracht tot zo’n 5 procent, terwijl het schip nog maar drie jaar verhuurd hoeft te worden, en het kan aan de eigenaar zelf worden verhuurd. De regel is in 2005 ingevoerd, en zorgde voor een grote toename van het aantal scheepsregistraties op het eiland. Inmiddels staat deze Maltese lease onder druk. Malta wordt noodgedwongen op fiscaal gebied steeds strenger, weet Van Koningsveld. ‘Vooral de laatste jaren, mede omdat die journalist is vermoord, eist de EU dat het land transparanter wordt.’
Superrijken die miljoenen voor een jacht neer kunnen tellen, hebben doorgaans een hekel aan transparantie. ‘Het komt vaak voor dat het schip is ondergebracht in een vennootschap in de ene jurisdictie, maar bij een haven in ander belastingparadijs is geregistreerd,’ zegt Van Koningsveld.
Transparantie is de reden dat superrijken hun schip wel laten bouwen in Nederland, maar hier niet registreren, ondanks dat Nederland fiscaal heel aantrekkelijk is voor superrijken, zegt Van Koningsveld. ‘Je moet hier altijd nog een bv inschrijven bij het Handelsregister en een jaarrekening inleveren elk jaar.’
Dat de Marshalleilanden ook in de top 3 staan, bevestigt voor Van Koningsveld dat low tax- of zero tax-jurisdicties het populairst zijn. ‘Die landen verdienen dan wel niets aan belastinginkomsten, maar wel nog iets aan die scheepsregsitraties. Waar zo’n superjacht uiteindelijk wordt geregistreerd, hangt vaak samen met de voorkeur van de fiscaal adviseur.’
De Marshalleilanden liggen zo afgelegen dat het argument ‘het schip ligt toch in die buurt’ niet meer opgaat. Het is een argument dat De Jong wel gebruikt voor de keuze voor Malta. ‘De W Explorer vaart niet in Nederland maar in de Middellandse Zee en is daarom niet in Nederland maar lokaal geregistreerd,’ schrijft De Jong in zijn reactie. ‘De vorige eigenaar van W Explorer had haar reeds onder Maltese vlag gebracht en heeft alle Europese btw betaald. Daarmee maakt het belastingtechnisch niet veel uit of zij nou in Italië, Frankrijk of Malta geregistreerd staat.’
27 Bijdragen
Vincent Huijbers 9
Status is een fascinerend fenomeen. Zelfs op de gesloten plas (lees: grote sloot) hier in mijn buurt varen tussen de visserssloepjes vaartuigen waarbij je vanwege de schaal en luxe spontaan in de lach schiet.
Helemaal interessant wordt het als iemand een groot, groter, grootst bootje wil hebben om op gezien te worden terwijl uit alle macht getracht wordt om daarop juist onzichtbaar te zijn.
Henry Groenheijde 3
Vincent HuijbersNiek Jansen 9
Henry Groenheijde[Verwijderd]
Vincent HuijbersHans Veldhuis 2
Verder bespeur ik veel afgunst.
Een suggestief artikel met oud nieuws, alleen om 'superrijken' in een kwaad daglicht te stellen.
N.J. van den Berg 1
Hans VeldhuisJan Ooms 10
N.J. van den BergHet artikel maakt meer dan duidelijk waarom er zoveel schuitjes in Malta worden geregistreerd.
En als je dat niet wílt zien..., tja...
Mark Osterloh 2
Jan OomsJan Ooms 10
Mark Osterloh‘Juist er niet over schrijven zorgt dat er steeds meer schimmige constructies ontstaan.’
Gert Westerbroek
N.J. van den BergDat is overigens niet anders voor gewone burgermensen. Stel je hebt per saldo 200k box 3 bezittingen in december en je besluit in die maand een nieuwe VW Golf af te tikken voor 50k dan gaat je box 3 grondslag omlaag en ‘ontwijk’ je ook belasting. De Golf telt als roerende zaak evenmin mee.
Niek Jansen 9
Hans VeldhuisMaar die wetgevers zijn medeplichtig, immers ondanks de talloze bewijzen van grootschalige oplichting van de belastingbetalers onthuld in de Panama-, Paradise-, Pandora Papers, Lux Leaks enz. gebeurt er maar weinig tot niets om belasting ontwijking c.q. -ontduiking tegen te gaan en Nederland heeft daarin een kwalijke reputatie gekregen in het buitenland. En het is al een narco staat, volgens internationale media en Nederland haat vluchtelingen en onze Belastingdienst rooft nu ook al kinderen:
https://joop.bnnvara.nl/kijk-nou/baby-toeslagenouder-werd-na-10-dagen-uit-huis-gehaald
Help, moedertje lief, waar kan ik heen? Dan toch België?!
https://youtu.be/vFo428N7xec
Vincent Huijbers 9
Hans VeldhuisMarc Fahrner 7
Hans VeldhuisMurk Wuite 2
Henk Willem Smits 2
Murk WuiteHenk Willem Smits 2
Murk WuiteMarc Fahrner 7
Daarvoor is gespecialiseerde, dure kennis nodig. En die bieden accountskantoren maar al te graag aan. Het 'ontwijken' van zaken die voor de 'gewone' burger onhaalbaar zijn, is voor hen een businessmodel. En zo gaat het niet echt de goede kant op met de ethiek en de wereld. Daar hebben de EY's en Delloite's een grote bijdrage aan.
Als jij je vele geld verdient met hard werken en je wilt een boot, koop die dan gewoon en betaal de bijbehorende belasting. Niks geks aan toch?
En alleen om de belastingcenten is dit ontwijkgedrag al niet heel ethisch, maar door dit soort constructies te initiëren en te blijven faciliteren, maken allerlei schimmige figuren er dankbaar gebruik van om crimineel geld of omkooppenningen veilig weg te sluizen.
Ook het argument: "Ik doe niks illegaals" is al kwalijk. Juist het feit dat er hierdoor tig- miljoen regels opgesteld en bewaakt moeten worden, maakt de kosten die de Overheid voor wet-en regelgeving maakt, nóg hoger. En die rekening betaalt de 'gewone' burger, die kan geen kant op. Want waar gaat de Overheid geld halen als ze tekort komt?
Niek Jansen 9
Marc Fahrnerhttps://www.trouw.nl/nieuws/brievenbusfirma-s-sluizen-22-miljard-door-nederland-naar-belastingparadijzen~b014149b/
Het probleem ligt niet in de eerste plaats bij de rijken, die alle mogelijkheden uitputten om meer geld te maken, maar bij de overheden en de politiek die geen komaf maken met al die sluiproutes om belastingen te ontwijken welke uiteraard door advocatenkantoren met de nodige juridische spitstechnologie worden opgespoord.
We worden overstelpt met schandalen die ons aangereikt worden met de Panama, Paradise, Pandora, Lux Leaks Papers enz. en ondanks al die informatie gebeurt er nauwelijks iets om die grootschalige belastingontduiking aan te pakken.
FTM voegt daar ook de nodige schandalen aan toe en zo worden de rijken een ziekelijke 'uitwas' van een ( bewust) falende overheid.
Het lijkt me productiever om onderzoek te doen naar de vraag hoe het toch komt dat die overheden er maar niet in slagen aan die criminaliteit een einde te maken en willen ze het wel? In plaats daarvan doen Rutte c.s. er nog een schepje boven op door de dividendbelasting af te schaffen en multinationals nog eens extra te verwennen met gunstige belastingtarieven, z.g. 'rulings'.
Het probleem ligt volgens mij eerder bij types als Rutte, Hoekstra, Kaag en ook bij 'socialisten' als Jeroen Dijsselbloem, die in de EU niet bepaald meewerkte om een einde te maken aan die brievenbusfirma's om het eens zacht uit te drukken, want wij verdienen er immers ook een kruimeltje aan, nl. €2-3 miljard.
Dit artikel geeft voor de geïnteresseerden een goed inzicht in het wel en wee van Nederland als belastingparadijs:
https://npokennis.nl/longread/7516/is-nederland-een-belastingparadijs
Vincent Huijbers 9
Niek JansenDaarbij lijkt het bedrijfsleven als primaire voorwaarde voor onze welvaart en geluk gesteld. En misschien niet eens uit de gedachte van het trickle down principe maar een soort betutteling. Het is typerend dat de Coronasteun in de VS direct naar de burger ging en in Nederland indirect via loonsteun aan bedrijven. Ik weet niet wat beter is maar het viel mij op.
Het meeschrijven aan beleid door het bedrijfsleven en bilderbergconferenties zijn andere uiringen van 'vadertje staat'.
Afgunst komt in de reacties hierboven terug maar die heeft in Nederland zo twee richtingen: het woord uitkeringstrekker en scheefwoner lijken hier een uiting van. En andersom is het misschien dat we hier ook een cultuur hebben waarbij je niet te veel met je hoofd boven het maaiveld uit moet steken? Doe maar normaal dan doe je al gek zat.
Het fasciliteren van de superrijken en multinationals lijkt ook historisch te kloppen met ons idee van een vrijplaats te zijn. Ik begrijp die reflex anders niet. Maar ook met het idee dat zij alles mogelijk maken of aanjager zijn van onze welvaart lijkt een argument voor een aparte status.
Maar deze tijd vraagt denk ik om wat anders.
Niek Jansen 9
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
Niek JansenAan de andere kant dienen er grote vraagstukken aan door globalisering en de energietransitie die direct invloed hebben op zaken die wij als 'goed' ervaren. We proberen uit alle macht de koek groter te maken maar ik denk dat hij eerder over meer mensen zal moeten worden verdeeld. Zijn we bereid om in te leveren? Is de toenemende vermogensongelijkheid te zien als hamsteren voor wat komen gaat? Kapitalisme en welvaart lijken ook de neiging te hebben om samen te klonteren. Bedrijven worden groter en efficiënter en met geld maak je sneller meer geld.
En we moeten met onze verplichtingen en afhankelijkheden dat circus draaiende houden want anders valt de samenleving stil. Zie wat een pandemie voortbrengt. Ik vraag me alleen af of we daardoor andere waarden uit het oog zijn verloren. De gezondheid van een hele stad wordt opgeofferd voor de productie een werkgelegenheid van één bedrijf. De rechten van een groep mensen worden ontnomen door repressief beleid dat ontstaat uit framing en beeldvorming. Sociaal moet een verdienmodel hebben om bestaansrecht te hebben. Goed beleid lijkt daarmee niet meer voor iedereen te zijn. Als wij onze verzorgingsstaat hebben kunnen opbouwen door onze gasbel kun je de vraag stellen wat er voor in de plaats komt nu de kraan dicht gaat.
Geen antwoord maar meer vragen Niek.
Tuur Hendrickx
Vincent HuijbersDit is een legitieme reden aangezien een schip over de hele wereld kan varen.
Vincent Huijbers 9
Tuur HendrickxTheo van Beuningen 4
Vincent Huijbers 9
Theo van BeuningenOngelijkheid zal altijd blijven bestaan en lijkt me op een bepaalde manier ook goed. Zou iemand in een totaal egalitaire wereld kunnen en willen leven?
Maar wanneer zekerheden van velen onder druk komen te staan terwijl er een kleine groep is die zich daaraan onttrekt maar wel oneveredig veel macht uitoefenen ontstaat er frictie.
De boot is overigens nog een onschuldige uiting. Wanneer wordt luxe verspilling? Hoe kijk je naar een paleis als er een grote groep in energiearmoede leeft? En dit principe gaat misschien niet alleen op voor de superrijken. Ik bedacht laatst een klein experiment: hoe verhoudt de inhoud van een kledinginzamelingsbak tot de buurt waarin deze staat?
DWJ Maat
De vraagzijde bestaat voornamelijk uit vermogende particulieren, artiesten, sporters, eigenaren van intellectueel eigendom, waar bijvoorbeeld een makelaar met de verkoop en verhuur van vastgoed mee te maken kan krijgen.
Het is in Nederland onbekend en ongeregistreerd hoeveel misbruik er wordt gemaakt van rechtspersonen ( Kamerstukken I, 2009-2010, 31 948, C, p. 2 )
Follow the money neemt een passieve houding waar van Kadaster, wat ook wordt onderbouwd met Kamerstukken...
Dat er door de overheid geen registratie van misbruik van rechtspersonen wordt bijgehouden is naar mijn mening een gemiste oplossing, misschien is dat interessant om te onderzoeken door Follow the Money.
2. Kerkgenootschappen en moskeeën
Complex kan het worden als er sprake is van schenkingen uit het buitenland richting kerk- en moskee genootschappen. Dit is een actueel aspect wat in het nieuws terugkomt en terug zal blijven komen door demografische groei. De Consultatie Implementatiewet Ultimate Beneficial Owner (UBO) register sluit namelijk kerkgenootschappen uit van het UBO-register(!), met als argument : de privacy van de UBO, dus dit kan een interessant vehikel worden in de strijd tegen financiering van terrorisme, maar ook misbruik wordt nergens bijgehouden of geregistreerd. ( Tijdschrift voor Financieel Recht, Nr 9. september 20)
Denk dat dit 2 interessante journalistieke onderzoek subjecten zijn met een maatschappelijke relevantie
Richardjj