
Sinds 2012 zijn er door bezuinigingen meer dan 60.500 plaatsen in verzorgingshuizen verdwenen. De gedachte achter deze ingrijpende bezuinigingsoperatie is dat ouderen langer thuis kunnen wonen met hulp van familie of ondersteuning van de thuiszorg. Het is een beleidsverandering die met name voor de groep eenzame ouderen ingrijpende gevolgen heeft. Zijn er voldoende inspanningen verricht om al deze mensen op een verantwoorde manier zelfstandig te laten wonen?
De gangen waar het ooit een druk verkeer van rollators was liggen er verlaten bij. Kamers waar honderden ouderen de winter van het leven doorbrachten staan leeg, evenals de recreatiezaal waar de advocaatjes met slagroom op zondag werden rondgedeeld terwijl de bingomolen draaide en oudhollandse muziek de ruimte vulde. Verzorgingshuis Groenhof aan de Amsterdamse Marnixstraat is een van de velen huizen die te maken kregen met leegstand door bezuinigingen op de langdurige zorg. Voor de leegstand van het Groenhof is inmiddels een tijdelijke oplossing gevonden: vlak voor de kerst van 2015 namen iets meer dan tweehonderd vluchtelingen hun intrek in het voormalige verzorgingshuis. Alleen de aangepaste sanitaire voorzieningen herinneren nog aan de oorspronkelijke bewoners.
Bezuinigingen
Een gemiddelde inwoner van het verzorgingshuis was een weduwe van 86 jaar met een inkomen van onder de 1400 euro per maand en ongeveer één keer in de twee weken familiecontact. Door bezuinigingen uit het Kunduz-Akkoord in de lente van 2012 zijn verzorgingshuizen afgeschaft. De zorgzwaarte van een patiënt wordt bepaald door middel van een zorgzwaartepakket. Voor de sector Verpleeg- en verzorgingshuizen varieert dat van een cijfer 1 tot en met 10. Als gevolg van de bezuinigingsmaatregelen door de coalitie van vijf partijen (VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie) geven de zorgzwaartepakketten 1 tot en met 3 niet langer toegang tot het verzorgingshuis.
Ruim de helft van de voormalig verzorgingshuisbewoners heeft een zwak economisch en sociaal kapitaal
Een ruime meerderheid van de verzorgingshuisbewoners had zorgzwaartepakket 3. Dat houdt in dat zij moeite hebben met veel dagelijkse handelingen zoals traplopen, naar bed gaan, het toilet bezoeken, wassen en aankleden. Het zijn in veel gevallen ook ouderen die ondersteuning nodig hebben met het voeren van een huishouden. Deze mensen kregen in het verzorgingshuis overdag en ’s nachts begeleiding en intensieve zorg voor gemiddeld 11 uur per week. Ruim de helft van de voormalig verzorgingshuisbewoners heeft een gering economisch en sociaal kapitaal. Door het gebrek aan sociale contacten en financiële middelen is een goed alternatief voor het verzorgingshuis vooral voor die groep van groot belang.
Wonen en zorg gescheiden
Voor de eigenaars van zorgvastgoed, zoals woningcorporaties, was de bezuiniging ook een ingrijpend besluit. Die combinatie van zorg en vastgoed was de kurk onder hun verdienmodel. Naast sloop of vervangende bewoning bestaat de mogelijkheid om het gebouw om te vormen tot woon/zorgaccommodatie. Dat houdt in dat er appartementen worden gevormd met een vloeroppervlak van ergens tussen 45 en 85 vierkante meter. De bewoners hebben een eigen huisnummer en een aparte woonovereenkomst met de corporaties.
De corporaties zeggen dat dit geen winstgevende formule is. Er wordt geklaagd dat er elke maand vaak honderden euro’s per appartement bij moeten. De bewoners moeten dan zelf nog een bedrag bijbetalen voor een receptiemedewerker en een zorgprofessional die voortdurend aanwezig is. Een nieuw probleem is dat sinds inwerkingtreding van de Wet passend toewijzen ouderen met recht op huurtoeslag alleen een appartement krijgen toegewezen dat recht geeft op huurtoeslag. Voor huishoudens van één of twee personen ligt die grens bij 587 euro. Dat stelt de corporaties voor een probleem. Plaats je alleen sociale huurders zonder recht op huurtoeslag in die woningen, of verhuur je ze onder de prijs? Op de laatste manier kun je in ieder geval die mensen plaatsen.
Eenzaamheid
Voor veel ouderen is er nog geen geschikt alternatief. Een van de grootste problemen is dat de beleidsmakers die de verzorgingshuizen lieten verdwijnen, vaak rekenden op mantelzorg die er in werkelijkheid niet is, zo leert navraag bij het Ouderenfonds. ‘Vrijwilligers van het Ouderenfonds die met eenzame ouderen bellen horen regelmatig dat zij weinig mensen in hun omgeving hebben die zorgtaken kunnen uitvoeren. Dit gebrek aan sociale contacten leidt er toe dat veel ouderen niet of nauwelijks toegang hebben tot mantelzorg,’ aldus een woordvoerder van het Ouderenfonds. ‘Daarnaast is de zorg die de thuiszorg levert op basis van indicatie van een andere orde dan zorg in een verzorgingshuis: de thuiszorg staat met drie kwartier weer buiten en in een verzorgingshuis kun je de hele dag door iemand aanschieten voor een praatje, hulp of zorg. Signalen die wij verder opvangen is dat mensen het ongezelliger vinden om helemaal alleen te wonen en dat ze het vooronderstelde gemak van een verzorgingshuis, zoals aanspraak en activiteiten missen,’ stelt de woordvoerder.
Spoedeisende hulp overbelast
De teloorgang van het verzorgingshuis leidt op andere plekken in de gezondheidszorg tot ingrijpende problemen. Vorig maand luidden bezorgde spoedeisende-hulpartsen de noodklok in een brandbrief. Ties Eikendal van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende-hulpartsen vertelt over de consequenties van de afschaffing van het verzorgingshuis. ‘De patiëntenpopulatie wordt steeds ouder en heeft gemiddeld zwaardere problemen. Op dit moment is 25 procent van de patiënten die wij binnenkrijgen 75 jaar of ouder. Het probleem is dat de doorstroom stopt. Door het wegvallen van opvangmogelijkheden zoals het verzorgingshuis moeten patiënten langer in het ziekenhuis blijven. Dat leidt ertoe dat eerste-hulpafdelingen soms voor enkele uren hun deuren moeten sluiten. Ambulancediensten wijken uit naar ziekenhuizen in de omgeving tot er weer voldoende capaciteit is.’
Eerste-hulpafdelingen moeten soms voor enkele uren hun deuren sluiten
In het laatste kwartaal van 2015 werd er 600 keer zo’n stop afgekondigd. Een oplossing voor dit probleem op de korte termijn is er niet volgens Eikendal. ‘We zijn nu in gesprek met de regio Amsterdam, waar de nood hoog is. Op landelijk niveau zijn die gesprekken er nog niet.’ Lachend zegt hij: ‘Ik wacht op een uitnodiging van de minister,’ om dan te vervolgen: ‘Een oplossing kan gevonden worden in een goede samenwerking met de eerstelijns zorgaanbieders. Maar het is ook verstandig om bepaalde opvangplekken voor ouderen te behouden.’
Aanjaagteam Langer Zelfstandig Wonen
Was dit probleem te voorzien, vragen we Marnix Norder, chef van het door het kabinet geïnitieerde aanjaagteam Langer Zelfstandig Wonen. ‘Zeker wel, maar we hebben niet alle individuele gevallen opgesomd. We wilden het simpel houden in ons laatste rapport, anders was het wel 300 pagina’s dik geworden. Maar het verschijnsel was voorspelbaar. Toen ouderen intramuraal woonden was medische verzorging bij de hand, nu is dat niet meer zo. Dus wordt de druk op de normale voorzieningen groter. Wij zien het als een proces. Het is gewoon een gigantische verandering.’ Toch is Norder niet van oordeel dat de wijziging te snel is doorgevoerd. Want zo zegt Norder: ‘Bij zulke stelselwijzigingen moet je accepteren dat er een proces van aanpassing volgt. De ziekenhuizen moeten zich er op instellen.’
‘Bij zulke stelselwijzigingen moet je accepteren dat er een proces van aanpassing volgt’
FTM spreekt met Daniëlle Harkes over de mogelijkheden voor de onbewoonde tehuizen. Harkes is manager van het Kenniscentrum Wonen en Zorg, een initiatief van de brancheorganisaties voor zorgondernemers Actiz en woningcorporaties Aedes. ‘Bureau Berenschot voorspelde in 2013 dat honderden verzorgingshuizen zouden sluiten door de bezuinigingen van het kabinet op de ouderenzorg. Uit onze cijfers blijkt dat er op dit moment tussen de 150 en 200 verzorgingshuizen zijn gesloten. Die beleidswijzing volgt de veranderende opvattingen in de samenleving: ouderen blijven liever thuis wonen. Toenmalig staatssecretaris van Welzijn en Sport Erica Terpstra zei dat al.’
Leegstaande tehuizen
Daarom staat er op dit moment een groot aantal panden leeg. Die verweesde tehuizen krijgen meestal een nieuwe functie. ‘In sommige lege panden worden nu vluchtelingen gehuisvest. De tehuizen lenen zich daar beter voor dan andere leegstaande panden, omdat er al veel sanitaire voorzieningen aanwezig zijn. Soms worden de panden ook omgebouwd tot studentenwoningen. Veel leegstaande tehuizen worden nog steeds gebruikt om ouderen te huisvesten die voorheen in aanmerking kwamen voor een plek in het verzorgingshuis. Anders is dat wonen en zorg nu gescheiden zijn.’
‘Je denkt al gauw dat het professioneel opgelost moet worden maar het kan ook particulier.’ De manager van het Kenniscentrum Wonen en Zorg denkt dat oplossingen vooral vanuit burgerinitiatieven moeten komen. Als zegenrijk voorbeeld noemt zij het project De Zorgzame Buurt in Eindhoven. Dit idee is ontstaan uit de wens van bewoners om op een prettige manier oud te worden in de bestaande buurt. Een woningcorporatie haakte in op dit idee door een huurwoning ter beschikking te stellen die fungeert als ontmoetingsruimte. In die ruimte organiseren buurtbewoners diverse activiteiten. Vervolgens is er ook een burenhulpdienst opgezet. Hulpbehoevenden kunnen via die dienst gelinkt worden aan een buurtgenoot die op dat moment hulp kan verlenen. Het Eindhovense initiatief is inmiddels uitgerold over meerdere wijken in de regio.
Waarschuwing voor Blok en Van Rijn
In 2014 zijn minister voor wonen Stef Blok en staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn gewaarschuwd door de Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur dat er onvoldoende geschikte woonvormen zijn om ouderen die langdurig zorg nodig hebben, verantwoord thuis te laten wonen. Die waarschuwing heeft weinig effect gehad. ‘Wij zien in ieder geval dat er teveel van hetzelfde is. Er is nauwelijks variatie,’ stelt Daniëlle Harkes. ‘De trend in het wonen voor ouderen gaat steeds meer richting het stimuleren van gemeenschappelijkheid.’
De woon-zorg arrangementen leveren niet voldoende op om quitte te draaien
Bij de Rotterdamse woningcorporatie Havensteder zitten ze ook middenin de sluiting van verzorgingshuizen. De corporatie heeft nog één verzorgingshuis in haar portefeuille, een ander is leeggekomen ‘De vrijgekomen ruimte verhuren wij nu aan verschillende doelgroepen,’ zegt bestuurder Hedy van den Berk, ‘waaronder jongeren met een licht verstandelijke beperking. Maar er zijn ook plannen om een aantal units om te bouwen tot reguliere 55-pluswoningen.’ Die woningen leveren echter niet voldoende op om quitte te draaien. Zo liggen de huurinkomsten 50 procent lager dan bij de oude bestemming.
Leeftijdsbestendige woningen
Havensteder speelt in op de vergrijzende bevolking. In de afgelopen jaren heeft de corporatie veel werk verzet om bestaande woningen leeftijdsbestendig te maken. ‘Wij hebben tussen 2007 en 2016 zo’n 2600 woningen geschikt gemaakt voor bewoning met een rollator. Dat kost gemiddeld € 3500 per woning. Woningen die we aanpassen beschikken al over bepaalde faciliteiten, zoals een lift. De woningen passen we doorgaans intern niet aan. Verzoeken om woningen aan te passen lopen via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Die aanvragen doen bewoners rechtstreeks bij de gemeente. Het uitgangspunt in de aanpak is dat mensen naar buiten moeten kunnen om deel te nemen aan de maatschappij. Dus het gebouw heeft een lift, en zowel de hoofdentree als de voordeur van de woning maken we toegankelijk voor een rollator,’ legt Van den Berk uit.
Verrast dat ouden van dagen een groot deel van de eerste-hulpbedden bezet houden waren ze bij Havensteder niet. ‘De problematiek in huis is veel zwaarder geworden omdat mensen langer thuis moeten blijven wonen,’ vertelt de bestuurder van de Rotterdamse woningcorporatie. ‘Dit speelt bij ouderen, maar ook bij de psychiatrie: er zijn veel meer spoedopnames van mensen met psychische problemen. Daarnaast wordt de thuiszorg met steeds meer ingewikkelde problemen geconfronteerd.’
‘De problematiek in huis is veel zwaarder geworden omdat mensen langer thuis moeten blijven wonen’
Eenzame ouderen de dupe
Adviesbureau Berenschot becijferde in een onderzoek uit 2014 dat er dat moment een tekort was van 71.000 wooneenheden voor beschut wonen. Bij ongewijzigd beleid zou dat aantal in 2025 104.000 wooneenheden bedragen. Veel 75-plussers zijn daar de dupe van. Met name de kwetsbare groep met een beperkt sociaal netwerk en weinig financiële middelen, bij elkaar tienduizenden mensen, wordt hard getroffen. Bij de totstandkoming van de bezuiniging is er te weinig rekening gehouden met het realiseren van de condities die nodig zijn om deze operatie succesvol te volbrengen. Men veronderstelde dat de opvang van ouderen met het verdwijnen van het verzorgingshuis wel gerealiseerd zou kunnen worden door middel van mantelzorg en wat ondersteuning van de thuiszorg, zonder daarbij te onderzoeken of die aanname in werkelijkheid standhoudt.
In verzorgingshuis Groenhof kunnen hulpbehoevende bejaarden niet langer terecht. Daar genieten de nieuwe bewoners nu van een warme maaltijd in de recreatiezaal. En de ambulancebroeders rijden ondertussen nog een rondje op jacht naar een eerstehulppost met een vrijgekomen bed.
31 Bijdragen
MatthijsK 7
Staatsschuld tikt de 500 miljard aan en de huidige generatie mag het ophoesten.
Zo rolt socialisme dat onder dwang van de overheid wordt uitgevoerd, het rolt net zo lang de portemonnee van de ander gevuld is.
Nu is dat geld op en worden we geconfronteerd met de gevolgen van de systemen die opgetuigd zijn en doen we alsof we water zien branden.
Ons land is failliet,..
Peter Hendriks 7
MatthijsKMatthijsK 7
Peter HendriksDezelfde fout werd ook gemaakt in de huizencrisis, toen gingen mensen er ook altijd van uit dat er kopers waren, die zijn er niet altijd.
Dus je pensioentegoeden kunnen nog wel eens in rook op gaan indien ze verkocht moeten worden.
Wat houden we dan over? Juist, de hoogste schuld per hoofd van de bevolking ter wereld. NL is #1 schuld land. Maar,.. Dan hebben we onze stenen toch nog?
Zelfde verhaal. Als je ze van de hand moet doen, dan is er geen koper, dus zijn ze het niet waard.
Maar, dan hebben we onze goud voorraad nog? Oh nee, ook verkwanseld.
Dus,. Mijn punt blijft staan; de huidige generatie zal net zoals de Grieken moeten lijden om de rekening van de vorige generatie op te hoesten, of oorlog, dat doet het ook altijd goed.
Stravidarus 6
Peter HendriksJan Smid 8
StravidarusStravidarus 6
Jan SmidJan Smid 8
StravidarusJan Willem de Hoop 12
MatthijsKALs dat zo was Matthijs dan hadden politiek en overheid dit vast wel eerlijk gezegd in debatten daarover. Tenminste als ik je redeneertrend doortrek die je hier in andere reacties geeft.
MatthijsK 7
Jan Willem de HoopGedrag uit het verleden voorspelt gedrag in de toekomst.
Kan je me aangeven waar politiek en overheid ergens eerlijk over is geweest?
Zal een overheid ons failliet erkennen als we met zijn allen in de broodlijn staan? Of zal ze dan nog harder optreden zoals in Venezuela?
Jan Smid 8
MatthijsKMatthijsK 7
Jan SmidLeg me dan eens uit waarom ik zou moeten betalen voor een belofte aan een bepaalde groep in het verleden door een andere groep?
Omdat ik binnen diezelfde denkbeeldige lijnen geboren ben?
Jos 2
MatthijsKEn ons land is verre van failliet. Alleen de verdeling is niet echt eerlijk, maar de scheidslijn ligt niet tussen de generaties.
Jan Willem de Hoop 12
Ik zal dat hier kort toelichten. De eigen bijdrages via CAK voor Wlz en Wmo zijn fors verhoogt de laatste jaren.
1) Enkele jaren geleden is al besloten dat vermogen in box 3 gedeeltlijk meetelt voor inkomen waarover eigen bijdrage wordt berekend.
Citaat CAK website: "Doet u belastingaangifte? En heeft u vermogen in box 3? Dan telt 8% van de grondslag sparen en beleggen mee bij de berekening van uw eigen bijdrage."
https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/k1-1-8-1-vermogen
2) Sinds 2015 is de inkomensafhankelijke eigen bijdrage met 50% verhoogd door het laten vervallen van 33% Wtcg korting
'Hogere eigen bijdrage WMO wordt schrikken'
Citaat artikel: "In 2014 kregen mensen die vanuit de WMO zorg of ondersteuning thuis krijgen, een algemene tegemoetkoming van 33 procent op de factuur. Dat die nu is afgeschaft, zal het hardst aankomen, verwacht het CAK. "Houd rekening met een verhoging van 50 procent", schrijft het CAK."
http://nos.nl/artikel/2020204-hogere-eigen-bijdrage-wmo-wordt-schrikken.html
3) Wetgeving Wmo geeft in toelichting aan dat mensen vooraf de eigen bijdrage moeten weten zodat ze bij hoge eigen bijdrage er voor kunnen kiezen geen hulp en ondersteuning via overheid te regelen, maar zelf in te kopen. Zwar of wit.
Zie vervolg
MatthijsK 7
Jan Willem de HoopMag ik je er op wijzen dat deze puinbak tot stand gekomen is met een democratisch debat?
De 51% (ouderen) heeft de 49% (jongeren) voor de kosten laten opdraaien, en nu de 49% blut blijkt te zijn wil je opnieuw om de tafel?
Jan Willem de Hoop 12
MatthijsKIk probeer hier vanuit mijn kennis mensen te informeren, omdat ik vind dat de politiek en ook de journalistiek dit niet of te weinig doet. Of je er dan wel of niet blij mee bent met de ontwikkelingen die ik aangeef is op zich een andere zaak.
MatthijsK 7
Jan Willem de HoopRode draad voor mij is dat de kosten maar wat heen en weer worden geschoven,.
Diny Pubben 9
MatthijsKJan Willem de Hoop 12
MatthijsKMaatregelen die ik aanhll is weinig over gedebatteerd, maar wel sporadisch over gepubliceerd..
MatthijsK 7
Jan Willem de HoopDiegene die dat nog niet doorheeft, heeft waarschijnlijk geen internet.
Jan Willem de Hoop 12
MatthijsKMatthijsK 7
Jan Willem de HoopZo voelt het soms wel ja :)
Jan Willem de Hoop 12
4) Veel gemeentelijke uitvoering vanaf 2015 maakt van Wmo indirect of direct een bijstandswet waar je pas een beroep op kunt doen als je geld (bijna) op is.
Zoals bijvoorbeeld de gemeente Oosterhout die vindt dat als je geld hebt huishoudelijke hulp nog geen gemeentelijke taak is en die door echter in het gelijk is gesteld.
Citaat: "Oosterhout is op 1 januari vorig jaar gestopt met het aanbieden van huishoudelijke hulp als maatwerkvoorziening. Inwoners moeten de ‘poetshulp’ in principe zelf regelen en betalen, maar kunnen als dat nodig is (financiële) hulp krijgen. Volgens recente uitspraken in vier inhoudelijke zaken tegen Oosterhout is de gemeente in het gelijk gesteld."
http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/nieuws/totale-verwarring-rondom-wmo-uitspraken-rechters.9511524.lynkx
De CrvB heeft dit argument in een zaak over andere gemeente anders beoordeeld, maar de kern is dat de gedachte bij veel gemeente leeft dat je pas aanklopt bij de overheid als je geld (bijna) op is.
5) Je huis verkopen om zorgkosten te belaten zijn al ideeen die leven (en die waarschijnlijk vroeg of laat in uitovering zullen worden gebracht)
Citaat: "Oudere Nederlanders moeten een groter deel van hun eigen zorgkosten betalen, onder meer door hun huis te verkopen. Hoogleraar economie Lans Bovenberg pleit daar zaterdag voor in een interview met Trouw. Volgens Bovenberg kan de overheid de stijgende zorgkosten anders niet meer dragen. In zijn plannen moeten jongeren daarom nu al gestimuleerd worden om een huis te kopen, onder meer door ze minder pensioenpremie te laten betalen. Wie uiteindelijk met pensioen gaat, verkoopt zijn huis aan een woningbouwcorporatie en gaat huur betalen voor dezelfde woning. Het verkoopbedrag kan dan worden gebruikt voor een 'zorgpensioen' waaruit zorgkosten worden betaald. " http://www.nu.nl/geldzaken/2869236/zorg-betalen-huis-verkopen.html
Zie vervolg
Diny Pubben 9
Arm kan het niet betalen zonder huursubsidie en rijke (ouderen) willen de zorgen van een appartementen-vereniging er liever niet meer bij.
Voorspelbaar is ook de toename van complexere zorg, ook hier steeds minder regelruimte voor de zorgverleners die weer elders tot problemen leiden. Thuiszorg idem te dicht geregeld.
Daarnaast vind ik bij scheiden wonen en zorg (trouwens al zeer lang bekend) dat de eigen bijdrages voor zorg ACK vooraf duidelijk moeten zijn voor de burger, Nu gebeurt dat allemaal achteraf. Dat kan duizenden euro's per jaar zijn.
Vuistregels vooraf voor de burger is nodig vind ik.
ICT kantelen de burger vooraf informeren met doordacht en samenhangend beleid.
Nu dus niet over huur of koop maar over de eigen bijdrage zorg. Men weet daarvan wel in verpleeg etc huizen. Maar bij thuiszorg, inkomsten en vermogen afhankelijk. Telt daar dat zelf betaalde appartement mee als vermogen? Vooraf informeren! Men verwacht veel van lokale initiatieven, alleen de rijken kunnen daarover nadenken en toch zouden ze zich duizenden euro's per jaar kunnen vergissen. De overheid rommelt hier zelfs met terugwerkende kracht.
Jan Willem de Hoop 12
Citaat: "Jolanda Oeij van Global Care Capacity, het bureau dat de thuishulpen in dienst heeft, verwacht dat deze vorm van zorgverlening de komende jaren flink zal groeien. 'Voor een verpleeg-huis kom je steeds moeilijker in aanmerking. De tendens is dat mensen die langdurige zorg nodig hebben, dat steeds vaker zelf gaan regelen.'"
http://www.volkskrant.nl/archief/lekker-thuis-dankzij-poolse-hulp~a3440658/
Bezuinigingen duwen thuiszorgers in zwarte circuit
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23628608/___Thuiszorg_in_zwart_circuit___.html
In het artikel wordt de veel hogere eigen bijdrage iet genoemd als oorzaak maar dat is wel degelijk een belangrijke oorzaak.
7) De gedachte eerst je geld opmaken dan pas aankloppen bij de overheid gaat zover dat gemeenten Enschede vond dat je eerst je pensioenaanspraken zou moeten gebruiken voordat je voor bijstand aanklopt. Dus je pensioen eerder laten ingaan zodat je geld / inkomen hebt, met als gevolg later minder pensioen. Omdat zorg en bijstand steeds meer door elkaar lopen noem ik het hier. Enschede is teruggefloten, maar weet dat deze gedachten leven.
Citaat:"Bij vrijwel alle pensioenen is het mogelijk om te kiezen voor een eerdere ingangsdatum, zegt een woordvoerder van de pensioenfederatie. Dat staat verder los van de ingezette verhoging van de AOW-leeftijd. Daarmee heeft iemand dus een inkomen, zegt ook Erik Lutjens, hoogleraar pensioenrecht aan de VU in Amsterdam. 'Wie dat inkomen niet wil gebruiken, benadeelt de gemeente en verspeelt zijn recht op een uitkering.'" http://www.volkskrant.nl/voordeel/enschede-hakt-knoop-door-eerst-pensioen-opeten-dan-pas-bijstand~a3745434/
We gaan dus duidelijk na een samneleving toe met een zeer sober vangnet via de overheid voor wie geen geld heeft en voor wie wel geld heeft die al het zelf moeten inkopen. Maar wat is veel geld als je lang dure zorg nodig hebt?
Diny Pubben 9
Jan Willem de HoopGeen journalisten meer die wetten controleren die door de Eerste Kamer gaan.
Rechters die ondoordachte wetgeving niet mogen terugsturen.
Geen Constitutioneel Hof.
Vandaag zelfevaluatie van de Kamers. Ik houd mijn hart vast!
http://www.volkskrant.nl/binnenland/kamers-onderzoeken-eigen-functioneren~a4314580/?hash=ccf446cd5201dc0f92f61aaeaf731aceed6be7d7
Gelukkig heeft Eric Smith besloten om de parkeergarage discussies te gaan afschermen!
Jan Willem de Hoop 12
Diny PubbenEn weinig tot geen journalisten, politici en organisaties die controleren of dat wat uitgevoerd ook daadwerkelijk in wet is afgesproken. Omdat in ons meningen land de meesten te druk zijn met zich profileren door moor en brand te schreuwen dat iets veel te ver gaat of juist omgekeerde dat het lang niet ver genoeg. Resultaat is dat overheden openlijk kunnen doen en laten wat ze willen en dit dus ook doen.
MatthijsK 7
Jan Willem de HoopJe hoeft ze niet te lezen om dat te snappen,.
Met miljarden lukt het ze niet te doen wat de vrije markt wel lukt met enkele euros.
Jan Willem de Hoop 12
MatthijsKMatthijsK 7
Jan Willem de HoopEensch,.
Op internet is nog een relatief vrije markt,.
Jan-Marten Spit 9
MatthijsKMatthijsK 7
Jan-Marten SpitNederland heeft hoogste schuld (privaat + overheid) ter wereld per hoofd van de bevolking. Daar tegenover staan luchtbellen als kapitaal (huizen + pensioenen). Als ik naar de bank ga en tien miljoen leen en dat uitgeef aan gezondheidszorg, scholing en infrastructuur zonder dat ik de productie heb om het geld terug te betalen, ben ik dan rijk of heb ik het dan rijk?
"want je bent hier ook nog vrij"
Waar zijn al de regeltjes dan voor? Als ik vrij ben?
"absurdistisch oppervlakkig lui denkwerk spuien"
Dat is een goed voorbeeld van absurdistisch, oppervlakkig en lui denkwerk,.
Geen enkel steekhouden argument, enkel op de man gespeeld in plaats van de bal,.
"waarvoor dank"
Tot uw dienst, succes met de AOW die er straks niet meer is,.